Help ! Pony erg ziek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Famke_93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:29

Heel veel sterkte, is wel een rotte manier om zo afscheid te moeten nemen van je paardje!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:34

Heel veel sterkte.... al heb je niets aan woorden....

Katelijne

Re: Help ! Pony erg ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:41

Oh yee, is echt vreselijk. Ik heb mijn paardje pas ook aan koliek de keuze moeten laten maken om ze te laten inslapen omdat ze al in shock was en niets meer konden doen.
Goed van jou, dat je gevraagd hebt om een sectie te doen. Ik had er de moed niet meer voor en heb er nu spijt van.
Je hebt echt je best gedaan en je paardje is dankbaar dat je uit zijn lijden verlost hebt.
Laat maar weten wat de oorzaak is hé. Zal voor jou ook beter zijn om wat zekerheid te weten.

Sterkte en veel moed!

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:43

oh...wat erg voor jou en je paardje...heel veel sterkte toegwenst

showteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 14:22

bedankt allemaal

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:43

Sterkte!!!
Echt erg als het allemaal zo snel gaat.
Kan je eigenlijk amper afscheid nemen....
Heel veel sterkte!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:36

Dit is natuurlijk gewoon K*T!
Zo hoop je niet je paardje te verliezen. Heel veel sterkte!

Vind het een hele vervelende vraag, maar had hij het wel gered als je meteen na het eten van het kippenvoer de DA had gebeld?

showteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:02

Ja maar dan ook echt meteen ! Dat ze het er gelijk uit konden halen :'(

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:38

Balen hoor! Heel veel sterkte!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:45

ahhwww Wat rot voor je,heel veel Sterkte ermee

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:54

Jeetje wat een vreselijk verhaal zeg Sterkte met het verlies van je pony!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:56

jeetje wat erg. wat kippevoer wel niet allemaal aan kan richten!
sterkte in ieder geval

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:52

showteam schreef:
Er wordt nog sectie op het gedaan om te kijken of het echt het kippenvoer was want dit was wel een hele hefige reactie. Misschien heeft hij altijd al wat met zn spijsverterinngs kanaal gehad. Maar vooral kleine koudbloeden schijnen er heel erg veel last van te hebben van hun spijsvertering ze kunnen daar heel slecht tegen als er wat verkeerds gebeurt.
Maar na de sectie laat ik het jullie nog wel even weten..

Weet je inmiddels als iets?

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:20

hoi,

Ik heb een shet die van begin september niet meer op de weide is geweest wegens diarree, nu is het beter maar het heeft lange tijd geduurd voor er beterschap in kwam. 3dierenartsen zijn geweest!!!! niets gevonden.
1tip niet opgeven!!!
natuurlijk volgenen er nog meer!!

Diarree:

Heeft je paardje diarree? Hou hem dan eerst en vooral enkele dagen van de weide en geef hem alleen droog hooi, Kijk ook eens na of hij optijd ontwormd is. ( Eqvalan, Eraquell, Equest, Panacur, Horseminth, ...) Je moet zeker ontwormen in Oktober of November.

Misschien heeft je paardje stress gehad van het vervoer, nieuwe paarden in de kudde, nieuwe weide met nieuw gras, ...

Als je paardje nog niet beter is na op stal te staan met hooi dan is er iets niet juist. Hier volgen wat middeltjes om je paard van zijn diarree af te helpen.

in het drinken:

- Norit is een soort houtskool, je moet het oplossen in de drinkbak het is voledig geur en kleurloos en het neemt alle giftige stoffen mee uit het lichaam.

- brandnetelthee in de drinkbak

- Appelazijn in vers water

- Nooit het drinken wegnemen!!!!!

- Bij een accuut geval (leegloper) een 125ml (glas) coca cola geven. Dat is EHBO

In het eten:

- Lijnzaad: geef je paard wekelijks 1maal een kopje lijnzaad dat je 10minuten laat koken in 2liter water en dat daarna laat afkoelen en mengt met wat voer (muesli ofzo)

- Liksteen wegnemen en vervangen door vitaminepoeder in eetbak

- Zoutsteen hangen dat het drinken bevorderd.

- Geef je paard inplaats van hooi, Tarwestro

- Degesticur is een zuur voedingssuplement.

- Bio Mix : Bio Mix is een samenstelling qvan gecelecteerde granen , verijkt met een uitzonderlijk kruidenmengsel dewelke een uitstekende werken hebben op: Influenza, Diarree, Kortademigheid, Dunne mest, Spijsverterinsstoornissen, Koliek (Mijten voeders)

- Geen slobber, muesli, ander voedsel met mellasse in.

- Iberogas: Homeopatisch middel: fles van 100ml (1ml smorgens + 1ml savonds voor het eten. (kan enkele maanden duren)) Het brengte de darmen tot rusten en hersteld de darmflora gelijdelijk aan.

- Eneterol (nieuwe naam voor Peneterol) Eneterol is straffen dan Peneterol. Wij gaven onze shettlander 's morgens 1.5 capsulletje op een stukje boterham met confituur en 's avonds kreeg hij ook nog 0.5 capsulle.

- Yoghurt is ook gezond voor de darmen en kan geen kwaad. Je mag het altijd aan een gezond paard geven ook.

- Geef je paard ook een dagelijkse wandeling als hij stil staat op stal, het zou ook kunnen dat doordat hij te weinig beweging heeft hij diarree kreeg.

- Digest : Met Diges proberen wij onze pony momenteel terug beter te krijgen en het helpt al een beetje dus als al de vorige dingen niet helpen dan moet je zeker dit nog proberen!!!

- Sand clear: Misschien eet je paard zand, daarvan kunnen ze ook diarree krijgen, sand clear.

- Sand Gard: Dit is ook een goed middel voor als je paard zand eet.

- Gember

Verstoring in de darmflora:

Verstoring in de darmflora gaat gepaart met verschillende dingen. Je paard kan zich tijdelijk wat minder fit voelen, geraakt moeilijker door zijn windtervacht, blijft wat achter in de groei en kan uiteindelijk ook slappere mest en koliek krijgen. Natuurlijk hoeven niet alle opgenoemde dingen voor te komen bij je paard als hij een verstoring in de darmflora heeft.

- enzymen onder het eten mengen

wij geven nu Digest en Enterol(kan je bij de apotheek halen die enterhol) Wat ik je zeker zou aanraden is die houtskool NORIT die neemt de giftige stoffen uit het lichaam.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:47

hoi,

srr maar zou je dat prive berichtje nog eens willen sturen en me hier ff uitlegge hoe ik dat open doen?
want ik denk dat ik dat per ongeluk heb verwijderd en ik heb het niet kunnen lezen. ik heb me hier pas vandaag aangemeld daarmee

srr

groejtes
Julie

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:21

Ik kan het hier ook wel zeggen, want nu is het toch te laat Ik had je gestuurd dat je bericht weinig zin had. Lees het topic maar eens door.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:25

Juliekeuh wat ben jij allemaal aan het doen

BTW: wat er meiske
Verschrikkelijk! Veeel sterkte!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:12

Heel veel sterkte meid...Je hebt een goede keus gemaakt door hem inlaten te slapen

Juliekeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:56

ow, srr ik had dat berichtje blijkbaar overgeslagen. :s
srr
veel sterkte, mijn ouders hebben er al over bezig geweest om onze shet hengst mss te laten inslapen omdat 3dierenartsen zijn geweest en niets hebben gevonden. al een geluk zijn er dan mensen geweest die mij gulden tips hebben gegeven waardoor zijn toestant een beetje is veranderd en dat de diaree er neit meer uitloopt maar er terug mooie mestballetjes zijn.
en oja Nancy_evita wat bedoel je met wat ben je allemaal aan het doen?

groetjes en nogmaals veel sterkte !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Julie

showteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 13:08

Nou we hebben een stukje uitslag sectie binnen:

Paarden (vooral kleine pony's die een zwak darmen stelsel hebben) kunnen slecht tegen kippenvoer omdat dat licht verteerbaar is aangezien het voor een kip is.
Er zitten ook heel veel eiwitten en Koolhidraten in en in de maag wordt dat voer omgezet in een soort suiker waarbij een bepaalde soort bacterie zich zo snel ontwikkeld dat het eigenlijk geen houden meer aan is. De darmwand was al soort helemaal open en bloedde. Dat was eigenlijk de hoofdzaak.

Verder kleine bijzaakjes waren dat er veel zand aan was getroffen in zijn darmstelsel dus ik moest ze lijnzaad gaan voeren (mn andere paardjes)