Chronische hoester in de winter...nat hooi???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aminah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:14

wat me altijd opvalt als wij hooi laten weken voor aantal uur dat het water echt zo ontiegelijk donker wordt.
moet je nagaan dat ze dat anders binnen krijgen.. lijkt me niet gezond voor ze.
maar of dat alleen stof is vraag ik me af

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:04

Ik vind eerder de lucht die er na een tijdje weken aan het water zit erg vies.
Het idee dat ze dat stinkhooi dan nog moeten opeten vind ik niet zo fris.
Zoals ik al eerder zei, is er onderzoek gedaan naar het weken van hooi, en de uitkomst was zowiezo dat na een tijdje weken het water vergeleken kan worden met rioolwater, en dat hooi moet je paard dan nog eten.

Maar ieder doet wat hem of haar het beste lijkt voor zijn paard, het ene paard is het andere ook niet

carina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:23

hebben jullie trouwens een idee wat ventipulmin en een bronchoscopie ongeveer kost? Krijg sowieso binnenkort rekening van de ventipulmin binnen, en als het niet snel beter gaat ook een bronchoscopie... Kan ik me mentaal vast voorbereiden

Victory-Boy

Re: Chronische hoester in de winter...nat hooi???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 17:59

Ventipulmin: pot van 500 gram is 54,10 euro. Ik geloof dat ik daar ongeveer 2 weken mee kon doen. Let wel.....dit is van een rekening van mei 2004 !
Bronchoscopie heb ik nog niet laten doen, dus daar weet ik nog geen prijs van.

Het gaat momenteel met het hoesten een stuk beter, maar het gaat met m'n pony slecht. Hij is zwaar kreupel, loopt alsof ie erg hoefbevangen is al heeft hij geen warme hoeven en staat hij er wel recht op. De DA weet niet zeker wat het is, mogelijk toch bevangen (waardoor in godsnaam deze keer?!?!???), maar het is niet zeker. Hij heeft een pijnstillende injectie gekregen, krijgt tot en met maandag een hoge dosis Metacam en als het niet verbeterd is moet hij naar een kliniek voor foto's. Ook al loopt hij wel beter, foto's wil ik toch laten maken want ik wil zekerheid over wat hij heeft. Hij loopt nu al maanden af en aan kreupel, DA dacht aan artrose maar daar twijfel ik nu aan.
De DA was gisteren niet positief over een goede afloop...

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:22

Wat rot om te horen
Ik hoop voor je dat het allemaal mee valt en dat hij niet bevangen is

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:30

Victory-Boy schreef:
jackie schreef:
hij krijgt onbeperkt kuilgras. het is bijna droog en vrij langstengelig en grof. ook mijn ex-hoefbevangen merrie krijgt hetzelfde kuil (ook onbeperkt) en doet het er prima op.

Ik heb wel eens gehoord dat er naast kuilgras ook kuilhooi bestaat, speciaal voor paarden. Geef jij ze dat misschien? Dat zou ook nog een optie zijn, kuilgras wil ik echt niet geven...dan is ie zo aan de diarree. Bovendien wil ik ab-so-luut geen risico's nemen wat betreft de hoefbevangenheid! Wist ook niet dat Ventipulmin ook bevangenheid zou kunnen veroorzaken....heeft de DA niets over gezegd.

Nee, de meeste da weten dit niet eens. Het gevaar is ook niet heel groot, alleen bij overdosering( wat gemakkelijker gebeurd omdat je te snel achter elkaar geeft want er moet minstens 8 uur tussen zitten, liefst 12 uur)
En misschien ook wel bij gevoelige paarden, de mijne heeft heel wat vetipulmin-siroop gehad in zijn leven maar had daar geen last van.
Verder deed ik mijn hooi wel degelijk een uur weken omdat hij anders tóch ging hoesten met alleen sproeien.
En kuilgras bevat ook veel meer eiwit dan hooi dus vond ik het niet handig, de mijne stond op zaagsel en ik gaf hem 4x per dag hooi en met kuilgras zou hij dan veel te veel krijgen.
Ga uitzoeken wat betreft de ventipulmin/bevangenheid want ik heb meer paarden gehoord die het op die manier kregen.
Succes en sterkte.

aminah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:35

vb: jemig wat erg zeg... heel veel sterkte met je beesie.. hoop dattie snel op knapt!!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 17:34

Hartstikke bedankt voor jullie steun!

Zaterdag had ik de DA er weer bij, Vick liep beroerder dan ooit. Ik zag er geen heil meer in en wilde hem laten inslapen. Het brak m'n hart om hem zo te zien en aangezien er weinig hoop meer voor hem was leek inslapen het beste. Maar goed, de DA wist me over te halen om toch eerst de foto's af te wachten en gaf Vick andere pijnstillers (Quadrisol, wat dus ook niet bleek te helpen...).

Vandaag is hij met spoed naar de dierenkliniek in Klijndijk gegaan, waar bleek dat hij idd toch hoefbevangen is. De röntgenfoto's lieten zien dat zijn hoefbeentje rechtsvoor 5 mm is gekanteld (was 3,5 jaar geleden 1 mm) en linksvoor 3 mm (was 3,5 jaar geleden niet gekanteld). Bovendien is rechtsvoor z'n hoefbeentje 4 mm gezakt. Gelukkig heeft Vick goede, dikke zolen dus dat was nog geen probleem.

Hij heeft nu weer andere pijnstillers (equipalazone-poeder, verboden in Nederland maar mag nog wel in Duitsland) en de hoefsmid moet hem weer op omkeerijzers zetten.
Het is dus geen slecht nieuws, Vick leeft tenslotte nog terwijl ik er sterk rekening mee moest houden dat hij ingeslapen zou moeten worden, maar het voelt ook zeker niet als goed nieuws aan! Ik zit behoorlijk in een dip, ben zo voorzichtig met hem geweest wat betreft het gras ed en hij staat al 3,5 jaar niet meer op krachtvoer. En dan krijg je 1 raar najaar wat eigenlijk veels te warm was en dan gaat het toch weer fout.

Oja, de eerste DA die hem 3 maanden terug diagnosteerde met artrose in z'n voorknieën (toen hij dus begon met kreupelen....) zat er helemaal naast! Hij heeft helemaal geen artrose en waarschijnlijk was hij toen al bevangen aan het worden. Had ik 3 maanden eerder met een behandeling kunnen beginnen en was het niet zo ernstig geweest als nu.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:54

Wat erg voor je paard en jou
Wat mij wel opvalt is dat iedereen hoefbevangenheid meteen linkt aan het voedsel wat het paard eet, maar dat hoeft lang niet altijd de oorzaak te zijn.
De meest voorkomende oorzaak is inderdaad overvloedige opname van suikers, waardoor de maagwand endotoxinen gaat afgeven, die dan weer de samentekking van de bloedvaten veroorzaken.
Maar ook acute infecties en andere problemen kunnen leiden tot de afgifte van endotoxinen.
Hoefbevangenheid kan ook een fysieke oorzaak hebben, zoals bijvoorbeeld extreme belasting van een been of een lokale hoefzweer die het weefsel ter plekke heeft verzwakt.

De behandeling die onze pony heeft gehad staat precies in een boek beschreven:

De behandeling heeft 2 doelen.
Allereerst willen we de doorbloeding van de laminae verbeteren door de haarvaatjes weer te openen met behulp van acetylpromazine of clenbuterol, dat toegediend wordt via de mond.
Daarnaast proberen we met zooltjes steun te geven aan het hoefbeen, om te voorkomen dat het kantelt of verzakt.
Hiervoor worden speciale ijzers of rubberzooltjes gebruikt.
Goed bekappen van de hoeven is in alle gevallen essentieel.
Zand is het beste strooisel voor hoefbevangen paarden.
Pijnstillers zijn noodzakelijk en vaak in hoge dosis.
Paarden die hoefbevangen raken in eenvoedselrijke wei, kunnen baat hebben bij virginiamycine, dat de productie van endotoxinen afremt.
Volledige boxrust is noodzakelijk.
Het geforceerd laten bewegen van een hoefbevangen paard verzwakt juist de laminae.
De prognose bij acute hoefbevangenheid is onzeker, zeker als rontgenfoto's uitwijzen dat het hoefbeen gekanteld is.
Volledig herstel kan vele maanden duren.
Als het paard niet meer kreupel loopt wil dit nog niet zeggen dat de laminae volledig hersteld zijn.

Onze Welsh is in Utrecht behandeld (2003) voor hoefbevangenheid, wij waren er vrij snel bij.
Op zaterdagochtend kon ze bijna niet meer lopen, die zaterdag en zondag heeft mijn dierenarts gespoten, maandag zijn we meteen doorgestuurd naar Utrecht omdat de behandeling van de dierenarts niet aansloeg.
In Utrecht werd ze nagekeken, er werden foto's gemaakt en alle hoefbeenbotjes waren gezakt.
Ze werd in een stal gezet die half gevuld was met krullen, en half met nat kokos.
Doordat nat kokos of nat zand tegendruk geeft op de zool, vinden ze het heel fijn om daar in te staan, ze hebben dan veel minder pijn!
Sweetness stond dan ook constant in de kokos.
Ze kreeg verder alleen medicijnen en nat hooi (en wortels volgens mij?).
De volgende dag zou de smid komen kijken wat de beste behandeling was voor Sweet, omdat beslaan niet echt gunstig is voor de hoefwand (ook niet als je paard gezond is), dus waarschijnlijk zou ze "plakijzers" krijgen.
Toen we de volgende dag kwamen ging het al stukken beter met haar.
De smid besloot om ijzers onder te nagelen met een rubber zooltje en hennep met teer ertussen.
Daarna mocht ze mee naar huis.
Ze knapte snel op en tot nu toe gaat alles prima, ze heeft daarna dressuurwedstrijden gelopen en je ziet er niks meer van.
Maar het blijft altijd oppassen.

Mijn advies: Geef niet te snel op, en praat veel met mensen die er verstand van hebben, vraag adviesen en ervaringen.
Het zakken van het hoefbeen hoeft zeker niet altijd het einde te betekenen.
Mischien kan je eens kijken op de site van Fernand van Geene (hoefsmid), hij schijnt heel goed te zijn in het behandelen van hoeven van (ernstig) hoefbevangen pony's.
Ik kan me voorstellen dat je heel erg geschrokken bent van dit alles, en dat je het mischien zelfs even niet meer ziet zitten, maar je paard is nog vrij jong, en kan echt wel wat hebben.
Ik verbaas me er nog weleens over hoe snel sommige mensen hun paard laten inslapen als het slecht gaat.
Zoals bij jou je dierenarts er nog heil in zag, dat zegt wel wat.
Hoeveel mensen zijn er niet erg ziek en komen er naar veel pijn en vechten weer bovenop?
Mijn mening is dat, als je het je kan veroorloven, je je paard altijd een kans moet geven om te vechten.

Veel sterkte!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:59

Victory-Boy schreef:
Oja, de eerste DA die hem 3 maanden terug diagnosteerde met artrose in z'n voorknieën (toen hij dus begon met kreupelen....) zat er helemaal naast! Hij heeft helemaal geen artrose en waarschijnlijk was hij toen al bevangen aan het worden. Had ik 3 maanden eerder met een behandeling kunnen beginnen en was het niet zo ernstig geweest als nu.

Hoe kwam de eerste dierenarts aan de diagnose artrose?
Want hij kan wel een vermoeden hebben, maar hij weet het pas zeker als hij foto's heeft gemaakt.
Als hij wel foto's heeft gemaakt, het gebeurt nog best regelmatig dat er wat op een foto te zien is door bewegingen die gemaakt zijn tijdens het maken van de foto, terwijl er in werkelijkheid helemaal niks zit.
Bij enige twijfel is het dus helemaal niet raar om de foto later nog eens te laten maken.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 20:27

Dit geeft toch nog een beetje hoop!

Ik heb op op de site van hoefsmid Rob van Nassau (www. hoofcare.nl) via de email het probleem voorgelegd en ik hoop dat ik snel advies van hem krijg. Hij is erg ervaren op het gebied van hoefbevangenheid.
Nat kokos is idd een goede optie, is ook goed voor z'n longen. Hij staat overdag in de bak (zand) en die is best wel nat, dus dat is goed.

Z'on 3,5 jaar geleden was ik er ook heel snel bij. Hij liep 1 of 2 dagen kreupel, toen de DA gebeld die die ochtend meteen kwam. Toevallig belde de schoonvader van m'n hoefsmid op en toen die hoorde dat Victor hoefbevangen was heeft hij meteen geregeld dat Victor om 17.00 bij de Duitse kliniek stond en geopereerd werd!
Helaas is het nu dus waarschijnlijk al op 16 september begonnen, verkeerde diagnose gekregen en dus verkeerde behandeling gestart.

Ik hoop dat alles nog goed komt, hij moet een kwalitalief goed leven kunnen leiden anders vind ik het niet eerlijk tov m'n pony. Hij mag van mij 100 jaar worden bij mij, ik zal hem nooit verkopen of zomaar laten inslapen ookal zou ik er zelf niets meer mee kunnen, maar hij moet wel plezier in het leven houden en vooral pijnvrij zijn. Ik wil hem niet kostte wat het kost in leven houden, alleen omdat ik geen afscheid kan nemen. Ik heb op 15 februari m'n hond van bijna 11 jaar moeten laten inslapen, wat me enorm veel pijn deed (en nog steeds doet), maar z'n blaas was helemaal verkankerd en hij had zoveel pijn. Het was het enigste wat ik voor hem kon doen.

Staat jouw pony nog steeds op ijzers? Victor trapt de ijzers er vaak vanaf.

De eerste DA kwam tot de diagnose artrose door naar de voorknieën te kijken, alleen te kijken! Ik zei al tegen hem dat je dat zo toch niet kon zien, maar hij kon dat dus wel (maar niet heus dus). Ik had toen eigenlijk gelijk al een andere DA moeten bellen, maar omdat Vick weer helemaal goed liep na een paar dagen heb ik het laten zitten. Stomme koe die ik ben!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:18

Als ex-eigenaar van hoestend paard ken ik het probleem.
Gewoon een speciekuip met water, hooi even goed onderdompelen en klaar is kees.

Ik dacht dat kokos, nat zand e.d. vooral bij acute hoefbevangenheid gebruik wordt om te zorgen dat het hoefbeen niet kantelt! Stro is natuurlijk geen optie. Ik ben niet zo weg van zaagsel, dat is volgens mijn hoefsmid niet zo goed voor de hoeven.
Ik was zelf erg enthousiast over vlas. Het geeft een verende laag onderin, en is gemakkelijk schoon te houden, vooral als je kans ziet om 2 x per dag de mestballen weg te halen.
je kan de onderlaag zeker 2 maanden laten liggen.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 00:29

Victory-Boy schreef:
Z'on 3,5 jaar geleden was ik er ook heel snel bij. Hij liep 1 of 2 dagen kreupel, toen de DA gebeld die die ochtend meteen kwam. Toevallig belde de schoonvader van m'n hoefsmid op en toen die hoorde dat Victor hoefbevangen was heeft hij meteen geregeld dat Victor om 17.00 bij de Duitse kliniek stond en geopereerd werd!
Helaas is het nu dus waarschijnlijk al op 16 september begonnen, verkeerde diagnose gekregen en dus verkeerde behandeling gestart.

Staat jouw pony nog steeds op ijzers? Victor trapt de ijzers er vaak vanaf.

De eerste DA kwam tot de diagnose artrose door naar de voorknieën te kijken, alleen te kijken! Ik zei al tegen hem dat je dat zo toch niet kon zien, maar hij kon dat dus wel (maar niet heus dus). Ik had toen eigenlijk gelijk al een andere DA moeten bellen, maar omdat Vick weer helemaal goed liep na een paar dagen heb ik het laten zitten. Stomme koe die ik ben!

Bedoel je nou geopereerd voor hoefbevangenheid??

Onze pony (eigenlijk van mijn zusje) staat nu alweer een tijdje zonder ijzers.
Ze is vorig jaar heel ziek geweest en ze stond alleen maar in haar box, de bak en de wei, en de ijzers met zooltjes waren voor haar vooral belangrijk in het begin, en later voor als ze over de weg liep, om de schokken te dempen.
Toen ze vorig jaar niet meer getraind werd zei mijn smid dat ze best wel zonder de ijzers kon, ze had er toen ruim een jaar opgestaan.
Ik vond dat wel eng hoor, maar ik heb een goede smid en als hij dat zegt vertrouw ik daarop.
Daarbij komt dat wij Sweetness tussendoor lieten nakijken en foto's lieten maken om te kijken of er wat veranderde in de hoeven.
De tweede keer dat wij foto's lieten maken, zo'n drie maanden nadat ze uit Utrecht kwam, vergeleek mijn da de foto's met die van Utrecht, en hij zei dat de foto's er zelfs beter uitzagen dan die van drie maanden daarvoor.
De ijzers zijn dus zeker wel erg belangrijk geweest in het hele proces.

En jij bent geen stomme koe, jij vertrouwde op iemand die zes jaar voor zijn vak geleerd heeft.
En ze leren daar veel, maar ze krijgen geen rontgen-ogen
Het slaat nergens op om diagnose artrose te stellen zonder foto's!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:15

Anita_D schreef:
Bedoel je nou geopereerd voor hoefbevangenheid??

Victor is de eerste keer volgens de "Huskampmethode" geopereerd. Je kan het waarschijnlijk niet een echte operatie noemen, maar bij gebrek aan een beter woord noem ik maar even zo.

Bij de Huskampmethode wordt het voorste gedeelte van de hoef eraf gehaald, soms in behoorlijk erge mate. Bij Vick haalde hij er maar een klein gedeelte vanaf, net genoeg om de druk te verminderen. Hij moest toen een paar weken in het gips, daarna op omkeerijzers en daarna op ijzers met een verhoging achter vanwege de hoefkraakbeenverbening. Die trapte hij er elke week vanaf, dus toen hebben we ze eraf gelaten omdat hij toch alleen in de bak of op de wei stond.

Helaas heb ik nu geen hoefsmid meer. Dat kan er ook nog wel even bij... Ik belde hem vanochtend op, maar hij stopt ermee. Hij doet geen ijzers meer en bekappen houdt hij ook mee op. Erg jammer, ik was zeer tevreden over hem.
Nu probeer ik hoefsmid Arnold Mulder te bellen (schijnt een zeer goede hoefsmid te zijn, die regelmatig paarden van de slacht weet te redden. Ook zeer goed met orthopedisch beslag!), maar ik krijg hem maar niet te pakken.