Lucerne voor ouder, slecht kauwend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haboshof

Re: Lucerne voor ouder, slecht kauwend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:02

Ik zou de brok toch maar geweekt geven, want er zijn al meerdere paarden geweest, die een slokdarmverstopping gekregen hebben van ongeweekte brok. De brok gaat nl. ontzettend uitzetten.

Geweekt kan het geen kwaad meer, en is het een uitstekend voer.

Evenals de gewone lucerne. Geweldig voer. Onze merrie moest het eten, nadat ze geopereerd is aan een dikkedarmverdraaiing .
En omdat we zagen hoe goed dit paard het ging doen , zijn we ook de anderen lucerne gaan voeren. Altijd constante kwaliteit en je hoeft veel minder krachtvoer te voeren.

Wij vangen paarden op en daar zijn dieren bij die ontzettend ondervoed zijn. Na een aantal weken zie je ze vooruitgaan en dat is voor het grootste deel te danken aan het voer. Nogmaals zie onze site:

Paarden Indy en Mistrall met name.

Wij voeren nu al lucerne en lucernebrok vanaf 1990.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:47

Mijn paard krijgt ook al jaren Lucerne, en heeft juist nooit meer koliek gehad. Ze krijgt 2 x daags Hartogs Lucerne, en 2 x daags geweekte Lucerne brokken.

JollyJumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:10

Onze oude pony (29) kan ook niet zo goed meer hooi wegkrijgen en die krijgt ook al een jaar Lucerne (van Hartog) en dat gaat prima, ze krijgt er ook nog 1x per dag slobber bij en wat muesli. Ze krijgt nog wel wat hooi, maar dat is meer om wat te knabbelen te hebben tegen de verveling.
Mijn eigen wedstrijdpaard krijgt ook Lucerne erbij. Hij was na een zeer zware operatie 3 1/2 jaar geleden erg verzwakt en vermagerd en ondanks zijn snelle herstel bleef hij mager, wat ik ook probeerde. Nadat ik bij elke krachtvoermaaltijd een paar handenvol Lucerne erover gooide was hij binnen 2 maanden weer prima op gewicht! Hij kauwt nu beter waardoor hij zijn voer beter verteerd.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:05

Weet iemand het verschil tussen Lucerne (voor paarden) en de Luzerne (voor koeien/geiten) zoals deze op de Hartog site staan ??

Mijn paard gaat erg aan de dunne van de Lucerne (paarden) waarschijnlijk omdat er melasse inzit en ze gevoelig is voor suikers.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:15

Het verschil zit hem in de cel-structuur. Luzerne is moeilijker te verteren, ook omdat dit iets langere en dikkere stengels zijn. Het heeft niets met melasse te amken volgens mij.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:13

Mijn paard raakt niet aan de dunne van lucerne

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:24

Hallo

Wij hebben een veulentje van 6 maanden dat een probleem heeft met het verteren van hooi sinds het volledig gespeend is van zijn moeder. We denken namelijk dat het niet genoeg drinkt en hierdoor te weinig vocht opneemt om het hooi te verteren. Natuurlijk hebben we het voorlopig alle hooi ontnomen.
Verder krijgt het veulentje per dag 1 kg veulenbrok, 2 schepjes geplette gerst van Mijten, vermengt met Lijnzonolie van de paardendrogist en het eten is nat gemaakt, verder nog 2 bieten per dag en geven we het 3 liter lauwwarm water met een snuifje maagzout bij om toch genoeg vocht binnen te krijgen. Zolang we dit doen en het veulentje geen hooi eet, gaat alles goed. Beginnen we terug met wat hooi, is het de tweede dag prijs, dan krijgt hij krampjes, gaat zich rollen en rolt zich zelfs vast in de stal. Nu dacht mijn man om hem in plaats van hooi Luzerne te geven. Wat denken jullie, gaat hij dit beter verteren? Gewoon hooi, gewikkeld hooi, ... hebben we al allemaal geprobeerd, dat geeft allemaal krampjes.
Groot probleem is dat mijnheer niet genoeg drinkt, gewoon omdat hij water niet lekker vindt en ook te koud vindt. Nu las ik in een ander topic een geut appelsap aan het drinken toe te voegen, denken jullie dat dit een goed idee is?
En als iemand een tip heeft wat je kan doen aan je stal ( wij zijn tot veel bereid) zodat het zich niet meer kan vastrollen, dan horen we het ook graag!

Voor iedereen een prettig kerst en hopelijk lees ik heel veel goede tips!

Alvast bedankt om dit te lezen!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:27

Heb je al handwarm water geprobeerd ??

Je kunt ook 'thee' maken van kamille en dit handwarm voeren.
De meeste paarden vinden kamille erg lekker.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:29

mijn ouwetje van bijna 30 krijgt nog gewoon hooi...ze heeft er af en toe wel eens last van dat ze het niet goed weg krijgt maar dan slobbert ze een beetje in de waterbak en eet ze vrolijk verder!

je hebt trouwens ook volledig voer van calvalor volgens mij...ik heb het ook een tijdje gevoerd maar mijn verwende knollie vond het niet zo lekker

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:47

Chivance schreef:
Hallo

Wij hebben een veulentje van 6 maanden dat een probleem heeft met het verteren van hooi sinds het volledig gespeend is van zijn moeder. We denken namelijk dat het niet genoeg drinkt en hierdoor te weinig vocht opneemt om het hooi te verteren. Natuurlijk hebben we het voorlopig alle hooi ontnomen.
Verder krijgt het veulentje per dag 1 kg veulenbrok, 2 schepjes geplette gerst van Mijten, vermengt met Lijnzonolie van de paardendrogist en het eten is nat gemaakt, verder nog 2 bieten per dag en geven we het 3 liter lauwwarm water met een snuifje maagzout bij om toch genoeg vocht binnen te krijgen. Zolang we dit doen en het veulentje geen hooi eet, gaat alles goed. Beginnen we terug met wat hooi, is het de tweede dag prijs, dan krijgt hij krampjes, gaat zich rollen en rolt zich zelfs vast in de stal. Nu dacht mijn man om hem in plaats van hooi Luzerne te geven. Wat denken jullie, gaat hij dit beter verteren? Gewoon hooi, gewikkeld hooi, ... hebben we al allemaal geprobeerd, dat geeft allemaal krampjes.
Groot probleem is dat mijnheer niet genoeg drinkt, gewoon omdat hij water niet lekker vindt en ook te koud vindt. Nu las ik in een ander topic een geut appelsap aan het drinken toe te voegen, denken jullie dat dit een goed idee is?
En als iemand een tip heeft wat je kan doen aan je stal ( wij zijn tot veel bereid) zodat het zich niet meer kan vastrollen, dan horen we het ook graag!

Voor iedereen een prettig kerst en hopelijk lees ik heel veel goede tips!

Alvast bedankt om dit te lezen!

Krampjes van hooi is niet echt normaal voor een veulen dat toch al 6 maand is. Heeft de DA dit veulen onderzocht? Hebben jullie al eens verteringsenzymen met gevriesdroogde bacteriën toegediend, bijv. equizym?
Als jullie stal een zandbodem heeft kan je aan de rand het zand hoger leggen dan in het midden. Dan rollen ze niet zo snel vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:50

Pulp is een mooi alternatief voor hooi, is gelijkwaardig aan ruwvoer. Dodson & Horrel heeft ook pulp zonder melasse op de markt en dat lijkt me dan weer beter.

Je moet het weken in water en dan kun je het geven.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:58

simodi schreef:
Je zou toch zeggen dat er op de korte stukjes van Lucerne minder gekauwd hoeft te worden dan op de lange "draden" van kuil of lange hooistengels?! Dat is ook de reden dat ik het mijn oude paard wil geven: problemen met kauwen. Dus als er nog meer gekauwd moet worden, ben ik juist nog verder van huis ...

je kunt ook bij Hartog informeren naar hun gedroogde gras. dat hebben ze in een hele fijne uitvoering en in een wat grovere. voral het fijne gedroogde gras is ideaal voor paarden die vanwege hun kiezen helemaal niet meer kunnen kauwen.

paarden die slecht kunnen kauwen laten meestal de wat grovere gedeeltes van de (Hartog) lucerne (mix) liggen. dat is niet zo erg want er zit genoeg fijngehakseld spul in dat ze wel eten.

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:17

ons ouwetje van 31 heeft ook moeite met haar hooi, maar de lucerne van hartog eet ze niet. Wel de fybergy van Dodson en Horrel en nog liever de Save and Sound ook van dodson en horrel, die eet ze behoorlijk goed, en heeft ook meer voedingswaarde.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:49

Hallo

Met ons veulentje is alles terug in orde. We doen nu een beetje appelsap (1/10) in het water en nu drinkt hij dat het een lieve lust is.
Alle problemen wat er waren met het hooi zijn opgelost, het probleem was dan ook dat mijnheertje niet genoeg dronk. Grappig is dat de laatste dagen ALLE aandacht naar hem ging (was van tevoren ook al heel fel, omdat hij onze ukkepuk is), maar nu we de andere paarden ook weer wat extra aandacht geven, protesteert hij heftig. Van allerlei kattenkwaad steekt hij uit als we ook maar even niet met hem bezig zijn, maar dat nemen we er graag bij.
Een fijn uiteinde en goed begin voor iedereen!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 11:40

Bedankt voor alle reacties! Nog een vraag: ik neem aan dat je je paard moet laten wennen aan de lucerne, dus eerst tegelijk met kuil voeren. In welke hoeveelheid begin je dit te geven (een handje, een voerschep ...?) en hoeveel mag je paard per dag?