Witte hoeven worden rood ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Re: Witte hoeven worden rood ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 14:54

Zal ik doen, ik laat het je weten wanneer ik neerstort omdat ik rook, of wanneer Bas door zn hoeven zakt omdat er toevallig 2 keer olie op zn hoeven is gesmeerd...

Als iemand nog iets zinnigs heeft te zeggen over de rode hoeven, ervaring ermee heeft, hoor ik het graag.
Dat ik bezig ben m'n knol te vergiftigen volgens sommigen weet ik inmiddels wel...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:57

Tsssk, doe niet zo aangebrand zeg...
(letterlijk én figuurlijk Oh sorry )

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 15:01

Ik doe niet aangebrand, dat jij misschien iets tegen rokers hebt is jouw probleem, jij reageert op een kinderachtige manier, dan ik ook. It's simple

Ik bedoel, wat wil je nou zeggen met die reactie over het roken ? Moet ik me nou in een hoekje gaan staan schamen ofzo, ohjee, ik rook, nou ben ik een slecht meisje, foei...

Laat mij lekker roken, en laat me mn knol behandelen zoals ik dat wil, daar gaat dit hele topic toch niet om ?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:09

jajablabla

Succes ermee hoor.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:11

Margreet schreef:

Ik moet hier stiekem toch om lachen

Maar goed laten we allemaal weer een beetje respectvol met elkaar omgaan.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 15:17

Nouska schreef:
Margreet schreef:

Dat mag, en hoeft niet stiekem, hij is gevat, en voel me dr niks minder om heur

Citaat:

Mwoah das hier niet helemaal mogelijk ben ik na een aantal jaar bokt wel achter. Als je iets doet wat buiten de 'normale' regeltjes valt, en daar openlijk vooruit komt, wordt je meteen afgebrand ( jep, ik kan 'm ook )

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:26

SANEX schreef:

Dat mag, en hoeft niet stiekem, hij is gevat, en voel me dr niks minder om heur

Mwoah das hier niet helemaal mogelijk ben ik na een aantal jaar bokt wel achter. Als je iets doet wat buiten de 'normale' regeltjes valt, en daar openlijk vooruit komt, wordt je meteen afgebrand ( jep, ik kan 'm ook )
..

Hihihi Das wel waar ja, heb ik ook wel vaker zien gebeuren hier. Maar zonder vurige disccussies zou het ook maar een saaie boel worden..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:09

Joh als jij rookt prima lekker zelf weten. het is doodsoorzaak nummer 1 momenteel.

Ik vraag me gewoon af waarom het risico nemen voor je paard?

Maar gewoon lekker doen. En teer sluit de voet inderdaad af daarom doe ik het ook nooit.
Gebruik anders gewone olie.

Ik vind het fijn dat jou smid dat zegt .. mijn smid raad het af (ook rijksgediplomeerd en een goed vakman) dus ja doe jij maar wat jij goed vind.

maar ik zou dan nog ivm de zware metalen schone olie gebruiken en geen verlopen olie.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:25

ik zou ook geen verlopen olie gebruiken , maar ook omdat ik teneerste niet weet hoe ik er aan kom en ten tweede, als het zo super zou werken dan zouden ze dat toch ook in de ruitersport winkel of bij de VA/hoefsmid verkopen...

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:33

Iedereen gaat er toch over door.. over die olie...

Ik las in een ander topic dat het ook bloeduitstorting kon zijn....Niets ernstig denk ik...

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:34

LPtjuh schreef:
ik zou ook geen verlopen olie gebruiken , maar ook omdat ik teneerste niet weet hoe ik er aan kom en ten tweede, als het zo super zou werken dan zouden ze dat toch ook in de ruitersport winkel of bij de VA/hoefsmid verkopen...

Niet dat ik zelf verlopen olie gebruik(voor ik ook aan gevallen word, en ben notebene zelf gediplomeerd hoefsmid )maar er zijn wel meerdere dingen die niet bij de ruitersportzaken te koop zijn,maar wel werken en niet schadelijk zijn.En waarom zouden ze verlopen olie verkopen als je het uit je motor kan halen?! Ben er zelf ook geen voorstander voor maar iedereen zijn moet doen wat hij zelf goed vind.

De rode plekken in zijn hoef kunnen van meerdere dingen komen.Het gebeurd ook weleens dat een paard of pony daar zijn hoef heeft gestoten,en je ziet het ook weleens onder de hoef bij de witte lijn en dat kan weleens duiden dat een pony tegen een hoefbevangenheid zit.En zo zijn er wel meerdere oorzaken.Let er gewoon op dat hij goed blijft lopen.Hopelijk heb je wat aan mijn advies en zoals je ziet zeik ik je niet af,nergens voor nodig ik denk dat iedereen het beste voor heeft met zijn paard/pony.Laat iedereen dan ook in zijn waarde.

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:37

Nu horen we het van een hoefsmidt zelf..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 00:01

Jep en die hoefsmid komt tenminste met een zinnig en aardig advies

Ik zal mijn hoefsmid als hij komt nogmaals vragen naar de olie, en of hij een ander alternatief weet. Natuurlijk ga ik niet stug doen als er iets beters is, en ik heb het beste met mn pony voor zoals de meesten wel weten.
Ik sta open voor adviezen maar het ligt wel aan de manier waarop het gebracht word.
Als 10 mensen door blijven melden dat het vol met zware metalen zit, en bladiebla, terwijl het topic daar niet eens over gaat, tsja.. ik snap het na 1 keer normaal melden ook wel en wil dan graag verder advies over waar ik om vraag.

Briandylan, bedankt voor je berichtje. Hoef stoten zou kunnen, maar alle 4 hoeven zou dan weer wat bedenkelijk zijn toch ?
Hij heeft het niet onder de hoef, onder de witte lijn zoals je zegt.
Hij loopt verder prima, dus dat zit tot nu toe nog allemaal goed

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 10:34

Ben je soms van voer veranderd,kan ook een reactie zijn.Maar hij loopt goed dus niks aan de hand.Soms is niet alles te verklaren.Het groeit er vanzelf wel weer uit.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 15:34

En hoe is het afgelopen?

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 21:48

Zo, vandaag een drukke dag gehad, zowel hoefsmid als DA zijn langs geweest voor Bas.
Ze waren er beiden tegelijk dus dat was helemaal mooi wat betreft de hoeven ( DA kwam eigenlijk voor Bas' onstoken oog )

Beiden kwamen tot de conclusie dat het toch van de schadelijke eiwitten komt in het najaar, en de DA heeft me stevig op het hart gedrukt dat Bas dus niet meer in de volle wei mag.
Dat betekend dus ook het einde van Goede Weiden, Slechte Weiden
Er is nog 1 donkere rode plek bijgekomen en ook onder de hoeven werd het roze. Echter had ik hem toen al snachts op stal, overdag nog wel op de wei.
De hoeven zelf waren verder inorde, een beetje zacht maar niet zodanig dat ik er wat aan doen moest.
Die ene keer dat ik olie heb gebruikt was volgens zowel DA als hoefsmid niet schadelijk, DA raadde me aan om in het vervolg in combi met een te zachte straal egyptische zalf te gebruiken, maar nu was het niet nodig. Hij had geen keiharde hoeven, maar ook niet te soft.
Het rode moet er gewoon weer uitgroeien nu, en dus blijven denken om die weidegang.
De DA raadde me ook nog eventueel een bloedverdunner aan, maar ik moest nu eerst maar zien hoe het ging zonder weidegang en met veel beweging.
( hij komt nog wel buiten hoor, maar dus niet meer in het gras )

Dus opzich valt alles best mee

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:55

Nou goed nieuws in ieder geval.Je bent er op tijd bij dus het heeft geen erge gevolgen.Het betekend echt niet dat hij nooit meer mag grazen,maar doe het gewoon beperkt en gepaard met veel beweging als hij toch een keer de wei in mag,maar het is inderdaad wel verstandig om hem voorlopig ervan af te houden.En zorg gewoon voor voer met weinig voedingswaarde.Je kan eventueel contact opnemen leveranciers die geven je graag een voedingsadvies en weten ook welke voedings stoffen dus beperkt moeten gegeven worden in jou geval.

Veel suc6 verder,maar dat gaat vast wel lukken .

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 23:10

Nee dat hij niet nooit meer in de weide mag ( vervelende zin maar oke ) weet ik, misschien heb ik het een beetje raar opgeschreven.

De weide waar hij nu sinds 3 weken in stond was weet ik hoe groot, iig 2 behoorlijke lappen grond. Wel kaalgevreten door meerdere paarden afgelopen periode, maar nog wel voorzien van buikvulling .
Dáár mag hij niet meer op, maar op een klein stukje kaal grasland, mag hij best wel even grazen. Alleen nu eventjes niet, omdat de 'terugslag' in het najaar nu even op zn sterkst is.
Ik zei einde van GWSW omdat de rest van de shetballen nog wel op dat land staan, die zijn blijkbaar wat minder gevoelig ervoor dan Bas

Hij krijg al vanaf ik hem heb oud hooi waar geen voedingswaarde in zit, wederom omdat ik zo huiverig ben voor bevangenheid.
Hij krijgt geen biks en als hij het krijgt dan is het een handje omdat het zo lekker is, en dan krijgt hij ponybiks, speciaal voor sobere rassen dus, wel met energie, maar minder eiwitten en koolhydraten.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:23

Wij hebben zelf ook een shet en als smid weet ik hoe gauw shetten bevangen worden.Nou hebben wij ook beperkt weidegrond dus kunnen ze bij ons er niet continu op,maar ze staat wel eens op wat hoger gras maar dan krijg ze wel wat meer beweging.Wij voeren haar ook een beetje biks,maar wij hebben ook een fjord een een haf en die zijn ook gevoeliger hiervoor dus hebben wij ook biks met lagere waarde.Als je eens zou weten hoeveel shetten er al eens bevangen zijn geweest zou je schrikken.Maar jij hebt gelukkig een seintje gehad en ben je die narigheid voor.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:11

Ik las de topic nu pas en reageer dus erg laat.
Ik heb een welsch gekocht met 4 witte hoeven.
Toen ik hem kocht was hij uitgemergeld, zo mager en dat vond ik zielig. Hij is bij mij tussen de andere paardjes gekomen en heeft gras tot zijn beschikking gekregen ( eiwit)
Op alle vier de hoeven kreeg hij een bloedrode ring. Kan liggen aan de voeding, of de verandering.
Nu enkele maanden later is die ring er gewoon aan het uitgroeien.

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:22

mijn shetje had het ook maar er werd bij mij gezegd dat het kwam door de vochtige grond. hetzelfde als jij de hele tijd met je handen in het water zit en van die rimpels krijgt kan een pony het hebben met rode ringen zeiden ze. heb hem voor de zeker heid toch maar op een klein stukje grond gezet met bijna geen gras en het is er nu bijna alweer uitgegroeid. ik denk toch dat het bijna hoefbevangen is geweest want van dat andere heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:58

Het zou ook een combinatie kunnen zijn van ineens meer beweging (doorbloeding van de hoef dus) en bijvoorbeeld een enting. Dat was tenminste de conclusie toen er bij mijn pony een rode/roestkleurige rand in haar witte hoefje verscheen (vanaf de kroonrand) ze heeft echt nooit ergens last van gehad, en de rand groeide er gewoon uit. Ik kan helaas zo geen foto vinden van hoe het eruit zag....

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:59

Mijn pony kwam toen trouwens van de ijzers af en ik ben gaan natuurlijk bekappen, vandaar de verbeterde doorbloeding. In dezelfde tijd heeft ze ook een enting gehad.