Paard(en) eten erg slecht...ik weet het niet meer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mikey

Re: Paard(en) eten erg slecht...ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:40

Ik vind 4 kg voer op een dag erg veel voor een paard. Als je nu aan het trainen zou zijn voor endurance, dan vind ik het nog wat anders, maar voor een uur per dag aan het werk, moeten ze met minder ook goed af kunnen. Hoeveel hooi voer je? Als je nu eens onbeperkt hooi geeft en 1 - 1,5 kg krachtvoer en eens kijkt hoe het gaat??? Dit zou iig mijn advies zijn. Wrs wordt ze hier ook dikker van.

Komt ze nog in de wei? Meer weidegang kan misschien verveling tegen gaan.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:58

Heb je je paard al eens laten testen op wormen of andere parasieten?

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 18:05

Ze is getest op wormen en parasieten, kwam niks uit. Vanavond kan ik de DA bellen voor nieuwe uitslag, misschien weet ik dan meer. Die 4 kg voer ik op aanraden van de DA, het is vooral onderhoudsbrok verdeeld over 10x per dag. Hooi krijgt ze veel, 3 keer per dag behoorlijk wat en daar doet ze t goed op. Vandaag gekeken en ze is gelukkig niet meer afgevallen, dus door t hooi blijft ze gelukkig wel beter op gewicht. Ze krijgt nu trouwens al een hele tijd minder dan 4 kg, gewoon omdat ze t toch niet eet, maar normaal gesproken zou ze 4 kg krijgen. Vandaag heeft ze gelukkig wel beetje brok gegeten...maar echt van harte gaat t niet.

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:19

Bij mij ging het net hetzelfde...

Maar laat je zeker iets weten wat het nu echt is, of met wat het helpt, want ik ben wel erg benieuwd...

Ik heb natuurlijk het voordeel gehad dat mijn paard bij twee veeartsen staat... zij houden erg in het oog hoe en wat ze eet... Dus ze wisten wel wat er bij haar ging helpen...

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:10

mijn eerste gedachte was ook tanden....maar nu verdenk ik die voerinstallatie....wat als je een "gewone" zak voer koopt en het rechtstreeks voert ? Is de Silo recentelijk schoongemaakt of zo ?

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 00:33

@Mist: Rechtstreeks voeren maakt geen verschil. In de automaat kan sowieso alleen brok en viergranenmix, muesli kreeg ze dus altijd al apart, en de laatste tijd wordt ze ook met de hand gevoerd omdat de automaat niet echt zin had en je zo precies kunt zien wanneer ze hoeveel eet.

Vanavond de DA gebeld, en zoals ik al dacht kwam er weer niks negatiefs uit het bloed / de mest. MAAR wat hij dit keer wel zei (wat ik de eerste keer dat DA kwam al dacht) dat ze waarschijnlijk toch last heeft van een maagzweer. Hij gaat nu dus spul bestellen wat een soort van beschermend laagje moet leggen in de maag...Misschien heeft dit ook een goede werking op de darmen, weet ik nu nog niet. Shantjuh, misschien is dit hetzelfde als wat jij geeft, ben benieuwd! Maar goed dan kan ik me natuurlijk weer wat anders afvragen, nl hoe ontstaat een maagzweer? Kan dit evt. iets te maken hebben met zand, aangezien ze overdag in de bak staat? Als dat zo zou zijn is het echt lastig want ze kan moeilijk de hele dag binnen staan. Maar goed, even afwachten hoe ze reageert op t supplement, en maandag worden toch de tanden nog een keer goed nagekeken !

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 10:24

En nog even update verzorgpaard: Die had gisteren 41,5 grdn koorts, DA gekomen, was dus een virus en waarschijnlijk had ze dit al een tijdje onder de leden waardoor ze slecht had. Gisteren en vandaag krijgt ze injecties tegen de koorts, waarschijnlijk moet t daarna beter gaan!
Heb ook nog ns aan de DA van gisteren gevraagd wat hij denkt waar een maagzweer nou door ontstaat, en hij zei dat stress waarschijnlijk meespeelt maar dat wanneer een stresspaard altijd voldoende hooi / kuil krijgt t eigenlijk niet zou mogen voorkomen. Weer wat geleerd dus
@Gouda, misschien wel interessant voor jou; knorren van de maag is meestal niet de maag maar de darmen en t geluid wat je hoort is de verplaatsing van gassen door de darmen. Ik denk dat stressgevoelige paarden nou eenmaal een gevoeligere maag/darmen hebben en als ze toch voldoende energie hebben ze t beste veel / onbeperkt ruwvoer kunnen krijgen en niet veel krachtvoer. DA gister zei zelfs dat wanneer je veel krachtvoer voert en in verhouding te weinig hooi paarden alleen maar afvallen.
Oja, en als laatste (wordt wel erg lang bericht ) zei hij dat als n paard niet eet dat niet betekent dat ze niet kunnen werken. Dit vroegen we omdat wij niet (veel) werken als ze niet eten, hij zei dat dat gewoon kon en ze daar misschien zelfs honger van zouden krijgen , net als bij jouw paard, Gouda .
Voor sommige operaties moeten paarden blijbaar 2 (!!) weken niks eten. Zo snel gaan ze er dus niet aan dood .

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:38

Een maagzweer zou zeker kunnen.
Als je paard altijd 4 kilo voer per dag gegeten heeft maar nu ineens niet meer, zou ik me wel zorgen maken om iets lichamelijks.
Maar als hij het altijd al slecht at, krijgt ie misschien gewoon te veel?
Mijn paard (KWPN) loopt Z2 dressuur en springt M. Die eet niet meer dan 2 kilo krachtvoer, verdeeld over een dag, de rest laat hij gewoon staan. Genoeg is genoeg.
Darmgeluiden hoort een paard te hebben, maar ook als dat ineens meer wordt dan anders kan dat ook weer ergens op duiden.
Het verzorgpaard is dus duidelijk echt ziek. Als het door een virus komt, zou het dus best kunnen dat jouw paard het ook een beetje te pakken heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:40

Ik was ook al aan dat maagzweertje te denken, maar dat idee had je al. Misschien dan even wachten met krachtvoer, ligt ook zwaarder op de maag. Kun je geen voedingssupllement gaan voeren met een beetje geraspte appel en wortel? Krijgt ze toch extra binnen en dan zoveel mogelijk hooi. Dan houdt je het zo natuurlijk mogelijk en kan de maag herstellen. mensen drinken een magnesiumdrankje voor een extra laagje, kan dat ook voor paarden?

Er zijn er een paar hier die Ursonnekruiden geven ipv brok en muesli, dit samen met veel hooi. Ursonne is vitamines en mineralen in een poedervorm, misschien een idee? Houd je haar op krachten en kan het lichaam misschien zichzelf gaan herstellen, zonder dat het spijsverteringsgebeuren extra moet werken of haar overlast bezorgen. Kennelijk bekomt het haar niet goed en dat heeft ze goed begrepen.

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 10:49

Dank je, goede tips!! Ik denk dat wanneer mensen magnesium gebruiken, dat supplement van de DA waarschijnlijk hetzelfde effect zal hebben, maar dat weet ik nu nog niet precies (is nog niet binnen). Ursonnekruiden, enig idee waar dit te krijgen is en welke vitamines erin zitten? Ook ivm de vitamine E die ze nu krijgt, moet natuurlijk niet teveel van het goede worden , dan moet dat misschien even niet.
Wat de DA trouwens ook zei gister, is dat elke dag een beetje groene klei in poeder vorm over het voer ook een beschermend laagje in de maag legt, erg handig om te weten!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:11

Fijn dat je nu toch achter de oorzaak bent gekomen. Nu maar hopen dat je verzorgpaard snel weer opknapt dan zal het eten ook wel beter gaan

Mijn da had vorig jaar toen ze tegen bevangen aanzat en ook al zo mager was ook gezegd dat mijn paard het beter zou doen op veel hooi, 400 ml olie en iets van 2 kilo onderhoudsbrok. Van die stresskipjes kunnen idd minder tegen brok. Het 'probleem' is alleen dat de mijne niet meer hooi eet dan 5 a 6 plakken, tenminste dat zegt de stalhouder en kom ook vaak restjes hooi in de stal tegen. Wat ze wel veel eet is stro dus ze heeft wel veel behoefte aan ruwe vezels. Misschien dat ik even op jacht ga naar lucerne daar is ze dol op en is volgens mij ook wel goed. Wel veel eiwit maar goed verteerbare.

Dat van dat meer werken ben ik wel blij mee. Rijd en longeer nu niet zo lang omdat ik juist bang ben dat ze verder afvalt! Ga ook rustig aan wat langer rijden (45 min. ofzo).