Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
hamadryada schreef:@shirleyA: metacam is een ontstekingsremmer en wordt meestal samen met rust voorgeschreven.
ShirleyA schreef:hamadryada schreef:@shirleyA: metacam is een ontstekingsremmer en wordt meestal samen met rust voorgeschreven.
ja, en..... Snap niet zo goed wat je bedoelt. Ik weet wat Metacam is, stop nl nooit iets in mijn beesten zonder te weten wat t is. In het gaval v mijn hond kreeg ze t omdat ze blaasonst. had en rust was in dit geval niet nodig. Bij mijn paard gaf ik t terwijl ie al op rust stond maar de klachten werden niet minder na de Metacam.
maar om nu Metacam te geven terwijl je nniet weet wat je paard heeft (dus of t wel of niet n ontsteking heeft) vind ik raar.
Is niet aggr. bedoelt hoor maar snap je echt niet....... sorry
gesina schreef:Soms vraag ik me af :de boom in met je pijnstillers want dan voelt ie tenminste hoever hij wel kan gaan. EEn mens gaat ook geen sprintje trekken als zijn enkel is verstuikt.
gesina schreef:Soms vraag ik me af :de boom in met je pijnstillers want dan voelt ie tenminste hoever hij wel kan gaan. EEn mens gaat ook geen sprintje trekken als zijn enkel is verstuikt.
Ibbel schreef:Metacam is een NSAID (een non-steroidal anti inflammatory drug) oftewel een niet-prednison-achtig ontstekingsremmend middel. Daarbij is het een Cox-II-remmer (een bepaalde klasse pijnstiller). CoxII remmers hebben een vrij gunstig bijwerkingenprofiel op maag/darmklachten bij mensen, maar maagzweren is nog steeds één van de bekende bijwerkingen van NSAIDs inclusiedf de Cox II remmers, en kan dat dus ook zijn van Metacam. (De werkzame stof in Metacam, meloxicam, wordt ook bij mensen als pijnstiller/NSAID gebruikt, oa bij artrose)
Kortom, met de beschrijving van het gedrag van een paar van de hierboven genoemde paarden kan ik me voorstellen dat zij last hebben van een maagzweer, terwijl andere paarden dat absoluut niet als bijwerking hoeven te hebben gekregen.