zoet ruikende urine

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: zoet ruikende urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:14

wat is weinig drinken??

voorbeeldje:
mijn pony drinkt "maar" een tien liter per dag...
een ander dier zou misschien wel veel meer drinken.

wat is de kleur van de urine? is die wel gewoon lichtgeel van kleur of is die heel donker?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 14:21

Mijn paard drinkt ook ongeveer zo'n 10 liter per dag, maar hij weegt 700 kg! Urine is redelijk donker van kleur, heeft hij altijd als hij weinig drinkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:25

hmm...je zou denken dat een groter paard dus ook meer drinkt..
ik zou toch proberen om gewoon wat op te vangen en meenemen naar een dierenarts.

je kunt hem ook meer laten drinken door een liksteen op te hangen( vaak gaan ze dan wat meer drinken door het zout wat er in zit)

dat de urine donker van kleur is is een teken dat er veel afvalstoffen in zitten, hoe meer ze drinken hoe beter die afvastoffen afgevoerd worden en hoe lichter de urine is..

logisch natuurlijk dat die urine sterker ruikt omdat die veel meer geconcentreerd is...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:37

ik ben es ff aan het zoeken geweest op internet en wat je kunt proberen, en wat redelijk velig is om een theelepel keukenzout door zijn voer te mengen, hierdoor krijgt hij dorst en gaat meer drinken.

ik zou t eerst niet elke dag doen, maar om de dag, es kijken of dat werkt

schijnt ook dat het aan het soort hooi kan liggen dat paarden minder drinken, mijn pony bijvoorbeeld krijgt vrij dun hooi, t zijn echt dunne sprietjes, hij hoeft dan dus minder te drinken om die sprietjes kwijt te raken.
zou je dan wat groffer hooi gaan geven( dus dikkere grasstengels) dan gaan ze ook meer drinken om dat weg te spoelen zeg maar...

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:26

Bedankt voor je hulp hoor! Dat zout had ik ook al aan zitten denken, hij heeft een liksteen, maar in de 10 jaar dat ik hem heb heeft hij daar nog nooit naar gekeken! (en nee, dat komt niet omdat het dezelfde liksteen is als 10 jaar terug )
We hebben inderdaad ander hooi als voorgaande jaren, waar wij het altijd haalden(heel erg grof hooi) zat schimmel in, en zijn we nu dus noodgedwongen moeten overstappen op fijner gestengeld hooi, dat kan dus dat weinige drinken verklaren. Wat dus inderdaad weer die afvalstoffen verklaard in de urine, daar was ik zelf ook al uit, weinig drinken spoelt ook niet schoon zullen we maar zeggen.
We zijn al volop bezig met het zoeken naar grof gestengeld hooi, wat tot nu toe zonder resultaat is. Morgen gaan we wel even kijken naar iemand die waarschijnlijk wat heeft liggen, hopen dat het wat is!
Bedankt ellepel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:45

whehehe je verhaal kwam wel wat overeen met mijn pony, vandaar dat ik aan dat dunne hooi dacht.

mijn pony heeft ook een liksteen waar hij niks mee doet.

wat ik voor hem heb is zeewier voor over zijn voer, daar gaan ze ook iets meer van drinken, in het verleden heeft mijn pony door te weinig drinken een zonnesteek opgelopen, vandaar dat ik ook een liksteen gekocht had, maar daar doet hij dus niks mee.

die zeewier is ook weer goed voor afvoer van afvalstoffen, ik koop het bij de ruitersportzaak, en geef het zo'n vier keer per week over zijn voer.

hier staat wel wat info over zeewier:
http://www.paardendrogist.nl/index.php? ... 000024.php

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 17:57

Nou ja zeg, ik ben net terug van de paarden, lees nu je laatste berichtje en raad eens wat ik daarstraks over zijn paar handjes bix heb gedaan?! Zeewier
Heb dat altijd in huis, werkt altijd prima tegen zand eten, nu dacht ik laat ik het maar gebruiken zodat hij even wat extra mineralen en wat zout binnenkrijgt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 07:54

en weet je wat nog veel toevalliger is???

ik lees in je eerste post dat je paard nu drainage compositum krijgt.

raad es waar ik nu mee bezig ben??
juist...de mijne krijgt dus ook drainage compositum
whehehehehe toevallig hoor!!!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 17:37

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:54

wat voor paard is t eigenlijk???

( word nu wel nieuwsgierig..)

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 21:15

Stuur me dan maar een Pm met alle vragen die je wilt weten! Misschien zijn er nog meer "toevalligheden"
Zal er alvast nog een noemen:die van mij heeft helaas ook zomereczeem, en op dit moment ook heel veel schilfers!

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:51

wil absoluut niet het wiel uitvinden, wellicht heb je er zelf ook al aan gedacht maar als je paard veel buiten staat haalt hij ook veel vocht uit het gras en drinkt dan ook niet zoveel (de paarden die bij ons op stal de hele dag buiten lopen, drinken ook amper)
zou er zelf ws toch een consultje van de DA aan wagen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:04

zwartepaerd schreef:
Stuur me dan maar een Pm met alle vragen die je wilt weten! Misschien zijn er nog meer "toevalligheden"
Zal er alvast nog een noemen:die van mij heeft helaas ook zomereczeem, en op dit moment ook heel veel schilfers!

He, nog een zus erbij ?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 19:24

Maris schreef:
He, nog een zus erbij ?

Paardenpraat he jij blijft mijn tweelingzusje hoor (mijn mailtjes nog gehad?)
Laatst bijgewerkt door zwartepaerd op 16-12-05 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

zwartepaerd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 19:28

luxje schreef:
wil absoluut niet het wiel uitvinden, wellicht heb je er zelf ook al aan gedacht maar als je paard veel buiten staat haalt hij ook veel vocht uit het gras en drinkt dan ook niet zoveel (de paarden die bij ons op stal de hele dag buiten lopen, drinken ook amper)
zou er zelf ws toch een consultje van de DA aan wagen

Ja, daar ben ik me van bewust,mijn paard staat wel in de wei, maar daar is absoluut geen gras meer, dus daar zal hij geen vocht uit binnenkrijgen. Als ik ook maar even het gevoel had gehad dat het ernstig was had de dierenarts allang op de stoep gestaan hoor!
Ondertussen ruikt zijn urine weer normaal, waarschijnlijk de boosdoener onrdekt, hij heeft in grote getale afgemaait riet (uit de slootkant) staan eten. Tevens overgeschakeld op ander hooi, het zekere voor het onzekere nemen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:12

zwartepaerd schreef:
Maris schreef:
He, nog een zus erbij ?

Paardenpraat he jij blijft mijn tweelingzusje hoor (mijn mailtjes nog gehad?)

Owh gelukkig
Mailtjes ? Ik zal eens kijken ........

Zit er in riet veel suiker ????? Had ik echt niet verwacht, zulk grof spul. Gam kan gelukkig net niet bij het riet ......

Groetjes,

Maris

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:48

Als je wilt dat hij meer vocht binnen krijgt, dan kun je ook zijn hooi gaan weken. dan krijgt hij al snel twee liter extra mee binnen, omdat hooi holle stengels hebben en dat absorbeert enorm.