hoe kan je controleren of je paard zand binnen krijgt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shronaingmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:14

jaa, zoals iedereen zegt.
verse mest in een emmer met water doen en dan kijken of er zand uit vrij komt

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 19:28

maar in een normale witte emmer zie ik niks hoor, alleen maar poepwater haha.

shronaingmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:52

misschien het water eruit gieten. er blijft altijd wel wat zand inzitten als het in zijn mest zit

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 20:19

ja heb ik ook gedaan en toen bleef er niks achter..

Anoniem

Re: hoe kan je controleren of je paard zand binnen krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:59

het grote stront-topic deel1

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 22:51

phannie schreef:
het grote stront-topic deel1

whaha ja!!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 19:13

hey

heb de test weer eens gedaan want mn pony heeft iets nieuws bedacht waar eerder iets gras groeide in sommige delen van de paddock ploegt ze t zwarte zand om en eet er iets uit?? beetje raar maar waar! ik heb dat gedeelte nu afgezet waar het modder naar boven kan komen want met het normale zand doet ze het niet heel vreemd, weet iemand hoezo ze dit doet? (nog een pony doet het) maar ik heb de test ook gedaan met paar mestballen zat ongeveer een half theelepeltje zand in denk ik.. is dit erg?? het hooi geef ik al in auto banden en kratten maar ze gooit die gewoon om, aan de mest te zien (is nog mooi hard enzo) heeft ze er geen last van...

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 19:14

ik wil haar heel graag in de paddock houden want op stal word ze helemaal gek! nu kan ze lekker de hele dag buiten, moet ik me zorgen maken?

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:55

gewoon er lekker buiten zetten, een pony binnen houden is niks. ik zou als ik jouw was controleren door die emmer wat iedereen zegt, en lijnzaadolie of zonnebloem olie door het voer heen (een scheutje maar hoor) en 3x per maand lijnzaad geven (ontrekt het zand uit zn darmen), maar niet de lijnzaad zo geven want dan is het vergif voor ze, je moet het eerst koken.
en mocht je twijfelen of ze koliek heeft kan je ook in er buik drukken op verschillende plaatsen, want meestal als ze koliek hebben doet hun buik zeer.
succes!

patricia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:48

mijn paard krijgt dus wel zand binnen hij eet het gewoon echt op.waarom doen ze dat?hebben ze dan een tekort aan iets?wie weet dit????

Mariek_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:03

Ik zou toch wel uitkijken met dat zand hoor! Mijn merrie heeft vorig jaar erg last van zandkoliek gehad. Dit kwam omdat ze ook elke dag in de paddock stond, en dus te veel zand heeft binnengekregen. Het was ook haar hobby om hele diepe kuilen te graven, zoeken naar wat gras ofzo..? En ook het hooi valt natuurlijk op het zand, en ze willen die laatste sprietjes ook nog oppikken, waardoor er ook weer zand binnenkomt.
Ik zou je paard wat korter in de paddock zetten, voldoende hooi erbij zodat ze niet die laatste sprietjes uit het zand gaan plukken, en dan als ze echt zo gek wordt als ze wat langer in de stal staat misschien verdelen: Bijvoorbeeld 'sochtends een uurtje buiten en dan smiddags ook nog een uurtje. En tussendoor of savonds nog even lekker rijden oid.
En ik zou haar ook even zo'n sand clear kuurtje geven!
Succes ermee!

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:07

patricia23 schreef:
mijn paard krijgt dus wel zand binnen hij eet het gewoon echt op.waarom doen ze dat?hebben ze dan een tekort aan iets?wie weet dit????

Ik heb gelezen dat paarden zand gaan eten als ze zich vervelen, of als ze zouten tekort komen. Heeft je paard al een liksteen? Anders kun je die geven en proberen of ze ermee stopt.
Of als ze zich verveelt kun je haar misschien wat meer ruwvoer geven.
Succes!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 19:50

horsegirlie schreef:
Ik zou toch wel uitkijken met dat zand hoor! Mijn merrie heeft vorig jaar erg last van zandkoliek gehad. Dit kwam omdat ze ook elke dag in de paddock stond, en dus te veel zand heeft binnengekregen. Het was ook haar hobby om hele diepe kuilen te graven, zoeken naar wat gras ofzo..? En ook het hooi valt natuurlijk op het zand, en ze willen die laatste sprietjes ook nog oppikken, waardoor er ook weer zand binnenkomt.
Ik zou je paard wat korter in de paddock zetten, voldoende hooi erbij zodat ze niet die laatste sprietjes uit het zand gaan plukken, en dan als ze echt zo gek wordt als ze wat langer in de stal staat misschien verdelen: Bijvoorbeeld 'sochtends een uurtje buiten en dan smiddags ook nog een uurtje. En tussendoor of savonds nog even lekker rijden oid.
En ik zou haar ook even zo'n sand clear kuurtje geven!
Succes ermee!

helaas helaas....
ze kan alleen of de hele dag erop of niet..
ik werk zelf (stage) en kan haar niet binnen of buiten doen,
dus ze staat er wel de hele dag op.. en het hooi hoeveel je ook neerlegt
ze eet evengoed de laatste sprietjes op...
ik heb een stuk bak afgezet waar ze heel erg zwart zand at en dat gaat nu beter ze graaft niet meer. maar ik hoor haar nog wel knarsentanden met zand tussen de kiezen..
maar ik vind het ook niks om haar binnen te houden..
zo'n sand clear waar haal je dat en is het duur?
en hoe vaak kan je het geven? weet niet of ik het doe hoor.

groetjes

Mariek_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:23

Het is ongeveer 35 euro en je kunt het bij veel paardenzaken wel krijgen. Ook kun je het op internet bestellen bijvoorbeeld via www.paardendrogist.nl

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:30

bedankt zal eens kijken! hoeveel zand mag er eigelijk in de mest zitten als je een paar mestballen neemt?

en werkt zonnebloemolie nou ook? hoeveel moet je daarvan geven op een dag en worden ze daar niet dik van? mn pony is al niet echt dun

Mariek_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:49

Bonny4life schreef:
bedankt zal eens kijken! hoeveel zand mag er eigelijk in de mest zitten als je een paar mestballen neemt?

Ik zou het niet weten hoeveel er dan in mag zitten, maar het kan natuurlijk ook dat er wel zand in de darmen zit, maar dat je dit (nog) niet kan zien in de mest. Dat het gewoon vast ligt als een laagje op de darmen. De da vertelde me ook dat er wel een cementkuip vol zand in de darmen kan zitten!

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 08:30

Doe ongeveer 6 mestballen in een doorschijnend plastiek diepvrieszakje (is waterdicht). Doe er ongeveer een halve liter water bij. Dichtknopen, goed schudden en een half uurtje laten staan. Dan kan je zien hoeveel zand er naar de bodem is gezakt. Als er meer dan een theelepeltje zand in zit, is het een teken dat er veel zand in de darmen zit. Deze test zou je ook een paar dagen na mekaar moeten doen, want zand wordt niet constant mee uitgescheiden. Het zou goed kunnen dat er vandaag niets in zit en morgen of overmorgen heel veel. Spijtig genoeg spreek ik uit ervaring.

Psyllium zaad voeren helpt echt. Het is hetzelfde als sand clear, want dat bestaat ook uit psyllium. Wanneer je psylliumzaad van Denolin in de apotheker bestelt per kilo, kost dat bij ons 12 euro (veel goedkoper dan bv bij paardendrogist en het is net hetzelfde). Je kan er niets verkeerd mee doen, dus ik zou het zeker proberen ! Onze shet staat ook in een zandpaddock en had diarree van het zand in haar darmen. Eerst heb ik haar 7 dagen wel, 14 niet, terug 7 wel, weer 14 niet, weer 7 wel, daarna een maand niet, 7 wel enz. psyllium gegegeven. Constant geven zou niet goed zijn want dan wennen de darmen eraan. Nu geef ik haar 1 keer per 6 weken gedurende 4 à 5 dagen psyllium en heeft ze geen problemen meer. En er is echt veel zand uit gekomen ! Nu heeft ze al een paar maanden terug mooie mestballen en ik kan je verzekeren dat dat een hele opluchting is na een hele zoektocht en maanden lang diarree.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 20:41

abc schreef:
Doe ongeveer 6 mestballen in een doorschijnend plastiek diepvrieszakje (is waterdicht). Doe er ongeveer een halve liter water bij. Dichtknopen, goed schudden en een half uurtje laten staan. Dan kan je zien hoeveel zand er naar de bodem is gezakt. Als er meer dan een theelepeltje zand in zit, is het een teken dat er veel zand in de darmen zit. Deze test zou je ook een paar dagen na mekaar moeten doen, want zand wordt niet constant mee uitgescheiden. Het zou goed kunnen dat er vandaag niets in zit en morgen of overmorgen heel veel. Spijtig genoeg spreek ik uit ervaring.

Psyllium zaad voeren helpt echt. Het is hetzelfde als sand clear, want dat bestaat ook uit psyllium. Wanneer je psylliumzaad van Denolin in de apotheker bestelt per kilo, kost dat bij ons 12 euro (veel goedkoper dan bv bij paardendrogist en het is net hetzelfde). Je kan er niets verkeerd mee doen, dus ik zou het zeker proberen ! Onze shet staat ook in een zandpaddock en had diarree van het zand in haar darmen. Eerst heb ik haar 7 dagen wel, 14 niet, terug 7 wel, weer 14 niet, weer 7 wel, daarna een maand niet, 7 wel enz. psyllium gegegeven. Constant geven zou niet goed zijn want dan wennen de darmen eraan. Nu geef ik haar 1 keer per 6 weken gedurende 4 à 5 dagen psyllium en heeft ze geen problemen meer. En er is echt veel zand uit gekomen ! Nu heeft ze al een paar maanden terug mooie mestballen en ik kan je verzekeren dat dat een hele opluchting is na een hele zoektocht en maanden lang diarree.

hoi
bedankt voor je tip.zal het eens halen. mag ik jou dan pm-en voor info?? als ik het ga gebruiken?
dankje

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 21:15

en hoeveel moet je ervan bestellen? zei jij er gewoon bij dat het voor een paard was? waar is het eigelijk voor?

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 08:41

Mensen gebruiken het ook. In de apotheker hebben ze dan meestal ook maar pakjes van 250 gram of zo. Vandaar dat je best per kg bestelt, want dat is veel goedkoper. Ze noemen het ook wel vlozaad. Maar als je zegt psylliumzaad van Denolin, dan zou je de goeie moeten hebben.
Ik gaf 's morgens en 's avonds 80 gram door het voer gedurende 7 dagen. En daarna zoals ik hierboven geschreven heb.
De mijne at het gewoon mee op. Als ze het niet lusten, kan je het mengen met wat appelmoes. De eerste keer kijken ze dan eens raar naar dat mengseltje, maar eens ze het geproefd hebben (en even niets anders krijgen) eten ze het de volgende keer met smaak op.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 08:43

ah ja, ik bestelde ineens per 3 kg, omdat de DA had gezegd om de kuur regelmatig te herhalen zo lang ze in de zandpaddock staat.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 18:08

ik ga het in de gaten houden en anders ga ik dit zeker halen bij de apotheek. de prijs was rond de 13 euro zei je toch?

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 08:37

ja, 12 euro en een beetje per kg. Tenminste toch bij ons in de aptheker.
Heb je de zandtest al gedaan ? Want als je zeker bent dat ze zand eet, wees er dan van bewust dat een zandkoliek heel ernstig kan zijn ! Soms met de dood tot gevolg. Daarom is het beter voorkomen dan genezen en met een psylliumkuurtje kan je niets verkeerd doen. Mijn shet kreeg er diarree en heel veel krampen van. Anderen krijgen een totale verstopping en in het ergste geval scheurt de darm open door het gewicht van het zand. Het zand gaat ook nog eens schuren binnenin en kan veel pijn veroorzaken. Ik wil je niet bang maken, maar enkel verwittigen dat het echt gevaarlijk kan zijn en eenvoudig te voorkomen is door regelmatig een kuurtje te geven.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 19:19

ik moet de zandtest nog doen maar heb nog geen diepvrieszakjes! ga het snel eens doen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:58

Misschien issie aan het spitten naar wortels in de grond? Of plantenrestjes?
Uit verveling/lol of evt. tekorten? Hangt er een liksteen?
Zand eten kan ook een teken zijn van een bepaald tekort aan vit./mineralen.
En een scheutje zonnebloemolie, preventief. Een liter kost 80cent ofzo ?
En ze schijnen er ook een glanzende vacht van te krijgen..