Pony zakt van achter weg tijdens rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abc

Re: Pony zakt van achter weg tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 08:41

Ja, dat weet ik, dat heb ik gelezen. Maar je schreef ook dat je misschien met vitaminen ging starten op aanraden van de DA. Ik vroeg me af of je dat gedaan hebt en of het geholpen heeft. Of was dit niet meer nodig na het bekappen ?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:29

wat heeft de DA gezegd dan??? Die zou toch nog komen kijken enzo?

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 21:16

We hebben even afgewacht hoe ie zou blijven lopen.

Helaas is ie van de week weer begonnen met het wegzakken.
Morgen wordt er geënt als het goed is, ik vraag of de DA er gelijk even naar kijkt en eventueel een suplement meeneemt.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:34

Laat je even weten wat jou DA ervan zegt ? Zoals ik hierboven al gezegd heb heeft mijn pony er soms ook last van als zijn hoeven wat langer worden. Hij heeft het wel niet zo erg als de jouwe, maar ik ben wel benieuwd naar wat jou DA ervan zegt.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 15:57

Ik heb ze net even gesproken (telefonisch) en ze neemt een supplement mee.
Morgen ben ik op stal dan weet ik wat ie krijgt.

Ze zei dat je pas na 10 dagen wat verschil kunt merken, dus we moeten even afwachten.

Het wegzakken is nu niet zo erg als voor dat de smid kwam, hij doet het nu alleen onder het zadel, voornamelijk als ik tempowisselingen rij.
Maar het leek me beter nu actie te ondernemen voor ie weer heel de tijd wegzakt.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 13:09

Ik heb een grote, duur uitziende (slik ) pot met poeder gekregen, Joint Saver Pro.

Wie gebruikt dit ook, wat kost het en hoe lang doe je met zo'n pot?

Na hoeveel tijd merkte je verschil en waarin merkte je dat?

Volgens de DA moet ik met 7 á 6 dagen verschil merken.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:03

Ik ben heel benieuwd of het gaat helpen. Uiteraard hoop ik van wel voor jou en je paardje. Laat je weten of het helpt binnen enkele dagen ? Dan weet ik ook wat ik moet doen als het bij mijn pony erger zou worden.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:06

Nog een vraagje : Aan wat lag het nu volgens uw DA ? Een tekort van iets wat je moet aanvullen met het supplement dat je nu gekregen hebt ? Of dacht de DA ook aan uitval van zenuwen ?

Rainta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:53

als zijn DA aan de zenuwen dacht, zou hij geen joint saver pro gekregen hebben. Joint saver pro werkt vnl op het gwrichtskraakbeen... niet op de zenuwen. Vergelijkbaar met joint suppl. maar dan mildere versie aldus mijn DA

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:58

Ik ken dat produkt joint saver pro niet. Is het dan iets met glucosamine of zo ? Of daarmee vergelijkbaar ?

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 17:01

Het wegzakken komt door een kortstondige zenuwuitval, wat weer veroorzaakt wordt door artrose in diverse gewrichten.

Af en toe komt er een zenuw klem te zitten tussen de aangetaste gewrichten en dat zorgt voor de uitval en het wegzakken.

Dus om de aantasting van de gewrichten te verminderen krijgt ie nu Joint Saver Pro.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:17

Ik ken het middel niet, maar kan je uitleg ook niet helemaal vatten. Er lopen geen zenuwen door een gewricht heen, een zenuw kan dus ook niet klem komen te zitten in een gewricht!
Is er wel sprake van aantasting van het gewricht? Is er een foto gemaakt dan? Is zijn gewricht dik? Pijnlijk?

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 20:38

De artrose zit waarschijnlijk ook in zijn rug en daar lopen wel degelijk zenuwen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:16

Ja, dat klopt zeker. Zou inderdaad goed kunnen met zijn 21 jaar!
Sterkte ermee!

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 22:24

Wens Thomas maar sterkte, hij is niet zo gelukkig met dat poeder over z'n eten.
Ik snap het niet want het ruikt zoetig, maar hij keek wel vreemd en aarzelde even met eten.

Maar uiteindelijk wint z'n eetlust het toch.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:56

Als die joint saver pro dient om verdere slijtage van zijn gewrichten te voorkomen, is het dan op basis van glucosamine en chondroïtine ?

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:17

wrtsch wel abc, k ken het sp[ul van naam ivm mn piny met spat, hko fase 4 en verbening van het hoefkraakbeen
mn DA gelooft alleen niet in al die middetjes(is nml van geen enkele wetenschappelijk bewezen dat ze werken, al ken ik wel paarden die op deze dingen goed reageren)

ik heb het mn pony dus niet gegeven, maar ene infuus tildren gegeven, dat stopt de botafbraak en helpt de aangetaste plekken te herstellen, en dat helpt super(maar bijna 350,- per infuus.. )

mn andere paard heeft na ene val 3 jaar lang met een scheef bekken rond gelopen, en hierdoor is er oa in zn rug en bij zn heup&bekken wat verkeerde slijtage ontstaatn, degene die em behandeld raadde mij daarvoor Glucosamine Speciaal van de groene Os aan, sinds hij dit krijgt, en nog geregeld ff wordt nagekeken door haar, is hij van een afgekeurd paard naar een 100% bruikbaar paard gegaan

mn pony krijgt inmiddels Cortaflex, ivm de spat enzo, omdat ik bij een ander paard heb gezien hoe super dta paard loopt met cortaflex ondanks de artrose die ze heeft

Overigens had mijn paard met zn scheve bekken ook zenuwproblemen in zn achterhand, hij was extreem gaan kramptrekken en wist soms aan de voorkant niet wat hij aan de achterkant deed, nu alles weer op de goede plek staat, gaat dat allemaal super

Om ze het poeder makkelijker te late eten kan je er bv appelmoes overheen doen, of als ze het verder wel goed eten, een flinke scheut zonneboemolie erover doen, dat plakt het poeder beter aan zn eten, nadee van poeder is nml als ze een x goed blazen het wegwaait en daar is het te duur voor! en die ene van mij likt zn bak niet schoon dus daar verzameld het poeder zich op de bodem van zn voerbak, met wat zonneboemolie erover gebeurd dat niet

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 20:43

Het poeder gaat nu bij de slobber, dus het meeste eet ie gelukkig op.

Volgens de DA is het altijd afwachten met die supplementen, het ene paard reageert er super op, bij de ander maakt het niets uit.
Even proberen dus.

Ik zal morgen even proberen te onthouden wat er op die pot staat. (Veel kleine rode lettertjes op zwarte achtergrond... )

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:54

Mijn 7 jarige merrie heeft het soms ook. Op tijd bekappen helpt zeker!!

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 22:06

Hij is begin november bekapt en er valt gewoon nog niets af te halen.

's Winters groeien de hoeven niet zo hard en we hebben de smid er al eens eerder naar gevraagd of vaker bekappen zou helpen, maar hij geeft aan dat om de 12 á 13 weken voor Thomas ideaal is.
Hij kent hem nu zo'n 17 jaar en weet zijn geschiedenis (ooit hoefbevangen geweest).

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:56

Heeft het supplement al geholpen, of merk je nog geen verschil ? Is het nu iets op basis van glucosamine ?

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 17:02

Ja er zit glucosamine in.

Deze week heb ik eigenlijk vrij weinig gereden en vorige week zakte ie nog weg, ik heb af en toe ook het gevoel dat ie voor zwikt, maar de bak is ook vrij slecht.

Ik vrees dat ik nog even moet afwachten.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:52

Als het op basis van glucosamine is, duurt het inderdaad even voordat je verschil merkt. Zoals ik hierboven al ergens geschreven heb, krijgt mijn oude pony ook glucosaminecomplex van de groene os. Ik merkte eigenlijk pas echt verschil na ongeveer 3 weken. Maar ik moet zeggen dat hij daarna echt gebeterd is (niet meer zo stijf, wat ruimer lopen en minder tijd nodig voordat hij los is). Natuurlijk blijft hij oud en zal hij nooit meer lopen zoals vroeger. Maar ik ben wel heel blij met de verbetering (ondanks de hoge prijs). Nu krijgt hij al een half jaar de onderhoudsdosering en voorlopig gaat alles nog goed.
Onze oude hond heeft erge artrose en die neemt ook glucosamine op aanraden van de DA. Toen heeft de DA ons gezegd dat het zelfs een maand tot 2 maanden kan duren voordat je verschil merkt. Als we dan het verschil niet merkten zou het bij haar niet aanslaan zei de DA. Blijkbaar helpt het niet bij iedereen. Het heeft bij haar wel ongeveer een maand geduurd, maar daarna was er echt verbetering. Hopelijk werkt het bij jou pony binnenkort ook.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 22:57

Ik hoop het ook, want hij wil nog zo graag lopen.

Hij doet altijd z'n uiterste best.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 16:16

Even een kleine update:

Thomas krijgt nu een maand Joint Saver Pro en ik zie geen verandering.
Hij zwikt nu voor ook af en toe weg, gister tijdens het galopperen, waardoor het toch even eng werd, maar hij kreeg zichzelf weer overeind.

De pot poeder is nu op een paar schepjes na leeg, Thomas is een D-pony en krijgt de dosis van een paard.

We voeren de pot nu leeg en als ie 5 dagen erna ineens hard acheruit gaat weten we dat het toch iets hielp.

Volgende optie is het maken van foto's, maar dat moet ik ook met de eigenaresse overleggen en de veearts zei net ook dat we ons waarschijnlijk rot schrikken van die foto's.

Dus weer even afwachten.