easy walk hoefbeslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:14

Wat is de prijs/kwaliteit verhouding tussen deze ijzers en "normale" ijzers voor paarden mer artrose?

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:19

kitjuh schreef:
Ik heb ook even navraag gedaan bij mijn hoefsmid. Hij zegt dat je de ijzers er zelf onder kan slaan mits je de goede maat hebt. Volgens hem waren ze rond de 100 euro per paar.

Hahaha, 100 euro per paar? Echt niet!
En zelf ijzers onder slaan lijkt me ook niet zo verstandig. Maar dat heeft vast al iemand gezegd

Mijn paard krijgt ander kunststofbeslag, Hippotech.
Meer info over kunststof beslag is te vinden via de link in mijn onderschrift

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:25

Wat betreft verschil in kosten tussen gewone ijzers en kunststof beslag. Bij de smeden die ik ken die het hebben betaal je ongeveer 20 euro meer dan bij gewoon beslag.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:27

Voor paarden met arthrose is vooral het verschil in demping het fijnst. Gewone ijzers sturen veel meer trillingen door dan kunststof. De smid die gisteren bij mij is geweest ( www.hoefsmederijmeijer.nl) heeft vooral paarden met probleembenen/hoeven als klant en die beslaat paarden met arthrose vooral met kunststof.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:42

Het plaatsen is idd hoefsmedenwerk!!! misschien was er verwarring over die soort schoenen die je om je hoef kan doen zoals een soort springschoenen met zool ????

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:51

Hoefschoenen inderdaad. Die kun je prima zelf aandoen bij je paard ja

Marco007

Re: easy walk hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:43

Glijden op een normaal ijzer is meestal een verkeerde stand dus verkeerd bekapt.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:47

Hoeft echt niet, betonnen platen of ander glad asfalt zijn ook ook reden tot glijden, hoe je paard ook beslagen is. Bijna alle paarden lopen op ijzers wel (wat) korter op dat soort oppervlak dan op stroeve bodem.
En zeker als het ijzer er al wat langer onder ligt is de kans op glijden groter omdat de nagels minder uitsteken.

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:51

Mooi beslag hoor!
Heb er weleens over gehoord.
Er is ook een ander kunstof beslag op de markt .... *ben de naam even vergeten* Dat lijkt erg op deze. Ik heb dit beslag gezien toen ze er bij een paard na 10 weken af gingen. Zag er nog best wel goed uit. Lijkt minder te slijten als ijzers die er 8 weken onder zitten ...

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:23

Marco007 schreef:
Glijden op een normaal ijzer is meestal een verkeerde stand dus verkeerd bekapt.

kom op! dat is echt onzin! Iedereen (incl andere hoefsmeden en de dierenkliniek) zeiden dat het beslag er keurig onder zat. maar toch gleed ze met alle gevolgen zoals beschreven op de vorige pagina.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 11:30

mijn paard staat ook op gewone ijzers nu dat zit er keurig onder,en mijn paard glijd ook.daarom hoop ik ook dat de easy walkers een uitkomst bieden

gro28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:07

hallo,

volgende week krijgt mijn artrose paardje ook easywalkers. Ik ben echt heel benieuwd en kan me eigenlijk niet voorstellen dat het niet goed zou zijn voor paarden. Maar wat ik niet terugvindt in dit voorgaande verhaal is het feit dat de hoefsmid zei dat het de bedoeling ws om haar weer blootsvoets te laten lopen zonder pijn! dat is volgens mij het meest ideaal, helemaal in de winter. zomers weet ik nog niet ivm slijtage door veel buitenn rijden.

is dit ook en doel van iedereen die easywalkers gebruikt?

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:34

@ gro28:
Onze paarden liepen voorheen altijd blootvoets, maar sinds ik endurance rij sleten de hoeven te hard (daardoor weer overgevoelig op steentjes) en heb ik ze laten beslaan. Eerst op normale ijzers, maar dat gleed dus teveel, en daarna op de easywalkers.
Ik gebruik de pony dus voor endurance en dressuur.

In de winter gaan de easywalkers eraf en mag ze weer lekker op blote voeten rondhupsen. Dan doen we toch minder als in het wedstrijdseizoen (maart tm oktober).

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 20:29

mijn paard krijgt komende donderdag de easy-walkers al.ze was een ijzer verloren.ze staat nu dus op ongelijke voeten omdat ze links het ijzer is verloren en rechts nog wel een ijzer heeft.en hier door begint ze wat te kreupelen.mijn paard krijgt het voor de artrose die ze heeft, deze ijzers vangen de schokken beter op waardoor ze als het goed is niet meer zo onregelmatig zal lopen.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:50

Volgens mij zijn geen enkele soorten hoefijzers goed voor paarden.
Bij ons op stal stond een paard dat zo erg artrose had dat ze hem af zouden laten maken, maar door middel van natuurlijk hoefbekappen en hoefschoenen is het probleem bijna helemaal opgelost! (Hij mag alleen geen kleine rondjes meer lopen in de bak, dus alleen buitenritten).

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:16

Tja, natuurlijk hoefbekappen is ook niet goed voor alle paarden
Die discussie hoeven we hier niet ook te gaan voeren...

Kunststof beslag is naar mijn mening beter/minder slecht dan gewone ijzers omdat het dus minder harde klappen in de gewrichten geeft èn omdat het de straal ondersteunt, waardoor de delen van de hoef die bloot de grond zouden raken, nu dus ook druk krijgen.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:11

Ik heb de hypotechjes van meijer gehad, superijzers, enige nadeel wat ik kon bedenken was dat ik lastig kon uitkrabben door het middenstuk, Tjo heeft best kleine hoefjes dus kon er lastig bij.
Heb nu weer gewone liploze ijzers, die bevallen ook nog steeds. Ontloopt elkaar voor mij persoonlijk weinig (qua prijs bijna hetzelfde, qua slijtage hetzelfde en qua loopgedrag van poownie hetzelfde), ben over allebei tevreden.