Wie Heeft er een Wondermiddel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cars

Re: Wie Heeft er een Wondermiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:00

snowdon schreef:
Waar kan je lijnzaad halen??? Is die voor vogels gewoon hetzelfde?

Yep
Goed roeren terwijl het kookt en dan even op een klein pitje laten prutten en dan ook nog even omroeren (dan kan het blauwzuur eruitkoken en weggassen).
Ik kook het tot de pitjes zachter zijn en het snottig is

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:38

Dank je! Ik ga het eens uitproberen... Nog een bepaalde hoeveelheid?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:07

Jordy is gelukkig vrijwel nooit aan de diarree. Hij heeft het weleens heel erg gehad, echt water kwam eruit. Kwam bij hem ook door kuilgras. Ze kregen toen niets anders helaas. Hij heeft een week lang geweigerd het te eten, hij vindt kuilgras smerig. Toen hij het wel ging eten uiteindelijk (en dan mondjesmaat af en toe een klein plukje) ging hij direct giga aan de schijt.
Toen hij geen kuilgras meer kreeg heeft hij het van eten nooit meer gehad. Wel gaat hij áltijd aan de schijt als hij ergens anders is waar hij het heel spannend vindt, dat schijt hij zich letterlijk onder....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:35

niet tinker specifiek dus naar MD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:38

Christah schreef:
Staat ze dag en nacht op de wei, staat ze op stal?

Mijn tinker heeft er toen ik hem net had ook erg last van gehad. Aan de schijt van hier tot aan tokio. Het enige wat hielp om zijn darmen weer een beetje normaal te krijgen, was om hem zo min mogelijk gras te geven. Geen wortels, geen weet ik het wat. Alleen maar hooi en brok. Heeel veel hooi. Gewoon zo veel als ze kunnen eten. Onbeperkt.
Het heeft toen wel even geduurt, maar het is over gegaan. Na een maandje of 2.

Voorzichtig aan met wortels, aardappelschillen, appels, ed. Gras in de zomer ook met mate geven. Een beetje aan laten wennen. Eerst heel kort in de wei, steeds langer.
En alsnog hooi blijven voeren. Ook brok blijven voeren.
En een liksteen heeft de diaree ook verminderd bij Duncan, ik weet niet hoe, maar door de liksteen was hij niet zo snel aan de diaree.

Het afgelopen jaar is hij helemaal niet meer aan de diaree geweest.
Wortels krijgt hij nu ook weer, een keer een appeltje of voederbiet. Zolang hij er eerst een beetje van krijgt en je het dan opbouwt, gaat het goed.

Ik weet niet wat het is bij jou paard, maar bij Duncan was het ook al dat de dierenarts niets specifieks kon vinden, maar er was iets met zn darmen.
Het heeft in ieder geval geholpen.

Edit: Heb je hem wel optijd ontwormd. Geef hem anders een keer een spuit extra. Dat heeft mijn dierenarts toen ook geadviseerd. Na 2 weken is de werkzame stof al uitgewerkt. Dus het kan geen kwaad om er na 2 weken nog een x een spuit te geven. Neem dan meteen Equimax (die is tegen vrijwel alle wormen, maar hij mag maximaal 2x per jaar, tussendoor moet je andere ontwormspuit gebruiken)
Ik weet niet wat je normaal gebruikt, maar ook hier kan de oorzaak achter liggen.

Hopelijk heb je hier wat aan

Dit lijkt me een Wonder-Onderneming

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:54

Diarree kan vele oorzaken hebben en de meeste zijn hierboven al genoemd.

Wormen
Voer
Zand
Virus/bacterie.

Mijn haflinger had het destijds gewoon van het kuil.
Ik kon hoog en laag springen bij de pensionhouder maar hij geloofde mij niet 'omdat zijn kuil zo goed was'

Ik heb toen zelf hooi gekocht omdat mijn paard er steeds slechter van werd.
Hooi werkte goed en heb later Thrive gekocht bij de PD.

Met Thrive kon hij weer terug op de kuil en toen ging het redelijk goed.

Later verhuisd van stal en toen zonder problemen weer aan de kuil.

Thrive is een middel op basis van natuurlijke producten die de darmenflora stimuleert het voedsel beter te verwerken.
Is een aandrader.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:57

geen kuil en geen brok (teveel eiwit) vooral als zo ook op gras staan.
sla de voedertabel er maar op na.

als je al iets bij wilt voeren een paar handjes muesli (zonder melasse en laag in eiwit!)

Maar om eerst schoon te maken binnen zou ik niks meer bijvoeren, alleen hooi en evt. weidegang.

En een wondermiddel bij diaree?

Yoghurt (tip van de da)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:10

Waar kan je Thrive halen?

Weet iemand nu hoeveel gekookte lijnzaad goed is voor je paard/pony/shet? Kan je teveel geven?

En gewoon een bakje volle yoghurt??

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:07

Wat de oorspronkelijke oorzaak is van de diarree van je Tinker is zo niet te zeggen maar ik heb in het verleden een paar keer prima resultaten geboekt bij paarden met Norit tabletjes.
Wellicht kan je daar de cirkel mee doorbreken.

Ik weet eigenlijk niet eens of het nog te koop is bij de drogist

We deden de 1e dag dezelfde dosis als voor menselijk gebruik. De dag erna de dubbele dosis als wat voor mensen werd aangeraden. Werkte perfect.
Binnen 2 a 3 dagen waren de paarden weer prima op de mest.

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:40

Ik ben ook benieuwd wat de hoeveelheid van het lijnzaad moet zijn..
Eerst dus koken tot het snot is...moet je het herhalen of is een keer voeren voldoende?
Meng je het dan gewoon door het voer of geef je het "puur".
Vindt het een goeie tip...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:44

Ik heb lijnzaad gekocht, maar twijfel nog steeds over de hoeveelheid

Kan het in combi met brok of zemelen?

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:34

Gewone, normale yoghurt wat je in huis hebt, vol of mager maakt niet zoveel uit. Probeer gewoon eens een derde van een literpak of zo. Het gaat om de bacterieculturen die er in zetten, goed voor de darmflora, probeer maar gewoon. Het helpt meteen.

Zemelen zou ik niet doen, want dit is prikkelend voor de darmen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 06:45

bij lijnzaad geef je 80 gram aan je paard, dat is het ongekookte gewicht.
let wel met lijnzaad dat je dit absoluut niet te vaak moet geven omdat het erg laxerend werkt.
niet vaker dan 1x per 4 dagen, anders is het dus slecht voor de darmen..

verder net als hierboven karnemelk gaan geven, heel goed tegen diarree.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:04

Ik wil even iedereen hier uit de dromen helpen, maar lijnzaad helpt voor geen meter tegen zand! We hebben een paar jaar terug een test gedaan, ism de veearts, bij de pensionstal waar ik stond. Van drie paarden werd mest naar de kliniek gestuurd om te bepalen hoeveel zand erin zat. Een van de paarden werd vervolgens op een week lijnzaadolie gezet (de gekookte variant) en twee op Sand Clear. Na die week werd weer van alle drie mest opgestuurd. Het paard dat op lijnzaad stond was niet verbeterd, de beide andere waren schoon. Dus je kunt wel geld uitgeven aan iets goedkoops wat niet werkt, maar als ik mocht kiezen kocht ik het duurdere wat wel werkt en je paard letterlijk in 5 dagen zandvrij is!

Je kunt overigens ook zelf kijken of je paard veel zand in zijn darmen/maag heeft door twee mestballen in een plastic handschoen of zo te doen en daar water bij te doen. Even wachten tot de mest is opgelost, en je ziet in de vingertoppen van de handschoen hoeveel zand er in zit. Werkt als een tierelier. Heb ik eergister nog gezien bij een shetje die al een tijdje last had van diaree waar bij de veearts heeft gekeken naar de hoeveelheid zand die het beestje in zich had. De vingertoppen van de handschoen zaten allemaal half vol! Ze is nu gelijk op de sandclear gezet want anders was de kans op zandkoliek ook nog groot.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:10

jjs schreef:
Gewone, normale yoghurt wat je in huis hebt, vol of mager maakt niet zoveel uit. Probeer gewoon eens een derde van een literpak of zo. Het gaat om de bacterieculturen die er in zetten, goed voor de darmflora, probeer maar gewoon. Het helpt meteen.

Hier heb ik ook zeer goede ervaring mee met een veulen dat al opgegeven was door de veearts.
Ze is nu een mooie gezonde 2.5 jarige inmiddels.
Baat het niet, het schaadt ook niet.
Ik heb yoghurt in een oude antibioticumspuit gedaan, 2x daags 60 ml met wat suiker voor de smaak. Ze vond het heerlijk ook nog!
Sterkte ermee.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:30

Hoe wil je twee mestballen in een emmer water doen, als de desbetreffende pony een behoorlijke diarree heeft? Dat is 90% vocht lijkt het wel

Overigens was er toch ook een verschil tussen gekookte lijnzaadOLIE en gekookte lijnzaad? (een ontbrekende werkzame stof?)

Frederic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:24

Ik ben zelf veearts en nieuw op dit forum.
Het is raar dat je eigen veearts geen extra onderzoek doet om je Tinker weer diarree-vrij te krijgen. Is er al een bloedonderzoek en mestonderzoek gebeurd? Dit kost twee keer niks en dan heb je toch al een beeld of je paard een chronische darmontsteking heeft, ofwel een worminfectie of een bacteriële infectie...
Wat het ontwormen betreft, 1x per 6 weken is écht veel te veel! Zo zorg je ervoor dat de wormen op de duur resistent worden tegen je wormspuit. Iedere 3 maand je paard ontwormen met een ander product (ander actief bestanddeel, want veel spuiten bevatten hetzelfde bestanddeel!) is normaal voldoende. Als je paard natuurlijk chronische diarree heeft, moet je het wel eens extra ontwormen, want dan is het veel vatbaarder voor een worminfectie.
Heel belangrijk is ook je voeding: HOOI, HOOI en nog eens HOOI, samen met een klein beetje krachtvoer (niet overdrijven!!!!), regelmatig op de weide en een propere ingestrooide box, is méér dan genoeg voor een paard. Hoe meer fruit, koekjes, boterhammen e.d. je geeft, hoe slechter z'n vertering wordt, zeker bij een paard met chronische diarree!
Als je je paard een puur hooidieet (goed droog niet beschimmeld hooi) met een klein beetje krachtvoer en voldoende water tien dagen lang geeft, kan het bijna niet anders dan dat de diarree overgaat.
Betert het daar niet mee, dan moet je echt je paard nog eens grondig laten onderzoeken!
Succes!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:36

Frederic dat is du precies wát ik wilde zeggen.
ik was benieuwd of er al mest en bloed onderzoek was geweest.

En ik heb me wijs laten maken dat juist lijnzaad en zemelen zorgen voor dunnere ontlasting dus dat zou ik ook niet geven.

Ik vind het een beetej raar dat je veearts zegt dat het niet aan de darmen ligt en niet weet wat het wel is.
Diaree is niet gezond en de oozaak moet lijkt mij ergens tussen mond en kont zitten. Het spijsverteringsortgaan waar de darmen een groot en belangrijk deel van uitmaken.

Ik zou inderdaad ook simpel voeren met veel ruwvoer, en vergeet niet dat regelmatig beweging ook voor de darmen erg belangrijk is.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:35

PRO BIOFORTE!! Dit is echt waanzinnig spul, na 3 dagen zie je verandering en je doet er heeeeeeel lang mee.!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:46

Renee91 schreef:
PRO BIOFORTE!! Dit is echt waanzinnig spul, na 3 dagen zie je verandering en je doet er heeeeeeel lang mee.!

Dat is toch dat spul ala Yakult?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:09

snowdon schreef:
Hoe wil je twee mestballen in een emmer water doen, als de desbetreffende pony een behoorlijke diarree heeft? Dat is 90% vocht lijkt het wel

Bij een shetje bij ons op stal die ook aan de dia was hebben ze dit ook nog gedaan, ik verwacht dat ze wat van de derrie in de handschoen hebben gedaan wat kwa hoeveelheid overeenkomt met 2 mestballen

Succes in elk geval, ik hoop dat je iets vind dat werkt!

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:18

Je hebt het van de Groen os.. ( www.groeneos.nl) Ik gebruik dit en het is echt super!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:25

ellepel schreef:
bij lijnzaad geef je 80 gram aan je paard, dat is het ongekookte gewicht.
let wel met lijnzaad dat je dit absoluut niet te vaak moet geven omdat het erg laxerend werkt.
niet vaker dan 1x per 4 dagen, anders is het dus slecht voor de darmen..

verder net als hierboven karnemelk gaan geven, heel goed tegen diarree.

Bij mijn paarden werkt het juist niet laxerend, ik heb mijn tinker een paar weken achter elkaar gegevens en haar mest werd er juist beter van , ik geef zodra ik merk dat ze weer wat dunnere mest heeft gekookt lijnzaad, zeker bij tinkers die uit het buitenland komen zijn de darmen vaak beschadigt en door het slijm van de lijnzaad komt er een laagje in de darmen zodat ook het zand er mooi mee uit kan .

Maar kan zijn dat sommige er juist van aan de dunne gaan, het werkt in ieder geval hetzelfde als zandweg en het scheelt een berg geld.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:16

Overigens hebben zowel mijn Tinker als shetlander al 3 dagen schone droge mest

Ik heb ze op 'dieet' gezet, dat hielp in eerste instantie.. Toen merkte ik al verschil. Als versterking van de darmflora heb ik 80 gram lijnzaad gekookt en dat samen met 1/3 liter karnemelk gegeven. Het duurde even eer ze het samen met hun kleine beetje basisbrok op wilde eten, maar beiden hebben het opgegeten!

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 11:07

Frederic schreef:
*Het is raar dat je eigen veearts geen extra onderzoek doet om je Tinker weer diarree-vrij te krijgen.
*Wat het ontwormen betreft, 1x per 6 weken is écht veel te veel! Heel *belangrijk is ook je voeding: HOOI, HOOI en nog eens HOOI, samen met een klein beetje krachtvoer (niet overdrijven!!!!), regelmatig op de weide en een propere ingestrooide box

*Er zijn in het verleden (bij de vorige eigenaar) al veel onderzoeken gedaan allemaal zonder suc6,, het is een groot raadsel wat mijn paard heeft,, waarschijnlijk is het iets wat niet te vinden is.
*ontwormen doen we daarom vaak met een andere kuur en 1x in het half jaar eentje die alles omvat.
*Even voor iedereen die me nog gaat vertellen dat ik veel hooi moet geven: Dat krijgt ze altijd al! ze gaat bijna elke dag (behalve als iemand in zn eentje moet,, of als het vriest) op de wei ongeveer van 8 tot 5,, daarna krijgt ze nog hooi en ze krijgt ook nog 2x per dag basis brokken (niet zo veel) Ze heeft dus de heledag door gras/ hooi.
De box (alias inloopstal) wordt elke dag uitgemest,, er ligt zaagsel in omdat ze stro opeet ook als het vies is,, en zaagsel is makkelijk uit te mesten zonder heel de stal leeg te halen.

Ik weet dus niet wat ik nog beter kan doen behalve dan die wormenkuur minderen.