Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Xox schreef:sanne83 schreef:een beetje lucerne kan geen kwaad hoor, zolang ze maar genoeg (liefst onbeperkt) hooi krijgt. Hoefbevangenheid wordt vooral veroorzaakt door een bepaalde extreme overgang. bijv een paard dat van hooi opeens 24/7 op het gras gaat, of een paard dat de voerton helemaal leegeet. Darmen van een paard zijn erg gevoelig, door een grote verandering in voer slaan de fermenterende bacterien in de darm als het ware op hol. Het gevolg is dat er veel toxinen (gifstoffen) in de bloedsomloop komen, dat uit zich op een toch al zwakke plek: de hoef.
Het enige wat je naar mijn mening kan doen is goed bekappen, zorgen dat de verbinding tussen de hoefwand en het hoefbeen zo sterk mogelijk is.
Een paard dat al eens hoefbevangen is geweest moet absoluut geen lucerne hebben. Ook geen klein beetje. Een gezond paard heeft er geen problemen mee. Een bevangen paard blijft gevoelig in de blinde darm en niet persé in de hoeven. Het lijkt zo daar het probleem daar zichtbaar wordt. Maar het ontstaat in de spijsvertering oftewel blinde darm daar waar de luzerne wordt bewerkt en daardoor zal een bevangen paard problemen krijgen. Mijn chronisch bevangen merrie is al lange tijd stabiel en kan gereden worden enz, Maar krijgt ze een handje luzerne of wortels dan staat ze weer dagen met pijn op stal. Laat je alle dingen die hoefbevengenheid kan veroorzaken weg dan kan het paard weer helemaal de oude worden. Maar je moet ze dan later als ze stabiel zijn ook niet weer beginnen met luzerne en dergelijke
sanne83 schreef:Dat betekent naar mijn idee dat de verbinding tussen hoefbeen en hoefwand nog steeds niet sterk is. Dat betekent dat kleine veranderingen steeds voor een reactie in de hoef zorgen.
Ik heb het dus zelf anders gedaan, eerst zorgen dat die verbinding weer goed is en zorgen voor optimale omstandigheden. Onbeperkt beweging en ruwvoer. Mijn paard staat nu gewoon 24/7 in de wei.
sanne83 schreef:Dat betekent naar mijn idee dat de verbinding tussen hoefbeen en hoefwand nog steeds niet sterk is. Dat betekent dat kleine veranderingen steeds voor een reactie in de hoef zorgen.
Ik heb het dus zelf anders gedaan, eerst zorgen dat die verbinding weer goed is en zorgen voor optimale omstandigheden. Onbeperkt beweging en ruwvoer. Mijn paard staat nu gewoon 24/7 in de wei.