Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
phannie schreef:het grote stront-topic deel1![]()

patricia23 schreef:mijn paard krijgt dus wel zand binnen hij eet het gewoon echt op.waarom doen ze dat?hebben ze dan een tekort aan iets?wie weet dit????
horsegirlie schreef:Ik zou toch wel uitkijken met dat zand hoor! Mijn merrie heeft vorig jaar erg last van zandkoliek gehad. Dit kwam omdat ze ook elke dag in de paddock stond, en dus te veel zand heeft binnengekregen. Het was ook haar hobby om hele diepe kuilen te graven, zoeken naar wat gras ofzo..? En ook het hooi valt natuurlijk op het zand, en ze willen die laatste sprietjes ook nog oppikken, waardoor er ook weer zand binnenkomt.
Ik zou je paard wat korter in de paddock zetten, voldoende hooi erbij zodat ze niet die laatste sprietjes uit het zand gaan plukken, en dan als ze echt zo gek wordt als ze wat langer in de stal staat misschien verdelen: Bijvoorbeeld 'sochtends een uurtje buiten en dan smiddags ook nog een uurtje. En tussendoor of savonds nog even lekker rijden oid.
En ik zou haar ook even zo'n sand clear kuurtje geven!
Succes ermee!
Bonny4life schreef:bedankt zal eens kijken! hoeveel zand mag er eigelijk in de mest zitten als je een paar mestballen neemt?
abc schreef:Doe ongeveer 6 mestballen in een doorschijnend plastiek diepvrieszakje (is waterdicht). Doe er ongeveer een halve liter water bij. Dichtknopen, goed schudden en een half uurtje laten staan. Dan kan je zien hoeveel zand er naar de bodem is gezakt. Als er meer dan een theelepeltje zand in zit, is het een teken dat er veel zand in de darmen zit. Deze test zou je ook een paar dagen na mekaar moeten doen, want zand wordt niet constant mee uitgescheiden. Het zou goed kunnen dat er vandaag niets in zit en morgen of overmorgen heel veel. Spijtig genoeg spreek ik uit ervaring.
Psyllium zaad voeren helpt echt. Het is hetzelfde als sand clear, want dat bestaat ook uit psyllium. Wanneer je psylliumzaad van Denolin in de apotheker bestelt per kilo, kost dat bij ons 12 euro (veel goedkoper dan bv bij paardendrogist en het is net hetzelfde). Je kan er niets verkeerd mee doen, dus ik zou het zeker proberen ! Onze shet staat ook in een zandpaddock en had diarree van het zand in haar darmen. Eerst heb ik haar 7 dagen wel, 14 niet, terug 7 wel, weer 14 niet, weer 7 wel, daarna een maand niet, 7 wel enz. psyllium gegegeven. Constant geven zou niet goed zijn want dan wennen de darmen eraan. Nu geef ik haar 1 keer per 6 weken gedurende 4 à 5 dagen psyllium en heeft ze geen problemen meer. En er is echt veel zand uit gekomen ! Nu heeft ze al een paar maanden terug mooie mestballen en ik kan je verzekeren dat dat een hele opluchting is na een hele zoektocht en maanden lang diarree.
?