Lucerne voeren bij een hoefbevangen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: Lucerne voeren bij een hoefbevangen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:51

misschien kun je iemand met een biosensor oid vinden, dat geeft precies aan of het paard iets kan hebben of niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:27

Xox schreef:
sanne83 schreef:
een beetje lucerne kan geen kwaad hoor, zolang ze maar genoeg (liefst onbeperkt) hooi krijgt. Hoefbevangenheid wordt vooral veroorzaakt door een bepaalde extreme overgang. bijv een paard dat van hooi opeens 24/7 op het gras gaat, of een paard dat de voerton helemaal leegeet. Darmen van een paard zijn erg gevoelig, door een grote verandering in voer slaan de fermenterende bacterien in de darm als het ware op hol. Het gevolg is dat er veel toxinen (gifstoffen) in de bloedsomloop komen, dat uit zich op een toch al zwakke plek: de hoef.
Het enige wat je naar mijn mening kan doen is goed bekappen, zorgen dat de verbinding tussen de hoefwand en het hoefbeen zo sterk mogelijk is.

Een paard dat al eens hoefbevangen is geweest moet absoluut geen lucerne hebben. Ook geen klein beetje. Een gezond paard heeft er geen problemen mee. Een bevangen paard blijft gevoelig in de blinde darm en niet persé in de hoeven. Het lijkt zo daar het probleem daar zichtbaar wordt. Maar het ontstaat in de spijsvertering oftewel blinde darm daar waar de luzerne wordt bewerkt en daardoor zal een bevangen paard problemen krijgen. Mijn chronisch bevangen merrie is al lange tijd stabiel en kan gereden worden enz, Maar krijgt ze een handje luzerne of wortels dan staat ze weer dagen met pijn op stal. Laat je alle dingen die hoefbevengenheid kan veroorzaken weg dan kan het paard weer helemaal de oude worden. Maar je moet ze dan later als ze stabiel zijn ook niet weer beginnen met luzerne en dergelijke

alleen is haar paard hoefbevangen door overbelasting, en niet door voeding.
Ik zou zowieso bij een paard dat hoefbevangen is geweest, iemand erbij halen met zo'n biosensor. Die paarden hebben zo'n overbelasting gehad op de lever, daar moet je meestal wel wat voor geven.
Ik had trouwens ook een chronisch bevangen merrie (oorzaak onbekend), die is met 24/7 beweging en elke week goed bekappen weer helemaal goed geworden (goede stand, perfecte witte lijn). Ze staat gewoon op het weiland, ze krijgt zelfs gewoon wat musli/lucerne bijgevoerd.

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 12:28

Ze krijgt nu alweer een tijdje, iets van 2 weken, ook een beetje lucerne. Ze is niet slechter gaan lopen of ziek geworden, gelukkig.

Shirlemiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 08:31

[/quote]

alleen is haar paard hoefbevangen door overbelasting, en niet door voeding.
Ik zou zowieso bij een paard dat hoefbevangen is geweest, iemand erbij halen met zo'n biosensor. Die paarden hebben zo'n overbelasting gehad op de lever, daar moet je meestal wel wat voor geven.
Ik had trouwens ook een chronisch bevangen merrie (oorzaak onbekend), die is met 24/7 beweging en elke week goed bekappen weer helemaal goed geworden (goede stand, perfecte witte lijn). Ze staat gewoon op het weiland, ze krijgt zelfs gewoon wat musli/lucerne bijgevoerd.
[/quote]
Dat kan dus helemaal niet wat je zegt.Een chronisch hoefbevangen paard krijgt nooit meer de goede stand.Het woord zegt het al:Chronisch dat betekent dus altijd aanwezig.Als ik mijn chronisch hoefbevangen Tinker nu wwer musli/weidegane èn lucerne zou gaan geven dan is ze er volgende maand niet meer,dan kan ik haar laten inslapen.Asl het hoefbeen eenmaal gekantelt is dan kantelt het NOOIT meer terug,was het maar waar.....Dan was er voor mijn pony nog hoop.[/quote]

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 08:31

De laatste 6 regels zijn dus van mij,hierboven.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:37

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:10

De oorzaak van hoefbevangenheid is zeer verschillend maar het geeft dezelfde gevolgen en werkt in het lichaam ook hetzelfde. Dus de oorzaak doet er wat dat betreft eigenlijk niet toe. natuurlijk wel belangrijk om te weten doordat je dan de oorzaak weg kunt nemen. Maar eenmaal hoefbevangenheid is altijd hoefbevengenheid en ze blijven altijd extra gevoelig. De mijne is stabiel en kan normaal gereden worden. Maar bij een handje luzerne of bijvoorbeeld wortels zijn we weer terug bij af. Ze heeft een streng rantsoen. En dan zou je denken wat zielig ze krijgt geen woprtels en geen gras maar ze is nu sind korte tijd weer pijnvrij en vrolijk. En dat is het belangrijkste.

sanne83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:52

Dat betekent naar mijn idee dat de verbinding tussen hoefbeen en hoefwand nog steeds niet sterk is. Dat betekent dat kleine veranderingen steeds voor een reactie in de hoef zorgen.
Ik heb het dus zelf anders gedaan, eerst zorgen dat die verbinding weer goed is en zorgen voor optimale omstandigheden. Onbeperkt beweging en ruwvoer. Mijn paard staat nu gewoon 24/7 in de wei.

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:37

sanne83 schreef:
Dat betekent naar mijn idee dat de verbinding tussen hoefbeen en hoefwand nog steeds niet sterk is. Dat betekent dat kleine veranderingen steeds voor een reactie in de hoef zorgen.
Ik heb het dus zelf anders gedaan, eerst zorgen dat die verbinding weer goed is en zorgen voor optimale omstandigheden. Onbeperkt beweging en ruwvoer. Mijn paard staat nu gewoon 24/7 in de wei.

Maar jij zegt eerder dat je paard chronisch hoefbevangen is,dan kan je er nooit voor zorgen dat de verbinding weer goed komt.Want Chronisch betekent dat het er altijd is en nooit meer geneest.Dus wat je zegt klopt gewoonweg niet.En het advies aan mensen met een bevangen paard,waar je dus eigenlijk tegen zegt:"Zet hem maar 24/7 op de wei".Dat kan natuurlijk al helemaal niet,wel oppassen met wat je zegt!Er zitten hier op bokt.nl ook hele jonge mensen die zo'n advies ook nog zouden opvolgen.In mijn ogen een levensgevaarlijk advies!En nogmaals:EENMAAL GEKANTELT~HET KANTELT NOOIT MEER NAAR DE JUISTE STAND!!!DAT IS CHRONISCH HOEFBEVANGEN.Je paard kan ook hoefbevangen raken zonder kanteling maar jij zegt dus dat jouw paard de chronische variant heeft.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:46

sanne83 schreef:

Was dit antwoord bedoelt om mijn verhaal? Dan moet ik even vermelden dat de mijne geen hoefbeenkanteling heeft. We waren er steeds op tijd bij en ik hou haar heel goed in de gaten daar ze bij me thuis staat is dat ook mogelijk. Haar problemen zijn wel chronisch. het is dus mogelijk dat een paard chronisch bevangen is zonder hoefbeenkanteling. Mijn DA heeft er zelf ook zo'n één. Het probleem heeft ook niks met de voeten te maken maar met de stofwisseling. Als allerlaatste fase ibij hoefbevangenheid kantelt het hoefbeen als gevolg van het stofwisselingsprobleem. Dan ben je al behoorlijk te laat. Dus zorgen voor een goede verbinding tussen hoefbeen en hoefwand heeft niks te maken met de stofwisseling. En juist daar waar het mis gaat daar moet een paard stabiel worden. En 24/7 kan bij een bevangen paard in principe nooit goed gaan. In ieder geval niet bij de chronische gevallen. Mijn paard is normaal belastbaar. Ik kan er mee springen enz, Maar een handje gras of iets dergelijks is uit den boze. Dan kan ik er donder op zeggen dat ik de DA kan bellen. Want dan kan ze geen stap meer zetten.