help, mijn paard is super allergisch voor iets!!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zjadore

Re: help, mijn paard is super allergisch voor iets!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:17

Tyrza schreef:
Nu hebben we onlangs van een natuurlijke corticosteroide gehoord, namelijk Ribes Nigrum (Zwarte bes) die je als homeopatische druppeltjes kunt krijgen bij je drogist/apotheek.

Het paard van een vriendin van mij krijgt sinds kort ook Ribes Nigrum (in de vorm van een voedingssupplement - druppels speciaal voor paarden) voor haar bulten die zij al enige tijd heeft en het lijkt heel goed te helpen. Het is een experimentje van de dierenarts om het eens te testen.
Tyrza mag ik vragen waar jij het vandaan hebt? Mijn dierenarts is namelijk wel geinteresseerd naar meer info erover.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:29

Ik heb het gewoon gekocht bij zo'n reformwinkeltje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:51

ik heb ook ribes nigrum
kostte me 12 euro bij de reformzaak

ik heb het gebruikt bij mijn pony met zomereczeem, zijn eczeem bleef wel alleen was de huid iets rustiger...

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 21:51

De bultjes van mijn paard zijn aardig weggetrokken(mischien de schrik van de castratie)maar ik blijf de druppels nog wel even geven.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:52

Gelukkig maar, Vallie!

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 22:14

hopelijk blijft het zo!!

summie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:25

Ook wij hebben last van bulten, heb vandaag Prednison van de da gehad, eerst gewassen met imaverol maar daar werd het alleen maar slechter van (lees nog meer bulten) Vorige week ontwormt en de dag daarna vol met bulten dus ik kan weinig anders bedenken dan dat ze allergisch is voor een bestandsdeel van de wormenkuur zelfs in haar mond was het paars en allemaal onregelmatigheden op haar tong

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:35

Denk je dat het jeukt, Summie? Lijkt het op de bulten van Tol?

summie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:57

ja en ze zijn er over het hele lijf jeuken doen ze volgens mij niet ze heeft er wel degelijk last van haar hele lijf is opgezwollen en ik kan niets anders bedenken dan de wormenkuur omdat er verder niets veranderd is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:58

Ik ben inmiddels achter waar mijn paard allergisch voor is :

Namelijk voor twee groepen schimmels, en kruiden.

Kruidenallergenen :
Veldzuring, smalle weegbree, witte ganzevoet, brandnetel

Schimmelallergenen 2 :
Botrytis Cinerea, Pullularia pullulans

Schimmelallergenen 4 :
Penicillium Notatum

Kortom, ik denk dus dat de Cavallor Pianissimo die ik hem van de zomer gegeven heb de doorslag gegeven heeft!

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:34

Hoe weet je nu waar deze kruiden en schimmels inzitten???
Mijn paard heeft wel weer wat bultjes terug maar niet zo heftig meer, moet nu een week alleen hooi en basis brok geven en geen andere middeltjes e.d.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:07

Daar moet ik dus mee op onderzoek!

ulleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:04

wie hebben het ook bij een dressuurpaard.. hebben al vannalles geprobeerd en het blijft terugkomen, lijkt wel ofhet erger is met warm weer.. nu ga ik hier weer eens wat dingetjes proberen!!! dank jullie wel!

fique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:53

wij hebben een lespaard met netelroos had ze verleden winter voor het eerst en twee weken geleden toen ze haar deken weer opkreeg had ze er metteen weer last van. wij denken dus dat het door haar deken komt. het ziet er echt niet uit. het ziet er net uit als ringworm bij haar maar het is toch echt netelroos.

Gigondas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:15

mijn schimmelmerrie van 13 heeft al een aantal jaren last van bulten
in het begin alleen in de zomer maanden en dan denk je insecten (muggen,dazen e.d.) maar nu is het al sinds aug/sep mis. waarschijnlijk dat ze ook door de bulten acute ataxie heeft gehad omdat ze waarschijnlijk iets bekeneld hebben. de da is geweest en er is bloed afgenomen maar ze was nergens allergisch voor. Door een corto spuit verdwenen de bulten maar toen de spuit was uitgewerkt zag ze er helemaal niet uit zoveel had ze er nog nooit gehad.
Ben uiteindelijk van stro op vlas gegaan en er kwam verbetering in en nu krijgt ze alleen maar hooi om te kijken of het minder wordt.
De bulten lijken op die van tol alleen van mijn schimpie zijn ze groter.
Ga het er zeker met mijn da over hebben ivm netelroos.
want wordt er hopeloos van. Kan er niet mee rijden van ze zitten ook bij het zadel eigenlijk gewoon overal. Ze jeuken gelukkig niet.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:34

Zo ziet mijn paard er soms ook uit, soms ongeveer net zo als op de foto's, soms wat minder.
Ze heeft een eiwit-allergie, oftewel, als ze teveel eiwitten binnenkrijgt, dan krijgt ze zo'n explosie van bulten.
Ook uit het zich in de staart (schuren) en in de hoeven (rotstraal). Het zoekt een uitweg, op wat voor manier dan ook.
Maar het is beter dat het naar buiten komt, dan dat de stoffen zich opslaan in de organen en daar verder gaan.

Het ziet er vreselijk naar uit, het voelt nog naarder, maar ik merk niet echt dat mijn paard er echt last van heeft zoals jeuk of futloos gedrag of wat dan ook.
Ze blijft er hetzelfde onder, maar je ziet o zo duidelijk dat er wat is (tja, die bulten kun je gewoonweg niet missen). Ik doe er niks aan (wat kun je er ook aan doen?), het trekt vanzelf wel weg, meestal met een dag is het wel over.

Van het voorjaar heeft ze nog een paar keer zo'n bulten-explosie gehad, daarna ben ik azijn gaan voeren (over de brok heen, om te helpen de foute of het teveel aan stoffen af te voeren), rest van de zomer geen bultenexplosie gehad, de staart schuurde ze vrijwel niet (eens een keer niet de staart geschoren om te behandelen, aangroeien duurt lang, jaar ervoor wel geschoren, maar het ziet er vrij netjes uit nu) en ook rotstraal heb ik niet kunnen ontdekken.
Verders oppassen met jong gras, absoluut geen kuil maar goed hooi en (biologische, dus zo min mogelijk rotzooi) eiwit-arme brokken.
En of het dat het nou is of niet, de azijn dus (de gewone uit de supermarkt, azijn is toch azijn, voor mij hoeft er geen paard op het etiket te staan ).