Peesblessure vraagje!??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:43

Ik had even nog een kleine vraag aan de ervaren peesstappers
Koelen jullie ook tijdens het stappen?
Ik bandageer de beide voorbenen(links licht geïrriteerd door overbelasting en rechts de echte blessure)en daartussen coolpacks.Afspuiten doen we niet aangezien het paard de douche niet ingaat en we geen andere mogelijkheid hebben

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:48

Tijdens het stappen heb ik nooit gekoeld, wel daarna, tijdens het stappen moet juist de doorbloeding opgang gebracht worden. Overginds heeft koelen na een paar weken ook geen zin meer, ik moet zelfs nu voor het stappen op warmen, maar goed ik ben nu ook 5 maanden verder.

Dreeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 19:40

Ik koel nu na bijna 4 maanden nog steeds na het stappen.
Of het nog wel nodig is of niet, baat het niet schaden doet het
zeker niet, en het is een kleine moeite

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:25

Niemand koelt tijdens het stappen?Alleen erna?

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:44

Dreeke schreef:
Ik koel nu na bijna 4 maanden nog steeds na het stappen.
Of het nog wel nodig is of niet, baat het niet schaden doet het
zeker niet, en het is een kleine moeite

Ik heb het ook heel lang gedaan, totdat de fysio zei dat het echt geen zin meer had. Overginds zei zij dat het wel verstandig was om te koelen als ze bv erg druk is geweest tijdens het wandelen.

mirellakuijl

Re: Peesblessure vraagje!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:31

Ik ben pas in Utrecht geweest bij de faculteit en ik moest voor de scan €98,- betalen.
Mijn paard haar oppervlakkige buigpees was voor twee derde afgescheurd.
Zij moest idd op boxrust en na 6 weken mochten we beginnen met stappen ( verharde bodem ) 2x per dag 5 min. en dat iedere maand verlengen met 5 min.
Na het stappen afdouchen.

Nu na 6 mnd. rijden we weer.
Dit komt omdat ze een stamceltherapie operatie heeft gehad.
Normaal duurt de revalidatie minimaal een jaar.

Een scan is het belangrijkste in dit soort situaties omdat er weinig zenuwen in de pees zitten dus er geen of nauwelijks pijnprikkels doorgegeven word aan de hersens van je paard. Dus aan het gedrag van je paard kan je niet af lezen of ze pijn heeft en hoe ernstig de situatie is.
Mijn paard heeft na die 6 weken boxrust nooit kreupel gelopen, het is dat we het wisten.

Op de wei is de bodem niet vlak en dus een extra kans op meer beschadegingen van de pees. Bij bandageren word de pees ondersteund en daar word hij zwak van dus dat zou ik niet doen.

Succes, en ik zou toch even kijken of je ergens die €100,- vandaan kan halen want hoe langer je wacht des te meer het je misschien gaat kosten.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 09:21

Even om weer terug te komen op de vraag of het been dik en warm is. Toen ik dit erop zette was dat wel het geval. Nu is het al helemaal weg. Ze heeft geen zwelling meer en loopt niet meer kreupel. Dit betekent natuurlijk niet dat ik er direct weer opstap en wegrij. Ik wil haar nog zeker een maand laten staan. Ik wilde vandaag de DA bellen voor een scan. Nog steeds nodig denken jullie?

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:54

Zou het zeker nog wel doen, dan weet je tenminste zeker waar je aan toe bent.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:57

wreckh schreef:
Even om weer terug te komen op de vraag of het been dik en warm is. Toen ik dit erop zette was dat wel het geval. Nu is het al helemaal weg. Ze heeft geen zwelling meer en loopt niet meer kreupel. Dit betekent natuurlijk niet dat ik er direct weer opstap en wegrij. Ik wil haar nog zeker een maand laten staan. Ik wilde vandaag de DA bellen voor een scan. Nog steeds nodig denken jullie?

yep, toch om alles uit te sluiten. Mijn paardje heeft ook geen echt dik been meer, is niet warm en loopt niet kreupel.
Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen.
Je vergeeft het jezelf nooit, als het wel zo mocht zijn en je rijd door.

Mirellakuijl: paarden kunnen echt wel pijn hebben aan een peesblessure.
Hangt per paard en per blessure af.

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:02

Mijn pony is alleen maar zeer licht kreupel geweest, zonder een opgezet been. Uit de scan bleek dat het een zeer zware blessure was, de pees is aan beide uiteinden gedeeltelijk van het bot gescheurd. Verwachte revalidatie 6 mnd - 1,5 jaar. En hij heeft na de scan geen pas kreupel meer gelopen, het been is niet warm/dik, helemaal NIETS te zien. Toch blijf ik stappen op het harde, want je ziet de blessure niet, maar het zit er wel!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:07

Bij mij is de blessure helaas nog wel te zien,zwelling ter grote van een tennisbal maar zelfs vertoont hij geen symptomen als je niets van paarden weet.Als je er goed mee bekend bent zie je ook dat hij lichtjes door de kogel zakt en zijn been ontlast.Paard heeft eerste dagen met zijn neus op de grond gelopen en na 5tal dagen was hij weer net zoals voorheen,niet kreupel maar wel een duidelijk zichtbare blessure

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:51

Mirellakuijl: paarden kunnen echt wel pijn hebben aan een peesblessure.
Hangt per paard en per blessure af.

Ja,ze kunnen pijn hebben maar dan is het al in een verder gevorderd stadium en zoals de topic vrager aan geeft dat het allemaal al minder is en of een scan nog nodig is wilde ik daarmee aangeven dat het nog steeds nodig is en je het aan je paard niet kan zien.

Mijn paard heeft 1 mnd op pijnstillers gestaan en daarna liep ze als een zonnetje, maar een afgescheurde pees is wat anders dan dat hier aangegeven word.

Ik wil dus niet beweren dat het niet pijnlijk is maar wel moeilijk waarneembaar aan je paard.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 08:11

ok dan. Snap wat je bedoelt!
Heb je helemaal gelijk in!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:57

En?Heb je nu een scan laten doen?

wreckh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 12:59

Ik heb gister een afspraak gemaakt, ik moet vrijdag heen.

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:33

wreckh schreef:
Ik heb gister een afspraak gemaakt, ik moet vrijdag heen.

suc6.
Blijft altijd erg spannend.
Laat je het ons weten?

Ik moet 30 december weer voor een controle scan.
Ik ben gisteren voor de laatste shock wave therapie geweest en mijn DA was eeeeeerrrug positief over Iris. Ik mag er zonder problemen opzitten, een rondje van 45 min en 3 - 4 keer een halve minuut draven.
Dit omdat ze anders niet te hanteren is. Maar dit is het enige wat ik blijf doen hoor de komende maand. Ik wil toch nog erg rustig aan doen.

snoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:40

staan jullie paarden met peesblesure dag en nacht op stal of gaan ze padock(zand) of wei in??

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:34

liejanne schreef:
staan jullie paarden met peesblesure dag en nacht op stal of gaan ze padock(zand) of wei in??

Helaas heeft de 'mijn' (vzpaard) volledige boxrust

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:51

De mijne staat met mooi weer op paddock (bij slecht weer staat ze daar op te stuiteren, dus niet echt goed) en anders op stal, haar paddock is overginds niet bijster groot hoor, 4x4 ong., maar goed, ze kan lekker een frisse neus halen.

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 08:02

liejanne schreef:

eh, lijkt me voor Iris geen goed plan, als ik die los ga zetten dan stuitert ze alles bij elkaar. Ze is zowat niet te houden.
Dus die van mij blijft op stal en ik loop nu ong 45 minuutjes en ik mag 3 a 4 keer ong een halve a 1 minuut draven, gezien mw anders ook niet te houden is.

Gisteren zat ik echt op een tijdbom, dus ben benieuwd hoe dat been zich gehouden heeft.
Maar ik ga er echt geen muisjes of iets dergelijks instoppen.

snoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:03

die van ons is gelukkig aardig rustig. maar de dierenarst had afgeraden haar in de bak/paddock te zetten.
we lopen 2 keer per dag een half uur en ze loopt onder het mesten op een afzet stuk erf.
we kunnen er ook gewoon nog naast lopen met halster dus we hebben wel geluk denk ik

Denise1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:27

mijn vzpaard staat ook op boxrust. Bij hem was de aanhechting van de pees gescheurd heeft het nu al 4 maanden. Hij kwam kreupel uit het land en kon gewoon echt niet lopen. Je kon niks zien aan het been was niet dik en ook niet warm. Stapt en draaft op dit moment goed maar we blijven voor de zekerheid nog 2 maanden doorstappen in januarie gaan we terug voor een scan.

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:11

Hoi Denise1984, ik heb toevallig hetzelfde probleem als jij. 4 maanden geleden is gevonden dat de aanhechting van de pees (gedeeltelijk) gescheurd was. Mijn pony mocht wel gewoon op de wei/paddock, maar als ik zie dat hij onrustig is haal ik hem eruit.
Verder alleen stappen/draven op het harde en de 15e weer voor een scan!

Denise1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:24

@Biewie ik hoop voor je dat alles weer goed is. Die van mij moest eigenlijk ook in dec weer terug komen maar omdat de eigenaar een maand op vakantie gaat is het januarie geworden. Helaas mocht hij niet in de wei of paddock omdat hij zich daar als een gek gaat gedragen loopt te bokken etc.

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:07

liejanne schreef:
die van ons is gelukkig aardig rustig. maar de dierenarst had afgeraden haar in de bak/paddock te zetten.
we lopen 2 keer per dag een half uur en ze loopt onder het mesten op een afzet stuk erf.
we kunnen er ook gewoon nog naast lopen met halster dus we hebben wel geluk denk ik

ehhh ruilen???
die van mij is nu tijdbom.
Vandaar dat we gekozen hebben uit het goede kwade.
Langer stappen, erop zitten en korte reprises draven.

Ben maandag geweest voor die shock-wave therapie, toen was mijn eigen da er weer, de vorige keer namelijk niet en die wist niet wat hij zag. Zag er namelijk zeeeer goed uit, mooi dun, alleen op de plek van de blessure blijft een kleine verdikking, maar die gaat mogelijk ook niet meer weg en dat heeft ze ook op het andere been (van de peesblessure van vorig jaar).
Maar ik moet 30 dece scannen, tot die tijd probeer ik ook zo rustig mogelijk te doen. Ik blijf dat zelfde rondje aanhouden, en om de dag dan maar die drafreprices. En als ze echt niet meer te hanteren is, dan maar elke dag een drafreprices. Maar als het kan dus zonder.
We kunnen niet voorzichtig genoeg zijn, toch?