Hoeven na hoefbevangenheid (!!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie1

Re: Hoeven na hoefbevangenheid (!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:46

Hoi,
Het is inderdaad een vreemde uitgroei. Mijn paard is in maart hoefbevangen geraakt. Hij moet nu elke zes weken naar de hoefsmid, en staat op een speciaal ijzer met een open teen zodat hij makkelijker af kan rollen. Ook wordt de druk op de teen hierdoor verminderd. Ze hebben zoals op de fotos te zien is niet zijn hielen laten zakken. Op zich klinkt het verhaal wel logisch maar ik denk dat je wel een hoop meer druk op de pezen er door veroorzaakt. En zoals op de fotos te zien is hoeft dit helemaal niet nadelig voor de hoefbevangeheid te zijn.
Groetjes Kimmie1

Afbeelding

Afbeelding

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:08

...het is iid zo als je de stand gaan veranderen van een paard,ipv naar voren hem meer op de hiel zet, dat het paard daar last van kan krijgen mbt de pezen het is dan ook zaak dat dat heel langzaam gebeurd,bij mijn paardje hebben we dit ook gedaan(HKO paard van TB naar NB gegaan)..en we hebben tot nu toe 1 keer gehad dat het te snel ging en toen heeft ie iid een paar dagen flink pijn gehad maar ook razendsnel er bovenop gekomen(paar dagen)..dat was echt bizar..zet zo'n paardje dan wel op een zachte ondergrond!!!...zal niet zeggen dat ik het fijn vond om te zien maar goed, we moesten er doorheen!
Laatst bijgewerkt door Jasmijn76 op 10-10-05 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:09

Je moet niet vergeten dat als het hoefbeen verkeerd in de hoefcapsule zit, de pezen ook onder een verkeerde spanning staan (of gebrek aan spanning)! Maar idd: alles moet met beleid gebeuren. Zo *rats rats* de hielen naar beneden halen is mi nooit een goed idee!