Paard mager maar eet niet meer hooi , voertips gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: Paard mager maar eet niet meer hooi , voertips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:47

en pulp voeren? zit niks is en is puur een dikmakertje.. Misschien een tip?

(wel goed opletten hoe je het voert.. het moet echt eenp aar uur weken anders gaat het in de buik uitzetten en dat kan levensgevaarlijk zijn.)

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 13:25

klomp schreef:
ik zou idd ook gaan voor maismeel...worden ze lekker dik van! verder zou ik ook een warme deken om doen zodat het paard daar geen energie aan hoeft te verspillen om zich warm te houden. welke dierenarts heb je?

Ik zit bij DAP crimpenerwaert.

Ze staat nu onder een regendek maar daaronder een 200 grams deken. Ze voelt wel lekker warm aan.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 13:28

Lottew schreef:
Wat is eigenlijk de voedingswaarde van maismeel? Zit er ook nog energie in of puur opvulling, en hoeveel kun je ervan geven? (Heb ook een mager paard, net topic geopend viewtopic.php?f=3&t=498747&hilit= ). Ben benieuwd hoe het gaat met t maismeel, als je dat gaat proberen!

Vroeg ik mij ook af echte energie heeft ze niet nodig. Wel goede voeding dus niet alleen buikvulling. Tenminste dat denk ik want hooi eet ze in principe zoveel ze op kan.

Heb net even een zak slobber gehaald (zonder haver al het goed is ) daar zit een goede voedingswaarde in als ik de etiketten vergelijk. Haal van de week even zonnebloemolie misschien vind ze dat lekkerder dan lijnzaadolie en dat doe ik daar dan extra in. Twijfel nog een beetje over dat maismeel maar ga wel alvast even rondvragen waar het te krijgen is.
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 24-11-05 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:29

misschien een second opinion bij een andere veearts bijvoorbeeld bodegraven? is maar een tip, bellen kost overigens niets...misschien dat zij nog goede ideeen hebben!!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 13:32

Ja dat kan in principe nooit kwaad nee. Dat crimpenerwaert is geweest is ook al weer een tijd terug dus misschien bel ik hen ook nog wel even voor tips. Wil toch weer meer gaan rijden en dat moet ze dan ook aankunnen qua lichaam vind ik.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 13:34

joozz schreef:

Over dat zand: klopt het zand zakt dan naar de bodem

Ga ik dat ook ff doen van de week

_Noah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:56

Hij yvette dat maismeel dat voerde we ook bij tamara haar paard sky in prenciepe hielp het goed bij sky ze is ook niet zo'n dik paardje, maar werd ook gauw dun! Sky was ook snel spierbevangen maar die krijgt per dag naast dr biks 3/4 kilo muesli per dag en die is daar nog nooit spierbevangen opgeraakt eerder van te vet gras of kuilgras!! Zou toch ook eens navragen bij DAP bodengraven hoe dat zit met mueslie als je het bij voert naast de biks inplaats van hoofdvoeding moet dat toch wel gaan??

_Noah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:57

zonnebloem olie zou ik niet doen, eet ze die lijnzaad pellets wel? Als ze die eet zou ik die gewoon blijven voeren misschien een schepje extra!!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 14:26

Ja de lijnzaadpellets eet ze wel gewoon los zelfs. Maar denk dat echte olie misschien meer helpt omdat het vettiger is en langzamer verbrand.

rosecroft6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:19

Ik zou bietenpulp gaan voeren zit verder weinig in en is perekt om te voeren enkel nadeel is dat het wel een paar uur moet weken.
Bij maismeel heb ik gehoord dat er behoorlijk wat eiwitten in zitten.
En kuilgras als het van dezelfde weide als het hooi vanaf komt en de dezelfde datum kan je gewoon kuil geven dan zit er even veel in hooi als in kuilgras.

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:09

Als maismeel pure vulling is maar niks toevoegt kan ik me niet voorstellen dat je paard er ook echt wat aan heeft...argh wat kunnen die knollen toch lastig zijn .
Misschien heeft die van jou (en de mijne maybe ook...)toch last van zand uit de paddock? Maarja, hoe kun je dat voorkomen, binnen laten staan is ook weer zo iets. Ben benieuwd hoe het gaat met de slobber!

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:37

maismeel, gebroken mais of zelfs hele mais.......dat is wat wij hier op stal voeren aan zwaar vermagerde paarden.......werkt super. Ow, en qua brok is merriebrok aan te bevelen, zit heel veel in voor opbouw van het lijf, worden ze niet heet van. Bij dieren die in het verleden hoefbevangen zijn geweest is dat niet zo handig, er zit best veel eiwit in merriebrok. Ik raad absoluut de mais aan!!

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:54

Hoe gaat het nu met je paard? Gaat het goed met de slobber die je hebt gekocht? Ik heb in mijn topic ook nog wat getypt wat de DA zei, heb je maybe wat aan...?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 11:01

De slobber lust ze gelukkig daar geef ik nu om te laten wennen een halve schep van en dat ga ik opbouwen tot een hele schep. Omdat er geen haver inzit hoop ik dat ze er niet hyper van word. Mijn da had vorig jaar als tip gegeven ipv meer biks 400 ml olie per dag te gaan geven. Lijnzaadolie door dr voer vind ze niet lekker. Maar ga ook even proberen of ze andere olie misschien wel lust en anders doe ik wat door de slobber. Heb wel lijnzaad liggen wat je moet koken ga ik ook proberen. Ga even in jou topic kijken.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 11:02

Mananeh schreef:
maismeel, gebroken mais of zelfs hele mais.......dat is wat wij hier op stal voeren aan zwaar vermagerde paarden.......werkt super. Ow, en qua brok is merriebrok aan te bevelen, zit heel veel in voor opbouw van het lijf, worden ze niet heet van. Bij dieren die in het verleden hoefbevangen zijn geweest is dat niet zo handig, er zit best veel eiwit in merriebrok. Ik raad absoluut de mais aan!!

Durf ik ook niet aan omdat ze gevoelig is op de spieren.

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:54

Wat een gedoe he! Zag je reactie in mijn topic, misschien moet je ns proberen wat kuil bij te voeren, sommige paarden vinden dat lekkerder? Maarja kuil is misschien te eiwitrijk...
Wel fijn dat je paard de slobber eet! Ik denk dat zolang ze hooi krijgen zoveel als ze op kunnen en daarnaast nog wat vitamines ze toch wel meer kunnen hebben dan wij denken. Gisteren met de DA het er ook over gehad dat wij bezorgde baasjes soms de paarden teveel vermenselijken

Steefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:31

Als je paard gevoelig is op de spieren moet je oppassen met suikers en zetmeel in het voer. Mais zit boordenvol met zetmeel, dus daar zou ik niet aan beginnen.
De hoeveelheid brok zou ik laag houden, geen sportbrok of merriebrok nemen, maar een brok met een laag suiker- en zetmeel gehalte. Plantaardige olie is een goede energiebron, maar dit moet je rustig opbouwen en niet teveel van geven. Het spijsverteringsstelsel van een paard doet er ongeveer 2 maanden over voordat het gewend is aan olie, dit betekent dat je het langzaam moet opbouwen, niet ineens 300 ml gaan geven.
Veel ruwvoer is altijd goed, dus hooi, stro en misschien luzerne?
Je zou eventueel Pavo Vital kunnen bijvoeren voor de vitamientjes.

Ik wil best via pb de voeding van je paard beoordelen, ik heb hier tijdens mijn opleiding veel over geleerd (Dierhouderij aan de Hogere Agrarische School in Den bosch).