Wobbler syndroom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Re: Wobbler syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:10

Smoske; sterkte toegewenst. Ik denk dat je een moeilijke maar goede beslissing heb genomen.
gr.
Alani

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 09:41

Alani schreef:
Smoske; sterkte toegewenst. Ik denk dat je een moeilijke maar goede beslissing heb genomen.
gr.
Alani

Dank je wel....het was moeilijk maar zoals ik al zei voel ik diep van binnen dat het voor Gizmo het beste was. Hij speelde zo graag, rende graag en was verzot op gras...als ik hem die dingen al niet meer kon geven....De laatste dagen probeerde ik hem aan het touw te laten grazen omdat ik hem dat nog wilde gunnen maar zelfs dat ging al moeilijk. Hij dreigde steeds te vallen, het was heel akelig en ook al zeggen ze dat die paarden geen pijn hebben....ik denk dat hij er ook ongelukkig door werd. Want hij kon niets meer zoals eerst...

Hij is ook heel rustig ingeslapen en lag er mooi en vredig bij. Dat sterkt me ook in het verwerken.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:28

Ik had ook een paard met wobbler, wat later ataxie werd. Paard was zodanig ziek en ik kon niets doen dus heb ik hem terug gegeven (achteraf ontzettend veel spijt van gehad). Halfjaar laten stond hij totaal uitgemagerd bij een handelaar, en hebben we hem natuurlijk mee naar huis genomen om hem weer op de been te helpen (letterlijk bijna). Maar de laatste week (eerste weke van mei) ging het zo slecht met beau, hij kon niet meer zijn stal uit, kiepte gewoon weg om, blaas verloor zijn fucntie en mocht niet mer in de "kudde" en daarbij kregen we hem gewoonweg niet fatsoenlijk bijgevoer. 9 mei heb ik beslotren er een einde aan te maken, helaas was dit bij beau niet zo heel succesvol gegaan. Ik vind dit een heel erg moedige beslissing van jou, idd omdat je paard geen paardenleven meer kon lijden. iig nog heel veel sterkte met het verwerken van je verlies, mijn pm box staat altijd open

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:37

hey smoske, ook van mij heel veel sterkte toegewenst de komende tijd!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:34

RGERRITS schreef:
heb de mijne laten onderzoeken, hij heeft geen ataxie en ook geen wobbler syndroom

Wobbler IS ataxie.

Ataxie is een ander woord voor coordinatie probleem, en is dus een verzamelnaam, er zijn verschillende soorten ataxie, afhankelijk van de oorzaak (trauma, rhinopneumonie enz.)
Wobbler betekent "waggelaar" en is een vorm van ataxie, men noemt het ook spinale ataxie.
Wobbler wordt meestal veroorzaakt door een te snelle groei, of door trauma en het probleem zit dan in de halswervels.
Het komt ook gemiddeld 3 keer zoveel voor bij mannelijke paarden, omdat deze sneller groeien.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:00

Smoske schreef:
Heeft er iemand ervaring met het Wobbler syndroom? Zo ja, in welke mate en hoe is dat afgelopen? Ik heb namelijk een jaarling die dit heeft (ernstig). Bedankt alvast voor de reacties.

Kreun... vind het niet leuk om je berichtje te lezen. Ik heb namelijk ervaring met het wobbler syndrome. Hele nare...
Mijn prachtige 2 jarige kreeg het. Ook in ernstige vorm. Het was niet te verhelpen. De reguliere geneeswijze biedt niet echt behandelingsmogelijkheden. En ook homeopatie zal niet helpen. MIsschien osteopatie en/of manuele en/of accupunctuur. Het spijt me je te moeten zeggen dat de kansen op beterschap gering zijn.

Kijk eens naar de kogels van zijn achterbenen, zijn de gallen al aanwezig?

Ataxi is een storing in het zenuwstelsel met gedeeltelijke verlamming of gebrek aan coördinatie tot gevolg.

Dit kan ontstaan door
- erfelijkheid (zoals bij mijn paard destijds, want het lijkt me te sterk dat zijn jaarlingbroertje uit een andere hengst het ook had),
- te snel groeien waardoor OC/OCD's in de nekwervels ontstaan (of door gebrek aan grondstoffen in het voer)
- door trauma (keertje achter overklappen)
- door een virus zoals rhinopneumonie.

Als het niet door trauma of virus is, manifesteert het zich meestal rond het 2e levensjaar. Het is een beroerde ziekte. In europa is 1 arts die zich heeft laten opleiden in amerika om het te behandelen en die zit in Belgie. Maar dan moet het wel in een bepaalde gradatie vallen, ik geloof dat er 4 zijn, de 3e is al te moeilijk en de 4e heeft al geen zin meer. en het is duur.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 18:17

@Desiree: mijn paard zat in zo'n ernstige graad dat een operatie inderdaad ook geen oplossing meer was;
Ik kende dit syndroom voor dien niet maar ik heb nu gezien dat het een vreselijk iets kan zijn. Zeker als ze het in ernstige mate hebben....voor mijn hengstje (anderhalf jaar) hielp niets meer, zijn toestand verergerde zo op minder dan een maand tijd. De dag van het inslapen viel hij tegen de boxmuren aan, plassen leek ook niet meer goed te gaan. Geen reactie op medicatie...

Vind het voor jou ook heel erg dat je ook een paardje verloren hebt aan het Wobbler syndroom, ik weet hoe machteloos je je gevoeld hebt....
Sterkte met dit verlies.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:16

ik kende dat rotsyndroom daarvoor ook niet. MAar nu weet ik er heel, heel veel over........ Ik denk dat jouw paard in de 4e gradatie zat en die van mij in de 3e. Maar de gallen had hij op zijn kogels achter, vanwege dat zwaaien op zijn benen. En soms viel hij om. Gelukkig kon hij wel zelf overeind komen. Nog wel. Maar ik wist dat dat niet altijd zo zou blijven want hij ging achteruit. Sja, rest je nog 1 ding, want dat proces mag je hem niet laten doorstaan. Het is nu alweer jaren geleden. Maar ik baal er nog altijd van.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 00:52

smoske bedankt voor jou fijne reactie en de anderen ook...moedige beslissing...hij was dus al een eind op weg...heb zelf op internet gezocht en heb voor mij zelf een goed medicijn gevonden...hopelijk helpt het wat en anders mij in de portemonnee...die van mij heeft de hals en nekwervels goed heb rontgenfotos daarvan laten maken...maar vindt wel dat alles vrijwel veel op elkaar lijkt....wat elk jaarlingetje of veulen heeft...

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 17:08

RGERRITS schreef:
smoske bedankt voor jou fijne reactie en de anderen ook...moedige beslissing...hij was dus al een eind op weg...heb zelf op internet gezocht en heb voor mij zelf een goed medicijn gevonden...hopelijk helpt het wat en anders mij in de portemonnee...die van mij heeft de hals en nekwervels goed heb rontgenfotos daarvan laten maken...maar vindt wel dat alles vrijwel veel op elkaar lijkt....wat elk jaarlingetje of veulen heeft...

Graag gedaan hoor, ik ben blij dat jij een medicijn gevonden hebt wat jou paardje kan helpen en dat nek en halswervels ok zijn.
Succes ermee en dat je nog veel plezier met dit paard in de toekomst mag beleven!

Ik wil ook iedereen bedanken voor de reacties, het geeft toch wel steun als je met anderen ervaringen kan uitwisselen en gedachten kan delen.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:19

Jeetje wat erg voor al die mensen met paardjes met ataxie/wobbler . En vooral nog zoveel jone paardjes... dan ben ik "blij" dat beau toch al 16 was toen hij stierf, natuurlijk ook t jong ,maar beter als 1/2 jaar. Achteraf zou ik willen dat ik er meer over geweten had, maar daarbij was het eigenlijk al te laat en zat onze financiele siteuatie ook totaal neit goed. Voor beau was het op dat moment het beste om hem uit zijn lijden te verlossen. Gelukkig had hij geen pijn, maar was het gewoon ontzettend vervelend dat ie bijna niks meer kon. Iig wens ik iedereen met een ataxie/wobbler paard uit het diepst van mijn hart ontzettend veel succes. (beau had ataxie door het rhino virus trouwens)

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:25

thanks...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:38

Bedankt bowena_84! Ik heb het geluk dat mijn paard niet heel reg slecht is, en nog een paardwaardig bestaan kan hebben. Zodra hij dat niet meer kan, is het voor hem afgelopen...

Zeabiscuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:55

Succes allemaal!

Vraagje: waren jullie paarden verzekerd?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:57

Nope. niet verzekerd.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:44

Mijn vorige paard (San Remo x Goodtimes) had een wobbler syndroom. Dit had hij verkregen door een trauma (we weten niet precies wat er is gebeurd). Ik vond hem in het land met een gebroken bovenkaak en hij kon nog maar amper staan. Geadviseerd werd toen om hem een jaar op het land te laten staan. Hij was toen 1,5 jaar. Toen hij 2 was leek het iets beter te gaan. We hebben hem toen naar huis gehaald. Na een paar weken thuis te hebben gestaan leek hij steeds meer op te knappen maar hij bleef licht atactisch. In het najaar zijn we naar de kliniek geweest om hem te laten castreren. we kregen het advies dit nog even niet te doen omdat hij eerst meer moest aansterken. In eerste instantie hadden ze het idee dat (gezien de lichte atactie) het misschien een zwelling zou zijn en dit met rust wel misschien op zou kunnen knappen. Op een dag kwam ik op stal en kon hij niet meer lopen/staan zonder te vallen. Erg triest. In Emmeloord bleek toen op de foto dat zijn wervels helemaal kapot waren en te veel vervormd om hem nog een paardwaardig bestaan te laten leiden. Ik heb hem toen moeten laten inslapen.

Smoske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 17:21

@Abrahams: wat erg van je paardje...het is nooit leuk om die conclusie te moeten horen, zeker niet als het een jong dier is dat nog geen kans heeft gekregen. Maar ik geef je wel gelijk om hem te laten inslapen. Datzelfde had ik met Gizmo ook: als hij geen paardwaardig bestaan meer kan leiden hoeft het niet meer voor mij, dat kan je een paard niet aandoen.

Abrahams

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:33

Smoske schreef:
@Abrahams: wat erg van je paardje...het is nooit leuk om die conclusie te moeten horen, zeker niet als het een jong dier is dat nog geen kans heeft gekregen. Maar ik geef je wel gelijk om hem te laten inslapen. Datzelfde had ik met Gizmo ook: als hij geen paardwaardig bestaan meer kan leiden hoeft het niet meer voor mij, dat kan je een paard niet aandoen.

Dit zijn zeker geen leuke dingen. Helemaal omdat het iets is wat gewoon uitzichtloos is en waar je eigenlijk weinig aan kunt doen. Inslapen was de enige keus voor hem. In de mate waarin hij de wobbler had, had hij overduidelijk ook pijn. Hij kon niet eens meer met z'n mond zichzelf krabbelen op z'n buik of been en de looplust was er ook helemaal uit.

Maar het hoeft zeer zeker niet altijd heel negatief uit te pakken. In de vorm waarin Welgedacht het had is de kans op herstel gewoonweg 0 maar een ander paard van mij die ik na de dood van Welgedacht heb gekocht, heeft door te hard groeien in te korte tijd, een skijump in de hals ontwikkeld. Dit is ook een wobbler omdat dit ook de zenuwen kan afknellen. Echter, hij is er helemaal overheen gegroeid in een paar maanden tijd. Vraag me niet hoe ik het tref om twee paarden achter elkaar met dit soort klachten te kopen...het is echt pure pech. Toen ik dit paard kocht mankeerde hij totaal niets. Kwam echt door de groei.

Afgelopen vrijdag zijn we naar Emmeloord geweest om hem weer na te laten kijken na zijn rustperiode van 4 maanden en toen was hij weer 100% gezond verklaard. Het is weer een levendig dier waar niets meer op aan te merken is. In de kliniek hebben ze mij verzekerd dat wanneer het weg is, het ook nooit meer terugkomt gezien hij al 3 is en grotendeels al is uitgegroeid. Een vriendin van mij haar paard had dit ook op jonge leeftijd. Ook haar paard is hier overheen gegroeid. Ze rijdt er nu gewoon op. Niks meer van te merken. Gelukkig kan het zo ook...

Maar Smoske, heel veel sterkte bij het verwerken van het verlies van je paardje.

Smoske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 18:42

Fijn dat je ander paardje er over heen gegroeid is!

Mij is indertijd verteld dat het vooral voorkomt bij jaarling hengsten. Of het bij Gizmo een trauma is geweest of door bv. te snel te groeien is onduidelijk. Voor hem was geen genezing mogelijk, hij viel tegen de stalmuren aan, héél zielig...ik denk nog vaak aan hem maar ik weet dat het beter is zo!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:05

Het komt inderdaad vaker voor bij jonge hengsten. Meestal speelt zoiets op tussen de 1 en 2 jaar maar ja, mochten ze na die 2 jarige leeftijd nog een spurt maken (zoals die van mij) dan kan het dus ook nog. Gelukkig was het bij die van mij zo miniem en waren we er op tijd bij.

Bij die eerste van mij was het duidelijk door een trauma.

Het is inderdaad beter zo. Het voelde voor mij ook een hele tijd als geen juiste beslissing maar nu weet ik wel dat het gewoon de beste keuze was. Een paard verdient een paardwaardig bestaan en dat zelfs kon ik hem al niet meer geven vanwege de pijn en de kans dat hij zich zal bezeren of nog erger, iets zal breken bij het vallen.