Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Chivance schreef:Hallo
Wij hebben een veulentje van 6 maanden dat een probleem heeft met het verteren van hooi sinds het volledig gespeend is van zijn moeder. We denken namelijk dat het niet genoeg drinkt en hierdoor te weinig vocht opneemt om het hooi te verteren. Natuurlijk hebben we het voorlopig alle hooi ontnomen.
Verder krijgt het veulentje per dag 1 kg veulenbrok, 2 schepjes geplette gerst van Mijten, vermengt met Lijnzonolie van de paardendrogist en het eten is nat gemaakt, verder nog 2 bieten per dag en geven we het 3 liter lauwwarm water met een snuifje maagzout bij om toch genoeg vocht binnen te krijgen. Zolang we dit doen en het veulentje geen hooi eet, gaat alles goed. Beginnen we terug met wat hooi, is het de tweede dag prijs, dan krijgt hij krampjes, gaat zich rollen en rolt zich zelfs vast in de stal. Nu dacht mijn man om hem in plaats van hooi Luzerne te geven. Wat denken jullie, gaat hij dit beter verteren? Gewoon hooi, gewikkeld hooi, ... hebben we al allemaal geprobeerd, dat geeft allemaal krampjes.
Groot probleem is dat mijnheer niet genoeg drinkt, gewoon omdat hij water niet lekker vindt en ook te koud vindt. Nu las ik in een ander topic een geut appelsap aan het drinken toe te voegen, denken jullie dat dit een goed idee is?
En als iemand een tip heeft wat je kan doen aan je stal ( wij zijn tot veel bereid) zodat het zich niet meer kan vastrollen, dan horen we het ook graag!
Voor iedereen een prettig kerst en hopelijk lees ik heel veel goede tips!
Alvast bedankt om dit te lezen!

simodi schreef:Je zou toch zeggen dat er op de korte stukjes van Lucerne minder gekauwd hoeft te worden dan op de lange "draden" van kuil of lange hooistengels?! Dat is ook de reden dat ik het mijn oude paard wil geven: problemen met kauwen. Dus als er nog meer gekauwd moet worden, ben ik juist nog verder van huis ...