Rotstraal, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_wuiles

Re: Rotstraal, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:21

ik heb een keetje ergens gelezen dat als je paard rotstraal had je dan iedere dag 10 minuten in de bio-tex moet laten weken. ik heb er zelf geen ervaring mee.

om rotstraal; tegen te gaan doe ik altijd als de hoefsmid geweest is de onderkant van de hoef interen.

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:58

10 min (of liefst wat langer) in de bio tex werkt super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:16

Veel mensen zeggen teer, dit sluit echter de boel af en geeft de bacterien alleen maar meer kans, wel is het een preventief middel. Ik zou zelf egyptische zalf gebruiken, hier heb ik veel positiefs over gehoord En de hoefsmid zal ook wel raad weten.

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:11

Mijn paard had met grote regelmaat rotstraal. Altijd weken in de Biotex en aan het smeren met Egyptische zalf.
Toen ik een andere hoefsmid had gevonden kreeg ik van hem de tip om Trush Remedy te gebruiken. Dit kan je bij de veearts halen. Het is wel prijzig, maar je doet heel lang mee (je haalt de kosten er zeker uit). In Trush zit antibiotica die de bacterie te lijf gaat.
De hoefsmid de rotte delen weg laten snijden, ongeveer 1 week iedere dag Trush gebruiken. Na deze week 1 x in de week smeren.
Mijn paard heeft sindsdien geen rotstraal meer gehad.
Verder werkt Hippo Sol ook perfect. (zie ook www.hoefsmederijmeijer.nl)

En zoals al meerderen hier hebben gezegd: niet teren! Dit sluit de hoef af en dan kan de bacterie naar binnen slaan. Dan ben je nog verder van huis.

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:41

Volgens mijn hoefsmid is teren heel erg slecht, zoals meerdere hier al zeggen je sluit de hele boel af, dus de bacterien kunnen zich heerlijk uitleven. Egyptishe zalf vind ik ook goed werken, alleen moet je het weer warm maken (zet het flesje zelf in bakje gekookt water, dan is het zo zacht), en het kost jezelf je rug, dus ben sinds gisteren weer begonnen met kruiden van www.natuurlijkinbalans.nl, deze had ik 2 jaar geleden ook en dat hielp echt fantastisch en je doet er heel erg lang mee, je moet er thee van trekken, 1 volle schep in een liter gekookt water, en dan een scheut over het voer of zoals ik doe door het drinkwater.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:21

Niet teren vind ik zelf, reden is al overal te lezen en sluit ik me bij aan.

Verder eerst altijd goed uit laten snijden door de smid voordat je gaat smeren anders heeft het geen in. Er blijft dan altijd troep in de voet met bacterien erin etc. Beste is om eerst schoon te laten snijden.

Wat ook erg goed helpt is een tubetje droogzetpeniciline voor koeien. Dit na het uitsnijden erin spuiten en de rotstraal is meteen weg.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:46

Ja ik meld mij, paard is lekker gevoelig voor rotstraal jammer genoeg.

Ga ook goed naar de oorzaak kijken, je kan blijven smeren maar als de oorzaak niet weg wordt genomen schiet je niet op.
Mijne krijgt het als ze op een paddock staat waar de afwatering niet goed is waardoor ze in der eigen urine staat.

Ik zou niet al teveel weken, daardoor maak je de hoef weer te week.. Ik heb het ook nooit uitgesneden, maar 2x hoof en sole hardener (formaldihyde, super troepje, als je het puur op je hand ofzo krijgt brand je hand gewoon weg, dit is natuurlijk heeeeeeeel erg verdunt) op gespoten, op een ander weiland gezet en het was zo weg.
Nu staat ze weer op een bagger stuk en de straal wordt al weer weker, dus ik spuit het elke keer goed schoon en ga 3 uur over asfalt rijden, zodoende heeft ze weer even goede doorbloeding en 'pompt' de hoef zelf al veel bacterieen eruit.
Tot nu toe gaat dat goed, maar je moet bijv niet de hoeven gaan krabben, als je dat doet heeft ze zo weer rotstraal, omdat je dan toch een klein stukje beschadigt, want dan alweer genoeg is voor die bacterieen die maar 1 zwakke plek nodig hebben.

kim2410

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:15

Ik stem ook voor egyptische zalf en jodiumtinctuur.
Teren is inderdaad alleen goed als je paard de rotstraal nog niet heeft, anders niet teren!

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:26

Toen ik mijn paard net had, zat ik ook met dit probleem. Behalve schone ondergrond hielp bij mij koeiendroogzetters erg goed! Dit zijn spuitjes die je bij de dierenarts koopt. Ik spoot het altijd op de straal als de hoefsmid net was geweest. Echt de moeite waard!!

Egyptische zalf werkt ook, maar echt ik zweer bij droogzetters!

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:32

Bij ons smeren ze er bij beginnende rotstraal altijd tandpasta op.
Het is nog nooit erger altijd beter geworden, dus ik neem aan dat het helpt.

Voordat ik hier kwam had ik er overigens nog nooit van gehoord,

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:16

Ik heb vroeger ook veel rotstraal bij mijn paard gehad. Ik maakte de hoef eerst goed schoon met water, toen afdrogen en inspuiten met een mengsel van Dettol, water en azijn. Als dat opgedroogd was smeerde ik het in met Egyptische zalf... dan was ze er zo vanaf

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:18

waar kun je egyptische zalf krijgen??

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:33

Moreno schreef:
waar kun je egyptische zalf krijgen??
bij de ruitersportwinkels.