slokdarmverstopping

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xjemarisxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 14:40

het is nu een week geleden en het gaat op dit moment erg goed:D.. hij krijgt nu lucerne en dit werkt op heden uitstekend!

xjemarisxje

Re: slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 14:44

Odin schreef:
Hoi Maris, ik wist niet dat je hier ook kwam!
Zelf heb ik helaas geen tips voor je, maar het is iedere keer weer rot om je paardje zo te moeten zien. Van de week was het wel heel erg inderdaad, ik had heel erg met hem te doen!

Hopelijk kun je wat met de tips die je al gehad hebt, en die nog komen misschien.

jaja al een hele tijd hoor:D

WiMa

Re: slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:25

Ik ben blij te lezen dat het goed gaat!

xjemarisxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 19:56

ja en ik ben ook super blij vanavond weer gegeven en weer goed gegaan! (anders had hij het zkr wel een paar x in de week)!

Muis123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:31

Blij te lezen dat het wat beter gaat met je paardje. Toch nog even mijn reactie. Mijn paardje heeft er namelijk ook last van.
Door de dierenarts zijn we naar Utrecht gestuurd omdat hij de verstopping niet doorgespoeld kreeg. Daar bleek dat de oorzaak van de verstopping een slokdarmverlamming is.
Daar is niks aan te doen. Met speciaal voer en vooral voer methodes moesten we gaan proberen of dit werkt.

Ze heeft een week in Utrecht gestaan, daar kreeg ze slobber en gemaaid gras, verspreid over de boxvloer.
Thuis moesten we dat de eerste week volhouden en daarna langszaam opbouwen naar hooi(kuil) en weidegang.
Eerst vermengde we het gemaaide gras met het hooi en verspreide dat over de vloer. Ze stond trouwens in een kale box. Uurtje voor uurtje opbouwend staat ze nu overdag in de wei, op een kort stukje wel te verstaan. Op lang gras zal ze nooit mogen want als ze gulzig zou gaan eten gaat het niet goed.
Verder moest de voerbak zo hoog mogelijk opgehangen worden, zodat de hals horizontaal gedragen word tijdens het eten. Hooi krijgt ze nu in een hooinet,2 netten over elkaar, zodat ze alleen maar kleine hapjes kan nemen. Ook weer hoog opgehangen, de zwaartekracht moet namelijk helpen het eten te laten zakken tot in de maag.Het voornaamste is dat ze de hele dag door voedsel tot zich kan nemen waardoor ze geen honger krijgt en voortdurend speeksel aan maakt. Ook eerst de slobber geven en daarna pas het hooi helpt mee aan een goede speekselproductie.
Inmiddels staat ze ook op houtzaagsel, dit eet ze niet en ze staat wel lekker warm en droog. Er hangt een bordje op haar box dat niemand haar ook maar iets mag voeren omdat ze daar simpelweg in zal stikken. De slobber maken we van speciale brokken, wat ze ook in Utrecht kreeg. Dit dient ter vervanging van een groot deel van het ruw voer wat ze anders zou krijgen.
Luzerne werd ons afgeraden, om de reden dat ze daar grote happen van kan nemen zonder goed te kauwen en speeksel aan te maken en dus juist meer kans op verstopping.
Mijn paardje doet het tot nu toe super op dit rantsoen en ik had gedacht dat het een hele bezigheid was iedere dag maar het valt allemaal reuze mee. Misschien heb je iets aan mijn verhaal, in ieder geval veel succes met jou paardje!

Groetjes

xjemarisxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 21:29

ik heb heel veel aan je verhaal, dankje, hij heeft het namelijk dinsdag weer gehad:(..