Inenten verplicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:59

blacky1 schreef:
Als je wedstrijden rijdt is het verplicht om je paard twee keer per jaar te laten enten...

Alleen als je internationaal start en je paard een FEI-paspoort heeft. Rijd je 'gewoon' landelijk met een KNHS-startkaart, dan is 1x per jaar voldoende.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:59

ShirleyA schreef:
superwoman schreef:
Als ze nu niet binnen het jaar is, dan moet ze 2 x enten, anders heeft het geen zin...
Je moet beginnen als het veulen 3 maanden is (geloof ik) en dan na een maand weer én dan elk jaar herhalen.....

Dus zou ik haar nu laten enten en in november volgend jaar weer...
Een paar daagjes is niet zo erg, maar een half jaar wel - dan moet hij echt 2 x worden geent, net als een veulen...

Volgens mijn veearts klopt dat niet. De 1ste x dat n paard geent wordt herkent het lichaam die stof nog niet en doet er ook niets mee, vandaar dat dan n 2e x nodig is, dan hekent t lichaam de entstof en reageert hier op.
Als je je paard niet binnen n half jaar laat enten neemt de bescherming vd vorige enting af maar het is dan niet meer nodig om dubbel te enten.
Het blijft wel verstandig om je paard elk half jaar te enten omdat de entstof v nu minder zwaar is dan vroeger en de bescherming dus ook minder lang aanhoudt. Je hoeft nu dus absoluut niet 2x te enten, wel 2 x per jaar.

Het gaat om anderhalf jaar!
Vorig jaar november geënt en ze wil volgend jaar mei enten,
dus zal je 6 weken voor mei moeten enten, daarna in mei weer en dan elk jaar in mei....

Of eerst in november en dan ook in mei en vervolgens elk jaar in mei.