Arme pony, komt dit helemaal goed? (vies)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:02

Wat een leuke pony!
Maar wat heeft je VA erover gezegd.. over het herstel hiervan?

Siggy

Re: Arme pony, komt dit helemaal goed? (vies)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:08

Het ziet er nu inderdaad als een behoorlijke wond uit. Blijf in elk geval goed schoonmaken en wees niet te zachtzinnig, het is heus niet erg als het weer wat gaat bloeden ofzo. Van je DA kun je vast desinfecterende zeep als hibiscrub oid krijgen. De slogan "zachte heelmeesters maken stinkende wonden" gaan vaak op bij dit soort wonden. Misschien kun je via je DA Vulketan gel kopen, is niet goedkoop, maar is een perfect middel om wonden goed en snel te laten genezen.

Op zich moet dit wel weer helemaal goed kunnen komen hoor, maar of er een litteken of bv een kale plek achterblijft is natuurlijk moeilijk te zeggen.

Veel plezier met de pony, er zit in elk geval een heel leuk koppie op !!

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:11

heeeee, peppy.
wauw zeg, je had me gezegt dat jacky een plek had bij haar hals, maar dat het zo erg was, dat had ik niet gedacht.
gossie, die schat.
Ik kom snel bij je om haar in levende lijve te zien, zal een zak wortels meenemen voor haar en flashje.

Groetjes van sandra

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:20

Oei jeetje, dat ziet er naar uit! Ze heeft geen koorts oid?

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:57

heb je nog foto's van hoe het er nu uit ziet, verbetering?

Arno24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:35

Wat zal dat een opluchting voor dat beestje zijn geweest toen die etter eruit was Tof dat je haar verder gewoon houdt

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:40

Persoonlijk dacht ik ook gelijk aan droes, ziet er nagenoeg hetzelfde uit. En kan wel degelijk beginnen met een vorm van leerachtige huis door spanning.
Twee da´s konden het bij mijn paard ook niet met zekerheid zeggen of het droes was. Ik hoop het niet, want dan is besmetting nu wel erg groot.

Foto van mijn toenmalige paard na openbreken van het abces. Hoeft dus niet perce onder de kaken te zitten.
Afbeelding

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:41

Hoe gaat het nu met haar?

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:57

Ik heb zelf geen ervaring met iets dergelijks, maar het ziet er wel rot uit zeg. Erg sneu voor jou en je pony, ik hoop voor jullie dat het snel weer beter gaat.
Super schattig beestje heb je ook trouwens

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:23

Het ziet eruit als een verwonding waar een abces onder gekomen is. Als je de wond goed schoonhoudt en de huid soepel houdt, dan komt dat volgens mij wel weer goed.

Het lijkt alsof het een oppervlakkige plek is, misschien is het goed om de plek in te smeren met Calendula zalf.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 17:42

Gelukkig gaat het weer goed met haar. Ze is een heel stuk levendiger, eet goed en haalt shetlandstreken uit zoals het erf verkennen als ze eigenlijk naar haar box hoort te gaan.

De plek geneest snel, maar er komen steeds meer kale plekken bij waar de huid met haar en al loslaat. Gelukkig zitten daar geen wonden onder. Ze is flink toegetakeld door die hengst.

Hier een paar foto's van vanmiddag voor het schoonmaken en erna.
het lijkt erg nat, maar dat komt omdat ik het na het schoonmaken volgespoten heb met acederm (op advies van de DA)
De losse korstjes probeer ik zo veel mogelijk weg te halen en ik hoop dat ik nu alle plekjes ontdekt heb, want ik kom elke keer meer tegen.

Afbeelding
Voor
Je ziet de gelige korst, die is er heel makkelijk af te vegen.
Afbeelding
NA

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:58

Ach gossie wat zielig voor dat beestje zeg.........
Gelukkig dat ze nu goed verzorg wordt! En ik denk inderdaad ook dat deze plek helemaal zal genezen ik heb weleens een pony gezien die door een andere pony was gebeten (wel op z'n kont) en die had ook zo'n grote wond, die heeft er wel een beetje een litteken aan overgehouden maar dat valt bijna niet op. Veel sterkte met hem!

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:05

hooi schreef:
ik ben niet echt zo'n paardenexpert, maar is dit niet gewoon droes? Met van die etterende bulten bij het hoofd? Ik zou t nog maar even aan de da vragen. Wat je tegen droes moet doen is me even ontschoten. Beterschap voor haar! ze is idd wel heel schattig!
xxx

Lijkt mij ook inderdaad Droes. Pony van mijn kennis heeft exact zelfde gehad. Is erg besmettelijk!. Wees blij dat de pus niet in het lichaam is gekomen (opengeknapt), dan had hij niet meer geleefd.
Hopelijk komt het niet meer terug. De pony van mijn kennis kreeg een penicilline kuur. staat veel over op internet.
Sterkte ermee

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:10

Ziet er naar uit!! Hoop dat het snel overgaat Hou ons wel op de hoogte!! Op die eerste foto is dat allemaal etter dat eruit stroomt??

tizra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:12

tienus63 schreef:
@peppysan
Blij te horen dat het volgens de DA geen droes is, scheelt een hoop gedoe. Idd van een wond kunnen ze natuurlijk ook een nare ontsteking oplopen en koorts krijgen.

Maar op de foto af te gaan lijkt het verdacht veel op droes, en daar jij in eerste instantie niet gemeld had dat de DA zegt dat het geen droes is, lijkt deze conclusie voor de hand liggend.

Dierartsen zitten er helaas ook wel eens naast hoor , behalve als er laboratorium onderzoek is geweest.

Kido

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:20

Arme pony en zich ondanks de pijn zo goed laten behandelen...
Arme uk en wat goed dat hij bij jouw terecht is gekomen!

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:24

nou sorry hoor maar al zou het droes zijn zou de DA dat toch ook wel gezien hebben of niet
maar goed wie weet wat der met dat schetje is gebeurt lijkt mij ook beetje raar dat dit allemaal door die hengst komt maar goed dat weet je niet
maar hij is nu in ieder geval in goede handen nou succes der mee en hoop voor je en natuurlijk voor je paardje dat hij/zij snel weer geneest

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:38

sjonge wat een sekreet moet die hengst geweest zijn zeg! Het gebeurt wel eens vaker dat een beet van een dier een abses veroorzaakt zoals in dit geval. Maar dat is meer bij honden bekend. Honden die doorgebeten zijn door een andere hond krijgen door het vuil wat er mee komt een abses zoals deze pony. GElukkig heb jij het open gemaakt zodat de troep eruit kon. Want dan voelt zo'n dier zich erna aanzienlijk beter. DIe troep drukt namelijk en doet vreselijke pijn. Ik denk wel dat het weer beter wordt. Krijgt ze nog antibiotica? Daar zal het wel te laat voor zijn of niet?

Overigens, laat die smerige acederm aub achterwege! Het is kleverig spul en vuil kan er zich gemakkelijk aan hechten. Gebruik liever een spuitbus betadine poeder. Dat is het beste wat er is.

Ik zou die pony overigens ook niet meer terug hebben gebracht hoor. Maar je mag eigenlijk wel een deel van je geld terug vragen.

tizra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:25

XxSgatjuhxX schreef:
nou sorry hoor maar al zou het droes zijn zou de DA dat toch ook wel gezien hebben of niet
maar goed wie weet wat der met dat schetje is gebeurt lijkt mij ook beetje raar dat dit allemaal door die hengst komt maar goed dat weet je niet
maar hij is nu in ieder geval in goede handen nou succes der mee en hoop voor je en natuurlijk voor je paardje dat hij/zij snel weer geneest

Had laatste berichtjes nog niet gelezen. Hopelijk komt het wel goed met de pony. Ziet er naar uit!. Hier wist de verkoper vast wel van. Zou in ieder geval proberen DA kosten te verhalen op de verkoper. Wij hebben een keer een hond gekocht die echt van alles onder de leden had, en ziek werd. We hebben uiteindelijk wel DA kosten vergoed gekregen en gelukkig nu een leuke lieve gezonde hond. Hopelijk loopt het met de pony ook zo af. Dan ben je het verdriet snel weer vergeten. Sterkte ermee!.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 22:33

Gelukkig gaat het super goed met haar.
Ze is levendig en de wond is 3/4 dicht
komt goed gelukkig

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:41

LIjkt mij meer wonden van een ingegeroeid halster ,het gebeurd wel vaker dan men denkt dat "fokkers "van zo'n ponies een halster als veulen aandoen en nooit vergroten ,dat groeit dan volldeig in en kan nare ,geinfecteerde wonden veroorzaken ,heb er zo al een paar op de kliniek gezien

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:48

Oh my GOD!!!! Wat verschrikkelijk zielig!!! Aaah gos, de tranen schoten me in de ogen. Wat fijn dat het weer iets beter gaat met haar, ze mag zich gelukkig prijzen met mensen die veel om dr geven!!! Wie weet wat er was gebeurd als jullie dr niet hadden gekocht... Heel veel sterkte ermee, en geef dr maar een extra knufje!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:32

tizra schreef:
tienus63 schreef:
@peppysan
Blij te horen dat het volgens de DA geen droes is, scheelt een hoop gedoe. Idd van een wond kunnen ze natuurlijk ook een nare ontsteking oplopen en koorts krijgen.

Maar op de foto af te gaan lijkt het verdacht veel op droes, en daar jij in eerste instantie niet gemeld had dat de DA zegt dat het geen droes is, lijkt deze conclusie voor de hand liggend.

Dierartsen zitten er helaas ook wel eens naast hoor , behalve als er laboratorium onderzoek is geweest.

Ja, ik ben het volkomen met je eens, de dierenarts kan dit zelf ook niet zien, hij moet ermee naar het lab!
En ik vind het persoonlijk meer op droes lijken dan op wondjes die zijn ontstoken, want het zijn wel veel wonden en zelfs op het oor, jukbeen enz. dat kan géén ingegroeid halster zijn he?!
Droes kan op het hele lichaam naar buiten breken, maar het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat het dat wel is, dat kun je heus van een foto niet zien!
Maar ookal zijn het ontstoken wondjes, pus is ook besmettelijk dus zorg er gewoon voor dat je alles goed schoonmaakt!
(oja, meestal zijn de wonden pijnlijker als ze nog niet zijn opengebroken, dus valt het schoonmaken van de wond een stuk minder pijnlijk uit!)
Mijn ervaring is dat dit soort wonden meestal weer heel mooi genezen!
Oja, je hebt wel kans dat als ze weer beter is, ze een stuk levendiger zal zijn en dus iets minder geschikt als je dacht
Maar ik vind het geweldig van je dat je haar niet zonder geweten terugstuurd (al blijft het voor mij een raadsel hoe mensen dát wel kunnen doen?!)
Heel veel beterschap!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:45

Mijn eerste reactie was ook: Droes. Zelf meegemaakt dat het niet perse tussen de kaken hoeft te zitten. Dus idd, zolang er geen bloedonderzoek is geweest en ze niet kunnen uitsluiten dat het paard geen Droes heeft of heeft gehad (en als ze het eenmaal hebben gehad heeft hij al antilichamen, dus dan is het moeilijk aan te tonen of die er al langer hebben gezeten of dat het van deze besmetting komt, dus eigenlijk heeft dat ook geen zin) extra voorzichtig zijn!

Lijkt me een erg schattig paardje, maar ik ga met bovenstaande mee: een paard dat wel goed in zijn vel zit kan wat vlotter en eigenwijzer zijn dan je in eerste instantie had verwacht...

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:01

het ziet er echt uit als een abbses daar dacht ik ook meteen aan, die arme merrie heeft wat te vooruren gehad bij die hengst mischien een tip om je paardje eens helemaal te scheren en uit die vieze oude vacht te doen wie weet wat je nog meer tegenkomt.
veel sterkte