Hoeven slijten veel te hard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:08

als jouw paardje de hele dag in de modder staat of de hoeven worden op een andere manier nat, dan slijten je hoeven op de stenen sneller. Dit kan ook het kreupellopen verergeren. Paard gaat dan gevoelig lopen.. Je kan ook tijdelijk ijzers gebruiken maar als ze al te kort zijn heeft dat geen zin. Is het nog maar voor een weekje dan al helemaal niet. Maar zijn de stralen echt veel lager dan de hoefwand zou ik echt uitkijken want dat doet echt zeer!

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:02

Het is heel eenvoudig. Een hoef is als eelt op een hand of een voet. Wat veel druk krijgt groeit harder. Dat zal iedere smid/bekapper je bevestigen. Dus de oplossing: beweging opbouwen op een droog, hard en ruw oppervlak en het paard 'eelt' kweken aan zijn voeten. Hierbij goed kijken dat je het niet te hard gaat slijten, en zorgen dat het paard goed recht op zijn voeten blijft staan door er geregeld de smid/bekapper bij te halen. Meer is het niet

AnjaKos

Re: Hoeven slijten veel te hard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:11

Ik heb Miro 6 jaar op ijzers gehad maar omdat die dingen zo snel glad worden (we rijden erg vaak buiten en moeten veel over het asfalt) ben ik hoefschoenen gaan proberen. Miro heeft ze alleen aan als we een buitenrit gaan maken en voor de rest van de dag loopt hij op "blote" voeten. Zodra Miro's hoeven wat te lang worden rijdt ik hem een paar keer zonder schoenen buiten en zo hebben maar eens in de 3 maanden een hoefsmit nodig (voorheen eens in de 4 weken nieuwe ijzers ) We hebben overigens de hoefschoenen van http://www.smit-rijssen.nl

vuilnisbakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:39

Hollybolly schreef:
als je vaak de hoeven uitkrabt, komen er geen scheurtjes en dergelijke in de hoeven en dan brokkelen ze ook niks af. Anders hoefschoentjes of op ijzers....

Scheurtje in de hoeven ontstaan omdat de hoefwand te lang is en het paard daarop loopt ipv op de zool en de straal.
Dat heeft niets te maken met hoeven uitkrabben.

Bekap mijn pony zelf volgens de witte lijn methode. Loopt iedere dag een uur over het asfalt, ook in draf en galop. Sinds ze zo bekapt wordt heb ik nooit meer problemen gehad. Hoef groeit gewoon snel genoeg bij.