Help!! paard vermagerd sterk!! (Chevrolet)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:34

loveblacky schreef:
misschien kan je haar longeren voorlopig, om spieren te kweken?
kan je niet met de eigenaar om de tafel gaan, om er gewoon over te praten, op een - het interreseert mij gewoon- manier?
gelijk dan even vragen hoe en wanneer het veulen wordt gespeent
je kan voor de merrie toch wel bijvoorbeeld elke dag een brood meenemen en bij haar in de stal aan haar geven, dat soort dingen?
en idd een vitamine spuit...
je kan vast wel een páár euro tjes missen voor je verzorgpony?
en daar heeft ze dan ook wat aan.
succes ermee!

Longeren lijkt me niet zo'n goed idee, aangezien ze eerst maar eens wat kilo's aan moet komen...
2 kg biks voor zo'n mager paard is veelste te kort....
En zeker wanneer het veulen erbij loopt...
Het is jouw paard niet, dus kijk ik jouw er niet op aan...

Mijn paard kreeg altijd onberkt hooi met haar veulen en daarbij nog 5 kg biks...(toen ik zag dat ze vermagerde) Daarvoor kreeg ze3 kg biks.

Het opeens vermageren is normaal, maar dan moet je wel zorgen dat ze meer kan eten.

Ik snap 't niet dat de eigenaar maar 2 kg biks geeft als het paard er zo uitziet.....

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:38

Ze heeft wel appeltjes op d'r vacht dus ze is wel gezond.
Sterkte!

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:54

Uitleg voor iedereen + iets goeds

Chef eet in het land van d'r kuil.. en ze eet veeeel!
ze gaan vanaf morgen apart naar buiten, dus chevy met de arabier, en dan de volgende dag toska met het veulen..
we halen het veulen er dus vanaf, het zal vast nog wel 2/3x per week zijn dat ze bij elkaar staan..

brood krijgt ze zeker van me, bix krege ze minder omdat je daarmee de melkproductie(ofzo) harder mee laat gaan..
zodra we gaan lessen (januarie) krijgt ze meer

heb verteld over dit topic en de eigenaar zei : s'zomers zijn ze zo rond als een tonnetje, dus als we ze nu sterk bijvoeren zijn ze straks nog dikker, daar hebben ze alleen zichzelf mee.
zodra het veulen ervanaf is en chef les loopt krijgt ze meer, en komt ze vanzelf aan, dit gaat al een aantal winters zo..

dus ik maak me niet meer zo druk

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:44

Citaat:
heb verteld over dit topic en de eigenaar zei : s'zomers zijn ze zo rond als een tonnetje, dus als we ze nu sterk bijvoeren zijn ze straks nog dikker, daar hebben ze alleen zichzelf mee.

Misschien s'winters meer bijvoeren en zomers minder geven
Of is dat een hele rare gedachte????

Beter dat het veulen eraf gaat....

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 21:53

zomers hebben ze al heel weinig, en toch zo rond als een tonnetje, maar ik moet me er niet druk om maken, het zijn haar spieren, zadel word DRUK aan gewerkt *financieel gaat niet 1,2,3*
maar als ik via de waterbak opstijg heeft ze nergens last van.. prima dus
ik ben benieuwd hoe het verloopt met het veulen
ik zat zelf te denken veuken naast chevy in andere stal zetten, maar dan moeten chevy en ariba bij elkaar en dat gaat niet goed

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:58

Toch vind ik het een bagger antwoord...je kan niet bezuinigen op het voer
Maar jij kunt daar niks aan doen...
sterkte ermee

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 22:00

we bezuinigen niet.. ik vind zelf 2/3 kilo genoeg voor een paard wat niets doet...
veulen gaat er vanaf, dus dat is geen probleem meer
ze heetf genoeg, maar vreet niet veel, ze eet trouwens wel kuil in het land..
als ze over 2 weekjes nog zo mager is ga ik vitaminespuiten kopen.., ze krijgen over ene weke of 2 weer het oude gras, dus dat zal dan wel weer meevallen..

maar ik kan haar niet stiekem een kilo bix bijgeven, geef soms wel eens wat handjes bij ofzo, als k aan het VD-en ben met haar..
maar t gaat de goede kant op!
ze laat zich iig borstelen, en zit vol energie!

even voor de duidelijkheid : zomers krijgen ze geen bix alleen gras en hooi/kuil en dan rond de winter beginnen we met bijvoeren tot in het voorjaar

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:54

Citaat:
ik vind zelf 2/3 kilo genoeg voor een paard wat niets doet...

Het verschilt per paard. Bij sommige paarden is dat zelfs te veel...
Bij dit paard is het te weinig - lijkt me duidelijk

Mijn paard doet momenteel ook weinig maar krijgt toch zeker 3 beste plakken hooi (daar blijft meestal nog wat van liggen) en 4 kg biks en een schep muesli en nog een schep lucerne.
Zij heeft ook een veulen gehad. Deze is er nu al een poosje vanaf, maar ik kan het goed merken met voeren om haar op gewicht te houden. Eerst als ze weinig werkt kreeg ze ook 3kg...nu heeft ze gewoon meer nodig - simpel.

ramona22

Re: Help!! paard vermagerd sterk!! (Chevrolet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:24

Mijn paard heeft dit ook gehad. Advies doe het veulen er bij weg, deze kan goed genoeg voor zichzelf zorgen, dat het veulen nog bij de moeder drinkt kost enorm veel energie voor de merrie. Onze merrie werd op den duur ook mager, veulen er bij weggehaald en werd wat dikker.
Maar ons paard bleef ook aan de magere kant, ook bijvoeren noem het maar op, vitamine spuiten niks hielp. ( trouwens een kilootje brok meer of minder maakt echt niks uit,( wat is nou 1 kilo voor een paard van 600 kg) een paard moet het echt hebben van ruwvoer, tenzij hij hard moet werken.
Op den duur werd ze toch wel erg mager, toch de dierenarts erbij en deze adviseerde bloedonderzoek, ook hier kwam niks uit, alleen een aanwijzing voor een licht wormbesmetting.
Ook ik gaf trouw elke 2 maand een wormkuur. Van een duur merk. Maar nou is er maar 1 wormkuur wat helpt tegen een bep.soort worm en dat is de equest, hier zit modexine in en juist deze stof gaat het om.
Paard heeft echt de dubbele dosis gehad, en 2x vlak na elkaar om even een flinke stoot te geven. En geloof het of niet ze werd wat dikker. Misschien een tip om deze wormkuur eens te geven, voordat je de veearts erbij haalt....en niet te zuinig wezen met de wormspuit!
succes.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:49

Hoi, ik had niet de tijd om alle reacties te lezen, dus misschien staat het ergens tussen, maar: hoe oud is ze? Als het een ouder paard is kan dit komen doordat ze te weinig voedingsstoffen uit haar eten haalt (dus los van wel of nieut goed kauwen), de darmfunctie werkt dan minder. Een vitaminespuit en een supplement bijvoeren met vitaminen en mineralen voor oudere paarden helpt dan. Ook als ze niet oud is kan een vitaminekuur helpen.
En: oudere paarden die dus minder voedingsstoffen uit hun voer halen en daarnaast niet veel meer werken, moet je niet op minder voer zetten, maar juist goed biks blijven voeren om aan die benodigde minimum voedingsstoffen te komen. Omdat de opname minder is, hebben ze dus een grotere hoeveelheid nodig. Kijk wel wat je voert, gewone biks of muesli en geen grote hoeveelheden haver oid, dat geeft teveel energie. Je biks of muesli aanvullen met maismeel (nat maken) helpt ook om je paard wat dikker te krijgen. Dit alles duurtoverigens wel zeker een week of 6 voor je verbetering ziet, hoor. Succes ermee!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:35

@jolliegirl: al een geprobeerd om het kuil te voeren in een hooiruif? Dan kunnen ze maar elke keer een klein beetje nemen. Dat houdt ze wat langer bezig. Ik denk dat je paard het niet wil eten omdat ze binnen staat. Buiten eet ze wel zeg je. Ze staat dan met andere paarden samen, dan eet ze wel want stel je voor dat een ander jouw eten zou afpakken. Binnen heeft ze die strijd niet dus doet ze het kalm aan. De lol van eten is eraf. Stop het kuil in een ruif, geef haar wat te doen. Ik denk dat het gewoon verveling is.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:19

Ik heb alles maar diagonaal doorlopen dus sorry als dit al gevraagd is: hoe oud is je paardje?
Memuska is de laatste twee winters ook telkens zo mager geworden. Volgens de DA kwam dit door haar leeftijd én de koude. Voorheen stond ze op een manège, 's winters op stal met een deken om. Nu staat ze thuis, overdag in het land en 's nachts op stal, ook met deken maar nu staan er maar twee paarden tov 16 vroeger.
Ik zal je even haar voerschema pb'en mss heb je er wat aan.
Succes.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:34

ramona22 schreef:
Mijn paard heeft dit ook gehad. Advies doe het veulen er bij weg, deze kan goed genoeg voor zichzelf zorgen, dat het veulen nog bij de moeder drinkt kost enorm veel energie voor de merrie. Onze merrie werd op den duur ook mager, veulen er bij weggehaald en werd wat dikker.
Maar ons paard bleef ook aan de magere kant, ook bijvoeren noem het maar op, vitamine spuiten niks hielp. ( trouwens een kilootje brok meer of minder maakt echt niks uit,( wat is nou 1 kilo voor een paard van 600 kg) een paard moet het echt hebben van ruwvoer, tenzij hij hard moet werken.
Op den duur werd ze toch wel erg mager, toch de dierenarts erbij en deze adviseerde bloedonderzoek, ook hier kwam niks uit, alleen een aanwijzing voor een licht wormbesmetting.
Ook ik gaf trouw elke 2 maand een wormkuur. Van een duur merk. Maar nou is er maar 1 wormkuur wat helpt tegen een bep.soort worm en dat is de equest, hier zit modexine in en juist deze stof gaat het om.
Paard heeft echt de dubbele dosis gehad, en 2x vlak na elkaar om even een flinke stoot te geven. En geloof het of niet ze werd wat dikker. Misschien een tip om deze wormkuur eens te geven, voordat je de veearts erbij haalt....en niet te zuinig wezen met de wormspuit!
succes.

Dan zal ik die wormenspuit ook maar eens geven uit voorzorg...
Bedankt voor de tip!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:05

Ik snap heel goed dat je niet zelf met hooi of kuil aan kunt komen zetten. Dat zou ik zelf als paardeneigenaar ook niet kunnen waarderen. Ik denk dat het veulen gespeend moet worden. Zo'n veulen zuigt de merrie helemaal leeg. Daar komt nog bij dat het paard energie nodig heeft om warm te blijven. Misschien kun je haar daarom een dek op doen, zodat de voeding die er in gaat gebruikt kan worden om dikker te worden.
Ik heb de foto's in je profiel bekeken en de paarden zagen er deze zomer perfect uit, dus de eigenaren doen het wel goed, denk ik.

Create

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:12

Wat ook goed helpt om een paard aan te sterken en te verdikken is een tiental kilo mais kuil speciaal voor paarden te geven bovenop het voordrooghooi.Dit wordt vaak gebruikt bij zogende merries en wanneer niet bereden hoeven ze zelfs geen bix bij te krijgen.
Mijn merie krijgt dit ook elke winter , bevat lekker veel eiwitten en ruikt heerlijk , en ze vermagert nooit één kilo.
Hier zijn de meesten verzot op en je mag ze twee maal per dag een emmer geven.Het is trouwens helemaal niet duur, ik betaal 15 euro voor een pak van 600 kilo.Het zit werkelijk boordevol voedingsstoffen, zeker eens proberen en ze blinken er ook heel erg mooi van.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 00:43

Mijn paard kon niet tegen kuil en vermagerde ook. Hij kreeg ook spierpijn.
Ik zou dus proberen hem een hele tijd op hooi te zetten, en dan veel te voeren. Volgens mij wordt hij nu gewoon mager omdat hij stro ipv kuil eet. Misschien voelt hij zich niet lekker door de kuil, er kunnen meer paarden niet tegen!

En in de winter eet een paard nu eenmaal meer kuil in de zomer gras, kan daarom zijn dat je vooral in de winter dit probleem hebt.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 18:43

Het gaat beter met d'r, ze eet hooi, ze krijgt nu ¾ bix, om de melkproducatie(ofzo) ze stoppen.. het veulen is d'r vanaf (helemaal overstuurt natuurlijk)
en ze krijgt onbeperkt kuil...
ze word al wat levendiger, maar is sago omdat ze op stal staat om de dag, maarja het moet want het veulen met d'rvanaf en er zijn pas 2 stallen klaar.. dus dat komt wel goed
ik rij zoiezo niet meer, tot januarie, dan gaan we naar de les..
de eigenaar vertelde me dat ze zo mager werd omdat ze zelf 100% voer krijgt en daarvan gaat al dik 70% naar het veulen en de melk dus.. en dan nog wat om zich warm te houden..
deken is niet nodig, ze heetf het op stal niet koud, en staat alleen met droog en rustig weer buiten!
maar bedankt voor de tips..~!
en de vitaminespuiten bewaar ik, die zijn houdbaar tot half volgend jaar!
als het nu zo doorgaat is ze binnen een week of 2 weer aangekomen en wat forser
bedankt~!

Ps : chevrolet is 8 jaar en het veulen 9 maand

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:47

sjee weer zo een eigenaar die het allemaal beter weet en zeker weet dat het niks met de tanden te maken heeft ik weet zeker dat het hier aan een tandprobleem ligt.
succes verder

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 18:58

*Verwijdert boos bericht*

hoe wete je dat het ZEKER een tandprobleem is als ze in het land gewoon kuil eet, en op stal gewoon bix eet?? leg mij dat eens uit...
en dan die reactie : SJEE WEER ZO'N EIGENAAR DIE DENKT DAT IE HET BETER WEET
denk jij het beter te weten dan? het is toch niet jouw paard, ik vraag om tips en niet om nutteloze reacties!
het is puur omdat ze op stal staat, en het word de komende weken nog zwaar voor d'r ook, omdat ze om de dag maar naar buiten mag wegens stalverbouweing, en spenen van het veulen

maar alsjeblieft heb je zulke reacties doe dat dan via pb, hoef ik me ook niet in te houden

Love_Wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:00

wOwh..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 19:01

Love_Wijs schreef:
wOwh..

??
wat is dit voor'n reactie? ben ik soms te fel ofzo

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:29

silvana schreef:
Ik weet dat je er niks aan kan doen,maar heel eerlijkgezegd vind ik de rest er ook niet denderend uit zien op de foto's.
Ik denk om ze voller te krijgen helpt alleen maisvlokken.Of maismeel.Maar ook niet ieder paard houd van mais.
En of die eigenaar nu zo'n verstand van paarden heeft ? ik durf er mijn vraagtekens bij te zetten.

Ik dus ook ! ze kan best wormen hebben (alleen een mestonderzoek sluit dat uit) en ze kan ook best haken hebben! soms kun je het al zien als je met een zaklantaarn in de mond kan kijken- maar dan moet het wel een braaf paard zijn voelen is veel betrouwbaarder...maar niet aan te raden zonder mondklem
Dat veulen van 8 mnd kan ook een oorzaak zijn ! sommige veulens kunnen een paard echt leegtrekken.

Toch een DA dus !

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:31

Mooi dat ze weer aan het bij komen is nu het veulen er bij weg is. Veel plezier en succes met rijden zodadelijk.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:37

Vreemd zeg ze is best veel afgevallen hoop dat het goed komt

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:37

Ik zou als ik jou was maar eens de da erbij gaan halen, want als een paard ineens heel sterk vermagert terwijl ze goed te eten krijgt en ze geen wormen heeft, ze last heeft van het zadel en ze het niet leuk vindt als je haar poetst zou ik me toch wel zorgen gaan maken. Je weet maar nooit, ik zou het geld er wel voor over hebben !! Als ze nou nog meer gaat vermageren, kan je haar beter dingen geven waar ze dik van wordt maar die niet zo eiwitrijk zijn als biks en kuil. Anders is ze straks bevangen en da's ook niks. Je kan haar dan beter slobber gaan geven ofzo, en anders is er vast wel speciaal voer dat niet zo eiwitrijk is maar waar ze wel dikker van worden. De enige tip die ik je kan geven is : Laat de dierenarts kijken !!! Dit is niet normaal.

Veel succes met haar.