vervolg op hoe krijg ik mijn paard heter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 08:50

Manege paarden moeten op gewicht blijven maar niet heet worden (het zijn niet voor niks paarden voor een manege)

dagmach

Re: vervolg op hoe krijg ik mijn paard heter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:03

Heb ook een flegmatiek dier,dacht ik.
Ging hem een beetje sportbrok bijvoeren.
Oké,hij was voorwaartser maar het bos ermee in gaan kon niet meer.
Was dus een bommetje geworden.

Toen maar weer eens gaan lessen,ja,waren heel wat foutjes ingeslopen.
En zie,mijn flegmatieke paard is ineens weer gehoorzaam,snapt mijn hulp (nu ik deze goed geef)en is gewoon voorwaarts.

Niks flegmatiek,niks dipje,ik was het en te eenzijdig werk.

Dus neem ook je rijtechnisch kunnen eens door.
Misschien houdt je zit tegen,of raken je benen elke keer zijn buik,tegen werkende hand?
Zou,eerst dit uitsluiten want paarden die heet worden zijn levensgevaarlijk.

Groet Dagmach

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:35

dagmach schreef:
Heb ook een flegmatiek dier,dacht ik.
Ging hem een beetje sportbrok bijvoeren.
Oké,hij was voorwaartser maar het bos ermee in gaan kon niet meer.
Was dus een bommetje geworden.

Toen maar weer eens gaan lessen,ja,waren heel wat foutjes ingeslopen.
En zie,mijn flegmatieke paard is ineens weer gehoorzaam,snapt mijn hulp (nu ik deze goed geef)en is gewoon voorwaarts.

Niks flegmatiek,niks dipje,ik was het en te eenzijdig werk.

Dus neem ook je rijtechnisch kunnen eens door.
Misschien houdt je zit tegen,of raken je benen elke keer zijn buik,tegen werkende hand?
Zou,eerst dit uitsluiten want paarden die heet worden zijn levensgevaarlijk.

Groet Dagmach

daar heb je helemaal gelijk in!!!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:34

Ik ben zelf ook meer voor de rijtechnische aanpak met daarnaast werken aan zijn conditie. Ter ondersteuning wil ik haver proberen.

Ik zou eerst andere dingen onder de loep nemen voor ik energierijkere brokken ga geven. Een paard dat 3 a 4 keer per dag een uurtje loopt is bij lange na geen sportpaard. Dat is hooguit lichte arbeid.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:35

Bij ons kregen ze sportbrokken en sommige er nog haver bij, maar met deze sportbrok is dat al niet meer nodig.

ingeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:15

Breitling schreef:

Het voer wat hij nu krijgt zit niks nakkes nada energie in het is meer een dikmaak brok ivm de vele maismeel dat er in zit,

en in maismeel zit geen energie ? als er nu iéts is qua voederbestanddeel dat bekend staat om zijn energie-inhoud, is het wel mais.

dat het bij jouw paard niet het door jou gewenste effect heeft, is weer een heel ander probleem natuurlijk.

Prince

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:27

ingeo schreef:
Breitling schreef:

Het voer wat hij nu krijgt zit niks nakkes nada energie in het is meer een dikmaak brok ivm de vele maismeel dat er in zit,

en in maismeel zit geen energie ? als er nu iéts is qua voederbestanddeel dat bekend staat om zijn energie-inhoud, is het wel mais.

dat het bij jouw paard niet het door jou gewenste effect heeft, is weer een heel ander probleem natuurlijk.

Een vriendin van mij voert haar paard anders ook mais bij, juist voor het dikworden (hij wordt nl snel te mager) en zeker niet voor de energie !

ingeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:42

Prince schreef:
ingeo schreef:

Een vriendin van mij voert haar paard anders ook mais bij, juist voor het dikworden (hij wordt nl snel te mager) en zeker niet voor de energie !

ik vrees dat jullie definitie van energie niet helemaal overeenkomt met de termen zoals ze in de (dieren)voeding gebruikt worden .

energie haal je uit koolhydraten en vet, en laten dat nou juist twee bestanddelen zijn waar mais vol van zit.

waarom denk je dat het land er barstensvol van staat ? omdat boeren graag melkkoeien hebben die sloom en dik worden, maar er verder niks mee kunnen?

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 00:15

je haalt er wat energie uit ja, maar denk je dat een paard dat te dik word door het maismeel (want het is een feit dat ze daar dik van worden) energie overhoud? als dat gewicht moet hij meeslepen en daar word hij niet bepaald heet van.

dikke mensen eten ook veel vetten en koolhydraten, denk je dat dikke mensen snel zijn? denk toch dat iemand die slank is een stuk meer energie heeft en daardoor sneller is als een dik iemand.

ingeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:25

Breitling schreef:
je haalt er wat energie uit ja, maar denk je dat een paard dat te dik word door het maismeel (want het is een feit dat ze daar dik van worden) energie overhoud? als dat gewicht moet hij meeslepen en daar word hij niet bepaald heet van.

dikke mensen eten ook veel vetten en koolhydraten, denk je dat dikke mensen snel zijn? denk toch dat iemand die slank is een stuk meer energie heeft en daardoor sneller is als een dik iemand.

dat je een paard wil dat heet is, is één ding.
dat mais veel energie bevat een tweede.

en inderdaad, niemand zegt dat je door die twee aan elkaar te koppelen het probleem oplost. heb ik ook nergens gezegd.

ik heb alleen jouw bewering tegengesproken dat mais niks nada energie zou bevatten - terwijl het ervan stikt.

ik zeg het nog eens : energie in voedingstermen heeft niks te maken met 'heet of niet heet'. in voedingstermen is eiwit een aanbrenger van bouwstenen voor het lichaam, en vet en koolhydraten een aanbrenger van energie. nu mag jij hoog of laag springen, maar het blijft wel zo.
wat een dier dan met die energie doét is weer een andere zaak : het ene dier zal het omzetten in vet, het andere in melk, het andere in beweging enz. enz.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:16

Nog even over vet en koolhydraten.

Vetten verbruikt een paard het meest. Deze worden gebruikt bij de aerobe verbranding.

Koolhydraten worden gebruikt bij de anaerobe verbranding. Deze verbranding heeft een paard alleen:
- bij de afzet en de landing van een sprong, vanaf de 1.10
- soms in de gallop tussen de hindernissen door
- bij piaffe en passage
- bij de eerste paar passen wanneer een paard opeens vlucht.

Verder heeft een paard alleen aerobe verbranding. Dit houd in dat een paard genoeg vetten binnen moet krijgen en niet te veel koolhydraten. Een teveel aan koolhydraten geeft ook veel klachten (koliek, hoefbevangenheid, enz.).

En zoals je in het rijtje van de anaerobe energie gezien hebt, kun je je ook voorstellen dat er steeds meer brokken komen voor springpaarden en andere brokken voor dressuurpaarden.

En idd, een dik paard wordt niet energierijker. Vaak is minder, meer! Bedenk ook dat het afbreken van overbodige voedingstoffen ook energie van je paard vraagt!

Sharon_91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:25

Weet je wat ook heel goed helpt. PAvo Gold heet t volgens mij. Wij noemen het altijd turbo-brokken Wij hadden eerst ook een paard dat heel sloom was op stal. Sindsdien hij die brokken krijgt voelt hij zich kiplekker. Hoewel ie dus maar een kilo per dag krijgt. Je moet dit dus absoluut niet aan al hete paarden geven.. Dan ga je echt vliegen

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 03:11

Ik hoef geen turbo brok voor mjn paard aan te schaffen want dan komt er iets niet goed.
Ze heeft namelijk al pit van zich zelf

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 17:08

Nou sinds gister merk ik er wat van. Mijn paard is nog steeds niet heet (en dat zal die denk ik ook nooit worden) maar hij heeft wel iets meer pit gekregen, hij loopt fijner voorwaards dus ik heb wel het idee dat het werkt, kan ook zijn dat hij gewoon 2 goeie dagen heeft natuurlijk maar als het zo blijft merk ik dus wel verschil