Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Nancy_evita schreef:maar kijk, (sorry hoor voor het off topic TS, maar misschien heb je er ook wat aan)
als je nu een hele grote merrie erbij zet, al zo snel mogelijk, kan hij toch niet dekken.
Zoals bijv. ik heb een shetje (hengst) en een E pony, die kunnen dan toch gewoon bij elkaar?
Vergis je niet in de natuur, die vindt meestal wel een oplossing
Aline4 schreef:Nancy_evita schreef:maar kijk, (sorry hoor voor het off topic TS, maar misschien heb je er ook wat aan)
als je nu een hele grote merrie erbij zet, al zo snel mogelijk, kan hij toch niet dekken.
Zoals bijv. ik heb een shetje (hengst) en een E pony, die kunnen dan toch gewoon bij elkaar?
Euhm, dit wil ik graag even tegen spreken: Mijn merrie ging gewoon in de sloot staan zodat de hengst (toen nog niet vruchtbaar gelukkig) er bij kon.Vergis je niet in de natuur, die vindt meestal wel een oplossing
Hij is nu nog maar 1 jaar, dus ik kan hem altijd nog laten castreren
Hij is nu nog maar 1 jaar, dus ik kan hem altijd nog laten castreren
[/quote]
EvaSuzanne schreef:Nou ik lees net alle andere topics over castratie (zijn er nogal wat) en daar haal ik een hoop uit. Er zijn volgens gewoon mij veel mensen voor of tegen hengsten. Ook wordt steeds benadrukt dat het paard-afhankelijk is. Mijn paardje is superbraaf, ben hem al dingen aan het leren spelenderwijs. Ik heb mijn zadel gepast en met zadel op gewandeld,hij vond het interessant maar gaf geen kik. Ik wandel vaak met hem langs de weg en hij loopt braaf door als we andere paarden tegen komen. Hij vind het heel leuk als ik iets met hem doe, luistert heel goed al naar ho, stap en draf. Op zijn rug leunen is ook geen probleem. Ik denk dus dat ik hem maar hengst laat tot hij drie is, bij 2,5 heb je toch ook al een risico en zijn ballen zijn al flink dus ik denk niet dat dat half jaar een verschil maakten. Moet je het toch eigenlijk onder algehele narcose doen. Mocht hij opeens vervelend worden kan ik altijd nog de beslissing maken. Bedankt voor alle reacties!
elinax21 schreef:ik heb ook wel vaker verhalen gehoord over superbrave hengsten die na een castratie megavervelend werden. ik heb zelf een arabische hengst van anderhalf, maar zolang hij zo lief blijft laat ik hem hengst. hij heeft trouwens nooit alleen gestaan en zal ook niet gebeuren.
noba schreef:elinax21 schreef:ik heb ook wel vaker verhalen gehoord over superbrave hengsten die na een castratie megavervelend werden. ik heb zelf een arabische hengst van anderhalf, maar zolang hij zo lief blijft laat ik hem hengst. hij heeft trouwens nooit alleen gestaan en zal ook niet gebeuren.
Groot gelijk joh!! Dit gaat ook over een arabier!!
Succes en volg je eigen gevoel!!
elinax21 schreef:ik heb ook wel vaker verhalen gehoord over superbrave hengsten die na een castratie megavervelend werden. ik heb zelf een arabische hengst van anderhalf, maar zolang hij zo lief blijft laat ik hem hengst. hij heeft trouwens nooit alleen gestaan en zal ook niet gebeuren.
tamary schreef:Ook zijn de eigenaren met brave rustige hengsten vaak degenen die door die hengst een blessure oplopen, omdat ze niet goed opletten. "Hij is immers zo braaf". Tja, niet altijd dus.Citaat:
Nou dat vind ik onzin, sorry. Je moet altijd blijven opletten, en soms heb je je dag niet en dan gebeurt er iets, maar dat is onafhankelijk van het geslacht hoor. Ik heb al een jaar lang last van mijn knie door mijn vorige paard (en mijzelf een btje), en dat was een ruin.
Dat andere stukje over volwassen hengsten, daar ben ik het wel mee eens. Als een volwassen hengst helemaal niet mag dekken dan kan ik me voorstellen dat de hormonen door zijn lijf gieren en dat is inderdaad paardonvriendelijk. Helemaal mee eens.
Parelli stelt zelfs dat een volwassen hengst in goede conditie waarschijnlijk gevaarlijker is dan een grizzly beer. Hoe braaf je hengst dus nu nog is dat zegt niets over hoe hij als volwassen paard zal zijn en over hoe plotseling dit kan omslaan. Zielig vindt ik mede daarom geen reden om een hengst niet te castreren die niet goed genoeg is voor dekdienst en ook als zodanig dienst zal gaan doen.