Veulen hoest en snottert, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Veulen hoest en snottert, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:02

Hey meis, ik zoue r ff een DA na laten kijken, weet je gelijk waar je aan toe bent, hij ziet er verder nog super uit maar je weet maar nooit.

groetjes mij

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:50

wat voor een kleur heeft de neusvloeing...geel duidt meestal op een ontsteking..temperatuur je veulen anders eens.... en overleg even met je da wat je het beste kan doen!

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:12

Mijn nieuwe veulen is 4 maand en staat al +- 2 weken met snottebellen, de ene dag bijna niks, de andere hele klodders.
De veearts kwam deze week toevallig en ik heb hem eens laten kijken en volgens hem kan dit absoluut geen kwaad, zolang ze geen koorts maken.
Een veulen 24/7 binnenzetten in een warme stal met een deken is immo één van de slechtste dingen die je kunt doen (let wel, bij een verkoudheid met een beetje kuchen en wat snot, ik spreek niet over een zware longontsteking oid)
Hey is juist wel zo dat een veulen weerstand moet opbouwen, dat is vergelijkbaar met bij mensen, kinderen die bvb in een te steriele omgeving opgroeien hebben veel vaker allergieën enzo. Een veulen van 6 maand kan al wel tegen een stootje hoor, als ze gezond zijn geweest tot dan.

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:16

misschien heeft die wel droes,is het wel de tijd van het jaar voor brrr,ik zou hem wel binne zitten maar zkers geen deken op doen!beetje onzin

Toke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:24

Ik zou hem ook een paar dagen binnenhouden, en als het dan nog niet beter is de DA bellen.
Maar zou hem ook geen dekentje op doen.

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:25

me vriedin der veulen had dat ook en die stak der moeder ook aan
ze heeft toen gelijk de dierenarts er bij gehaalt en die zij dat ze ook verkouden was en toen moesten ze ook een tijdje op stal blijven

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:36

meid neem gewoon zo snel mogelijk die temperatuur op, bij verhoging de DA bellen!!!!!!!!!

en helemaal mee eens een (gezond) veulen 24/7 in een stal opsluiten is vragen om het creeren van zwakke paarden later!

Jinanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:45

Sfiejj schreef:
Nou uhm.. Mist en Jinanda, ik heb al vaak genoeg gehoord dat een veulen weerstand op moet kunnen bouwen. En zoals TS het zelf zegt, zovan hij ziet er vrolijk uit enz. is het vast neit iets ernstigs.. Je kan er wel een DA bij halen die het veulen een antibiotica voorschrijft, maar het is niet echt goed. (zei de da op de manege)

Oke, een veulen moet weerstand op kunnen bouwen....je zegt het zelf al. En wat betekent dat dan letterlijk? Dat hij dus GEEN weerstand HEEFT! In negen van de 10 gevallen komt een veulen dus niet vanzelf over zijn verkoudheid heen. Het vevelende vind ik is dat je mij geen gelijk hoeft te geven maar ik vind wel dat je er veel te makkelijk over praat, je denkt er behoorlijk wat verstand van te hebben en ondertussen geef je het verkeerde signaal / advies af!

Waar blijf je met je verhaal om af te wachten als het veulen vandaag of morgen wel slomer e.d wordt? Dan ben je dus te laat!! Dan pas wil jij dus een DA gaan halen en dan zit je dus met een ziek veulen dat al weinig bij te zetten heeft, komt daar nog eens met dikke pech een ander virus bij bovenop dan red je het dus niet!! Geloof me het kan heel snel bergafwaarts gaan met die kleintjes!!!

En waar komt het onzin verhaal vandaan dat als een veulen nu b.v. antibiotca krijgt het later altijd vatbaar zou zijn voor verkoudheid e.d? Ik denk eerder dat je het niet goed begrepen hebt en dat de DA bij jullie op de manege bedoelde dat antibiotica in het geval v.d. veulens waar jij het over had niet nodig was. Waarschijnlijk hadden ze geen koorts en dan is antibiotica inderdaad niet nodig nee. Ik kan me niet voorstellen dat een DA bij een veulen dat antibiotica nodig heeft gaat verkondigen dat hij het niet geeft omdat de veulens weerstand op moeten bouwen!

Weerstand bouw je op hele andere manieren op! Ten eerste door ze gezond op te laten groeien, ten tweede door ze zoveel mogelijk buiten te laten lopen d.w.z. ze niet bij de eerste de beste regenbui naar binnen te halen ( tenzij het de hele dag regent en er een koude wind staat en ze hebben geen beschutting ) en al helemaal NIET door te beginnen met allerlei dekentjes e.d.!!

Nogmaals je hoeft mij niet te geloven maar je geeft het verkeerde signaal aan de TS af! Een veulen mag NIET hoesten en al helemaal niet in de mate waarin het veulen van de TS hoest. Zoals ik begrijp hoort zij het telkens al ze erbij is. Dat geeft te raden over de momenten dat ze er niet bij is, de rest van de dag, de hele nacht enz. Het beestje heeft het dus behoorlijk te pakken en ik kan me dan zorgen maken als de TS twijfelt om er wel of geen DA bij te halen dat jij haar het advies geeft dat het dier hier doorheen moet komen om weerstand op te bouwen! Dan snap jij dus geen bal van wat het betekent om weerstand op te bouwen!! Sorry maar ik kan mij hier aan ergeren, vooral ook omdat het dier na dat wat ik er nu van begrijp nog steeds loopt te hoesten en nog geen DA heeft gezien en laten we vooral hopen dat dat niet mede door jouw Penny advies komt!!

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:01

Jinanda....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:56

Laten we nu geen grote discussies gaan voeren, ieder heeft zo zijn mening, respecteer die. Je kunt iemand anders niet veranderen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:37

Hm.. Ik heb dit wel vaker meegemaakt. En als je ze gelijk aan de antibiotica slingert zijn ze later vatbaarder voor kou! en dat is ook zoo.. vrij logisch lijkt me. Maar ik zou inderdaad temperaturen. Misschien zei ik het iets te gemakkelijk, maar jij TE moeilijk.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:04

Ow ieder jaar weer opnieuw... Het eerste veulenverkoudheidje... Klieren voelen, als ze opgezet zijn, DA erbij. Neusuitvloeiing in de gaten houden. Luister naar het hoesten, is het heel vaak, DA erbij, klinkt het heel diep of rochelend, DA erbij. Als ze zo klein zijn zijn ze erg vatbaar voor longontsteking. Ik heb ze normaal nooit op antibiotica, maar dit jaar toevallig allebei, waarvan 1 al 3x... Bovendien is wat "hoestdrank" van de DA verzachtend en helend zonder dat het zo extra is als antibiotica... Ook dat is een optie...

Verder: Fenegriek bijvoeren en muesli waarin olie/kruiden/vitaminen e.d. zitten die o.a. voor kalme en gezonde luchtwegen zijn. Nu de lucht ijler en kouder word is de kans op ontsteking groter, hou het goed in de gaten, bij twijfel kan het echt absoluut geen kwaad als de DA even luistert naar het hoestje en de ademhaling....

Degenen die liever nix doen, prima, maar dan niet zeuren als je een keer te laat bent... Liever een DA extra erbij, al is het alleen om te luisteren of om te horen dat je het nog even moet aankijken... Want je vergeeft het jezelf nooit als ze wel achteraf dood in de wei liggen door een fatale longontsteking...

Niet ieder veulen word gezond geboren, soms merk je het pas later.... Maar wij hebben er nu ook 1 met chronisch last van haar bronchiën.. Het klinkt alsof ze een gewoon veulenverkoudheidje heeft, het rochelen hoorde je bijna niet, maar gelukkig was de DA er op tijd bij voor het oversloeg naar longontsteking!

Been there, done that...

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 21:16

Ik laat iig de vee arts er naar kijken zoals ik als zei.

Shamalarabs; Mueslie krijgt die al als voer samen met een beetje lijnzaadolie( jah hij was veelste dik dus kreeg dit aangeraden) en fenegriek zat ik al aan te denken dat te voeren, ma kan ik dat wel aan een veulen voeren dan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:41

jessje schreef:
Mijn nieuwe veulen is 4 maand en staat al +- 2 weken met snottebellen, de ene dag bijna niks, de andere hele klodders.
De veearts kwam deze week toevallig en ik heb hem eens laten kijken en volgens hem kan dit absoluut geen kwaad, zolang ze geen koorts maken.
Een veulen 24/7 binnenzetten in een warme stal met een deken is immo één van de slechtste dingen die je kunt doen (let wel, bij een verkoudheid met een beetje kuchen en wat snot, ik spreek niet over een zware longontsteking oid)
Hey is juist wel zo dat een veulen weerstand moet opbouwen, dat is vergelijkbaar met bij mensen, kinderen die bvb in een te steriele omgeving opgroeien hebben veel vaker allergieën enzo. Een veulen van 6 maand kan al wel tegen een stootje hoor, als ze gezond zijn geweest tot dan.

Helemaal mee eens! ik heb nog één klein toevoeginkje: een beetje foenegriek voeren kan geen kwaad. het werkt op de luchtwegen en is een probaat antidroes/ antiverkoudheid middeltje (spreek uit ervaring). het is puur natuurlijk en heeft geen bijwerkingen, ook hindert het niet bij het opbouwen van de natuurlijke weerstand.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:59

kimbalover schreef:
Ik laat iig de vee arts er naar kijken zoals ik als zei.

Shamalarabs; Mueslie krijgt die al als voer samen met een beetje lijnzaadolie( jah hij was veelste dik dus kreeg dit aangeraden) en fenegriek zat ik al aan te denken dat te voeren, ma kan ik dat wel aan een veulen voeren dan?

Mijn DA raadde het destijds zelfs aan... Ik had er zelf nog niet bij stilgestaan toen... Ze stonden toen nog op de wei en ik voerde alleen de merrie's bij, op aanraden van de DA ben ik de veulens apart bij gaan voeren, een beetje muesli met fenegriek er door, 1 keer per dag...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:15

Onze veulens hadden er ook last van, snotteren, ooit echte grote klodders, en hoesten. DA is erbij geweest, volgens hem hoorde dit er gewoon bij en moest je hier niets aan doen. Inderdaad weerstand opbouwen. Verder wel de temperatuur in de gaten houden. Onze veulens hebben 3 weken gesnotterd en gehoest maar er is eigenlijk niets aan de hand geweest.