Paard rugklachten... Wie heeft er ok 1 en wat doe je er aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 08:46

mango schreef:
horse_biitCh schreef:
Aan de teugel rijden, zodat ze over der rug gaat lopen. desnoods met martingaal of bijzet, als je dit nog niet doet.

tuurlijk................. je gaat ook echt op je paard rijden als er rugproblemen zijn...............

Tuurlijk kan je je paard wel rijden zo maak je hem sterker in zijn rug !!!
Door hem goed naar beneden te rijden !!! Zodat ie er minder last van krijgt.
Ik zeg natuurlijk niet dat je ELK paard met rug problemen gewoon kan rijden t licht er natuurlijk aan hoe erg en wat enzo.

Spirit

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:30

Mijn merrie heeft ook rugklachten (zet de spieren aan de linkerkant vast), met vele vervelende gevolgen.

De osteopaat is afgelopen maandag geweest en deze week moet ik 'masseren' en longeren zonder iets en haar dan proberen zo lang mogelijk te krijgen. En maandag komt hij weer.

DunjaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:53

nou toen bij mijn paard rugklachten werden ontdekt mocht ik dus absoluut niet rijden!! ik mocht niet eens longeren want eerst moet ze de blokade opzoeken en na 1 of 2 sessies moest ik gaan longeren veel balkjes lopen enz enz maar rijden mocht ik pas toen zn rug niet meer zeer deed dus ik vind het nog steeds een raar advies ! je rijd toch ook niet op een paard als hij kreupel loopt of een pees probleem heeft
geen enkel paard die ik ken werd bereden toen er rugklachten werden geconstateerd en degene die dat wel deden (bij de manege paarden) daar werd het alleen maar erger bij??!!

dus vandaar mijn reactie ik denk dat je eerst de pijn moet weg nemen en dan pas weer kan opbouwen en idd laag en rond rijden maar dat moet je toch altijd met je paard???

radnah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:25

mango schreef:
nou toen bij mijn paard rugklachten werden ontdekt mocht ik dus absoluut niet rijden!! ik mocht niet eens longeren want eerst moet ze de blokade opzoeken en na 1 of 2 sessies moest ik gaan longeren veel balkjes lopen enz enz maar rijden mocht ik pas toen zn rug niet meer zeer deed dus ik vind het nog steeds een raar advies ! je rijd toch ook niet op een paard als hij kreupel loopt of een pees probleem heeft
geen enkel paard die ik ken werd bereden toen er rugklachten werden geconstateerd en degene die dat wel deden (bij de manege paarden) daar werd het alleen maar erger bij??!!

dus vandaar mijn reactie ik denk dat je eerst de pijn moet weg nemen en dan pas weer kan opbouwen en idd laag en rond rijden maar dat moet je toch altijd met je paard???

Ik mocht ook niet meer rijden maar wel longeren. Maar dan met dubbele lijnen of een pessoa teugel. Heel veel longeren.

Maar het ligt er natuurlijk aan wat voor soort je paard last van heeft in z'n rug en hoe erg het is.

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:31

Ir111 schreef:
Mijn paard is onder behandeling geweest bij Eric Laarakker zie: en kijk eens op de site van xxxx
Met de laatste heb ik (nog) geen ervaring, heb er zelf geen mening over.

mijn merrie is ook naar Eric Laarakker geweest. de merrie heeft van zichzelf al een slechte rug en hij heeft eraan gedaan wat hij kan doen. daarbij heeft mijn paard eigenlijk ook een nieuw goed passend zadel nodig maar kennelijk zijn er zeer weinig zadels die goed passen op dit soort paarden en kosten die ook wel heel wat. en helaas heb ik het geld niet op de rug groeien. ik probeer haar wel eens id week met het passaotuig te laten lopen, zodat ze die rug wel op een goeie manier gebruikt. en als ik haar rijd, rijd ik haar het liefst in het begin wat laag en diep, zodat ze goed door die rug komt...

Wafel

Re: Paard rugklachten... Wie heeft er ok 1 en wat doe je er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:58

Citaat:

mijn merrie is ook naar Eric Laarakker geweest. de merrie heeft van zichzelf al een slechte rug en hij heeft eraan gedaan wat hij kan doen. daarbij heeft mijn paard eigenlijk ook een nieuw goed passend zadel nodig maar kennelijk zijn er zeer weinig zadels die goed passen op dit soort paarden en kosten die ook wel heel wat. en helaas heb ik het geld niet op de rug groeien. ik probeer haar wel eens id week met het passaotuig te laten lopen, zodat ze die rug wel op een goeie manier gebruikt. en als ik haar rijd, rijd ik haar het liefst in het begin wat laag en diep, zodat ze goed door die rug komt...

Met eens in de week met pasoatuig kom je er niet !!! En met in het begin naar beneden rijden is ok nie genoeg. Ik werk 3 dagen in de week een uur met pesoa tuig. En de overige 3 dagen rijd ik hem van het begin tot het einde netjes naar beneden hoe lagen hoe beter en houd netjes zn achterhand erbij. Verder longeer ik ook nog elke keer een kwartier voor het rijden.

De dieren arts stond er van te kijken dat hij zo erg vooruit was gegaan. Maar ik vind het ok niks meer dan normaal er op een degelijke manier aan te werken !!!
Wat jij zegt dat een manege paard door loopt met rug klachten das vragen om problemen..... Zon paard moet op de goede manier gereden worden en op een goede manier mee om gegaan. Anders rij je ze idd kapot....

Spirit

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:40

LuckySpirit schreef:
Citaat:

Met eens in de week met pasoatuig kom je er niet !!! En met in het begin naar beneden rijden is ok nie genoeg. Ik werk 3 dagen in de week een uur met pesoa tuig. En de overige 3 dagen rijd ik hem van het begin tot het einde netjes naar beneden hoe lagen hoe beter en houd netjes zn achterhand erbij. Verder longeer ik ook nog elke keer een kwartier voor het rijden.

De dieren arts stond er van te kijken dat hij zo erg vooruit was gegaan. Maar ik vind het ok niks meer dan normaal er op een degelijke manier aan te werken !!!
Wat jij zegt dat een manege paard door loopt met rug klachten das vragen om problemen..... Zon paard moet op de goede manier gereden worden en op een goede manier mee om gegaan. Anders rij je ze idd kapot....

Spirit

nou, zo kom ik er kennelijk wel...longeren is bij ons sowieso geen optie dan lopen die paarden de hele bak naar de kl*te en dat vindt de eigenaresse niet zo leuk.
daarom loopt die van mij er ook mee in de molen.
maar ik kan het me niet veroorloven om haar en een tijd in de molen te laten lopen met dat ding om en om haar nog te rijden.
het is namelijk niet bepaald een paard dat haar energie kwijt kan met alleen longeren dan heb je een bom op stal staan.
en zolang ik er alleen op rijd is er ook nog niet zo heel veel aan de hand maar zodra een ander erop stapt,
dan heb je de poppen aan het dansen...dan zit ze meteen vast.

idd het klopt wel hoe lager hoe beter maar dat zei ik jah ook.
verder vind het heel erg normaal dat een paard altijd de achterhand eronder heeft.
anders is het geen rijden wat je doet...

en die van mij krijgt ook zo vaak mogelijk een massage en ze is een periode behandelt met o.a. een rugspray om de rug losser te maken.
oa. in haar verleden gekraakt e.d. maar dat was voor mijn tijd...

Isabel19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 23:02

Mijn paardje heeft daar ook last van. Ik masseer hem vaak in met een olie die goed is voor spieren en gewrichten (ben de naam even vergeten) en ik rij altijd met en gelpad!!

loontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:11

De mijne heeft ook problemen met rug en hals gehad.
Ik heb na overleg met mensen om mij heen een fisio gebeld.Fisio heeft haar meerdere malen behandeld en ik heb dat door gezet.
Mocht de eerste 3/4 maanden niet rijden alleen elke dag longeren met Losse bijzet.
Bij toen de laatste behandeling van die reeks heb ik een zadelmaker laten komen en heb een nieuw zadel aangeschaft.
Nu een jaar later heb ik haar weer laten na kijken en alles is goed.Ze loopt alleen nog in een s ,maar dat moet met rijden en goed longeren goed komen.

Voor het longeren gebruikte ik thermo massage zodat die spieren lekker los waren voor dat we aan het werk gingen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:42

ik rij een pony die heeft een stijve rug...

daar is ook een paar x een fysio bij geweest....

veel longeren met bijzet.. en als ik ga rijden ga ik eerst 10/min stappen met lange teugels rond rijden...zodat ze lekker over dr rug gaat lopen....

als ik voel dat ze in de stap los komt met dr rug dan ga ik pas rijden... en ik probeer het in draf en galop ook altijd... maar dat vind ze wat moeilijker want het is af en toe nog wel eens een race monster...

maar het gaat de laatste tijd wel goed...

ik zou er iig een DA naar laten kijken en evt. een fysio naar laten kijken...

succes

Don_Zhivago

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:43

en ik zou ook voor de zekerheid je zadel na laten te kijken...

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:32

Spirit
[/quote]

[i][u][u][i][b]nou, zo kom ik er kennelijk wel...longeren is bij ons sowieso geen optie dan lopen die paarden de hele bak naar de kl*te en dat vindt de eigenaresse niet zo leuk.
daarom loopt die van mij er ook mee in de molen

maar ik kan het me niet veroorloven om haar en een tijd in de molen te laten lopen met dat ding om en om haar nog te rijden.
het is namelijk niet bepaald een paard dat haar energie kwijt kan met alleen longeren dan heb je een bom op stal staan.
en zolang ik er alleen op rijd is er ook nog niet zo heel veel aan de hand maar zodra een ander erop stapt,
dan heb je de poppen aan het dansen...dan zit ze meteen vast.

idd het klopt wel hoe lager hoe beter maar dat zei ik jah ook.
verder vind het heel erg normaal dat een paard altijd de achterhand eronder heeft.
anders is het geen rijden wat je doet...

en die van mij krijgt ook zo vaak mogelijk een massage en ze is een periode behandelt met o.a. een rugspray om de rug losser te maken.
oa. in haar verleden gekraakt e.d. maar dat was voor mijn tijd...
[/quote]

ik zou toch proberen een plek te vinden om normaal te longeren in de molen met pessoatuig noem ik geen training.sorry, maar welzijn paard is belangrijker als de rijbak. dan slepen ze die maar wat vaker of zorg voor een goede plek waar het wel kan.vind dit slordig van de eigenaar[/quote]

Famke_93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:51

Mijn paard heeft ook last van d'r rug, net achter het zadel!

Ik heb dat op kunnen lossen door een bontje onder het zadel te plaatsen, en door de juiste begeleiding tijdens de lessen!

En ik merk echt al verbetering, en dat maar door 2 keer met het bontje gereden te hebben!

Don_Zhivago

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:13

ben het met realmagic eens

radnah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:34

Promessa schreef:

ik ook wel een beetje voor zover ik het snap Alles staat een beetje door elkaar!

DunjaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:39

mijn fysio zei dat de stapmolen heel goed was voor mijn paard die toen rugklachten had, ik moest hem op een bepaalde stand zetten.
longeren mocht ik pas na een paar behandelingen maar niet met pessoa of bijzet pas veel later

en dat is dus de rede dat ik weg ben gegaan van zo'n stal, nu heb ik alleen geen stapmolen meer en geen binnenbak maar mn paard heeft nu bewegingsvrijheid ik kan longeren en rijden wanneer ik wil!!
heerlijk!!

Don_Zhivago

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:16

radnah2 schreef:
Promessa schreef:

ik ook wel een beetje voor zover ik het snap Alles staat een beetje door elkaar!

haha ja idd
het komt er iig opneer dat het welzijn van een paard voor de bodem van de bak gaat...

radnah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:23

owke! Ja dat is waar