Brokkelhoeven..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:54

alayda, overleg met je hoefsmid wat er met jouw paard aan de hand is. afbrokkelende hoeven is geen probleem, brokkelhoeven wel. De smid is de aangewezen persoon om een behandelprogramma op te stellen, van regelmatig kappen evt ijzers en voertoevoegingen als bijv, biotine.

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:40

ElCamino schreef:
Waldo, ook voor jou: xxxx Echte brokkelhoeven bestaan wel degelijk. Lees het er maar eens op na.

Ik hoef het allemaal niet na te lezen. Een paard heeft van nature nooit brokkelhoeven. Een hoef gaat pas brokkelen als tie niet op tijd bekapt wordt en als tie niet voorzien wordt van de nodige bouwstoffen.
Ik heb een Friese ruin van 6 jaar. liep 3 jaar op ijzers, niets anders dan ellende, ijzers verliezen, brokkelen, scheuren etc. Nu loopt hij op blote voeten, natuurlijk bekappen, en... geweldige hoeven, geen brokkel te zien, geen scheuren, geen hoefsmidkosten, beetje vijlen iedere week.. dat wel...nu jij.. iedereen denkt maar dat paarden ijzers nodig hebben...zou het paard dan het enige dier zijn in de schepping dat onvolmaakt geboren is?...of ligt het aan ons. Moet het paard ijzers omdat WIJ schoenen dragen, moet een paard een voerbak op tafelhoogte omdat WIJ graag van een bord eten, moet een paard een deken op, omdat WIJ graag kleren dragen...allemaal onzin. Een paard kan prima functioneren zonder ijzers, zonder voerbak en zonder dekens, hij glijdt nooit uit op glad wegdek, stampt lekker door de sneeuw en heeft een natuurlijk contact met de ondergrond, is gebouwd om van de grond te te eten en heeft een prachtige wintervacht tegen de kou. Lees nu maar wat er verteld wordt op xxxxx. Misschien gaan je ogen dan open!!

HG Waldo.
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-01-06 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: linken verwijderd, niet toegestaan.

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:12

Waldo50 schreef:
ElCamino schreef:
Waldo, ook voor jou: xxx
Echte brokkelhoeven bestaan wel degelijk. Lees het er maar eens op na.

Ik hoef het allemaal niet na te lezen. Een paard heeft van nature nooit brokkelhoeven. Een hoef gaat pas brokkelen als tie niet op tijd bekapt wordt en als tie niet voorzien wordt van de nodige bouwstoffen.
Ik heb een Friese ruin van 6 jaar. liep 3 jaar op ijzers, niets anders dan ellende, ijzers verliezen, brokkelen, scheuren etc. Nu loopt hij op blote voeten, natuurlijk bekappen, en... geweldige hoeven, geen brokkel te zien, geen scheuren, geen hoefsmidkosten, beetje vijlen iedere week.. dat wel...nu jij.. iedereen denkt maar dat paarden ijzers nodig hebben...zou het paard dan het enige dier zijn in de schepping dat onvolmaakt geboren is?...of ligt het aan ons. Moet het paard ijzers omdat WIJ schoenen dragen, moet een paard een voerbak op tafelhoogte omdat WIJ graag van een bord eten, moet een paard een deken op, omdat WIJ graag kleren dragen...allemaal onzin. Een paard kan prima functioneren zonder ijzers, zonder voerbak en zonder dekens, hij glijdt nooit uit op glad wegdek, stampt lekker door de sneeuw en heeft een natuurlijk contact met de ondergrond, is gebouwd om van de grond te te eten en heeft een prachtige wintervacht tegen de kou. Lees nu maar wat er verteld wordt op xxx. Misschien gaan je ogen dan open!!

HG Waldo.

dat kan je allemaal wel zeggen. maar het leven over en van paarden houd niet op bij xxxxx. Als we uit gepraat zijn worden we altijd naar deze site verwezen en wat zij op die site vertellen, als we allemaal op die manier met onze paarden omgaan heeft de slager het erg druk. melvin
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-01-06 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:15

waldo ik ben zelf hoefsmid en je heb gebrokelde hoeven en brokkelhoeven dus als je niet weet waar je het over heb moet je je mening voor je houden want het is niet waar wat je zegt. gr melvin

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:36

TheSam schreef:
De paardendrogist verkoopt ook een vloeistof dat je op de binnenkant van schone hoeven moet smeren.. hoef & zool heet dat, dat werkt ook perfect!

heb zelf ook een paard gereden met "ramp"hoeven, zijn eigenaar heeft toen ook een vloeibaar goedje gehaald bij ene hr. Schriel uit drenthe (geloof ik)
werkte echt perfect, wel veel werk. eerst hoeven van onder schoon maken en dan dan goedje erop...
hoeven werden echt veel beter, hij heeft het daarna niet meer gehad
(is allemaal al wel en aantal jaartjes gelden dus de inzichten zullen/ kunnen al wel veranderd zijn )

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:51

Hi Melvin,

Niet zo kort door de bocht hoor..ik mag toch gewoon mijn mening geven? Ik heb al zo'n 50 jaar paarden, dus beticht me niet van onwetendheid. Ik ken echt wel het verschil tussen gebrokkelde hoeven en brokkelhoeven. Blijkbaar heb je mijn bericht niet goed gelezen. Brokkelhoeven ontstaan als door het beslaan het hoefmechanisme(hoefpomp)nauwelijks meer werkt, waardoor er geen voeding-en bouwstoffen meer worden aangevoerd naar de hoeven en afvalstoffen niet meer kunnen worden afgevoerd. Niet het paard maar de hoefsmid veroorzaakt dit. Tuurlijk begrijp ik dat dit bij jou in het verkeerde keelgat schiet, omdat je hoefsmid ben en met beslaan je brood verdient. Kan jij mij de voordelen van het onderhangen van ijzers dan vertellen...ik ken alleen maar de nadelen ! Kan jij mij de voordelen van het constant doorboren van de witte lijn door een groot aantal nagels vertellen ? Ik verwijs paardenhouders alleen maar naar de site van Hoef Natuurlijk omdat daar logische zaken op staan, waar aan menig paardenhouder nooit denkt. Het is ook wel eens goed om de andere kant van de zaak te lezen...of niet? Ik heb zelf hoefsmeden in mijn vriendenkring, waarmee ik regelmatig over dit feit in discussie ga. Zij vinden de hoeven van mijn huidige paard nu geweldig, terwijl zij hem voorheen beslagen hebben.!! Enne... in het slachthuis liggen meer hoeven MET ijzers dan zonder .. HG.Waldo

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:23

heb hele goede ervaring met combinatie kruiden en biotine. Wanneer je paard de biotine niet lekker vindt (vond die van mij ook niet) zijn die kruiden misschien een idee. Het is bij mijn paard echt helemaal weg. Ze is nu 3,5 jaar en staat nu vanaf mei op die kruiden en vanaf juli biotine erbij. Ze heeft echt op dit moment goede hoeven volgens de smidt , terwijl hij een paar maanden geleden het niet veel vond. Ik spuit nooit af, ze loopt de hele dag in een paddock, want beweging blijkt ook goed te zijn voor de groei van de hoeven (volgens de smidt). Ik zie echt goed het resultaat en houd deze combinatie lekker aan. T zijn trouwens de kruiden van Laarakker, die van hout, vuur, water, metaal, aarde paard. kijk anders even op zijn site voor meer info over die kruiden. T is wel duur, maar je doet er heel lang mee en ze vinden het lekker. xxxx
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-01-06 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:47

jjs schreef:
Iets wat gaat brokkelen is gewoon te lang. De hoefwand probeert zo gewoon het overschot kwijt te raken. Korter en vaker bekappen dus.

hier ben ik het niet mee eens. mijn paard heeft keurige hoeven, die prima onder hem staan. het maakt niet uit hoe lang ze zijn bij hem, de randjes worden altijd ribbelig zeg maar. het hoorn scheurt niet volledig in, alleen het bovenste laagje. ik los het op door de draagranden van de hoeven regelmatig wat rond bij te vijlen, zodat er geen scherpe randjes aankomen die snel afbreken en/of scheuren. de hoef hoeft dus niet per definitie te lang te zijn. en afbrokkelen hoeft dus niet per definitie slecht te zijn. in de natuur is het de manier om de hoef extra te slijten als het paard veel op zachte ondergrond loopt. zolang het niet echt inscheurt, en er geen grote stukken afbreken, en de hoef is verder gezond, dan is er dus geen probleem. het ziet er dan alleen niet zo netjes uit.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:39

Goed en op tijd bekappen. Eén keer in de week afspuiten en daarna invetten. Laurierzalf op de kroonrand doet ook wonderen. Heel veel succes!

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:23

Pas op met dat Paard Natuurlijk (natuurlijk bekappen). Ik heb nog NOOIT een paard gezien die er beterder van werd en al helemaal de hoeven niet. Het paard op zijn achterste zetten (op zijn hoefballen) en de straal niet wegsnijden is absoluut niet bevordelijk!
Een paard die op zijn straal loopt krijgt natuurlijk meer doorbloeding! Want dat is namelijk niet optimaal, dus dan reageert de natuur!

Tuurlijk kom je met een goede smid al heel ver, maar wie weet het het paard echt een tekort aan een bepaald mineraal, dat weet je alleen als je dat helemaal uit gaat zoeken.

Met smeersels zou ik niet beginnen, want daar is geen einde aan!

Homeopatische dinge, ach schaad het niet baat het niet!

Weet je waarom er zoveel benen met ijzer bij de slager liggen? Omdat dat ten 1ste meestal sportpaarden zijn die dus meer risico's lopen op blessures ect ect! Omdat het paarden zijn die misschien wel juist speciaal beslag hebben gehad door een blessure!
En doordat HOEFSMID een VRIJ beroep is en elke sul kan zeggen dat ie smid is en zomaar kan gaan beslaan!
En ook omdat er genoeg flapdrollen rond lopen tussen de smeden!

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:29

Mijn paard had ook altijd afbrokkelende hoeven, en ik deed daarom elke week even zelf een beetje bijvijlen, de hoeven een beetje rondvijlen. Dan gaat het ook veel minder snel brokkelen.
Later kwamen we er achter dat die brokkelige hoeven bij de nieuwe smid veel minder werden, dus het ligt ook zeker aan de smid. Deze nieuwe doet de hoeven wat meer rond vijlen, dus de hoeven steken niet meer zo ver naar voren, hielen wat lager en straal de grond laten raken, en dat is echt een groot verschil, eigen ervaring.. Dat is trouwens een gewone smid, geen natuurlijk bekapper ofzo.

Alline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:28

QuijoSavan schreef:
Pas op met dat Paard Natuurlijk (natuurlijk bekappen). Ik heb nog NOOIT een paard gezien die er beterder van werd en al helemaal de hoeven niet. Het paard op zijn achterste zetten (op zijn hoefballen) en de straal niet wegsnijden is absoluut niet bevordelijk!
Een paard die op zijn straal loopt krijgt natuurlijk meer doorbloeding! Want dat is namelijk niet optimaal, dus dan reageert de natuur!

Goh, waar heb je dit vandaan?

Ik ken aardig wat mensen die hun paarden natuurlijk bekappen, en die hoeven zien er echt super uit, beter dan bijna alle hoeven die ik zie die normaal bekapt worden en al helemaal beter als hoeven met ijzers.
Bij het natuurlijk bekappen zet je je paard niet op zijn hoefballen, maar houdt je de hielen zo kort, of net iets langer als de zool. Dit verschilt dus per paard.

En waarom is het niet optimaal als je paard op zijn straal loopt??

De meeste paarden waarbij de hoeven brokkelen zijn te lang. De hoefwand moet even lang als de zool zijn. Wanneer de hoefwand langer word brokkeld die af om weer even lang als de zool te worden. Wanneer dit steeds moet gebeuren maakt de hoef steeds hoefwand aan met een slechtere kwaliteit om sneller korter te kunnen worden. Ook wanneer de hoefwand niet afgerond wordt brokkeld deze af omdezelfde reden.

Wat dus wel helpt: De hoef wlke week bekappen/bijvijlen. Veel (dus elke dag!!!) bewegen, ook over de harde ondergrond (dit moet je, helemaal met superslechte hoeven) beetje bij beetje opbouwen.
Vraag eens een natuurlijk bekapper en kijk op xxx hierop staat superveel informatie (niet alleen ove rhet natuurlijk bekappen) maar ook over hoe een hoef werkt.

Veel succes!!

Groeten Alline
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-01-06 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:46

Waldo50 schreef:
Hi Melvin,

Niet zo kort door de bocht hoor..ik mag toch gewoon mijn mening geven? Ik heb al zo'n 50 jaar paarden, dus beticht me niet van onwetendheid. Ik ken echt wel het verschil tussen gebrokkelde hoeven en brokkelhoeven. Blijkbaar heb je mijn bericht niet goed gelezen. Brokkelhoeven ontstaan als door het beslaan het hoefmechanisme(hoefpomp)nauwelijks meer werkt, waardoor er geen voeding-en bouwstoffen meer worden aangevoerd naar de hoeven en afvalstoffen niet meer kunnen worden afgevoerd. Niet het paard maar de hoefsmid veroorzaakt dit. Tuurlijk begrijp ik dat dit bij jou in het verkeerde keelgat schiet, omdat je hoefsmid ben en met beslaan je brood verdient. Kan jij mij de voordelen van het onderhangen van ijzers dan vertellen...ik ken alleen maar de nadelen ! Kan jij mij de voordelen van het constant doorboren van de witte lijn door een groot aantal nagels vertellen ? Ik verwijs paardenhouders alleen maar naar de site van Hoef Natuurlijk omdat daar logische zaken op staan, waar aan menig paardenhouder nooit denkt. Het is ook wel eens goed om de andere kant van de zaak te lezen...of niet? Ik heb zelf hoefsmeden in mijn vriendenkring, waarmee ik regelmatig over dit feit in discussie ga. Zij vinden de hoeven van mijn huidige paard nu geweldig, terwijl zij hem voorheen beslagen hebben.!! Enne... in het slachthuis liggen meer hoeven MET ijzers dan zonder .. HG.Waldo

sorry dat ik zo kort voor de kar was.(dat als eerste)

maar brokelhoeven met een hoop zaken te maken en de oorzaak is zeker niet het hoefijzer.

wel als er onkunde van een smid om het hoekje komt kijken.
als hij buiten de wittelijn nageld dus door de wand.

natuurlijk is het me brood maar ik heb een paard liever op blote voeten als op ijzers.

voordelen van ijzers nee het is geen voordeel maar vaak noodzaak voor behoud van de hoeven.

natuurlijk bekappen klinkt heel mooi maar alleen de naam is mooi.
er is een onderzoek gedaan voor hier mee werd gewerkt.
het is een verkeerde trend omdat het onderzoek alleen is gedaan op wilde paarden en maar 1 ras. deze paarden vertonen de korte hielen (verzenen).met deze paarden wordt niet gesprongen lopen niet op de weg of voor een kar staan niet 18 uur op stal eten bix en niet heel de dag gras lopen geen endurance werken niet als politiepaard of manege paard.

kortom als wij onze paarden 24u per dag buiten zetten op 120 hectare.
er verder niet mee doen als naar kijken. kunnen we ze natuurlijkbekappen. sterker nog dan is er geen smid meer nodig.
maar dat willen de meeste mensen niet.

van daar dat wij als hoefsmeden de mensen en de paarden kunnen helpen met bekappen of beslaan.om wel die dingen te doen die we graag met onze paarden doen.

er zijn soms paarden geholpen met natuurlijk bekappen.
daar ben ik blij om ik heb zelf ook wel eens een paard op deze manier bekapt.omdat het voor dat paard beter was.
maar het is een VERKEERDE TREND die een hoop beunhazen op de markt heeft gezet die niet weten waar ze mee bezig zijn die in 5 avonden leren bekappen en dan aan het werk gaan.
daar waar ik 2jaar op school heb gezeten om alles van het paard te leren.

dus mensen laat je niet verleiden door deze natuurlijke bekappers
neem een rijksgediplomeerde hoefsmid.die weet waar hij het over heeft.en wil je het dan toch laat deze smid je paard dan wat lager zetten op z'n verzenen. je koopt je brood ook niet bij de gamma

gr hoefsmid melvin

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 23:40

Hoi Melvin,

Gelukkig doe je niet meer boos...jammer alleen dat je me nog steeds niet snapt. Paarden zijn geboren ZONDER ijzers, dus kennelijk hebben ze die niet nodig. IJzers zijn pas in zwang gekomen toen paarden intensief gebruikt werden om zware lasten te trekken waardoor de hoeven optimaal sleten. De natuurlijke hoefgroei kon dit niet bolwerken. Nu paarden hooguit 2 uur per dag gebruikt worden is die slijtage te verwaarlozen. Ik maak tochten van zo'n 30 km per dag over on-en verharde wegen zonder dat de hoeven zichtbaar slijten. Mijn paard glijdt nooit uit en struikeld niet meer sinds hij blootvoets loopt. Op de site van Hoef Natuurlijk zie je voorbeelden van mensen die in de top springen, dressuren, draven en endurence beoefenen zonder problemen. Snap niet waar je de wijsheid vandaan haalt om te stellen dat hoefbeslag nodig is om dit soort sporten te beoefenen. Tuurlijk is er onderzoek gedaan naar het leven van wilde paarden. Daaruit bleek dat de hoeven van die paarden optimaal waren en men heeft die hoeven als voorbeeld genomen voor het Natuurlijk bekappen. Paarden in het wild lopen zo'n 80 km per dag om hun kostje bij elkaar te schrapen, zonder dat hun hoeven daarvan slijten. Denk je dan dat een uurtje rijden in een bak die hoeven zal laten slijten? Natuurlijk bekappen kan iedereen leren. Velen doen het al. Daar heb je geen bekapper voor nodig. Beunhazen zijn overal actief, ook in de reguliere hoefsmederij. Toch snap ik iets niet..ik zou als hoefsmid juist belangstellend deze trend volgen en mij erin verdiepen, om klanten naar wens te kunnen bedienen. Wat is er nu moeilijk aan om zo'n cursus te gaan volgen om dit weer toe te passen op de paarden van klanten. Niks mis mee toch ? Ik praat uit ervaring en ik zeg gewoon dat sinds mijn paarden natuurlijk worden bekapt, ze geen slechte hoeven meer hebben. Ik kan alles met ze doen, zonder dat de hoeven slijten, brokkelen en scheuren.! HG Waldo.

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:31

hi waldo ik wil deze discussie best voort zetten maar.ik ben tegen en jij voor. dus daar komen we nooit uit.voor de mensen die geholpen zijn met natuurlijk bekappen is dat allen maar een goede uit komst.maar ik heb al veelk te veel leed gezien veroorzaakt door natuurlijk bekappen.ik heb ook deze cusus gevolgd.dus weet ook daar wel over mee te praten. maar het is net geloof cristenen en joden stappen niet van hun stand punten af maar wie heeft er gelijk.

(Tuurlijk is er onderzoek gedaan naar het leven van wilde paarden. Daaruit bleek dat de hoeven van die paarden optimaal waren en men heeft die hoeven als voorbeeld genomen voor het Natuurlijk bekappen. )hier is het weer ik had het niet alleen over paarden in het wild,ik zei dat het onderzocht is op 1 ras in 1 biotoop.

arabieren hebben van nature een stijle hoef die smaller is

friezen zijn platter en veel breder.

quarters zijn voor stijler en achter platter.

en dan ben ik ook wel benieuw waarom brokkel hoeven veel vaker voorkomt bij fjorden en haflingers als bij anderen paarden.(zou het dan toch een oorzaak hebben)ik kan het wel vertellen maar van wat ik zeg is in jou ogen niet veel waar.

En ook ik zet een paard liever op bloten voeten als op ijzers.
maar wel in de juiste stand. dat wil zeggen een hoef MOET vlak landen bij het neer zetten en of dat dan betekend dat hij stijler of platter moet dat verschild per paard.
in het onderzoek bij de wilden paarden was dit ook het geval.
maar die zon zal hier niet opgaan omdat we teveel rassen en soorten paarden hebben in nederland. 80% van de paarden die hier natuurlijk bekapt zijn landen eerst op hun verzenen(hielen)dat is BIJNA niet te zien we hebben het hier over milisecondes. alleen een getraind oog zal dit waar nemen.maar het landen op de verzenen is zeer slecht voor de buig pees en dat zal ooit wel uit komen want zolang is het natuurlijk bekappen nog niet in op mars.
MAAR MENSEN GELOOF ME DE PEZEN SLIJTEN HARDER.DUS OOK UW PAARD.en als de eerste feiten bekend worden krijgen de tegenstanders van natuurlijk bekappen,de mensen die paarden als individu behandelen en ze zo behandelen wat voor dat paard het beste is hun gelijk. het is allen jammer dat er een hoop paarden voor de bijl moeten gaan willen ze dit beseff

Alline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:13

bij natuurlijk bekappen wordt juist rekening gehouden met de stand van het paard. Daar wordt de hiel hoogte ook op aangepast.

Wil jij uitleggen wát je precies zo slecht vind aan natuurlijk bekappen?

Want ik zie bevoorbeeld bijna geen verschil tussen mijn oude hoefsmid en mij (ik onderhoud de hoeven van mijn paard en het paard van een vriendin zelf) Het grootste verschil vind ik dat je bij het natuurlijk bekappen vaker bekapt, wat juist erg goed is voor de hoeven. Mijn oude hoefsmid snijdt heel soms wat van de straal af, maar verder is er bijna geen verschil.

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:53

Hoi Melvin,

Ja laten we maar stoppen..we worden het toch niet eens. Toch nog ff dit: Er zijn al vele onderzoeken uitgevoerd. In Australie, VS, Frankrijk, Mongolie. etc. Dit waren geen onderzoeken op 1 ras. Het waren onderzoeken op alle mogelijke rassen die verwilderd in kuddes rondtrokken. Toch hadden ze allemaal dezelfde soort hoeven ontwikkeld.

Tuurlijk horen paarden op hun verzenen(hiel) te landen. Dat doet ieder dier, wij ook ! Zoals jij zeker moet weten is de hiel bij een paard indrukbaar net zoals de straal. Dat is juist de natuurlijke schokbreker. Door een paard ijzers onder te slaan, werkt de schokbreker niet meer en gaat het paard op zijn toon landen. Foute boel !! Hierdoor ontstaan veel beengebreken zoals bijv overhoef, hoefkatrolontsteking, spatten, schiefels enz. Jij zegt dat natuurlijk bekappen nog tamelijk nieuw is..nou in Amerika doen ze het al heeeeel lang. Er zijn zat boeken over verschenen en ook dierenartsen gaan langzaam om. Jij zal echt je brood nog wel kunnen verdienen hoor..maak je maar geen zorgen. Voorlopig zullen er nog genoeg paardenhouders blijven geloven dat ijzers aan hun paard niet mogen ontbreken. Waarom ? omdat ze niet beter weten..iedereen doet het toch? Zo zit een mens nou eenmaal inelkaar..we leren iets..en vervolgens doen we het zo, zonder na te denken WAAROM we dat doen. Waarom stappen we allemaal links op een paard.. weet jij het? Het kan toch ook rechts..niemand denkt daar over na..we doen het gewoon allemaal. Waarom stappen we een paard droog na het rijden..weet jij het? Is het nodig? Waarom voeren we biks..weet jij het?Is het nodig?Waarom elke 2 maanden een wormenspuit die de hele darmflora verziekt..is het nodig? en ga zo maar door... Leuk even met je gepraat te hebben en misschien denk je nog eens aan me, als je weer bij een jong paard 8 nagels door de maagdelijke witte lijn ramt, waardoor de hoef wordt verpest. HG Waldo.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:55

Waldo50 schreef:
Hoi Melvin,

Ja laten we maar stoppen..we worden het toch niet eens. Toch nog ff dit: Er zijn al vele onderzoeken uitgevoerd. In Australie, VS, Frankrijk, Mongolie. etc. Dit waren geen onderzoeken op 1 ras. Het waren onderzoeken op alle mogelijke rassen die verwilderd in kuddes rondtrokken. Toch hadden ze allemaal dezelfde soort hoeven ontwikkeld.

Tuurlijk horen paarden op hun verzenen(hiel) te landen. Dat doet ieder dier, wij ook ! Zoals jij zeker moet weten is de hiel bij een paard indrukbaar net zoals de straal. Dat is juist de natuurlijke schokbreker. Door een paard ijzers onder te slaan, werkt de schokbreker niet meer en gaat het paard op zijn toon landen. Foute boel !! Hierdoor ontstaan veel beengebreken zoals bijv overhoef, hoefkatrolontsteking, spatten, schiefels enz. Jij zegt dat natuurlijk bekappen nog tamelijk nieuw is..nou in Amerika doen ze het al heeeeel lang. Er zijn zat boeken over verschenen en ook dierenartsen gaan langzaam om. Jij zal echt je brood nog wel kunnen verdienen hoor..maak je maar geen zorgen. Voorlopig zullen er nog genoeg paardenhouders blijven geloven dat ijzers aan hun paard niet mogen ontbreken. Waarom ? omdat ze niet beter weten..iedereen doet het toch? Zo zit een mens nou eenmaal inelkaar..we leren iets..en vervolgens doen we het zo, zonder na te denken WAAROM we dat doen. Waarom stappen we allemaal links op een paard.. weet jij het? Het kan toch ook rechts..niemand denkt daar over na..we doen het gewoon allemaal. Waarom stappen we een paard droog na het rijden..weet jij het? Is het nodig? Waarom voeren we biks..weet jij het?Is het nodig?Waarom elke 2 maanden een wormenspuit die de hele darmflora verziekt..is het nodig? en ga zo maar door... Leuk even met je gepraat te hebben en misschien denk je nog eens aan me, als je weer bij een jong paard 8 nagels door de maagdelijke witte lijn ramt, waardoor de hoef wordt verpest. HG Waldo.

ik ben het volledig met je eens! ijzers zijn zo slecht voor de hoef. het hele mechanisme wordt erdoor beïnvloed. het zijn niet voor niets meestal paarden met ijzers die hoefproblemen hebben. ik rij met mijn paard in de zomer dagelijks zo'n 2 tot zelfs 6-8 uur buiten, waarvan veel over verharde weg. zijn hoeven slijten precies genoeg, en bekappen is bijna niet nodig. hij staat er goed op, en zo hoort het volgens mij normaal gesproken wel te zijn. als ijzers nodig waren, hadden paarden in de natuur wel andere hoeven gehad. in de natuur lopen ze immers ook over de rotsen en op moeilijk terrein, en gemiddeld zo'n 20 tot 30 kilometer per dag!

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:18

wat een gedoe he... laten we het allemaal op onze eigen manier doen. Mijn paard heeft ook brokkelhoeven, (hij is 33) en ik smeer het in met een goedje Hoef en zool, het is wat werk maar het helpt heel goed, hij heeft echte probleem hoeven, hij loopt op zn zool en straal heeft hij eigenlijk niet, je vinger blijft staan in de zool zo zacht. Maar het gaat weer wat beter. maar voor een gezond paard, een goeie en evenwichtige voeding is het beste, zeewier en biotine en wortels en groente!
Succes!

wrangler

Re: Brokkelhoeven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:04

Hoi Waldo

Ik zal het nog 1x uitleggen, let ff goed op de FEITEN:

Aller eerst kraak ik het natuurlijk bekappen niet af, maar zeg ik dat het een goede manier is indien nodig. Alle paarden zijn individuen en daarom is het niet toepasbaar op ieder paard.
Ook kan er erg grote schade ontstaan door deze vorm van bekappen, dit geld ook voor het beslaan en het reguliere bekappen.laat daarom de hoeven door een deskundige en vakbekwaam smid behandelen die een paard kan beoordelen.

Nu komt er alleen een kleine maar, een discussie vind ik best leuk en praten over manieren van beslaan enz kan alleen maar voordelen hebben t.b.v vooruitgang en ontwikkeling.
Maar wat ik opmerk uit jou stukken die we hier gelukkig met z’n allen kunnen lezen.
Dat het verheerlijken van natuurlijk bekappen is gebaseerd op het de kop indrukken van het beslaan van paarden.vandaar ook dat dit bericht in deze topic plaats zodat ik het beslaan met onderbouwde feiten kan verdedigen.

Ik wil graag ingaan op wat jij heb geschreven Even de feiten op een rij.

het onderzoek is en was van jaimi jackson een Amerikaans hoefsmid.
die dieper in is gegaan op de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Het onderzoek was in west-Nevada op wilden paarden.
hij heeft hier een boek overgeschreven “the natural horse lessons from the wild domestic horsecare.alles wat hier uit voort is gekomen is slechts een slap aftreksel van het zo bedoelde. Er zijn mensen met het boek aan de haal gegaan en hebben er SOMS een verkeerde draai aan gegeven (tip) lees het boek eens.

Jij zegt: tuurlijk horen paarden op hun verzenen (hiel te landen)dat doet iedere dier.

Paarden willen niet op hun hielen landen maar PLAT dus met de hele hoef op de grond.
Met natuurlijk bekappen word veroorzaakt dat paarden met hun hielen eerst op de grond landen, omdat de verzen bijna weg worden gekapt.Dit veroorzaakt dat er een grote druk ontstaat op de pezen dit zijn piekkrachten bij het neer zetten. De resultaten hier van worden in de loop der jaren wel bekend.(Maar een weldenkend mens weet, dat dit niet goed is)

Jij zegt: zoals jij zeker moet weten is de hiel in drukbaar net zoals de straal.

De verzenen (hielen) zijn zeker niet in drukbaar, dit is gewoon hoorn.
De verzenen zetten uit bij het neerzetten van de hoef dit noemen wij hoefmechanisme.
Dat een hoefijzer dit beperkt, kan en mag ik niet ontkennen, dat is een feit maar een goed en ruim beslag belemmerd het hoefmechanisme niet in die mate dat het zijn functie verliest.
Als we een ijzer onder het paard vandaan halen zien we ook slijtage aan de hoefzijde dit is veroorzaakt door het hoefmechanisme. En dat is de natuurlijke schokbreker,deze werkt dus zeker nog wel dit is een feit en geen loze mening.

Jij zegt: dat paarden door ijzers op de toon gaan lopen.
Als een paard in de juiste natuurlijke stand (wat per paard verschild) loopt zal hij plat op zijn hoeven landen. In tegen stelling van natuurlijk bekappen waar de verzenen worden weg gehakt. Waardoor een paard op de verzenen gaat landen.

Jij zegt: dat door dat op de toon landen veel beengebreken veroorzaakt.

Ik zal je even wat leren want ik laat me niet in een hoekje zetten door een recreant, daar waar ik in tegenstelling tot jou wel de moeite voor heb genomen om 2jaar naar school te gaan en me hierna nog meer te verdiepen in de paarden en cursussen, (onderandere) de cursus natuurlijk bekappen.

Dus even opletten nu deze is gratis.

Overhoef: is een chronische ontsteking aan de gewrichten, een vorm van atrose (dat wil zeggen botvorming op de gewrichten), hier loopt de strekpees overheen en dat veroorzaakt kreupelheid.we kunnen het vergelijken met ons kniegewricht, denk je maar eens in dat het kniegewricht er uit gaat zien als een bloemkool dat loopt niet soepel. Feit.

Hoefkatrolontsteking: podotrochleitis is een ontstekingsproces in het hoefkatrol gebied.
Het straal been, over dit been glijd de buigpees, dit wordt vergemakkelijkt door een glijvocht (synovia). Dit glijvocht wordt geproduceerd in de slijmbeurs door een verstoring van de bloedsomloop ontsteekt de slijmbeurs en is er aanzienlijk minder glijvocht met als gevolg dat de pees niet meer lekker over het straal been glijd en dat veroorzaakt kreupelheid. Dit noemen we hoefkatrolontsteking. Oorzaken hier van zijn onder andere:

- Erfelijkheid - bouw van de voeten
- te weinig beweging -te korte verzenen
- voeding -africhtingen
- het beslag -conditie van het paard
- risicovolle medicamenten

Spatten:
spat is een chronische atrotische ontsteking waarbij er een bot vorming ontstaat aan het spronggewricht. Hierdoor zal hij niet meer optimaal functioneren en kreupelheid veroorzaken.
Niets met ijzers te maken dus.

Schiefels :
een schiefel is een bot vorming die wordt veroorzaakt doordat er met geweld van buitenaf het bot beschadigt word, een voorbeeld hiervan is dat paarden elkaar schoppen in de wei en het bot beschadigen, het bot zal gewoon genezen maar teveel botweefsel aan maken. Schiefel dus. Weer niets met ijzers te maken…

Jij zegt dat dierenartsen langzaam over stappen naar het natuurlijk bekappen.
Nou ik kan je vertellen dat ik nog geen dierenarts heb mee gemaakt die zich maar bij 1 soort beslag houd maar een paard altijd als individu behandeld en inderdaad soms als uit komst heeft natuurlijk bekappen maar het zal nooit zo zijn dat het helemaal daar van af gaat hangen dieren artsen hebben namelijk geleerd, en weten wel beter.

Jij zegt: jij zegt dat ik altijd nog mijn brood kan verdienen omdat er altijd mensen zijn die niet beter weten. aller eerst, als het me om het geld te toen was ging ik ook natuurlijk bekappen.
Ik zal het je even voor reken:

Beslaan Bekappen
Werktijd 1.5 uur werktijd 1.5 uur

Beslag € 65,00 bekappen 5 PAARDEN a € 20 is € 100
Kosten kosten €5.00
Ijzers € 6.00
Hoefnagels € 4.00
Gas € 1.00

Over € 54.00 Over € 95.00
Ik heb het hier niet over de overigen kosten brandstof en belasting enz.
Je ziet dat ik met bekappen veel meer zou kunnen verdienen, maar helaas zijn er echt wel paarden die ijzers nodig hebben!

Ik zal over de rest maar zwijgen, over het links opstappen, de bix en de wormen kuren. Ik vond dat ik je zo wel genoeg in je hemd heb gezet. Ik wil je alleen een tip mee geven: denk na voor je met een prof in discussie gaat, ik vertel me tuin man ook het verschil niet tussen rozen en tulpen, en dat terwijl ik toch ook aardig met een schoffel overweg kan!

verder zou ik het er best een keer over willen hebben op een normale manier zonder aanvallen of steken onder water.
pb me maar.

maar ik sta voor het wel zijn van de paarden.
en verdedig ik dat geen wat hun kan helpen omdat paarden dat zelf niet kunnen.

groet hoefsmid melvin

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:08

helaas kwam de berekening niet netjes in dit topic

waar het op neer komt is dat ik in de tijd dat ik een paard besla a €65 5 paarden kan bekappen a €20 met aanzienlijk minder kosten.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:20

ik ben toch wel geïnteresseerd in je mening over links opstijgen. dit is namelijk iets uit de tijd dat soldaten nog paarden hadden. op de rechterheup hing de sabel, dus rechts opstijgen was gewoon niet mogelijk. deze regel is nu nog van kracht, maar zonder duidelijke reden. naar mijn mening is zowel links als rechts opstijgen beter voor het paard...

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:24

Beste Melvin,

Ik sta echt niet in mijn hemd hoor..ik denk eerder andersom. Je snapt het nog steeds niet he..? Jij bent de recreant hier, die een paard heeft leren beslaan, blijkt nu. Je leest slecht en somt wat feiten op uit een hoefsmidlesboekje. Het hele natuurlijke bekappen is gebaseerd op het wegkappen en afronden van de hoefwand, met de zool als referentiepunt. Er worden geen hoefballen,straal of verzenen weggekapt. Ik betwijfel of je de cursus wel heb gevolgd..want je loopt zo dom te banketstaaf. Er zijn tientallen onderzoeken gedaan door universiteiten en er zijn vele, vele boeken over verschenen. Wat ik bedoelde in mijn laatste reactie is, dat veel mensen dingen doen, waarvan zij niet eens weten waarom ze het doen. Dat was de intensie van het verhaal en niet hoe jij je boekhouding en je kostenbeheersing aanpakt. Hoeven worden verpest door ijzers..dat staat als een huis..dat is aangetoond. Niet ALLEEN door ijzers, ook de huidige verzorging en voeding van het paard zijn daar debet aan. Wat ik graag zou willen bevorderen is dat we zo veel mogelijk de natuurlijke omstandigheden en verzorging(inclusief de hoefverzorging) gaan benaderen. Op jou werkt dit als een rode lap op een stier. We weten nu wel dat je in 2 jaar een vak hebt geleerd. Anderen leren hun vak in vele jaren meer en weten daarom ook meer. Dat soort mensen hebben aangetoond dat hoefijzers het slechtste is wat je een paard kan aandoen. Het is net als met cafetaria's. Iedereen weet dat die vette hap slecht is voor je..en toch eten ze het allemaal. De cafetariahouder heeft zijn diploma's wel gehaald en bakt en verkoopt die vette hap..en wat dacht je van de sigarenboer, de cafebaas en de slijter...ga zo maar door. Het is nooit mijn bedoeling geweest om iemand in zijn hemd te zetten..de jouwe blijkbaar wel. Ik draag alleen iets uit, waar iedereen mee kan doen wat hij wil. Ik baseer mijn stellingen op feiten en ervaring van mijzelf en op die van anderen. In ons gezin rijden we op paarden die natuurlijk zijn bekapt, zonder problemen. Springen, dressuur en lange afstand rijden. Droom lekker verder en bedenk wel, dat er geen hoefprobleem is dat met ijzers kan worden opgelost. Heb je al op de site gekeken van xxx?
Ik stop nu met de discussie.. Melvin. Het gaat je goed !! HG Waldo.

NB. t.a.v. Merrieveulen. Tuurlijk wist ik dat wel van het links opstijgen. Het was maar een voorbeeld, waarom we dingen doen zonder er bij na te denken..jij snapt het..maar Melvin niet..das jammer.
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-01-06 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:36

Hoi Merrieveulen

Ik wil niet kinderachtig doen, maar de sabel hing op de linker heup..toch ? HG Waldo.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:46

klopt, anders zit hij in de weg bij het LINKS opstijgen... sorry...