Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneM_Ajax

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:02

die van mij blijft hengst zolang het kan
ik heb ook de bit maar dat gebeurt zo weinig dat ze echt zichzlef aanvallen dat ik het gewoon doe
wat denk je van alle hengst voor de keuringen er gaan er super veel en er zijn er meestal maar 15 die ook daadwerkelijk mogen dekken erna de rest is dan ook nog allemaal hengst en ondertussen ook al 3 jaar.
als ajax een krengetje word en ik hem niet kan hoden met mn kippekracht dan gaan zn ballen er meteen vanaf maar zolang hij braaf blijft laat ik ze er lekker onderhangen.
ook een voordeel dat hij gewoon tussen andere hengsten blijft staan en hij dus altijd zn energie kwijt kan op het land

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:03

dat was weer een lekker nederlands antwoord
sorry mensen ik heb onstoken lymfeklierne in me oksel typen kost vele moeite

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:22

mijn ruin is op zijn 2,5 jarige leeftijd gecastareerd en heeft altijd met andere hengsten op het land gestaan we wilde hem thuis laten castareren maar dit is niet doorgegaan en alsnog in een kliniek gedaan omdat hij klophengst was hij was een macho maar wel eerlijk en braaf nu die ruin is mag die gewoon tussen de merrie's staan en verder oefenen

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:41

Mijn nu 2.5 jarige hengst wordt morgenvroeg gecastreerd, liggend in de wei...
Ik had geen andere mogelijkheid dan het nu te doen omdat zijn tweede bal pas in juli/begin augustus is ingedaald, en hartje zomer gaat natuurlijk niet...
Gelukkig is mijn mannetje heel erg braaf en heeft hij absoluut nog geen hengstenmanieren, maar morgen gaan zijn balletjes er dus af, dan kan hij in de winter lekker met zijn vriendinnetje op de wei!

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:00

ik vind ook zolang hij rustig en braaf is hoeft het niet dus dat is bij elk paardju anders.Maar 1 vind ik wel erg vroeg 2,5 3,5 vind ik wel een mooie leeftijd.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:09

Citaat:
Wij hebben vorig jaar een ruin een half jaar op stal/wei gehad die ook laat was gecastreerd; hij was toen 5 en was op 3,5 gecastreerd. Dat was dus echt een complete chaos, want hij (Welsh K) besprong de merrie's (Belg en n Arabier) hele dagen, waardoor wij zo'n beetje een half jaar lang hengstige merrie's hebben gehad.
De Arabier werd er zo gestresst van, dat ze heel mager werd (tot zover, dat we de da hebben laten komen) en de Belg was ook alleen maar chagerijnig en niet vooruit te branden.
Hij werd (voor ons: gelukkig) verkocht, maar dit willen we dus echt nooit meer, want de Arabier was echt niet meer te houden; niet in de bak en op buitenrit (wat wij altijd moeten eigenlijk) al helemaal niet meer. Ik heb nog nooit op zo'n bokkend en racend paard gezeten als van de winter, dus vandaag dat ons Belghengstveulen aankomende lente gecastreerd wordt.
Nu op stal gaat alles goed. In de wei staat hij bij de Shetruin en misschien volgende week eens met zn allen in de grote wei. Ben benieuwd............

Dit gedrag heeft niks met het later castreren te maken. Ik gok dat deze ruin een keer heeft mogen dekken voor hij geruind werd.
Om joost mag weten welke rede denken sommige mensen nl dat dat moet kunnen.
Het resultaat is een onhoudbare ruin die soms zelfs uit pure frustratie tot zelf verwondingen over gaan!

Als je gewoon je hengst ruint zo rond de 2,5 a 3 jaar dan heb je de minste problemen.

Ik zou alleen voor eerder ruinen kiezen als hij echt gevaarlijk zou worden.

Poco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:11

Als je al weet dat je een paard wilt laten castereren waarom dan zo lang mogelijk wachten? Laat hem dan meteen als hij 1 jaar is castereren dan heeft hij lichamelijk en geestelijk er het minste last van. Waarom wachten tot hij zoveel mannelijke hormonen heeft en lastig begint te worden. Als hij geen ongewenst gedrag ontwikkeld hoef je hem het ook niet af te leren.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:17

Poco schreef:
Als je al weet dat je een paard wilt laten castereren waarom dan zo lang mogelijk wachten? Laat hem dan meteen als hij 1 jaar is castereren dan heeft hij lichamelijk en geestelijk er het minste last van. Waarom wachten tot hij zoveel mannelijke hormonen heeft en lastig begint te worden. Als hij geen ongewenst gedrag ontwikkeld hoef je hem het ook niet af te leren.

Ik denk inderdaad dat wanneer je in het belang van het paard zou handelen je beter dit voor ogen kunt houden

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:52

ik ben blij met dit topic, jammer alleen dat ik het te laat zag. Had met een andere vraag een nieuw topic geopend maar toen ik hier door heen las is die vraag ook gelijk op geduidelijkt!

Ik ga mijn nu 7 maanden oude hengst ook aanstaande lente castreren, dit gaat staat of liggend(ligt eraan wat het makkelijkste is) in het land gebeuren. Hij loopt toch ook zomers en swinters in het land dus dat is voor hem het beste.