Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
aquatje schreef:Mijn paard had ook sarcoid tussen zijn voorbenen deze is weggehaald door de dierenarts maar kwam veel erger terug. Ook kreeg hij er 1 bij zijn singel. De sarcoid tussen zijn voorbenen sprong ook elke keer open. Via het duitse blad Cavallo kwam ik bij een professor die sarcoid behandelde met selgine tandpasta van Weleda. Eerst maak je de sarcoid week met vaseline met salycilzuur en daarna de tandpasta er op. Ik heb 2 tubes gebruikt in 1/2 jaar tijd en die bij zijn singel zat is helemaal verdwenen en de andere is nog een ini-mini bultje. Tandpasta kost 3,60 en verkrijgbaar bij gezondheidswinkel. De vaseline kun je laten maken bij de apotheek. Heb het laatst nog aan mijn dierenarts laten zien en was zeer tevreden. hij gaat dit nu ook aan andere patienten voorschrijven
Anya schreef:Je DA contact op laten nemen met Liverpool Sorayaaa. Dat is het enige dat ik kan adviseren.
Mork schreef:Mijn paard heeft 2 gezwellen ik heb besloten ze te laten zitten. Arts wilde eventueel een punctie doen. Ik ben bang dat door een punctie het dan juist geactiveerd wordt om te gaan groeien. Gezwel is nu stabiel. Ik probeer mijn paard in een goede conditie te houden.( hij is erg fris en huid etc glimt als een gek!).
Ik geef mijn paard ook iedere maand een vitamine opkikker. Daarnaast krijgt hij muesli en of haver. Iedere keer van een andere fabrikant zodat hij altijd wisseling van stoffen heeft.( verhouding vitamines, glucose etc)Dit op advies van het veevoeder bedrijf waar ik het koop.
Verder hou ik de bulten goed in de gaten dat ze niet verder groeien. Het is nu sinds een maand stabiel. Ik hoop dat het zo blijft.
Verder zou ik het ook niet weten waaar ik voor mijn paard goed aan doe?
Zazoo schreef:sarcoids zijn niet erg. ik wilde een paard kopen met een sarcoid en bij de keuring zei de VA dat het niet erg is en dat ik hem kon laten zitten als ik wilde.
lolclub schreef:hallo allemaal,
Nachtenlang heb ik op internet gezocht, hoofdpijn heb ik er ondertusen van, ben heel veel te weten gekomen over sarcoids, uit alle landen van de wereld heb ik wel Topics, berichten en onderzoeken gelezen.
de volgende conclusies heb ik (voor mezelf) getrokken.
-
tandpasta (Crest en Weleda): bevat zeezout, neemt dus vocht op en daardoor kunnen sarcoids krimpen. ze worden vaak toegepast tesamen met Salicylzuur om de huid eerst week te maken.
-XXterra : bevat bloedwortel,zout en zink, en laat een sarcoid verbranden !!!. bloedwortel (verpulverde wortel van een plant) reageert heel scherp op de huid en de zout en de zink zijn bedoeld om de plek te laten indrogen. het is dus zeker niet pijnloos en moet heel plaatselijk opgebracht worden, denk hierom,want de gezonde huid verbrand dus ook mee, littekens zijn normaal bij behandeling met xxterra
- Cansema zalf(of zwarte indian mud): doet hetzelfde als XXTerra, verbranden dus.
- Liverpoolcreme: bevat celgroeiremmer en (zware) zouten, dit gaat de groei van de cellen in het gezwel dus remmen en zorgt door de zouten dat het gezwel krimpt . Moet ook heel precies aangebracht worden ivm schade aan de gezonde huid. werkt wel heel effectief juist door de celgroeiremmers die het bevat
er zijn ook nog meer zalven, te denken valt bijvoorbeeld aan een bij de huisarts verkrijgbare zalf voor het menselijke papilloma virus (genitale wratten, SOA) deze zalf is ook al geprobeerd bij paarden en met redelijk succes, het virus schijnt aardig overeen te komen bij mens en paard.
conclusie is wel,
het is een virus, te vergelijken met herpes (koortslip) het zit in het bloed van je paard, bij verminderde weerstand of wond kan het weer tot uiting komen in de groei van een sarcoid.
De Liverpool zalf heeft goed geholpen bij het paard van Anya en ook in eerste instantie bij LindseyS maar haalt het virus niet uit het paard en kan dus terugkomen.
Belangrijk is dus dat je zult moeten proberen te zorgen voor een goede weerstand en voeding, zodra een paard vatbaar is, kan het virus weer "wakker" worden en bij je paard reageren door middel van het vormen van huidgezwellen. en dan heb je weer een sarcoid.
Dit is waarschijnlijk bij jouw paard gebeurt LindseyS en de ontevredenheid over de Liverpool creme is dus niet geheel terecht.
Veel paardeneigenaren in de USA (waar enorm veel paarden zijn met sarcoids) proberen hun paarden dan ook op voedingstechnisch niveau te ondersteunen doormiddel van het geven van extra vitaminen of immuunsysteem activators.
.