Ziek paard: veeartsen staan voor raadsel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandra_nancy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:32

Bij een versnelde hartslag met koorts/verhoging denk je toch met een virusinfectie/ontsteking te maken te hebben (ik ken het niet maar dan zou dat EVA natuurlijk goed kunnen)

Smoske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:34

Ik heb zelf geen idee wat er met je paard zou kunnen zijn maar ik wil je graag veel succes ermee toewensen. Dat je paard snel weer opknapt en dat je een duidelijker beeld krijgt van de dierenartsen. Want die onzekerheid lijkt me verschrikkelijk. Hopelijk komt alles snel in orde!

mariska23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:42

Beste Mensen,
Zouden jullie mij precies uitkunnen leggen wat de symptomen van het Virus EVA zijn. Mijn paard had een hele hoge hartslag, vergrootte oogpupillen, en kon bijna niet meerlopen en omkeren ( net of ze dronken was). Bedankt
Gr Mariska

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:46

volgens mij zijn dit ook de symtomen van maandag ziekte (?!?)

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:51

De syptomen zijn verschillend maar ik zal proberen te omschrijven wat B'elanna had.

Ze werd van de ene op de andere dag ziek. Had koorts, was slap en lusteloos en kon bijna niet meer uit haar stal komen. Vooral haar achterbenen en één van haar voorbenen had ze last van. Haar benen werden ook iets dikker in de loop van de dagen, maar in het begin niet. Je kon wel zien dat het lopen haar zeer deed. Ze sleepte ook met haar achterbenen met name.

De koorts hield aan gedurende enkele weken. Met koortsremmers is de temperatuur steeds verlaagd. Ze had een verhoogde hartslag, maar dat hoort bij iedere vorm van onsteking. Lan kon inderdaad zelf niet meer draaien. Na een aantal dagen kreeg ze heel rare dikke vochtbulten boven haar ogen. Je kon het vocht heen en weer duwen. Haar ogen raakten toen ook onstoken. Ze had een beetje vochtige neusuitvloeiing. Eén van de weekend artsen dacht dat ze de neurologische variant van rhino had, ze liep of ze ataxie had. Als of ze dronken was. Ze kon niet gecoordineerd lopen. Het ging heel moeizaam allemaal. Ze heeft al die tijd wel gegeven en gedronken. Op advies van de DA is ze dag en nacht naar buiten gegaan. Na drie weken begon de koorts te zakken, had ze minder pijn in haar benen en nam de oogontsteking af. Het was voor Lan extra moeilijk omdat ze toen een veulen zoogde. Die trok haar leeg.

Na de ziekte was ze ontzettend slap. Zakte door de achterhand. Maar inmiddels is dat weer helemaal oke, heeft ze kracht genoeg, geen ataxie en loopt ze weer wedstrijden.

Meer info over EVA kun je vinden in de link dit ik in dit topic heb gezet.

Uums

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 23:20

Wat lief dat jullie met zoveel suggesties komen, I`m touched!

De bloedtest leverde niets op: hij is op van alles getest, maar alle bloedwaarden waren normaal en van een ziekte oid leek geen sprake.

Gister hebben we nog naast hem gezeten in de stal omdat hij zo versuft was, maar vandaag stond hij op toen ik naast hem ging zitten. Hij gaf me zelfs zo`n zwieper met z`n hoofd dat ik haast omkeilde en gaf aan naar buiten te willen (toen viel ik echt bijna om - van verbazing).

Hoewel zijn linkervoorbeen en - in mindere mate - zijn linkerachterbeen nog kreupel & gevoelig zijn, is hij verder een stuk opgeknapt (gelukkig!!!). Een versnelde hartslag kon ik niet meer constateren. Zijn benen zijn nog steeds slank as always (Groningers slank, maar toch...).

Ik durf nog niet te euforisch te zijn, vooral omdat hij nog pijnstillers krijgt. Hopelijk krijg ik mijn favo fysio zo gek om even te komen kijken (kijke kijke, nie krake), hopelijk snapt hij waar het knelpunt zit... Beenbreuken heeft paardjelief wsl niet, maar een rit naar een kliniek voor een foto wordt vooralsnog afgeraden.

Hoe dan ook: voor mij was het een goede zondag!

Noppes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:15

Is het dan toch geen hersenbloeding geweest?
Mijn verzorpaard had dezelfde symptonen, uiteindelijk knapte hij ook weer op, maar zijn kreupelheid [in zijn geval aan beide voorbenen] is nog een hele tijd gebleven..

Uums

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 10:28

De beide VA sloten dit volledig uit, waarom weet ik zo niet (heb al behoorlijk doorgezaagd over tal van andere aandoeningen die het volgens hen beslist niet konden zijn: rhino, JKK, bevangenheid, koliek, ontstoken koker, etc.). Aan hun kwaliteit twijfel ik niet, ze zijn allebei heel ervaren met paarden. Ik hoop dat hij snel weer de 'jonge' is, dan kunnen we wellicht meer laten onderzoeken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:50

Het eerste waaraan ik dacht bij het lezen van de symptomen was idd ook een hersenbloeding. Vooral omdat hij de meeste problemen aan een kant van zijn lichaam heeft. Is het misschien de moeite waard om je VA te vragen waarom hij zeker weet dat het geen hersenbloeding was? Volgens mij kun je dat namelijk pas echt uitsluiten als je een hersen scan maakt.

Uums

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 18:18

In dat geval zou zijn rechterachterbeen geen pijn hebben kunnen doen en dat deed het zeer zeker wel. Bovendien is één helft van het hoofd bij een hersenbloeding bijvoorbeeld ook minder functioneel. Dat was niet het geval en het oriëntatievermogen was perfect. Nu nog steeds is hij alleen linksvoor stokkreupel, maar voor de rest motorisch volstrekt onberispelijk. Dat wijst niet alleen volgens de VA op een vreselijke pijn vanuit de benen, maar bij mij gaat het er niet in dat het een trauma in de hersenen geweest kan zijn. Tijdens de vakken neurolinguïstiek en psycholinguïstiek heb ik veel geleerd over hersentrauma en dit beeld klopt daar gewoon niet mee.

Ik ben er nu voor het grootste gedeelte wel uit en ben superblij dat het de goede richting uitgaat met hem! Vrijdag heb ik mijn E-rijbewijs gehaald, maar daar viel toch een dreigende schaduw over door de situatie van mijn lieve paardebeest.