Ervaring Metacam????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hamadryada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:49

is het niet gewoon een reactie op het lange stilstaan? een soort van frustratie?

@imker: wellicht was de da bang voor een bloeding. door een gaatje te prikken neemt de tegendruk in de bult weer af en kan de boel opnieuw beginnen bloeden. voor de veiligheid wacht je daarmee best een paar weken.

Bep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:07

Mijn hond gebruikt al zeker 1,5 jaar Metacam. Reageert hier zeer goed op en absoluut geen rare bijwerkingen. Met paarden heb ik er geen ervaringen mee.

ShirleyA

Re: Ervaring Metacam????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:38

Ilion heeft ook Metacam gehad, niets gemerkt (het hielp ook voor geen meter) hij is gewoon zich zelf gebleven. Mijn hond had t pas ook n week en ook zij heeft niets geks gedaan.

Iets anders is dat ik die va maar raar vind: een paard pijnstillers geven zonder dat hij kan achterhalen wat het paard heeft, voor t zlefde geld loopt je paard nu ergens doorheen omdat de pijn er niet is, helaas is de oorzaak niet weggenomen door de Metacam. ik zet hiet toch mijn vraagtkens bij!

hamadryada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:24

@shirleyA: metacam is een ontstekingsremmer en wordt meestal samen met rust voorgeschreven.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:40

hamadryada schreef:
@shirleyA: metacam is een ontstekingsremmer en wordt meestal samen met rust voorgeschreven.

ja, en..... Snap niet zo goed wat je bedoelt. Ik weet wat Metacam is, stop nl nooit iets in mijn beesten zonder te weten wat t is. In het gaval v mijn hond kreeg ze t omdat ze blaasonst. had en rust was in dit geval niet nodig. Bij mijn paard gaf ik t terwijl ie al op rust stond maar de klachten werden niet minder na de Metacam.

maar om nu Metacam te geven terwijl je nniet weet wat je paard heeft (dus of t wel of niet n ontsteking heeft) vind ik raar.

Is niet aggr. bedoelt hoor maar snap je echt niet....... sorry

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 20:32

De merrie is wat minder sjaggo nu ze weer werkt,maar is opstal nog wel feller.
Vorig jaar kreeg een ander paard ook metecam om precies de zelfde reden ,kreupelachtig en niet helemaal duidelijk waar het zat.
Foto's,metacam en zes weken stappen en daarna longeren.
Dit paard gedroeg zich ook niet anders.
Het paard wat vorige maand hetzelfde kreeg geadviseerd reageerde wel anders. Ligt misschien aan t ras ??
Let wel dit is niet mijn DA maar van stalgenoten.
Hij lijkt standaard dezelfde adviezen op te dreunen en voor je het weet slikt je paard dus metacam.
Het is jammer dat beide keren niet echt een oorzaak was gevonden en gewoon een pijnstillende ontstekingsremmer werd voorgeschreven.
Ik kan dan ook niet zeggen of het middel gewerkt heeft of niet.
Dat je paard pijn heeft is niet leuk maar als je een aantal weken moet stappen en je paard door de pijnstillers toch minder of niets voelt blijf je de boel forceren daar hij vrolijk doorstuitert.
Soms vraag ik me af :de boom in met je pijnstillers want dan voelt ie tenminste hoever hij wel kan gaan. EEn mens gaat ook geen sprintje trekken als zijn enkel is verstuikt.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:00

ShirleyA schreef:
hamadryada schreef:

ja, en..... Snap niet zo goed wat je bedoelt. Ik weet wat Metacam is, stop nl nooit iets in mijn beesten zonder te weten wat t is. In het gaval v mijn hond kreeg ze t omdat ze blaasonst. had en rust was in dit geval niet nodig. Bij mijn paard gaf ik t terwijl ie al op rust stond maar de klachten werden niet minder na de Metacam.

maar om nu Metacam te geven terwijl je nniet weet wat je paard heeft (dus of t wel of niet n ontsteking heeft) vind ik raar.

Is niet aggr. bedoelt hoor maar snap je echt niet....... sorry

ik bedoelde dat metacam niet wordt voorgeschreven om de pijn te stillen maar om ontsteking tegen te gaan en dat de pijnstilling eerder een goeie nevenwerking is. om dan te vermijden dat ze er doorheen lopen en het nog erger wordt, zoals jij zei, wordt er meestal rust geadviseerd.
en ja.. dit geen echte diagnose, maar een hoop paarden zijn weer recht na een kuurtje metacam. ik denk dat er wel vaker eerst tijdelijk met onstekingremmer wordt geprobeerd alvorens een hoop onderzoeken te gaan doen die veel meer geld kosten om precies te weten waar de kreupelheid vandaan komt.
die specifieke onderzoeken worden meestal ook pas nà 2 weken kreupelheid uitgevoerd, zoals foto's en verdoving.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:03

gesina schreef:
Soms vraag ik me af :de boom in met je pijnstillers want dan voelt ie tenminste hoever hij wel kan gaan. EEn mens gaat ook geen sprintje trekken als zijn enkel is verstuikt.

ja, maar terwijl jij je paard op rust zet wil je toch niet dat die ontsteking steeds maar verderwoekert en meer en meer schade aanricht?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 00:22

gesina schreef:

Een paard (vluchtdier) moet je niet met een mens vergelijken. Paarden leggen die link niet zo makkelijk. Ik heb paarden gekend die zo versleten en "op" waren dat ze naar de slacht moetsen. Maar de dag ervoor nog als een gek door de wei lopen racen omdat er een luchballon overvloog.

Ook zijn er paarden genoeg die zichzelf aantikken, hun benen kapot slaan, piephakken cre-eren enzovoorts, maar toch blijven ze het doen. Paarden gaan heel anders om met hun pijn als wij en als ze echt pijn hebben zou ik ze zeker wel een pijnstiller geven, ze zijn veel harder dan mensen voor zichzelf.

Overigens heeft mijn hond ook geen rare bijwerkingen van de Metacam.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 01:51

Mijn paard had laatst een onsteking aan haar been na aanleiding van een wondje.
Ze heeft 2 dagen Metacam gehad en het was over.
Ze heeft het al eens eerder gehad voor en keelonsteking en heeft nog nooit rare bijwerkingen gehad.
Ik vind het gewoon goed werken.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 02:06

Ibbel schreef:
Metacam is een NSAID (een non-steroidal anti inflammatory drug) oftewel een niet-prednison-achtig ontstekingsremmend middel. Daarbij is het een Cox-II-remmer (een bepaalde klasse pijnstiller). CoxII remmers hebben een vrij gunstig bijwerkingenprofiel op maag/darmklachten bij mensen, maar maagzweren is nog steeds één van de bekende bijwerkingen van NSAIDs inclusiedf de Cox II remmers, en kan dat dus ook zijn van Metacam. (De werkzame stof in Metacam, meloxicam, wordt ook bij mensen als pijnstiller/NSAID gebruikt, oa bij artrose)

Kortom, met de beschrijving van het gedrag van een paar van de hierboven genoemde paarden kan ik me voorstellen dat zij last hebben van een maagzweer, terwijl andere paarden dat absoluut niet als bijwerking hoeven te hebben gekregen.

Dit is wat ik gevonden heb over NSAID's en COX-2 ontstekingsremmers. (was voor een werkstuk over reuma).

Non-Steroidal Anti-inflammatory Drugs (NSAID's)
De aspirine-achtigen, ook wel de niet-steroïde ontsteking-remmende pijnstillers genoemd, kunnen een belangrijk aandeel in de pijnbestrijding voor allerlei soorten pijn hebben.
Deze medicijnen zorgen bij veel patiënten voor een sterke vermindering van de klachten.
De groep van de ontstekingsremmers (NSAID's) is een veel en vaak voorgeschreven medicijn. Van deze NSAID's zijn meerdere soorten beschikbaar.

Werking
- Pijnstillend (= analgetische werking)
- Ontsteking-remmend (= anti-inflammatoire, antiflogistische)
- Koortsverlagend (= anti-pyretische werking)

Bijwerkingen
Helaas veroorzaken deze medicijnen echter bij een aantal patiënten bijwerkingen, zoals:
- Maag- en darmklachten;
- Maagbloeding;
- Stollingsstoornissen;
- Nierfunctiestoornissen;
- Allergische reacties.

Andere minder vaak voorkomende bijwerkingen zijn:
- Oedeemvorming;
- Vaatverwijding;
- Leverfunctiestoornissen;
- Uitscheiding van urinezuur via de urine.

Gebruik van NSAID’s wordt ontraden bij ouderen, hartfalen, lever- en/of nieraandoeningen en in combinatie met diuretica.
Bij het voorschrijven moet een afweging gemaakt worden van het te verwachten effect en de mogelijke complicaties. Bovendien is in een aantal gevallen steeds zwaardere medicatie nodig om de pijn te onderdrukken.

Voorbeelden van NSAID's
acetylsalicylzuur, diclofenac, ibuprofen, naproxen.

COX-2 selectieve ontstekingsremmers
Binnen de groep NSAID's zijn de COX-2 selectieve remmers een nieuwe groep medicijnen. Ze zijn even effectief als de traditionele NSAID's maar hebben als voordeel dat deze minder ernstige bijwerkingen van de maag geven (o.a. maagbloedingen en maagzweren). De COX-2 selectieve remmers worden gebruikt bij chronische aandoeningen als artrose en reumatoïde artritis.

Werking
Zoals hierboven geschreven staat, werken ze hetzelfde als de NSAID’s. De COX-2 selectieve ontstekingsremmers mogen enkel gebruikt worden bij uitgesproken reumatische pijn, ze genezen immers niet. Ze moeten gestopt worden wanneer ze niet meer nodig zijn.

Bijwerkingen
Nieuws 1 April 2005
Het Europese geneesmiddelenagentschap EMEA (European Medicines Agency) heeft nu een aantal beperkingen aangekondigd voor alle geneesmiddelen die behoren tot de groep van de COX-2 remmers. Zij verhogen het risico op cardiovasculaire (met betrekking op hart en bloedvaten) bijwerkingen. Dit risico is afhankelijk van de dosis en de duur van de behandeling.

Het Geneesmiddelenagentschap raadt aan voorzichtig te zijn bij gebruik van COX-2-selectieve middelen bij patiënten met risicofactoren voor hartlijden zoals hypertensie, hyperlipidemie, diabetes, tabagisme, perifeer vaatlijden, en benadrukt het belang om de dosis zo laag mogelijk en de behandelingsduur zo kort mogelijk te houden.

Voorbeelden van COX-2 selectieve ontstekingsremmers
Etoricoxib (Arcoxia ®), Valdecoxib (Bextra ®), Celecoxib (Celebrex ®) en Paracoxib (Dynastat ®).