Castreren??? Hengst laten zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Re: Castreren??? Hengst laten zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 07:42

Heeft jouw hengst wel al in de kudde gelopen? Of bij andere paarden gestaan (behalve zijn moeder)?
Want zonder behoorlijke opvoeding kunnen paarden best sociaal-gestoord worden. Niet dat je daar zo iets van merkt, maar als je hem later wel gecastreerd hebt en bij andere paarden wil zetten, missen ze gewoon vaardigheden om om te gaan met andere paarden.

Mijn paard is tot zijn 9e hengst gebleven. Heb hem met 8 jaar gekocht, 1 jaar heeft hij bij ruinen in de wei gestaan, maar toen hij maar bleef vechten is hij gecastreerd. Dat maakte toen geen verschil meer, puur omdat hij die eerste 8 jaar van zn leven niet in de kudde heeft gestaan.
Hij was ook heel erg braaf, kon gewoon naast een weiland met merries staan, maar het is nu zoveel makkelijker dat ik hem overal mee naartoe kan nemen, geen problemen hem met vinden van stalling etc.

En wat uitgroeien betreft: alle spieren die mijn paard als hengst had, zijn na de castratie gewoon verdwenen hoor. Spieren train je erop, en als hij ze zelf niet meer traint (door veel te showen en zich uit te sloven) dan verdwijnt het, of moet je ze zelf dressuurmatig erop gaan trainen.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:26

Nancy_evita schreef:
maar kijk, (sorry hoor voor het off topic TS, maar misschien heb je er ook wat aan )
als je nu een hele grote merrie erbij zet, al zo snel mogelijk, kan hij toch niet dekken.
Zoals bijv. ik heb een shetje (hengst) en een E pony, die kunnen dan toch gewoon bij elkaar?

Euhm, dit wil ik graag even tegen spreken: Mijn merrie ging gewoon in de sloot staan zodat de hengst (toen nog niet vruchtbaar gelukkig) er bij kon. Vergis je niet in de natuur, die vindt meestal wel een oplossing

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:48

Hallo allemaal.

Ik zou graag eerst even iets recht willen zetten wat betreft dat de kleine de grote niet KAN dekken. Dit is klinkare onzin!!! Wel eens gezien dat de merrie gewoon door de achterbenen zakt zodat de hengst erop kan???? Dus dat is echt geen optie hoor wat betreft je hengst laten castreren of niet. Als je hem hengst wilt houden zal je hem heel strak en consequent moeten opvoeden wil je geen vervevelende hengst krijgen. Je moet dan weten waar je mee bezig bent. Wil je een keuring lopen, doe dat dan gewoon een keer en laat hem daarna castreren als hij niet voldoende gepresteerd heeft. Het is voor het beestje en voor jezelf veel rustiger om dan in dat geval te laten castreren. Je hoeft dan niet steeds te denken van hij kan niet bij de merries of zijn er merries in de buurt, ook kan hij gaan ruzie maken met andere ruinen of hengsten als er een kudde merries in de buurt staat. Het zijn allemaal voor en tegens die je voor elkaar moet afwegen. /qua spieropbouw hoef je hem geen hengst te laten dit kun je later ook gaan opbouwen als hij eenmaal aan het werk gaat. Maar nogmaals de keus ligt bij jou en wat je wilt met hem en wat jezelf aankunt. Mocht je besluiten om hem hengst te laten zorg dan wel voor een maatje want als hij alleen blijft ga je op zeker voor de problemen met hem.

Succes met je beslissing

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:10

Ik ben er heel zwart/wit in. Castreren die hap. Ik heb zelf ook 2 hengstveulens lopen, 1 is een zoon van een wereld kampioen, hij is het absoluut hartstikke waard om hengst te blijven en toch wordt hij geruind. Gewoon omdat ik aan hem denk en wil dat hij een goed leven heeft. Een goed leven houdt in dat hij sociaal kan zijn in een (mini) kudde en niet helemaal alleen in een weitje of met 1 enkele andere ruin/hengst.

Ik zou dus aan je paard denken, hij is hartstikke braaf, en dat wil je natuurlijk zo houden. Doe hem een plezier en ruin hem.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:18

Aline4 schreef:
Nancy_evita schreef:
maar kijk, (sorry hoor voor het off topic TS, maar misschien heb je er ook wat aan )
als je nu een hele grote merrie erbij zet, al zo snel mogelijk, kan hij toch niet dekken.
Zoals bijv. ik heb een shetje (hengst) en een E pony, die kunnen dan toch gewoon bij elkaar?

Euhm, dit wil ik graag even tegen spreken: Mijn merrie ging gewoon in de sloot staan zodat de hengst (toen nog niet vruchtbaar gelukkig) er bij kon. Vergis je niet in de natuur, die vindt meestal wel een oplossing

ja maar die van mij wil nooit drachtig worden.
Haha... ze zijn heel lang bezig om haar drachtig te maken, maar ze accepteerde het gewoon niet, gelukkig. Naja, ik zie wle hoe het loopt hoor Hij is nu nog maar 1 jaar, dus ik kan hem altijd nog laten castreren

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:49

[quote="Nancy_evita] ja maar die van mij wil nooit drachtig worden.
Haha... ze zijn heel lang bezig om haar drachtig te maken, maar ze accepteerde het gewoon niet, gelukkig. Naja, ik zie wle hoe het loopt hoor Hij is nu nog maar 1 jaar, dus ik kan hem altijd nog laten castreren [/quote]

Het product van zo'n kruising hebben wij nu op stal lopen. Broer x zus. Wilde ook niet drachtig worden......
Ehm, oeps, toch wel dus......

noba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:40

EvaSuzanne schreef:
Nou ik lees net alle andere topics over castratie (zijn er nogal wat) en daar haal ik een hoop uit. Er zijn volgens gewoon mij veel mensen voor of tegen hengsten. Ook wordt steeds benadrukt dat het paard-afhankelijk is. Mijn paardje is superbraaf, ben hem al dingen aan het leren spelenderwijs. Ik heb mijn zadel gepast en met zadel op gewandeld,hij vond het interessant maar gaf geen kik. Ik wandel vaak met hem langs de weg en hij loopt braaf door als we andere paarden tegen komen. Hij vind het heel leuk als ik iets met hem doe, luistert heel goed al naar ho, stap en draf. Op zijn rug leunen is ook geen probleem. Ik denk dus dat ik hem maar hengst laat tot hij drie is, bij 2,5 heb je toch ook al een risico en zijn ballen zijn al flink dus ik denk niet dat dat half jaar een verschil maakten. Moet je het toch eigenlijk onder algehele narcose doen. Mocht hij opeens vervelend worden kan ik altijd nog de beslissing maken. Bedankt voor alle reacties!

Hoi Eva,

Ik zou hem hengst laten als je twijfelt. Ik heb in de zelfde situatie gezeten en wel gecastreerd. En oh wat heb ik daar een spijt van.
Dit was ook een superbrave hengst. Sinds hij ruin is, is hij veel vervelender geworden. Ook heb ik een merrie, nou deze kan ik ook maar met moeite bij andere paarden id wei zetten. Dit doe ik ook niet meer want ze is heel erg dominant en dat is vragen om brokken. Dus dit probleem (in de wei met andere paarden) heb je niet alleen met hengsten maar ook wel degelijk met merries en ruinen.

Wanneer je echt last hebt van het hengst zijn dan zou ik niet langer twijfelen maar anders.........niet.....

Groetjes

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:05

ik heb ook wel vaker verhalen gehoord over superbrave hengsten die na een castratie megavervelend werden. ik heb zelf een arabische hengst van anderhalf, maar zolang hij zo lief blijft laat ik hem hengst. hij heeft trouwens nooit alleen gestaan en zal ook niet gebeuren.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 09:55

Ja ik ken ook een stuk of 10 hengsten die allemaal heel makkelijk zijn. Lopen gewoon naast merries met buitenritten. Tuurlijk, het zijn af en toe wel mannetjes maar bij sommige rassen zie je dat mensen ze sneller hengst laten (friezen of haflingers). Een KWPN-er zou ik denk ik sneller laten castreren, die zijn toch vaak iets minder koel in de kop ofzo. Verder heb ik jarenlang op een handelsstal gewerkt, en jonge paarden gereden (KWPN) maar die waren (meestal) echt minder opgevoed en drukker en vervelender dan mijn paardje, en dat waren geen hengsten. Ik probeer hem zo consequent mogelijk op te voeden en hij voed mij een beetje op omdat ik echt superrustig moet blijven, maar heb je dit niet bij elk jong paard? Sommige mensen zeggen hier dat een hengst altijd vervelend wordt op een gegeven moment, maar je moet toch bij elk paard blijven opletten? Dat is ook niet de reden waarom ik hem zou willen castreren. Het gaat mij meer om de sociale achterstand die hij dan krijgt.

Nogmaals, hij staat nu naast de merries, hij kan de hele dag snuffelen. Maar dat vind ik ook niet genoeg. We gaan eerst 2 schuilstallen bouwen, dan ga ik op zoek naar een hengst of ruin die ik erbij kan zetten. En nogmaals, als na de keuring blijkt dat hij niets is voor de fok laat ik misschien alsnog castreren. Maar dat is afhankelijk van hoe hij zich ontwikkeld (in z'n hoofd). Ik kan niet iedereen gaan quoten, er zijn veel reacties maar ik ga in ieder geval geen merrie(tje) erbij zetten, dat vind ik te riskant.

En ik merk het gauw genoeg, als hij mij gaat domineren is het ook afgelopen, dus ik kijk het gewoon nog even aan. (Was het maar zo makkelijk met mensen trouwens, vervelende vriend? ballen eraf hihi)

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:23

Ja was het maar zo makkelijk bij mensen hahahaha. Maar idd je moet zelf goed nadenken wat je wilt en wat je aankunt met hem. Ik wilde de mijne ook niet laten castreren maar heb het toch gedaan omdat hij echt vervelend werd. Hij is pas dit jaar geruind en is nu weer superlief zoals hij was maar hij blijft toch ondeugend en dat is meer omdat hij aan het puberen is zoals elk jong dier. Bij ons staat ook een echte hengst van 7 en dat gaat verder ook super maar die is ook erg goed opgevoed moet ik zeggen

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:39

Die van mij, een welsh A hengst van 2,5 jaar oud, is ook echt een droppie. Keurig opgevoed en heel beleefd. Die heb ik ook wel eens een emmer op z'n achterste gegooid hoor, een jaar terug. De opvoeding gebeurt doorlopend en zolang hij zich netjes blijft gedragen, hou ik hem hengst. Ook hij heeft nooit alleen gestaan. Altijd bij andere hengsten/ruins gestaan. Hij was trouwens vorig jaar zomer vele malen lastiger dan deze zomer maar hij is dus gewoon door mij en zijn weidemaatjes opgevoed.

Mocht hij toch te lastig worden, dan kan hij altijd nog gecastreerd worden, of als het feit dat hij hengst is ervoor gaat zorgen dat hij alleen komt te staan. Dan gaan ook de ballen eraf.

noba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:10

elinax21 schreef:
ik heb ook wel vaker verhalen gehoord over superbrave hengsten die na een castratie megavervelend werden. ik heb zelf een arabische hengst van anderhalf, maar zolang hij zo lief blijft laat ik hem hengst. hij heeft trouwens nooit alleen gestaan en zal ook niet gebeuren.

Groot gelijk joh!! Dit gaat ook over een arabier!!

Succes en volg je eigen gevoel!!

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:18

ik zou hem lekker hengst laten, en een hengst/ruin maatje voor hem zoeken, zodat hij niet alleen is.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:19

noba schreef:
elinax21 schreef:

Groot gelijk joh!! Dit gaat ook over een arabier!!

Succes en volg je eigen gevoel!!

100 procent mee eens

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:51

elinax21 schreef:

Mag ik vragen bij wat ie staat

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:53

Laat castreren geeft zijn eigen problemen, wij hebben op stal 3 laat gecastreerde ruinen staan. Deze kunnen niet bij elkaar in een gemengde kudde staan, want ze willen allemaal het alleenrecht op de merries en geen van drieen geeft op. Een staat nu met een merrie samen (en die dekt hij ook) Een staat in de gemengde kudde met 2 andere ruinen die lager in rang staan en daar geen problemen mee hebben. De laatste gaat hopelijk volgend voorjaar met 2 andere ruinen de wei op.
Vroeg castreren voorkomt dit probleem in elk geval voor een deel.

Zowieso is hengst laten volgens mij alleen een optie voor hengsten die goed genoeg zijn om mee te fokken. De rest mag niet maar heeft wel altijd de drive van de hormonen om te dekken. Zeker zodra de hengst volwassen is en in goede conditie. Castreren is dan veiliger en rustiger, ook voor het paard zelf die dan van de druk van zijn hormonen af is.

Een aantal mensen zijn inderdaad anti hengst laten als het dier niet voor de fok geschikt/bestemd is. Dat is vaak ook het gevolg van ervaringen met hengsten en van de wens om hun paarden zo paardwaardig mogelijk te houden.
Ook zijn de eigenaren met brave rustige hengsten vaak degenen die door die hengst een blessure oplopen, omdat ze niet goed opletten. "Hij is immers zo braaf". Tja, niet altijd dus.

Parelli stelt zelfs dat een volwassen hengst in goede conditie waarschijnlijk gevaarlijker is dan een grizzly beer. Hoe braaf je hengst dus nu nog is dat zegt niets over hoe hij als volwassen paard zal zijn en over hoe plotseling dit kan omslaan. Zielig vindt ik mede daarom geen reden om een hengst niet te castreren die niet goed genoeg is voor dekdienst en ook als zodanig dienst zal gaan doen.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 07:58

tamary schreef:
Ook zijn de eigenaren met brave rustige hengsten vaak degenen die door die hengst een blessure oplopen, omdat ze niet goed opletten. "Hij is immers zo braaf". Tja, niet altijd dus.
Citaat:

Nou dat vind ik onzin, sorry. Je moet altijd blijven opletten, en soms heb je je dag niet en dan gebeurt er iets, maar dat is onafhankelijk van het geslacht hoor. Ik heb al een jaar lang last van mijn knie door mijn vorige paard (en mijzelf een btje ), en dat was een ruin.

Dat andere stukje over volwassen hengsten, daar ben ik het wel mee eens. Als een volwassen hengst helemaal niet mag dekken dan kan ik me voorstellen dat de hormonen door zijn lijf gieren en dat is inderdaad paardonvriendelijk. Helemaal mee eens.

Parelli stelt zelfs dat een volwassen hengst in goede conditie waarschijnlijk gevaarlijker is dan een grizzly beer. Hoe braaf je hengst dus nu nog is dat zegt niets over hoe hij als volwassen paard zal zijn en over hoe plotseling dit kan omslaan. Zielig vindt ik mede daarom geen reden om een hengst niet te castreren die niet goed genoeg is voor dekdienst en ook als zodanig dienst zal gaan doen.

En ik bedoelde niet dat ik de castratie zelf zielig vind, maar de sociale achterstand. Maar ik heb hem gekocht met 2,3 en hij is nu 2,5 jaar dus ik denk dat dat half jaartje wachten voor de keuring op zich niet zoveel extra complicaties met zich meebrengt. Oef ik val in herhaling...

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 00:20

Het gros van de hengsten in Nederland is gewoonweg niet geschikt voor de fokkerij, als dekhengst (want daar laat je in 9 van de 10 gevallen je hengst hengst voor).
Wees dan ook realistisch; als hij niet geschikt is voor de fok qua lichaam, bouw, gangen en dergelijke (ook zijn papieren moeten interessant zijn) dan houdt 't op. Als je paard geen kans maakt als dekhengst, castreer hem dan gewoon. Gun hem zijn lol en castreer hem, rond zijn eerste verjaardag, nog voordat het knopje van de pubertijd omgaat en hij hengstenstreken gaat krijgen. Hij zal er socialer door worden en een veel plezierig leven als ruin tegemoet gaan!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 00:45

lekker hengst laten, waarom laten castereren als die braaf is? is zonde zet er gewoon een ruintje bij komt alles goed. ik had een 12 jarige hengst altijd gedekt noem maar op maar toch super braaf. ligt aan het karakter van het paar dik zal zeggen kijk het nog even aan en zet er een ruintje bij.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:10

Als hij niet voor de dekdienst hoeft zou ik hem laten castreren.
Zowiezo kan je dan inderdaad meer sociale contacten houden voor hem. Het klopt dat er meer paarden alleen staan, maar dat hoort niet in mijn belevings wereld.

Wat denk je trouwens dat een hengst continue gek wordt van hormonen terwijl hij niet mag dekken, er stond ook een stukje in Bit hierover. De hormonen gaan gewoon lekker door, terwijl hij er niets mee kan.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:34

Ook dat is afhankelijk van het paard. Dus per paard te beoordelen. Sommigen kunnen tot het einde der tijden hengst blijven zonder problemen en rustig in een koppel ruins lopen. Anderen zijn als jaarling al niet meer te hanteren. Vaak zie je dan dat castreren niets oplost.

Hiervoor geldt dus zoals bij zoveel dingen dat er geen standaard aan te geven is.

Ik kijk die van mij aan en als het hengst zijn belastend wordt voor paard of omgeving dan is de castratie snel gebeurd hoor.....

Mandy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 10:48

hoeduur kost castreren dan van een shetlander hengstje??

Kusjes Mandy