Sarcoid behandeld met de Liverpoolcream (AW4-Ludes)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyRoS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:57

Wel mooi dat je zo'n fotoverslag er bij hebt.
Ik zelf heb eigenlijk nog weinig van sarcoiden gehoord..vind het wel interessant om eens wat over te lezen.
Op die site staan wel gruwelijke foto's zeg! Dat het zo erg kan worden..best eng eigenlijk.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:31

aquatje schreef:
Mijn paard had ook sarcoid tussen zijn voorbenen deze is weggehaald door de dierenarts maar kwam veel erger terug. Ook kreeg hij er 1 bij zijn singel. De sarcoid tussen zijn voorbenen sprong ook elke keer open. Via het duitse blad Cavallo kwam ik bij een professor die sarcoid behandelde met selgine tandpasta van Weleda. Eerst maak je de sarcoid week met vaseline met salycilzuur en daarna de tandpasta er op. Ik heb 2 tubes gebruikt in 1/2 jaar tijd en die bij zijn singel zat is helemaal verdwenen en de andere is nog een ini-mini bultje. Tandpasta kost 3,60 en verkrijgbaar bij gezondheidswinkel. De vaseline kun je laten maken bij de apotheek. Heb het laatst nog aan mijn dierenarts laten zien en was zeer tevreden. hij gaat dit nu ook aan andere patienten voorschrijven

Helpt dit ook als het sarcoid nog dicht is? dus nog niet geprobeert is om weg te halen? Doet een apotheek die vaseline zomaar maken?

aquatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:37

Ja dit helpt ook als hij nog dicht is. Door het smeren met de vaseline maak je hem goed week, daarna ga je met de tandpasta smeren. Als je merkt dat hij weer droog en niet meer glazig is dan begin je weer met de vaseline en daarna weer de tandpasta. Ik had het geluk dat ik een vriendin heb die bij een apotheek werkt en zo dus de vaseline kon krijgen, maar volgens haar kun je dit gewoon bestellen bij de apotheek. Ik zal op zoek gaan naar foto's van hoe het was en er een paar maken van hoe het er nu uitziet. Het is echt de moeite waard om te proberen succes

sorayaaaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:34

heey
ik heb ook een pony met waarschijnlijk sarcoid.
de vorige ieigenaar was de dierenarts daarvoor gekomen.
hij zij dat je er neit aan mocht zitten maar dat spreekt voor zich. die eigenaar ging der altijd aan pulleken enzo. dus ik zij dat meot je niet doen. nja zij kwam nooit meer voor der paard enzo. dus ik ging haar meer verzorgen. maar ik zag elke keer die plek in haar nek groter worden!
er zit ook een bult onder. ik wil de dierenartas laten komen maar toen las ik over dat zalfje! ik zou graag willen weten hoe duur dat is enzo.
wil iemand me alsjeblieft helpen!? ik weet het niet meer ik maak me best wel zorgen over dat sarcoid.
het wordt steeds groter en groter maar de vorige eigenaar deed er helemaal niks aan! ze is nog maar 8 jaar! kunnen ze aan sarcoid dood gaan?

groetjes Miranda en likjes SoraYaaaaa!

LindseyS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:08

Hoi Miranda,

Ik las net je berichtje en zag dat er nog geen antwoord op gekomen was. Dus dacht ik eventjes mijn ervaringen erbij te plaatsen.
Ik heb een paard dat 2,5 jaar terug 2 sarcoids had op de binnenkant van z'n achterbillen. Via mijn engelse dierenarts kreeg ik toen ook de 4WLude creme of Liverpool creme. Dit is een cytotoxisch middel, zoals Anya reeds eerder beschreef. Het werkte fantastisch, enkele dagen aanbrengen, met handschoentjes aan ed, want het is aggressief spul.
Nu 2,5 jaar verder zijn die sarcoids teruggekomen en zelfs nog 2 meer erbij. Deze keer heb ik gekozen voor de XXterra, die in amerika een enorm succes kent. Het percentage van teruggekomen sarcoids bij XXterra ligt stukken lager dan bij de Liverpool creme.

De Liverpool creme is nogal duur, toen d'r tijd voor 1 behandeling betaalde ik zo'n 80GBP, plus de DA kosten. De XXterra, kost ongeveer 40DOLLAR voor 1 potje en je kan er makkelijk 2 a 3 kleine sarcoids mee behandelen. XXterra is minder aggressief en valt alleen de tumor aan, niet de gezonde huid. De Liverpool creme daarentegen valt ook de gezonde cellen aan! Praat erover met je DA en vraag hem ook naar zijn of haar idee over XXTerra. Voor mij werkt het momenteel beter & goedkoper. Ik heb de Liverpool creme gebruikt, en ben nu natuurlijk ontevreden over het resultaat.
Voor meer info over XXTerra, zie bij de producent op http://www.vetlineequine.com/. Je vindt er ook veel foto's.

Het enige wat ik me nu afvraag is hoe Nederlandse DA's sarcoids aanpakken. Zijn ze bereidwillig je de cremes zomaar voorteschrijven of uittegeven. Of doen ze dit enkel na een biopsy van de huid. Indien een biopsy van de huidcellen wordt voorgesteld, maakt dit de kosten opnieuw stukken hoger! Ik dacht dat voor de Liverpool creme een huidbiopsy verplicht was, maar ben dit ook niet zeker.

In ieder geval succes ermee. Sarcoids zijn HEEL vervelend, en nog steeds moeilijk te behandelen.
Wist je dat het eigenlijk een bovine virus is, het heet het papillomavirus en is afkomstig van koeien. Sommige paarden zijn er immuun voor anderen weer niet. Vandaar dat sommige behandelingen in de richting gaan van het stimuleren van het natuurlijk immuunsysteem van het paard. Nou ja, dat helpt ons natuurlijk weinig, maar is toch interessant om weten.

Groetjes,
Lin

LindseyS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:14

Sorry, ik vergat dit in mijn berichtje hierboven erbij te plaatsen, maar ik wou ook nog even reageren op wat aquatje schrijft ivm die tandpasta.
Inderdaad, ongelooflijk maar waar. In de US, zijn er reeds verschilende gevallen waarbij sarcoids komen af te vallen na enkele dagen ingesmeerd te zijn met een bepaalde tandpasta die Crest heet. Blijkbaar heeft die tandpasta bestanddelen, die in andere tandpasta's niet te vinden zijn want enkel die Crest schijnt het te doen.
Ik vindt het ook mysterieus. Maar toch blijkt het zo te zijn en zijn reeds verscheidene gevallen gesignaleerd. Zelfs DA's weten niet onmiddelijk wat erop gezegd.
Nogmaals groetjes & succes.
Lin.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:39

Mijn fjord heeft ook sarcoiden:
Afbeelding
( ik had hier al wat gepost, btw, maar nu met foto)
maar die creme waar het hier over gaat, is zeker alleen voor de open sarcoiden?
Zoals je ziet groeit het bij mijn paard onderhuids.

sorayaaaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:03

bedankt voor de tips linsey!

ik ga het met me dierenarts over die XXterra of hoe je het ook schrijft praten.
maar bij de vorige eigenaar hebben ze een biopt laten doen, dat laat de sarcoid toch groeien?

ik hoor het wel.

bedankt voor de info en tips!!

groetjes Miranda en likies SoraYaa!!

sorayaaaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:05

oh sorry u heet lindseyS!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 21:12

Dat tandpasta verhaal heb ik ook gehoord en gelezen. En net zoveel verhalen dat het niet werk. Dat geldt trouwens ook voor XXterra. Succesverhalen en verhalen waarbij de sarcoid alleen maar groeit. Het hangt ook erg af van het type sarcoid. De sarcoid die Lanna had, heeft een enorm hoog percentage kans op niet terugkeren. Dat geldt weer niet voor andere types.

Ik heb ook verhalen gelezen over succesvol behandelen met honing en teatree. Nadeel is dat dat beide celgroeistimulerende middelen zijn. Ik zou het risico dus niet nemen. Mocht de sarcoid van Lan terugkomen, dan kan ik altijd nog zien.

Overigens heb ik geen biopt hoeven nemen. Het wordt zelfs ten zeerste afgeraden. De sarcoid kan ervan gaan groeien.

sorayaaaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:17

hoi,
ik had van de vorige eigenaar van soraya gehoord dat hun een biopt hebben laten doen, sinds dien is hij gegroeid, ten minste dat viel mij op.
maar ik weet niet wat ik nu niet wat het beste is. u heeft denk k toch wel een foto van dat plekje gezien? die ik een keer op een andere topic heb laten zien?
maarja ik hoop dat iemand mij iets kan vertellen.

groetjes Miranda!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 21:19

Je DA contact op laten nemen met Liverpool Sorayaaa. Dat is het enige dat ik kan adviseren.

sorayaaaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:20

Anya schreef:
Je DA contact op laten nemen met Liverpool Sorayaaa. Dat is het enige dat ik kan adviseren.

Oke dat ga ik dan maar even regelen!
dank u wel

gr. Miranda!

lolclub

Re: Sarcoid behandeld met de Liverpoolcream (AW4-Ludes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 01:10

hallo allemaal,

Nachtenlang heb ik op internet gezocht, hoofdpijn heb ik er ondertusen van, ben heel veel te weten gekomen over sarcoids, uit alle landen van de wereld heb ik wel Topics, berichten en onderzoeken gelezen.

de volgende conclusies heb ik (voor mezelf) getrokken.

- tandpasta (Crest en Weleda): bevat zeezout, neemt dus vocht op en daardoor kunnen sarcoids krimpen. ze worden vaak toegepast tesamen met Salicylzuur om de huid eerst week te maken.

-XXterra : bevat bloedwortel,zout en zink, en laat een sarcoid verbranden !!!. bloedwortel (verpulverde wortel van een plant) reageert heel scherp op de huid en de zout en de zink zijn bedoeld om de plek te laten indrogen. het is dus zeker niet pijnloos en moet heel plaatselijk opgebracht worden, denk hierom,want de gezonde huid verbrand dus ook mee, littekens zijn normaal bij behandeling met xxterra

- Cansema zalf(of zwarte indian mud): doet hetzelfde als XXTerra, verbranden dus.

- Liverpoolcreme: bevat celgroeiremmer en (zware) zouten, dit gaat de groei van de cellen in het gezwel dus remmen en zorgt door de zouten dat het gezwel krimpt . Moet ook heel precies aangebracht worden ivm schade aan de gezonde huid. werkt wel heel effectief juist door de celgroeiremmers die het bevat

er zijn ook nog meer zalven, te denken valt bijvoorbeeld aan een bij de huisarts verkrijgbare zalf voor het menselijke papilloma virus (genitale wratten, SOA) deze zalf is ook al geprobeerd bij paarden en met redelijk succes, het virus schijnt aardig overeen te komen bij mens en paard.

conclusie is wel,

het is een virus, te vergelijken met herpes (koortslip) het zit in het bloed van je paard, bij verminderde weerstand of wond kan het weer tot uiting komen in de groei van een sarcoid.
De Liverpool zalf heeft goed geholpen bij het paard van Anya en ook in eerste instantie bij LindseyS maar haalt het virus niet uit het paard en kan dus terugkomen.

Belangrijk is dus dat je zult moeten proberen te zorgen voor een goede weerstand en voeding, zodra een paard vatbaar is, kan het virus weer "wakker" worden en bij je paard reageren door middel van het vormen van huidgezwellen. en dan heb je weer een sarcoid.

Dit is waarschijnlijk bij jouw paard gebeurt LindseyS en de ontevredenheid over de Liverpool creme is dus niet geheel terecht.

Veel paardeneigenaren in de USA (waar enorm veel paarden zijn met sarcoids) proberen hun paarden dan ook op voedingstechnisch niveau te ondersteunen doormiddel van het geven van extra vitaminen of immuunsysteem activators.

.

LindseyS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 03:01

Inderdaad, je hebt het daar allemaal in een lange notedop beschreven. Het is en blijft een virus en als je paard een verzwakte weerstand heeft, dan ben je opnieuw bij het begin van het verhaal.
Grappig dat je dit zegt over immuun versterkers. Mijn paard krijgt inderdaad een product met bovine colostrum, die naar het schijnt de weerstand verhoogt.
Ja, nu maar afwachten wat de toekomst brengt. Ik ben het met je eens hoor. De Liverpool creme deed het bij mij niet, maar ik kan evengoed hetzelfde probleem hebben met de XXterra. Daar ben ik me ook goed van bewust. Maar wat doe je eraan. Toch maar blijven proberen, tot ook maar iets lukt . Het vervelende is dat wanneer ze terugkomen, ze vaker veel aggressiever zijn en je er soms ook meerdere in aantal krijgt. Ik heb ook reeds van gevallen gelezen, waarbij men omwille van de grootte van de tumoren en het grote aantal, men toch maar besloot het paard te laten inslapen. Heel erg, en toch soms realiteit bij sarcoids. Ik hou mijn hart vast, dat ik ook niet opdergelijke weg aan het opstappen ben.
Groetjes allen.
Lindsey.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 09:44

Het is een heel mooi uittreksel maar of het een virus is, zijn de geleerden het niet over eens. Ze hebben inderdaad sporen van het betreffende virus aangetroffen, maar nog nooit levend virus materiaal.

sorayaaaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:31

hoi,
bedankt voor de informatie dit lat ik aan meDA zien. en kijken
wat hij er mee wilt gaan doen!

bedankt!

groetjes Miranda

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:32

Mijn paard heeft 2 gezwellen ik heb besloten ze te laten zitten. Arts wilde eventueel een punctie doen. Ik ben bang dat door een punctie het dan juist geactiveerd wordt om te gaan groeien. Gezwel is nu stabiel. Ik probeer mijn paard in een goede conditie te houden.( hij is erg fris en huid etc glimt als een gek!).
Ik geef mijn paard ook iedere maand een vitamine opkikker. Daarnaast krijgt hij muesli en of haver. Iedere keer van een andere fabrikant zodat hij altijd wisseling van stoffen heeft.( verhouding vitamines, glucose etc)Dit op advies van het veevoeder bedrijf waar ik het koop.
Verder hou ik de bulten goed in de gaten dat ze niet verder groeien. Het is nu sinds een maand stabiel. Ik hoop dat het zo blijft.
Verder zou ik het ook niet weten waaar ik voor mijn paard goed aan doe?

sorayaaaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:34

hoi,

mag ik wat vragen?
wat voor vitamine opkikker geef jij. ik weet nooit welke het beste is voor ene paard met sarcoid.

gr. Miranda

sorayaaaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:37

Mork schreef:
Mijn paard heeft 2 gezwellen ik heb besloten ze te laten zitten. Arts wilde eventueel een punctie doen. Ik ben bang dat door een punctie het dan juist geactiveerd wordt om te gaan groeien. Gezwel is nu stabiel. Ik probeer mijn paard in een goede conditie te houden.( hij is erg fris en huid etc glimt als een gek!).
Ik geef mijn paard ook iedere maand een vitamine opkikker. Daarnaast krijgt hij muesli en of haver. Iedere keer van een andere fabrikant zodat hij altijd wisseling van stoffen heeft.( verhouding vitamines, glucose etc)Dit op advies van het veevoeder bedrijf waar ik het koop.
Verder hou ik de bulten goed in de gaten dat ze niet verder groeien. Het is nu sinds een maand stabiel. Ik hoop dat het zo blijft.
Verder zou ik het ook niet weten waaar ik voor mijn paard goed aan doe?

KUNNEN PAARDEN DOOD GAAN AAN SARCOIDS?

sorry ik schrok daar een beetje van maar ik bedoel dat eht pijn gaat doen.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:44

sarcoids zijn niet erg. ik wilde een paard kopen met een sarcoid en bij de keuring zei de VA dat het niet erg is en dat ik hem kon laten zitten als ik wilde.

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:45

Zazoo schreef:
sarcoids zijn niet erg. ik wilde een paard kopen met een sarcoid en bij de keuring zei de VA dat het niet erg is en dat ik hem kon laten zitten als ik wilde.

ow oke gelukkig.
ja sorayaa was eerst mijn verzorgpony en nu mijn eigen pony.
mij kon eht niks schelen dat ze een sarcoid had. maar toenet las ik dat van inslapen, daar schrok ik van!
maarja het is al goed!

gr. mirandaa

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:55

lolclub schreef:
hallo allemaal,

Nachtenlang heb ik op internet gezocht, hoofdpijn heb ik er ondertusen van, ben heel veel te weten gekomen over sarcoids, uit alle landen van de wereld heb ik wel Topics, berichten en onderzoeken gelezen.

de volgende conclusies heb ik (voor mezelf) getrokken.

-
tandpasta (Crest en Weleda):
bevat zeezout, neemt dus vocht op en daardoor kunnen sarcoids krimpen. ze worden vaak toegepast tesamen met Salicylzuur om de huid eerst week te maken.

-XXterra : bevat bloedwortel,zout en zink, en laat een sarcoid verbranden !!!. bloedwortel (verpulverde wortel van een plant) reageert heel scherp op de huid en de zout en de zink zijn bedoeld om de plek te laten indrogen. het is dus zeker niet pijnloos en moet heel plaatselijk opgebracht worden, denk hierom,want de gezonde huid verbrand dus ook mee, littekens zijn normaal bij behandeling met xxterra

- Cansema zalf(of zwarte indian mud): doet hetzelfde als XXTerra, verbranden dus.

- Liverpoolcreme: bevat celgroeiremmer en (zware) zouten, dit gaat de groei van de cellen in het gezwel dus remmen en zorgt door de zouten dat het gezwel krimpt . Moet ook heel precies aangebracht worden ivm schade aan de gezonde huid. werkt wel heel effectief juist door de celgroeiremmers die het bevat

er zijn ook nog meer zalven, te denken valt bijvoorbeeld aan een bij de huisarts verkrijgbare zalf voor het menselijke papilloma virus (genitale wratten, SOA) deze zalf is ook al geprobeerd bij paarden en met redelijk succes, het virus schijnt aardig overeen te komen bij mens en paard.

conclusie is wel,

het is een virus, te vergelijken met herpes (koortslip) het zit in het bloed van je paard, bij verminderde weerstand of wond kan het weer tot uiting komen in de groei van een sarcoid.
De Liverpool zalf heeft goed geholpen bij het paard van Anya en ook in eerste instantie bij LindseyS maar haalt het virus niet uit het paard en kan dus terugkomen.

Belangrijk is dus dat je zult moeten proberen te zorgen voor een goede weerstand en voeding, zodra een paard vatbaar is, kan het virus weer "wakker" worden en bij je paard reageren door middel van het vormen van huidgezwellen. en dan heb je weer een sarcoid.

Dit is waarschijnlijk bij jouw paard gebeurt LindseyS en de ontevredenheid over de Liverpool creme is dus niet geheel terecht.

Veel paardeneigenaren in de USA (waar enorm veel paarden zijn met sarcoids) proberen hun paarden dan ook op voedingstechnisch niveau te ondersteunen doormiddel van het geven van extra vitaminen of immuunsysteem activators.

.

Mijn pony, Jelmer, is anderhalf jaar geleden ook oner behandeling geweest voor een sarcoid. Eerst is het chirurgisch verwijderd, maar nadat hij diezelfde dag nog de hechtingen eruit geschuurd was het een open wond, en na 4 weken was de sarcoid al weer terug aan het groeien. We zijn toen doorgestuurd naar Utrecht, waar hij 3 keer (één keer per maand) ingespoten is met BCG. Ik weet niet precies wat de injectie inhield, dat hielden de DA's nogal in het midden, maar het zou het immuunstysteem prikkelen om zelf de tumor te bestrijden. Het was behoorlijk gevaarlijk spul, mocht de faculteit niet uit en we moesten telkens op en neer naar utrecht. In ieder geval, na 2 en een halve maand was de sarcoid bijna verdwenen, en na de derde injectie eraf gevallen. Sommige paarden reageren nogal heftig op de injecties (verzwakking imuunsysteem), Jel had gelukkig nergens last van, waarschijnlijk mede doordat het heel nieuw weefsel was. Nu heeft hij alleen nog een heel klein littekentje van de oorspronkelijke operatie, waar ook alweer haartjes overheen groeien.

Onderstaande foto laat zien hoe het een half jaar voor de operatie eruit zag. Ik ben nu op school, maar thuis heb ik de papieren van de bioptie (van de verwijderde sarcoid) liggen, ik kijk vanavond even welk soort het was. Er staat me iets van bij dat het sporen van een fibroblastic tumor had, maar exact weet ik het niet meer.

Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:27

ja sorry Anya, misschien ben ik hierin wel te voorbarig geweest.

even een rectificatie:

er zijn onderzoeken geweest waarbij in (reeds weg geopereerde sarcoids) meestal het Bovine Papilloma Virus werd aangetroffen.
de Veronderstelling is er dus dat het onstaan van Sarcoids te maken zou kunnen hebben met dit virus.
bezwezen is het dus nog niet.

hier een van de vele informatiestukken erover van internet overgenomen:

Sarcoids! What are they?

By Michael Lowder, DVM, MS

Sarcoids are part of horse history often associated with myths of famous treatments and cures. They are the most common skin tumor of horses, yet our knowledge of sarcoids has not greatly increased in the past twenty years.

Sarcoids can be identified in many different forms and appear similar to warts, but are really fibroblastic tumors. They are often confused with proud flesh or fly irritation of the ears. Sometimes they are even mistaken for old scars.

The cause of sarcoids is just as speculated today as it was years ago. Current opinion is that Bovine Papilloma Virus is somehow responsible for the equine sarcoid. This virus is responsible for warts in cattle, yet does not cause sarcoid lesions on cattle. Genetic material (DNA) from Bovine Papilloma Virus has been identified in equine sarcoids, but the virus has not been isolated.

Did my horse get sarcoids from my neighbor's cows? No, there is no evidence to associate the direct transfer of the cattle warts to horses with sarcoids. Sarcoids are not a type of wart as warts eventually regress.

Evidence suggests that the virus in horses can be latent. The virus may sleep for a period of time ranging from a few months to several years. The dormancy of the virus, however, doesn't stop it from becoming your horse's nightmare.

Have you noticed that certain horses seem to get sarcoids? It appears that some families of horses are more prone to getting sarcoids than others.

The results of one report revealed that the Quarter Horses represented in the study had twice the chance of developing a sarcoid than the Thoroughbreds. In contrast, Standardbreds had less than half the chance of a Thoroughbred for developing a sarcoid.

Other research indicates that although sarcoids are found in all breeds and color, young male horses are more at risk than fillies and mares. Sarcoids often first appear between 2-10 years of age.

Sarcoids are always located on or just under the skin or adjoining tissue. They don't invade deeper tissue and will not spread to your horse's internal organs.

These lesions are commonly identified on specific areas of the body-areas with thin skin and little or no hair and those that sweat. Flies also like these areas, and they may play a role in the transmission of sarcoids.

In addition to these areas, sarcoids can develop in areas where skin damage has taken place. Minor trauma is all that is needed for the latent virus to display itself.

There are six classifications of sarcoids: occult, nodular, verrucose, fibroblastic, malevolent and mixed.

Occult sarcoids appear as gray hairless areas and are usually flat. These are the ones people usually think are old scars. Most are round, but any shape is possible. They are frequently found on the face, behind and under the elbow, and inside the thigh and groin areas.

Nodular sarcoids can be a single marble-like tumor or multiple nodules under the skin. The skin may move over the nodule or may be attached to it. They are often seen in the thigh, groin, armpit and eyelid areas. These can ulcerate, but it is not common.

Verrucose sarcoids are often warty in appearance and may have some red ulceration on the surface of the tumor. The ulceration may come and go with time. They are frequently found on the face, groin, inside thigh, sheath, and inside the elbow area.

Fibroblastic sarcoids are common in any of the thin-skinned areas mentioned with a thin pedicle attaching them. Some may have a flat base and may bleed when aggravated. These are the most common sarcoids seen after skin trauma to the lower legs.

Malevolent sarcoids are the tumor nightmare horse owners fear. These sarcoids spread expansively through the skin with cords of attachment. They frequently form nodules and ulcerate. While rare, they are most commonly found in the area of the elbow and face.

Mixed sarcoids are a true concoction of any of the above. Appearing on the head, under the elbow and groin area, they may appear anywhere.

So, what can you do? Remember sarcoids are a virus. Good fly control may be helpful in limiting the virus transmission. Keep younger horses away from older horses with the tumor, and take all traumatic skin wounds seriously in horses with sarcoids as sarcoid lesions may form at the site.

Early diagnosis and treatment of sarcoids in young horses, however, may be your best bet as sarcoids rarely get better on their own and often get worse. Best results are often obtained with early treatment.

Although there is no vaccine for sarcoids, interest in these tumors has increased. More studies and research are underway, and perhaps a vaccine or better treatment is on the horizon!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 23:45

Ja dat is het zo'n beetje. Er is ook een vermoeden dat sarcoids te maken hebben met een soort veevlieg, die vooral bij koeien voorkomt. In ieder geval komen sarcoids veel voor op plekken die ook veel door vliegen worden bestreken.

Bij B'elanna weet ik dat haar sarcoid is begonnen met een klein bultje dat een gaatje aan de zijkant had. Of er iets (een larve???) uitgekropen was o.i.d. Ook wordt aangegeven dat sarcoids vaak in voorjaar en zomer ontstaan. Dat past bij die vliegentheorie. Maar zeker weten doen ze het niet.

Lan staat i.i.g. zeker weten voor de zekerheid onder een vliegendeken tegenwoordig.