Paarden met Artrose, kan je die berijden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:43

Artrose hoeft niet het einde van de wereld te zijn. Zoals hierboven al wordt gezegd ligt het er aan waar de artrose zit en hoe ernstig deze is. Ik ben er twee jaar geleden achter gekomen dat mijn merrie (v. 19)versleten voorknieën heeft (artrose dus). Een combinatie met hoefbevangenheid en een scheef bekken zorgde voor overbelasting van deze plek.

Haar voeten zijn nu weer goed en haar bekken is rechtgezet. Ze heeft een jaar glucosaminecomplex gehad ter ondersteuning van de gewrichten en ze loop nu weer als een kiviet! Essentieel is veel beweging. In de zomer 24/7 weidegang en in de winter zo lang mogelijk buiten + aan de praat houden met rijden. Ik merk dat dat mentaal ook beter is voor mijn paard. Ik rijd haar recreatief.

Moraal van het verhaal: als je zorgt dat alle andere factoren optimaal zijn, valt er met artrose meestal heel goed te leven (en te rijden )!

Goldenflower

Re: Paarden met Artrose, kan je die berijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:39

Dat is niet zielig, in de wei staan. Wat juist zielig is, als de eigenaren hem zonder pardon naar de slacht sturen!

Ik heb zoiets een keer meegemaakt.

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:19

kirstin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:13

Ok, er wordt dus gezegd dat een paard met lichte artrose gewoon dagelijks op de wei kan staan. Maar hoe weet je wanneer een paard echt veel pijn heeft?

Mijn merrie heeft waarschijnlijk artrose... Althans da moet nog komen, maar hier denken wij aan. En de hij dacht dit ook direct toen hij de symptonen hoorde.

Nu is ze drachtig en kan ze zowiezo niet aan de medicatie, maar stel dat dat wel kan, tot hoever moet je dan willen gaan?

Ze staat graag in de wei, maar met rijden heeft ze gewoon echt last. Ze loopt niet meer graag, loopt altijd onregelmatig... In het weiland ook, maar ja, daar voerd ze weinig tot niets uit.

Njah, ik heb het ook maar allemaal net te horen gekregen, dus zit met een boel vragen... Zo'n info avond is dus wat mij betreft een goed initiatief!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:18

Juist in de wei
Rust roest
en als het gaat aan de hand wat stappen, dus dat er zeker beweging is.

Ik voer mijn paad nu een half jaar Glucosamine van de groene os bij, met omega olie

En ik zit op het moment van oor tot oor te grijnzen
Want ik kom nu net van mijn paard af en heb heerlijk gereden, op een proestend paard. (uiteraard wel rustig aan gedaan)
Wat naar mijn gevoel eigenlijk niet meer kreupel liep (en mijn kreupel zintuigen zijn het laatste jaar flink versterkt )

Dat is een suplement, wat ik zeker iedereen aan kan raden om te gaan proberen
Natuurlijk geen garantie in verbetering, maar het proberen waard

kirstin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:28

Is het een suplement wat drachtige merries ook mogen? Of staat dat nergens op de verpakking.

Juist op de wei... ben het helemaal met je eens, maar wei zitten in het laagste gebied in de polder en het is nu zo'n modderzooi, daar wil je een varken nog niet neerzetten....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:32

Om eerlijk te zijn weet ik dat niet.
Maar mail eens naar de paarden drogist.

Heb je geen bak waar je haar zoveel mogelijk in kunt zetten?

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:04

kirstin schreef:
Is het een suplement wat drachtige merries ook mogen? Of staat dat nergens op de verpakking.

Ik heb het vorig jaar voor mijn merrie gehad en heb er toen express nog een keer achteraan gebeld omdat ze drachtig was. Ik heb/had de glucosaminecomplex speciaal via Laarakker en hij zei dus dat je het rustig kunt gebruiken voor een drachtige merrie.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:08

De paardendrogist geeft niet altijd de juiste informatie!!!! je kan beter de dierenarts bellen. Ik denk echter dat het helemaal geen kwaad kan voor een drachtige merrie. Glucosamine is namelijk een lichaamseigen stof die naarmate ene paard ouder wort minder wordt. Deze vermindering treed bij het ene paard eerder op dan bij het andere.

Ik heb ook een smile op mijn gezicht. sinds ik een nieuwe trainer heb en een nieuwe methode loopt mijn paard niet meer kreupel. (ze heeft artrose in de kogel voor)
Even voor de duideelijkheid. Artrose kan alleen vastgesteld worden door een foto!!!