Diaree!! wie heeft er een wondermiddel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Diaree!! wie heeft er een wondermiddel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 17:34

Hoe ga je het nu proberen aan te pakken?

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 10:03

eerst kijke hoeveel zand dr in dr poep zit,, als dat veel is een sand-clear kuur geven,, als dat niet werkt een andere VA erbij halen en overleggen wat we het beste kunnen doen,, Ik wel wel ff zeggen dat mijn paard verder heel gezond en fit is,, ze heeft zelf niet zoveel last ervan,, dus als het niet opgelost wordt is dat vervelend maar niet ernstig.

maar ik laat nog wel horen hoe het gaat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:50

Het wondermiddel blijft dat er gekeken moet worden waar de voedselintolerantie vandaan komt.Want dat het paard iets eet waar zijn darmen niet tegen kunnen dat is zeker.Ik zelf verdraag ook geen bruin brood dan ga ik ook aan de jeweetwel. Maar goed we zien wel wat er verder gebeurd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:04

Is er al meer bekend?

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:12

rijst koken,en het water daarvan geven

verder heeft een merk ook iets tegen diaree,weet alleen even niet meer welk,zag het tijdje geleden staan bij ons in de winkel.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:41

Heeft geen zin de oorzaak moet aangepakt worden anders gaat het niet weg.

Sky_Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 14:32

Ik ben nu al een tijdje gestopt met de melk,, en het gaat al wel wat beter met haar poep,, het is nog steeds diaree maar geen echt water meer,, ik heb haat poep gespoelt en er zat maar een heel klein beetje zand in,, dus dat zal het niet zijn,,
ik wil nog steeds een andere VA laten kijken ,, maar ik wacht even omdat ze nog niet zo lang van de melk af is..

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:26

Da's fijn, er is al wat verbetering. Wat je ook nog kan doen is de ruwvoer gift wat meer verdelen over de dag, niet alleen 's avonds, maar ook 's morgens aanbieden. Ik weet niet hoeveel gras er nu nog bij je staat, maar er zit in het gras nu eigenlijk geen voeding meer. Kan je haar overdag in het land ook wat hooi bijgeven? De darmen blijven dan lekker bezig en dat is voor paarden heel goed.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:58

hey
ik ben benieuwd wat er helpt. Een stalgenoot van me haar haflinger heeft de laatste weken ook heel dikwijls diarree. Volgens de een is het stress, de ander zegt warmte
Ze zijn overgeschakeld van voordroog naar droog hooi. Maar ze krijgt veel te weinig ruwvoer... Hier krijgen ze maar één keer per dag een hoop hooi, en de rest van de dag staan die paarden maar te kijken. terwijl een paard zijn hele spijsverteringsstelsel is ingesteld op bijna 20 uur eten per dag.
Goed dat het al verbeterd is door de melk achterwege te laten!
xxx

Sky_Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 16:14

paars schreef:
Kan je haar overdag in het land ook wat hooi bijgeven? De darmen blijven dan lekker bezig en dat is voor paarden heel goed.

Jah dat kan zeker,, dat doen we ook de hele winter en als ze op een wei staan waar nix te eten is. Nu staat ze tijdelijk even helemaal niet meer op de wei vanwege de blaadjes en de eikels, dus heeft ze de heledag door hooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:19

gist is ook een hele goede, als je gaat zoeken op google met de woorden gist en paard kom je vrij veel info erover tegen.

oud paard bij mij op stal was ook behoorlijk aan de diarree, nu ik haar dagelijks gist door het voer meng trekt het ineens bij.
kan toeval zijn, maar gist werkt namelijk ook in op de darmen, zorgt voor goede bacterien etc...

misschien een idee om te proberen?
even zoeken op google dus, staan wel merken en leveranciers op...

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:53

Ook al is het maar een klein beetje zand: zand hoort niet in paardenmest te zitten. Zand komt ook soms wel, soms niet met de mest mee. Om min of meer zeker te weten dat je paard zandvrij is moet je 5 dagen achtereen de mest nakijken en geen zand vinden.
Het probleem met zand is dat het zich heel geniepig over de jaren heen opbouwt in de darmen van je paard, tot zo'n 20 kg in een volwassen rijpaard is helemaal niet bijzonder. Het zand werkt als schuurpapier op de darmwand en geeft zo constante irritatie. De darm zwelt op, raakt beschadigd en je krijgt diarree.
Om de boel weer eruit te krijgen kan máánden duren. Sandclear of Zandweg helpen wel iets, maar dan moet je de dubbele dosering geven (wat overigens volkomen veilig is). Lijnzaadolie helpt ook wel, maar je zou er zoveel van moeten geven dat je daar wel problemen mee krijgt (niet alleen financieel...).
Het makkelijkste, effectiefste en goedkoopste is vloebare medische paraffine ofwel door het voer (slobber maken o.id. of gewoon over de brok proberen) ofwel met spuiten in de bek ingeven. De dierenarts kan het ook direct in de maag ingeven met een slang, maar dat wordt een duur grapje als dat maanden lang zou moeten...
En dan net zolang tot er 5x op een rij geen zand in de mest wordt gevonden.
En natuurlijk voorkomen dat het paard nieuw zand binnenkrijgt, dus geen hooi vanaf de grond voeren op een kale wei, paddock of in een buitenbak, niet in een zandbak zetten enz.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:55

KimS schreef:
hey
ik ben benieuwd wat er helpt. Een stalgenoot van me haar haflinger heeft de laatste weken ook heel dikwijls diarree. Volgens de een is het stress, de ander zegt warmte
Ze zijn overgeschakeld van voordroog naar droog hooi. Maar ze krijgt veel te weinig ruwvoer... Hier krijgen ze maar één keer per dag een hoop hooi, en de rest van de dag staan die paarden maar te kijken. terwijl een paard zijn hele spijsverteringsstelsel is ingesteld op bijna 20 uur eten per dag.
Goed dat het al verbeterd is door de melk achterwege te laten!
xxx

Het is ondertussen gedaan met diaree bij Lisanne. Ik denk dat de grote oorzaak zand was...
Een paar dagen op stal, met af en toe een uurken op de wei, het heeft wonderen gedaan!
Plus dat ze nu diene veel te natte voordroog nemeer krijgt!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:51

Mijn eerste paard(jaren geleden), had opeens diaree. Dit hield een hele tijd aan, is toen via da naar Utrecht gebracht en daar bleek ze een paratyfes infectie te hebben opgelopen. Dit werd behandeld en ze was weer de oude.

Ik neem aan dat de da een bloedonderzoek heeft gedaan??

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:05

Ik wilde net zelf een topic plaatsen over dit probleem totdat ik dit topic zag staan

Mijn merrie heeft er ook snel last van, vooral nu op de nieuwe stal
Ze krijgen veel kuil, en ik heb het idee dat het daar ook door komt! Maar ook als ze hooi krijgt heeft ze het nog. Een paar maanden geleden heeft ze zelfs gas in haar darmen gehad, toen was het zelfs zo erg dat de mest onder haar staldeur uit liep..

Wat ook raar is, als ik haar uit stal haal om te poetsen, komt er toch altijd een flats diaree uit! En na een paar minuutjes mest ze weer, en dat blijkt dan weer heel normaal te zijn

Ik snap er niet veel meer van..

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:13

geen kuil!!!!
ik hoef quin maar een paar plukjes kuil tegeven en het spuit eruit, met hooi heb ik daar geen last van.
ik voer quin subli semit en je ziet de mest dagelijks steviger worden!
voor elk paard misschien verschillend maar bij quin werkt het echt super!