castreren. in de wei of op de kliniek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 07:58

Ik denk dat hij in de stal wordt gedaan. Zeker nu met dit weer is de wei niet mogelijk. Die van mij is 2.5.
In de kliniek heb ik opgevraagd en dat kwam rond de 500 euro uit. Dat was wel met verblijf en dergelijke.

pilou

Re: castreren. in de wei of op de kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:53

ik was rond de 300 euro kwijt, in de kliniek > over de lies incl. alles dus.
Hij mocht na 1 dag al naar huis, heeft totaal geen zwelling etc. gehad. Volgens het boekje van Utrecht is dit idd de fijnste ( ) manier voor het paard. Nouja wat je fijn kan noemen natuurlijk.

De prijs verschilt dus nogal per kliniek blijkbaar.

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:22

Ik had de prijs ook bij Utrecht opgevraagd en daar koste het ongeacht welke manier ne hoe lang hij moest blijven 500 euro.

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:53

mijne is in Someren ''gedaan''. Wat een geld allemaal he!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 15:39

thuis in de wei doen wij het atijd en daar na veel laten bewegen helpt inderdaad tegen de zwelling
in zn eigen omgeving voelt ie zich altijd veiliger dan naar een vreemde plek gaan

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 21:43

hij zou ook nog een paar dagen op de kliniek kunnen blijven en dat is dan ± 15 euro per dag

juval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:43

mijn paard is met 4,5 jaar gecastreerd, thuis in zijn eigen stal, staand. Het is heel goed gegaan, wel wat dik een paar dagen, maar hij liep al heel snel weer in de wei. Ik vond het toen heel fijn dat het zo is gegaan. succes met je beslissing.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:10

sandra_nancy schreef:
Van die leeftijdsgrens van 3 jaar weet ik niet, maar voor de duidelijkheid: onze shet Zorro was bijna 2 toen hij op de wei "geholpen" werd.

niet mee een smijn paardje was bijna 5 en toen is die nog in de wei geholpen en hij heeft e rniks van over gehouden

ik zal zeggen wei

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:17

Belker schreef:
Ik denk dat hij in de stal wordt gedaan. Zeker nu met dit weer is de wei niet mogelijk. Die van mij is 2.5.
In de kliniek heb ik opgevraagd en dat kwam rond de 500 euro uit. Dat was wel met verblijf en dergelijke.

hallo
ik zal in de stal oppassen daar leven eer bacterien dan op de wei.
maar het is nu wel erg koud buiten kan je niet wachten tot in het voorjaar?
maart ofzo?
dan ben je de muggen etc etc nog voor.
Is je shet wel ingeent voor influenza?
want daar zit namenlijk ook tetanus in verwerkt het laatste wat je wilt is dat de wond een tetanus (of hoe je het ook schrijft) word.
Maar hij word wel liggend geholpen neem ik aan?
daar ben ik namenlijk wel eeb voorstander voor.
veel succes in iedergeval

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:25

Hallo, staand castreren liefst in het vroege voorjaar (i.v.m. vliegen) anders in de nazomer. Paard moet dag en nacht op de wei kunnen i.v.m. hygiene. Ik heb 1 hengst liggend laten doen en 3 staand.. Werkelijk alle dierenartsen zouden staand moeten castreren, geweldig. Ze geven hem een spuitje om hem slaperig te maken (paard blijft gewoon staan) daarna krijgt hij een spuitje in de balzak.. Vervolgens een snee in de balzak, ballen vallen er vanzelf uit (dus geen gewroet in het lichaam = infectiegevaar), er worden klemmen tussen de ballen en het lichaam gezet en na een korte tijd worden de klemmen verwijdert.. Paard op de wei, is wel suf maar geen narcose gehad dus geen gevaar met nare valpartijen..
Kosten? ik dacht €75,-

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:28

Hmm, dat klinkt ideaal Pocomiss! Doen ze dat ook bij jaarlingen? Of alleen bij oudere hengsten? Ik heb er 2 die volgend voorjaar gedaan moeten worden...

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:34

PocoMisss schreef:
Hallo, staand castreren liefst in het vroege voorjaar (i.v.m. vliegen) anders in de nazomer. Paard moet dag en nacht op de wei kunnen i.v.m. hygiene. Ik heb 1 hengst liggend laten doen en 3 staand.. Werkelijk alle dierenartsen zouden staand moeten castreren, geweldig. Ze geven hem een spuitje om hem slaperig te maken (paard blijft gewoon staan) daarna krijgt hij een spuitje in de balzak.. Vervolgens een snee in de balzak, ballen vallen er vanzelf uit (dus geen gewroet in het lichaam = infectiegevaar), er worden klemmen tussen de ballen en het lichaam gezet en na een korte tijd worden de klemmen verwijdert.. Paard op de wei, is wel suf maar geen narcose gehad dus geen gevaar met nare valpartijen..
Kosten? ik dacht €75,-

Ik heb daar dus alleen negatieve ervaringen mee juist omdat het onhygieniser is dan liggend de dierenarts kan er beter bij als het paard ligt en alles kan beter worden schoongemaakt.
Een paard staat immers met zijn benen dichter bij elkaar dan wanneer het ligt.
En met die tangen die worden bij het liggen ook gebruikt dat moet ook wel want ze kneusen eerst de zaatstrengen voordat dat ze deze erafhalen.
Maar goed ieder zijn ervaringen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:36

Ik heb een jaar of wat geleden een shet laten castreren. Kosten toen 200 gulden. In de eigen stal, daarna lekker de wei in.

wij hebben vooraf de hele stal schoongemaakt en ontsmet, dan is hij vast net zo schoon als de kliniek. Ik heb zelf geassisteerd (leuk!!, als je geen man bent tenminste)
na afloop de wei in. een wei is altijd hygienischer dan een stal. en de beweging is het beste voor hem.

dus ik zou het wel weten!!

O ja, de shet is liggend gecastreerd. Niet met de tang-methode overigens. Bij een groot paard kan staand heel goed maar zo'n kleine shet, dat kan je de DA niet aandoen!

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:45

Hallo Jeddah,
Wij castreren onze aanfok ook met een jaar. En Moniek, wat die benen betreft, de DA hoeft alleen maar een snee te maken, hij hoeft nergens bij want de ballen rollen er vanzelf uit.. Ik heb twee keer bij liggend meegemaakt (1 paard van mezelf en 1 van mijn vriendin) dat de DA er met zijn hele hand in moest om de ballen eruit te graaien.. Lekker hygienisch.. Bij staand komt de DA niet in het lichaam.. Nogmaals super en geen wankelende, onzekere steeds omkukelende paarden.. Hersteltijd? ongeveer 3 dagen..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:50

Volgens mij moet je DA wel acrobatische toeren uithalen om een staande shet te castreren!

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:56

Gewoon even door de knieen, het is zo gepiept hoor, hij hoeft er geen uren onder te hangen. Onze DA gebruikt een scherp mes, dus 1 snee, klaar.. dan de klemmen er op en later de ballen eraf snijden.. Goed hij moet dus 3 x door z'n knieen.

susan_opel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 21:28

de veearts zei dat een shet alleen liggend gedaan wordt

YMJArabians

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:40

Mijn vriendin's shet,, moest na de castratie iets over de wond heen ... Vondtiej niej zo leuk. Dus komt m'n vriendin met zo'n beker met spul dr in...Heey Lief pony'tje van me! Snel spul tege de wond gooie en klaar...

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 08:37

PocoMisss schreef:
Hallo Jeddah,
Wij castreren onze aanfok ook met een jaar. En Moniek, wat die benen betreft, de DA hoeft alleen maar een snee te maken, hij hoeft nergens bij want de ballen rollen er vanzelf uit.. Ik heb twee keer bij liggend meegemaakt (1 paard van mezelf en 1 van mijn vriendin) dat de DA er met zijn hele hand in moest om de ballen eruit te graaien.. Lekker hygienisch.. Bij staand komt de DA niet in het lichaam.. Nogmaals super en geen wankelende, onzekere steeds omkukelende paarden.. Hersteltijd? ongeveer 3 dagen..

Waar bracht jullie dierenarts dan zijn insisie aan bij de staande castratie?
Hij zal toch de zaatstrengen moeten zoeken en afbinden dus hij zal er toch wel in moeten.
Ballen rollen er namenlijk niet zomaar uit.
die zitten heel goed vast aan de zaatstrengen.
en zaatstrengen zijn behoorlijk lang en gaan vrij diep naar binnen.
En bij mij doet de DA alles eerst heel goed wassen tot koker toe en dan hij er zo goed bij als hij ligt en als zijn benen goed uit elkaar liggen.
maar goed ieder zijn eigen manier

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:16

Hallo Moniek, waar hij precies de snee aanbrengt.. mmm ik stond mijn paarden over de neus te aaien op het moment surpreme.. Maar de ballen vallen er wel uit hoor, en nemen een stuk van de zaadstrengen mee en op dat stuk plaatst de DA de klemmen.. Wil je precies de medisch technische gegevens weten, bel dan met Dierenkliniek de Langstraat in Waalwijk. Ik weet 1 ding zeker wij zullen nooit meer een paard liggend castreren..

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:37

waarom wil jij dan liggend een castratie laten doen wat zijn jou ervaringen hiermee dan?
en heeft hij de wond opengelaten of geknoopt?
dit is gewoon puur interesse

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:24

ik heb het staan dlaten doen echt super helemaal geweldig
na half uurtje liep die weer lekker vlot door de wei
Afbeelding
dit is als de klemen er aan hangen
Afbeelding

en zo als die klaar is super gewoon en na 20 30 minuten gerust te hebben kon die lekker de wei in

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:18

Hallo Moniek, ik neem aan dat je die vragen aan mij stelt.. Waarom nooit meer liggend heb ik in eerdere stukken gemeld. En de wond?? die bleef gewoon open, is maar een klein sneetje hoor.. Bedankt Miriamrocky voor de foto's, maakt het een stuk duidelijker..

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:27

bij liggend heb je inderaad het risico dat hij hard valt naar de narcose.
maar bij staand heb je meer kans op risico's tijdens de ingreep.
niet elk paard blijft mooi stilstaan en dan krijg je weleens vervelnde dingen ook voor de veiligheid van een DA/castreur.
zo heeft ieder zijn eigen ervaringen.
ik vond liggend wel een fijne gedachte.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:53

Staand ziet er netjes uit op de foto's!

Vraagje: Wie bepaald hoe het gaat? De eigenaar? Of de DA? Heeft elke DA zijn/haar voorkeur en wijken ze daar wel of niet vanaf?