Koliek, weet iemand nog een paardenmiddel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katelijne

Re: Koliek, weet iemand nog een paardenmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:16

Wat soms ook helpt is als je slobber maakt en daar verwerk je gekookte lijnzaad in. Dat heb ik ook aan mijn ruin moeten geven toen hij koliek had. Was denk wel lichte koliek.
Of in de slobber wat natte zemelen in verwerken. Maar echt natte zemelen.
Hoop dat ze echt beter wordt. Ik heb ook al genoeg meegemaakt met koliek.

Susces!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 17:06

Hopenlijk verbetering, er zijn twee handjes mest afgekomen tijdens het fietsen, ze heeft toch een km of 3 volop gedraafd. Ik begin hoop te krijgen op een goede afloop.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:40

Yeah!!! doet me goed te horen dat ze een klein beetje gemest heeft Tienus!! Op naar verdere verbetering!

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:40

Wat ook goed helpt is colosan. Dit is een olie die je bij de paardendrogist ook kan krijgen. Dit ontspant de darmen. Werkt bij mij op stal bij een aantal paarden heel goed. Er had er 1 heel vaak koliek en dat is nu over. Hoop dat je er wat ana hebt.

Jes

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 18:59

We gebruiken al colosan, lijkt misschien wel te helpen.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:20

Oke fijn, ik vind het wel stinken maar het helpt wel goed. Als ze koliek hebben moet je ze wel veel geven he. Bij die ene die steeds koliek had mocht ze tijdens zo'n aanval wel 50 of 60 ml geven.
Heeft dat ook met siderak te maken?.

Jes

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:31

Ik vond je stukjes van net zoooo eng om te lezen. Want het komt me gewoon zooo bekend voor:(
Nu ze weer mest denk ik toch wel dat het de goeie kant op gaat!!
Ik duim echt voor je...

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:55

We geven haar iedere twee uur 30 cc colosan, misschien is het recept van Sidorak, maar het wordt nu ook geleverd door Eurovet. Leverancier van vee-benodigheden belde me net, dat hij wel een jerrycan van dat spul had staan. Ik probeer nu uit alle macht uit Fastrack te komen, dat is een voedingssupplement oorspronkelijk bedoeld voor vee, maar tegenwoordig hebben ze ook een lijn gericht op paarden. Ik zou al blij zijn als ik aan een zakje voor koeien komt. VA verkoopt het normaal gesproken, nu uitverkocht. Inmiddels contact gehad met vertegenwoordiger van de firma, morgenvroeg 7.00 uur ligt het sowieso voor me klaar, hij probeert iets voor nu te regelen. Ik zou teruggebeld worden. Distributie kantoor zit 10 minuten bij ons vandaan, dus dat zou geweldig zijn. zie www.agriprom.nl voor info over fastrack.

Colosan komt wel standaard bij ons in de kast te staan, en mocht die fastrack aanslaan, dan leggen we dat ook standaard in de kast. Een vriend van ons zet lijnzaad klaar, da's ook mooi meegenomen.

Vicky is zo moe, die is helemaal versleten, ze wil nog niet eten en langzamerhand wordt het wel weer tijd dat ze energie binnenkrijgt. Ze wil zelfs geen lucerne eten. Ze kan zo ook lastig op temperatuur houden. Na het fietsen heeft ze 1.5 uur bij liggen komen in de wei.
Ze staan vanaf 17.30 uur weer op stal, ze is wel heel rustig, mede doordat ze zo moe is. De onrust door de koliek lijkt nu een beetje over te zijn of te gaan. VA laatste stand van zaken doorgegeven, hij komt voor de nacht nog even langs. Hij was ook wel blij met de kleine verbetering, maar hij zegt ook dat het nog een lange weg is.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:07

Ik heb ook nog een zak lijnzaad staan mocht je dat nodig hebben, stukkie tuffen voor ons maar dat ritje leg ik met alle liefde af voor je.

Ik stuur je hierbij een virtueel hart onder de riem!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 20:11

@ Cheveyo

Dank je, mijn andere tienus is naar JV, je weet wel de buurman van mijn broer met die paarden, volgens mij ben je wel eens geweest. Als dat zo is dat weet je je dat nog wel te herinneren. Misschien heeft hij nog ergens een zakje fastrack liggen. En Dick V gaat de andere VA in het dorp bellen dat hij Fastrack voor de kalveren nodig heeft hij komt het vanavond nog brengen. (voor mijn verjaardag) Vind ik wel erg lief van hem. Nog niets gehoord van Agriprom. geduld.

En dat moet ik op dit moment ook met de hele koliek zooi, het heeft gewoon tijd nodig. Maar ik wil de mest er wel uitkijken...........

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:05

Ben naar Jaap en Nel (Nel is jarig). Hoop dat je goed nieuws hebt als ik straks weer thuis kom. Succes met het opsnorren van de Fastrack.

Lieverd als het kon had ik iets voor je gedaan zodat het over ging bij Vickje en dat jullie weer gerust konden zijn, helaas heb ik die mogelijkheid niet. Take care en denk aan jezelf. Ga wat muziek downloaden ofzo of iets anders om even je gedachten te verzetten, weet uit ervaring dat het moeilijk is. Dikke zoen!

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:16

wat ik hier ga vertellen,zullen velen lachwekkend vinden.
ik had vroeger en paard die echt vrij veel kolieken maakte(nooit een aanwijzbare reden voor gevonden)
op een gegeven moment krijg ik een vervangend da aan de deur(een grijze oude man) hij vertelde dat hij vroeger in duitsland bij de troep(leger) ook de paarden deed.en hij raadde me aan om het paard preventief een borreltje(25cc) elexir d'anvers te geven elke avond.
moest hij geen kolieken meer maken,moest ik het om de twee dagen ,en dan afbouwen.na twee maanden gaf ik niets meer,en hij heeft het de komende 5 jaar bij mij niet meer gehad.

het blijken net de kruiden te zijn die in de elexir zitten die de kramp afnemen en het paard mest er vrij veel en goed van(niet diaree achtig ofzo)

indien mijn paard koliek maakt,mag je steeds een flinke borrel geven (50cc) en een uur later weer ,tot het weg is,met een maximum van 3 spuiten.
(in de mond toedienen!!!!!!)

en ik heb het bij vrienden bij verschillende paarden uitgetest,en de veearts is niet moeten komen,koliek ging over.
paarden werden rustig(dronken) maar je kreeg wel darmwerking.

als je toch de da laat komen wel vermelden dat je paard alkohol heeft gedronken(ivm de pijnstillers die dan toegediend worden)

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:20

ps wel de echte elexir d'anvers gebruiken,in de namaak zitten vaak andere samenstellingen.

katana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:30

hoi

Ik heb gehoord dat aloesiroop van herbalife een wondermiddel is, wat ook bij koliek goede resultaten heeft!
Succes met je paardje

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 22:37

@ savath de friese beerenburg heeft dezelfde werking. @katana de aloesiroop hou ik even in mijn achterhoofd, ik weet dat het bij mensen met een onregelmatige stoelgang effect kan hebben.

We geven haar zodadelijk eerst weer een borrel, tegen 23.30 zal de VA wel weer geweest zijn. Hij vond de beerenburg ook wel een geschikt paardenmiddel.

Darmen rommelen inmiddels wel duidelijk meer en ze is ook af en toe winderig, dus we houden toch nog hoop, zeker na het kleine beetje mesten van vanmiddag.

Nogmaals iedereen bedankt voor tips en medeleven.

PS Inmiddels de zemel-achtig versie van Fastrack in handen gekregen, met zeer veel dank aan Dick V. Ze heeft ongeveer 1 schepje opgelost in water naar binnen gekregen, het spul lost niet goed genoeg in water op om het met een plastic spuit toe te dienen. De dosering voor paarden is 2 schepjes. Morgenochtend vroeg kan ik bij de distributeur de orale paarden versie ophalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:58

ik heb je topic gelezen, en zit vreselijk te duimen voor je, ik weet wat het is, ook meegemaakt meermalen, misschien dat rommelen en die gassen dat het al wat gaat werken allemaal?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 00:14

VA is zojuist weggegaan, voor de nacht nog even een pijnstiller/spierontspanner en eetlust opwekker gegeven. Het is meer voor mijn eigen gemoeds -en nacht rust dan medische noodzaak op dit moment. Ik ben inmiddels ook aan het einde van mijn latijn. Ze heeft vanavond maar 1x gerold in de stal, ze drinkt goed en de komende 5 à 6 uur is verzekerd pijnvrij. Ik hoop dat zij vannnacht een beetje bij kan tanken, en wij ook. VA vond de darmactiviteit ook verhoogd, helaas de hartslag in rust ook, 70/min. dus te hoog. Hij is blij dat er toch een kop op madam zit. VA ziet doorgaan met behandelen ook nog zitten, hij geeft natuurlijk geen garantie. We blijven ons best doen.

Trusten allemaal.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 00:57

Slaap lekker Tienus, allemaal daar. Beetje bijtanken voor morgen, hopen dat die dag ook weer bergopwaarts gaat.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 08:57

Toen ik vanochtend om 6.45 uur de stal in liep, begroette ze me tenminste weer op de oude vertrouwde manier. Ze gaf aan dat de zin in brok had. Dus ik heb haar een handje brokjes gegeven. Helaas heeft ze vannacht niet aan het hooi gezeten en niet gemest. Maar ze heeft ook niet liggen rollen.

Om 7.20 heeft ze Fastrack gel gekregen. Het is een probiotica, moet helpen de darmen op gang te brengen. Ze oogt tig keer beter dan gisteren, maar ik ben pas gerust als er weer mest af komt.

Ze lijkt wel een positieve reactie te geven op colosan, Telkens als ze dat heeft gehad neemt de activiteit in de darmen toe. En door de beerenburg is ze weer gaan drinken.

Iedereen heeft vannacht bij kunnen tanken. Ons andere paard was ook vermoeid door de onrust die zij op stal had. Vicky staat er niet meer zo verschrikkelijk versleten en afgemat bij als gisteravond. Ik wilde haar wel in mijn bed onderstoppen bij wijze van spreken, ze was zooooo moe.

Ik houd jullie op de hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:03

tjee tienus, dit duurd allemaal erg lang, nog steeds niet gemest, heb meteen vanmorgen de pc aangezet om te kijken of er al verbetering is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 09:17

Nou Phannie,

Ik kom net bij haar vandaan: ze eet weer hooi!!!
Eerst met lange tanden en nu eet ze weer met meer smaak. Zodra de rijp van het land is, gooi ik ze het land op.

Ze heeft gistermiddag een heel klein beetje gemest, dat is in ieder geval iets.

8.30 uur:
VA gebeld met het nieuws, hij denkt ook dat het nu waarschijnlijk wel weer goed komt.

cathynz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:32

geweldig tienus.. wat is dat geweldig niews!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 09:57

ze probeert in het land het lekkerste gras onder de omheining weg te vreten. Ik ga vertrekken naar dromenland, bij tanken. Tot vanmiddag.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:45

Slaap ze, hopelijk gaat het vanaf nu beter

Kimmes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:01

Jee Tienus,wat duurt dat allemaal lang.
Ik duim voor je dat ze vandaag weer goed mest en alles snel over is.
Sterkte