Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

ElCamino schreef:Waldo, ook voor jou: xxxx Echte brokkelhoeven bestaan wel degelijk. Lees het er maar eens op na.

Waldo50 schreef:ElCamino schreef:Waldo, ook voor jou: xxx
Echte brokkelhoeven bestaan wel degelijk. Lees het er maar eens op na.
Ik hoef het allemaal niet na te lezen. Een paard heeft van nature nooit brokkelhoeven. Een hoef gaat pas brokkelen als tie niet op tijd bekapt wordt en als tie niet voorzien wordt van de nodige bouwstoffen.
Ik heb een Friese ruin van 6 jaar. liep 3 jaar op ijzers, niets anders dan ellende, ijzers verliezen, brokkelen, scheuren etc. Nu loopt hij op blote voeten, natuurlijk bekappen, en... geweldige hoeven, geen brokkel te zien, geen scheuren, geen hoefsmidkosten, beetje vijlen iedere week.. dat wel...nu jij.. iedereen denkt maar dat paarden ijzers nodig hebben...zou het paard dan het enige dier zijn in de schepping dat onvolmaakt geboren is?...of ligt het aan ons. Moet het paard ijzers omdat WIJ schoenen dragen, moet een paard een voerbak op tafelhoogte omdat WIJ graag van een bord eten, moet een paard een deken op, omdat WIJ graag kleren dragen...allemaal onzin. Een paard kan prima functioneren zonder ijzers, zonder voerbak en zonder dekens, hij glijdt nooit uit op glad wegdek, stampt lekker door de sneeuw en heeft een natuurlijk contact met de ondergrond, is gebouwd om van de grond te te eten en heeft een prachtige wintervacht tegen de kou. Lees nu maar wat er verteld wordt op xxx. Misschien gaan je ogen dan open!!
HG Waldo.

TheSam schreef:De paardendrogist verkoopt ook een vloeistof dat je op de binnenkant van schone hoeven moet smeren.. hoef & zool heet dat, dat werkt ook perfect!
dus de inzichten zullen/ kunnen al wel veranderd zijn
) 

jjs schreef:Iets wat gaat brokkelen is gewoon te lang. De hoefwand probeert zo gewoon het overschot kwijt te raken. Korter en vaker bekappen dus.
QuijoSavan schreef:Pas op met dat Paard Natuurlijk (natuurlijk bekappen). Ik heb nog NOOIT een paard gezien die er beterder van werd en al helemaal de hoeven niet. Het paard op zijn achterste zetten (op zijn hoefballen) en de straal niet wegsnijden is absoluut niet bevordelijk!
Een paard die op zijn straal loopt krijgt natuurlijk meer doorbloeding! Want dat is namelijk niet optimaal, dus dan reageert de natuur!

Waldo50 schreef:Hi Melvin,
Niet zo kort door de bocht hoor..ik mag toch gewoon mijn mening geven? Ik heb al zo'n 50 jaar paarden, dus beticht me niet van onwetendheid. Ik ken echt wel het verschil tussen gebrokkelde hoeven en brokkelhoeven. Blijkbaar heb je mijn bericht niet goed gelezen. Brokkelhoeven ontstaan als door het beslaan het hoefmechanisme(hoefpomp)nauwelijks meer werkt, waardoor er geen voeding-en bouwstoffen meer worden aangevoerd naar de hoeven en afvalstoffen niet meer kunnen worden afgevoerd. Niet het paard maar de hoefsmid veroorzaakt dit. Tuurlijk begrijp ik dat dit bij jou in het verkeerde keelgat schiet, omdat je hoefsmid ben en met beslaan je brood verdient. Kan jij mij de voordelen van het onderhangen van ijzers dan vertellen...ik ken alleen maar de nadelen ! Kan jij mij de voordelen van het constant doorboren van de witte lijn door een groot aantal nagels vertellen ? Ik verwijs paardenhouders alleen maar naar de site van Hoef Natuurlijk omdat daar logische zaken op staan, waar aan menig paardenhouder nooit denkt. Het is ook wel eens goed om de andere kant van de zaak te lezen...of niet? Ik heb zelf hoefsmeden in mijn vriendenkring, waarmee ik regelmatig over dit feit in discussie ga. Zij vinden de hoeven van mijn huidige paard nu geweldig, terwijl zij hem voorheen beslagen hebben.!! Enne... in het slachthuis liggen meer hoeven MET ijzers dan zonder .. HG.Waldo

Waldo50 schreef:Hoi Melvin,
Ja laten we maar stoppen..we worden het toch niet eens. Toch nog ff dit: Er zijn al vele onderzoeken uitgevoerd. In Australie, VS, Frankrijk, Mongolie. etc. Dit waren geen onderzoeken op 1 ras. Het waren onderzoeken op alle mogelijke rassen die verwilderd in kuddes rondtrokken. Toch hadden ze allemaal dezelfde soort hoeven ontwikkeld.
Tuurlijk horen paarden op hun verzenen(hiel) te landen. Dat doet ieder dier, wij ook ! Zoals jij zeker moet weten is de hiel bij een paard indrukbaar net zoals de straal. Dat is juist de natuurlijke schokbreker. Door een paard ijzers onder te slaan, werkt de schokbreker niet meer en gaat het paard op zijn toon landen. Foute boel !! Hierdoor ontstaan veel beengebreken zoals bijv overhoef, hoefkatrolontsteking, spatten, schiefels enz. Jij zegt dat natuurlijk bekappen nog tamelijk nieuw is..nou in Amerika doen ze het al heeeeel lang. Er zijn zat boeken over verschenen en ook dierenartsen gaan langzaam om. Jij zal echt je brood nog wel kunnen verdienen hoor..maak je maar geen zorgen. Voorlopig zullen er nog genoeg paardenhouders blijven geloven dat ijzers aan hun paard niet mogen ontbreken. Waarom ? omdat ze niet beter weten..iedereen doet het toch? Zo zit een mens nou eenmaal inelkaar..we leren iets..en vervolgens doen we het zo, zonder na te denken WAAROM we dat doen. Waarom stappen we allemaal links op een paard.. weet jij het? Het kan toch ook rechts..niemand denkt daar over na..we doen het gewoon allemaal. Waarom stappen we een paard droog na het rijden..weet jij het? Is het nodig? Waarom voeren we biks..weet jij het?Is het nodig?Waarom elke 2 maanden een wormenspuit die de hele darmflora verziekt..is het nodig? en ga zo maar door... Leuk even met je gepraat te hebben en misschien denk je nog eens aan me, als je weer bij een jong paard 8 nagels door de maagdelijke witte lijn ramt, waardoor de hoef wordt verpest. HG Waldo.