harde kleine bultjes waar het zadel normaal ligt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charmar

Re: harde kleine bultjes waar het zadel normaal ligt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:43

Ik ben eigenlijk best benieuwd of de bultjes van je paard al weg zijn Desiree?? die v mij nl. nog niet, maar hij heeft er geen last van, ik kijk't nog ff aan wegens 't ging een tijdje goed en toen werd ik beetje laks met de knoflook en zijn ze weer vrij veel teruggekomen, ben nu weer aktief met me knoflook in de weer en ze trekken weer langzaam weg, ik kijk't dus nog ff aan en anders in jan. ofzo laat ik er een da naar kijken.
Ben benieuwd hoe het met die van jou is?

Mariska

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 11:48

Hey, ze zijn nog steeds niet helemaal weg, maar je kunt ze al niet meer goed zien zitten, maar nog wel voelen, maar met de grote die ze nu hebben durf ik wel weer te rijden omdat hij er met een bontje geen last van kan hebben lijkt mij. Het gaat dus wel goed eigenlijk! Alleen helemaal weg gaan ze helaas nog niet!

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:50

maar wat heb je er nou precies aan gedaan? bij mij is't dus ook (nog) niet helemaal weggegaan maar wel verminderd, ook wel weer her en der 1 d'r bij gekomen maar niet extreem... en bij jou?

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 17:03

ik heb er helemaal niks aan gedaan, behalve dat ik heb alleen maar gelongeerd heb met de pessoa teugel vanaf het begin dat hij het kreeg, omdat er anders drukplekken ontstaan door het zadel.
Maar ik heb de natuur dus zelf zijn werk laten doen eigenlijk

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:56

haha wat fijn he dat de natuur zo nu en dan toch ook z'n werk doet, ieder geval blij te horen dat't nu zo goed als over is en je weer fijn aan't rijden kan.
heb trouwens ff in je profile gespiekt... erg leuke paardjes allemaal hoor, en die transformatie v Uniek is écht uniek

Mariska

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:58

charmar schreef:
haha wat fijn he dat de natuur zo nu en dan toch ook z'n werk doet, ieder geval blij te horen dat't nu zo goed als over is en je weer fijn aan't rijden kan.
heb trouwens ff in je profile gespiekt... erg leuke paardjes allemaal hoor, en die transformatie v Uniek is écht uniek

Mariska

Haha, ja ze maakt haar naam meer dan waar hoor, echt in alles haha! Heb nog nooit een paard ingereden dat zo goed meewerkte als zij, ze leek het allemaal al gelijk te snappen en heeft nooit een bokje gegeven of wat dan ook omdat het nieuw was voor dr haha, heel apart beestje is het!

Ik hoop dat het met die van jou ook snel beter zal worden!

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:22

Ja dat hoop ik dus ook, vooralsnog komen en gaan de bultjes met mate, ik w8 deze maand nog ff af en laat er dan maar een DA naar kijken want op gegeven moment houd je eigen expertise toch ergens op he en dan heeft het al 3 maanden geduurd en vind ik't wel welletjes. Blijf nog ff doorgaan met de knoflook wat 't langzaam maar zeker lijkt te helpen... we zullen 't wel weer zien en beleven.
Hij heeft er geen last van, ik rijd zelf ook met een bontje en echt zien kan je ze idd niet... wel voelen, ze schijnen nu bij z'n rechtervoorbeen naar beneden te zakken op een of andere manier pfff paarden wat een toestanddd!!
Af en toe wanneer hij z'n "kuren" wel's heeft denk ik al snel "zou't misschien te maken hebben met de bultjes?" dus tja vandaar dat ik op gegeven moment er gewoon mee ophoud en de DA erbij haal om gewoon zekerheid en uitsluitsel erover te krijgen, ben niet voor nix verzekerd, laat ze maar wat doen voor die centen vind je niet?

En absoluut wel leuk wat jij zoal doet als ik't zo's hoor, div. paarden rijden en inrijden etc etc maar heb je dan ook echt 1 paardje wat écht van jouw is (zijn ze allemaal geloof ik wel) maar echt dat persoonlijk paardje bedoel ik dan?

Mariska

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 17:33

Ja ze zijn natuurlijk allemaal van ons, maar Oliver en Voyager zijn echt mijn schatjes haha. Uniek heb ik verkocht aan een hele goede vriendin van me omdat ik het te druk had helaas, zit nog op school en ieder paard heeft recht op voldoende aandacht en dan is het eerlijker om te besluiten er eentje weg te doen zodat er geen een onder komt te leiden, maar ze staat gelukkig maar een paar honderd meter hier vandaan haha en ik geef haar nieuwe baasje met haar ook nog steeds les dus ik kan haar nog volop zien!

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 09:59

Ja heb je idd gelijk in, ieder paard verdient voldoende aand8 en zo heb je't goed geregeld, je kan haar nog steeds zien én dus ook nog begeleiden.

Dressuurgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:26

Mijn heeft ook last van bindweefselbultjes en ik zag in de catalogus van de Paardendrogist dat er een vloeibaar middeltje is wat je erop moet smeren zodat de bultjes wat zachter worden. Weet niet of dat goed is of dat ze dan juist open gaan ofzo.....

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:55

Nou bij die van mij zijn't bultjes die niet echt open lijken te kunnen gaan, moet zeggen dat het met de knoflook snippers toch langzaam maar zeker beter gaat, alleen helemaal weg is't nog niet, maar geduld is een schone zaak

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:14

een vriendin van mij haar paard ook ook last van bultjes waar zijn zadel zat.
er kwam al een fysio bij het paard en blijkt dat die bultjes kwamen doordat de rug niet goed gespierd was. hij drukte zijn rug altijd weg tijdens het rijden en met veel longeren met bijzet kreeg hij betere rugspieren en had hij ook geen last meer van die bulten.

Urlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:27

Ahh mijn jonge paard van 4 heeft het ook.
Geen nieuw voer, geen vieze dekjes en geen drukplekken...

Wel kwamen er bij die van mij vandaag "plekjes"op.
Deze bortselde ik erag...
Het lijkt eerder een soort steenpuist.
Hij heeft er meerdere en ook alleen onder zijn zadel...

Herkenbaar???
Ps dierenarts is al geweest..
Het lijken geen beestjes.
Ik ben nu begonnen met trekzalf omdat er duidelijk bij mijn paardje iets uitmoet.
Pure bloeduitstorting onder die bult en de huid kanpt niet zomaar open. PS het zadel heeft al drie dagen niet op gelegen dus kan geen slijtage op die plek hebben veroorzaakt.

help!!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:34

Ik ga hier even op reageren als ik thuis ben
Mijne heeft het ook, al 2 jaar lang in de wintermaanden...

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:52

staan ze veel buiten?
en is de vacht lang vochtig.
want als je de bultjes er af kan trekken of het worden dan kale plekjes, dan kan het ook regenschurft zijn

bevertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:14

Mijne heeft het ook.. nu al een paar jaar en ook het hele jaar door. Bultjes zijn hard, niet pijnlijk en verplaatsen zich. Aan het zadel ligt het niet, want als ik er 3 weken geen zadel opleg zitten ze er nog.
Dierenarts heeft er ooit naar gekeken en constateerde dat het gewoon bultjes waren, niks om je zorgen over te maken.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:46

Mijn pony is bijna 4 jaar en heeft ook sinds een maand of wat bultjes.
De dierenarts zei toen tegen mij dat veel jongere paarden last hebben van talgkliertjes.

maar ben ook benieuwd of de bultjes inmiddels weg zijn van de ts

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 22:53

De bultjes zijn niet helemaal weg maar wel al heel ver gelukkig, ik durf er weer een zadel op te leggen met bontje in ieder geval!
Wat het precies is weet ik dus nog steeds niet maar ik hoor er de laatste maanden echt veel mensen over hoor, en ik heb dit echt nog nooit gezien zelf (zit toch al me hele leventje tussen de paarden), of het toeval is of niet weet ik dus niet!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:54

Desire schreef:
Wat het precies is weet ik dus nog steeds niet maar ik hoor er de laatste maanden echt veel mensen over hoor, en ik heb dit echt nog nooit gezien zelf (zit toch al me hele leventje tussen de paarden), of het toeval is of niet weet ik dus niet!

Ik ken het hoor ik heb het ook nog nooit eerder bij mijn paarden gehad

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:55

Die van ons had het vorig jaar, toen dacht ik dat het aan de deken lag. Na de wintermaanden waren ze ook weer weg. Ze beginnen net als bij TS rondom de ruggengraat en breiden zich uit naar beneden richting buik maar ook naar de hals. Het zijn onderhuidse harde bultjes en daarna worden het afkrabbare bultjes. Een soort van talgbultjes lijken het wel. Wat je eraf kunt krabben kun je verpulveren. Hij heeft er geen last van maar als ik echt met mijn nagels ga krabben zie je zijn lippen toch wel friemelen (en dat voor een hengst die dat normaal echt niet doet ).
Dit jaar had hij de bultjes al voordat hij een deken op had. Niets veranderd aan het voer of wat dan ook. Alles hetzelfde gebleven. Ik heb er geen verklaring voor maar ik persoonlijk denk dat het iets te maken heeft met het aanmaken van de wintervacht en met zweet of iets dergelijks. Overigens is die van ons bijna 10jr, dus ook niet echt jong meer...

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 23:01

Die van mij is 3 jaar, maar de bultjes zijn nooit kapot gegaan ofzo, ik heb nooit iets weg kunnen krabben. Ze zijn gewoon onderhuids minder geworden zeg maar. Dat van die deken had ik nog niet aan gedacht, stom van me want het was rond de tijd at ik een nieuwe deken voor hem had gekocht, toen kreeg hij het. Ik heb een Bucas (power turnout geloof ik, ik weet het niet zeker), die deken is van -40 tot +15 graden en heeft speciale lagen stoffen over elkaar, waaronder een laagje aluminium tussenin geloof ik. Die deken was echt abnormaal duur, tegen de 300,- maar je doet er eeuwen mee en hij was het wel waard vond ik daarom, alleen misschien kan mijn paard er dan niet tegen???
Dat zou mooi banketstaaf zijn dan, dat verklaart misschien wel waarom ze nog steeds niet helemaal weg zijn, maar er zijn geen nieuwe bijgekomen!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:06

Bij Liek wordt het erger, het breidt zich uit. De DA die ik er vorig jaar naar heb laten kijken zei dat het een tropische huidziekte was en ik moest 1x p/w wassen met kampfer-spiritus. Vandaar dat ik dacht dat het door de deken kwam. Nu blijkt dat dus niet zo te zijn.
Ook zonder deken, zonder zadel (hij heeft ivm mijn operatie 3 weken rust gehad) of wat dan ook, verdwijnen ze niet maar worden het er alleen maar meer.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:23

mijn pony had dat ook wel eens, zijn volgens mij van die onstoken talgkliertjes?? mij is toen verteld dat je die een beetje moet masseren, gaan vanzelf weer weg

ze vonden het inderdaad lekker als je er aan zat te krabben, alleen was het geen korstje of wat dan ook..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:20

Sydney had t ook altijd, maar toen ben ik op een gegeven moment de dekjes gaan wassen in biotex en daarna met de hogedrukspuit goed schoonspuiten en sindsdien heeft hij ze niet meer. Nu heeft ie ze soms nog wel is, maar dat is als ik al een tijdje met hetzelfde dekje rijd (dat denk ik tenminste)

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 00:01

Die van mij geeft er dus niks om, of je er nu keihard op drukt of kriebelt of was dan ook, het maakt hem niks uit. Daarom haal ik er ook geen dierenarts bij, want dat is niet echt nodig als hij er geen last van heeft en bovendien trekken ze al weer een beetje weg.