Tildren - ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: Tildren - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:18

@ Mist, mij verklaren ze ook voor gek hoor, 2 afgekeurde paarden houden en ze dure behandelingen geven terwijl 1 vd 2 amper nog gereden kan worden
en toch blijf ik er mee doorgaan zolang ik weet dat het werkt

@ knavia, die spiertrillingen krijg ik zelf ook van bv verdovingen(lag oa flink te shaken bij de kaakchirurg beide keren, NA de verdoving, ervoor dus niet) en binnenkort krijg ik contrastvloeitstof ingespoten ivm MRI scan, waarbij je ook dat soort bijwerkingen kan krijgen...

overigens staat ze met dr kont te trillen alsof er aan 2 kanten een vliegje op dr bil of bovenop dr kruis zit, ze staat niet te shaken op haar benen hoor
lees voor de grap eens de bijsluiters van bv de spierverslappers die ik dagelijks slik daarin moeten ook alle mogenlijke bijwerkingen staan, en dat zijn er nog al wat!

bovendien word Tildren al veel langer in het buitenland gebruikt oa frankrijk en is het middel gelijk aan een middel(of iig de werkende stof) aan een middel wat mensen met botkanker krijgen

mijn pony doet het er iig super op, heeft 1 vd 3x een tijdje staan trillen(laatste halfuur aan het infuus en nog kwartiertje erna) en de 2e keer pas de laatste 5 min aan het infuus eventjes trillen en verder niet
andere paarden die ik aan t infuus heb gezien hadden er geen last van, ook koliek heb ik nog niet gezien of van gehoord na een infuus, dat zou bij inspuitingen wel iets hoger liggen qua kans er op

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 20:17

Mist, dat er topsportpaarden overlijden begrijp ik ergens wel. Die staan vaak onder zoveel stress dat ze dat soms niet aankunnen. Ik kan me indenken dat zulke paarden eerder een hartaanval krijgen dan paarden die minder zwaar trainen, reizen en stress hebben.

Het klinkt op zich veelbelovend dat tildren, maar toch blijf ik het 'eng' vinden. Ze is al heel koliekgevoelig (verstoppingskoliek en stresskoliek door stress in de kliniek) en ik moet er niet aan denken haar kwijt te raken door zoiets...

Renske, heeft Quentin nooit tildren gekregen of is dat alleen zinvol wanneer het om een probleem in de benen gaat?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:59

ik heb geen flauw idee of het bij Q zou kunnen helpen, niet eens aan gedacht eerlijk gezegd
hij heeft (wrsch) wel wat slijtage aan zn rug ivm die jarenlange scheve stand van zn bekken, heup, rug etc maar hij doet het nu goed met glucosamine+steffi, en om het zomaar te proberen is het een beetje duur, iig hij doet het nu super, dus denk niet dat als het idd werkt, dat ik veel verschil zal zien. maar is zeker wel iets om te onthouden voor t geval hij last mocht krijgen van bv zn rug of heup ofzo door slijtage...

wat ik uit ervaring weet is dat spat het beste effect heeft bij beenproblemen, met name bij spat heeft het hele goede resultaten, maar daar word het ook het meeste bij gebruikt.

de laatste tijd hoor je echter steeds meer dat ze het ook bij andere dingen gebruiken, zoals dat paard wat ik ken waarbij t gebruikt is om straalbeentje te verbeteren, dat was wat poreus

destiny is trouwens ook erg koliekgevoelig, ben haar bijna kwijt geweest aan koliek lang voor ze met tildren behandeld werd
als ze zo stressvol zijn op de kliniek dan zal ze wrsch wel een verdovingsspuitje krijgen zodat ze wat suffer wordt, dat verminderd ook meteen de kans op koliek

iig dit heb ik de DA horen zeggen toen ik mee was met het paard van een vriendin(andere kliniek dan mn eigen DA ) dat je de kans op koliek kan verminderen als ze domosedan krijgen(of soortgelijk middel)

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:16

Hier nog een (ex)Tildren gebruikster. I.v.m. hko heeft mijn ruin een jaar of 2 (of is het alweer 3) jaar geleden een Tildren infuus gekregen. Gewoon thuis, in zijn eigen box en terwijl het infuus doorliep hebben de dierenarts en ik een lekker bakkie warme choco gedronken in de stal zodat we hem goed in de gaten konden houden. Het duurde een uurtje. Geen bijverschijnselen, geen enge toestanden en de rekening werd betaald door de verzekering.
Ik vond wel dat mijn paard aanvankelijk stukken beter liep en het grote voordeel van Tildren vond ik dat je een paard niet hoeft stil te zetten na de behandeling. Hij mocht gewoon de wei in en ik mocht voorzichtig rijden. Met inspuitingen van gewrichten met bijv. Hyaluronzuur moet een paard vaak enige tijd boxrust hebben, en dat vind ik persoonlijk niet prettig.

Omdat hij toch wat typisch bleef lopen en ook de dierenarts niet echt kon verklaren wat er nog meer aan de hand was, ben ik weer verder het geneeskundige circuit ingedoken. Na 4 jaar en alle mogelijke therapieen + geneeswijzen te hebben losgelaten op dit paard, bleek er nog maar 1 oplossing: zadel in de wilgen hangen en zolang het nog ging in de wei laten lopen, maar het laten inslapen was eigenlijk nog de beste optie, want behalve hko mankeert hij nog zoveel meer. We zijn nu alweer dik anderhalf jaar verder en hij is er nog steeds. Iedere ochtend staat hij me met zijn vrolijke kraaloogjes aan te kijken en is nog hardstikke vrolijk en actief in de wei. Zodra ik hem achteruit zie gaan zal ik de beslissing nemen hem in te laten slapen, maar voorlopig heeft hij het nog zo naar zijn zin, op deze manier mag hij 100 jaar oud worden van ons.

Inmiddels is paard nummer 2 van ons ten prooi gevallen aan artrose, samen met nog andere dingen waar ze (op dit moment) nog geen last van heeft. De hoefsmid heeft haar op break-over beslag gezet en boven mijn verwachting gaat het tot nu toe hardstikke goed (knock on wood), ik ben wel een beetje benauwd voor de komende winter, kou en vocht doet geen goed bij dit soort aandoeningen. Als ik zou weten dat Tildren haar zou helpen, zou ik het beslist weer doen, maar ik laat niets inspuiten zolang het goed gaat. Mijn ambities met rijden heb ik een heel eind omlaag geschroefd, meer dan een beetje recreatief tuffen zit er niet in, maar daar heb ik geen moeite mee. Als die beesten het naar hun zin hebben en geen tekenen van pijn vertonen, ben ik blij. Moet ik ze helpen met medicijnen en zou Tildren hiervoor uitstekend zijn, doe ik het zo weer.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 09:24

Bedankt voor jouw ervaring labe! Dat klinkt toch ook weer positief...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:25

@Jura, mijn paard is ook heel erg koliekgevoelig (kuil iets broeierig vanwege de hitte buiten = koliek 1x equimax = koliek)
Ze krijgt trouwens de behandeling aan huis, gewoon in haar eigen stal.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 15:33

Dat is wel handig, maar ik heb net iets meer vertrouwen in de kliniek dan in de DA, vraag me niet waarom. Weet ook uberhaupt niet of de DA het zelf doet.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:17

Een vriendin van mij heeft haar paard in het begin van dit jaar met Tildren laten behandelen. Sindsdien loopt hij (een HKO paard) beter als ooit tevoren, speelt ie meer, is frisser, voelt zich goed en staat ipv op egg-bars weer op gewone ijzers van voren. Het is dus nog geen jaar, maar tot nu toe in elk geval erg gunstig resultaat!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 09:34

Ja ook dat klinkt wel goed zeg...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:36

Ik heb zelf geen ervaringen met Tildren weet wel dat mijn verzekering het niet dekt tenzij je een speciale verzekering hebt die Tildren en nog een paar extreem dure behandelingen vergoed.
Ik heb er wisselende verhalen over gehoord net als over inspuiten. Sommige paarden knappen heel erg goed op en andere hebben er weinig aan.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 15:38

Ojee...als de verzekering het niet vergoed weet ik niet of ik er aan begin. Dat wordt wel heel erg duur. Maar snel eens informeren dan...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:05

Zo! infuus zit erin, alles is goed gegaan !

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:06

Okee dan!! Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen over een paar weken!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:47

jeddah schreef:
Okee dan!! Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen over een paar weken!

Dat zal niet spectaculair zijn Jeddah het paard loopt goed (kort, maar rad) het is alleen haar jaarlijkse onderhouds-dosis meestal merk ik wel dat ze vooral achter ruimer gaat lopen- ipv niet de hoefafdruk van de voorvoet aanraken, echt instappen....

Heb me trouwens uit laten legen wat Tildren (volgens de fabrikant) doet: mijn concrete vraag was "als alle botten elk jaar compleet vernieuwd worden- hoe komt het dat ook de arthrose "vernieuwd" wordt" zoals ik het heb begrepen: het bot groeit vanuit het kraakbeen, er wordt bot opgebouwd, maar ook "opgevreten" waardoor de beenderen hol worden, in deze holtes is beenmerg te vinden ( het bekende mergpijpje die je aan honden geeft)
als de gewrichten niet lijnrecht op elkaar staan, of er onevenredige belasting plaatsvindt (door bv springen- en de techniek van het paard zelf, of een bepaalde manier van lopen) dan wordt er op die plaats meer bot aangemaakt om de krachten op te vangen. Mijn DA legde dit uit aan de hand van "metselaartjes" en "happertjes" als dat niet in evenwicht is: ellende. Tildren herstelt dit evenwicht.

Ik weet niet of ik dit 100% goed heb verteld...but correct me if i'm wrong !

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:58

klopt Mist, dit is in kindertaal uitgelegd wat ik in de folder van Tildren heb staan

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 17:42

Renske20 schreef:
klopt Mist, dit is in kindertaal uitgelegd wat ik in de folder van Tildren heb staan

Kan zo de regering in met mijn "Jip en Janneke" taal

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:00

Maddox heeft 4 weken geleden een Tildren infuus gehad, maar tegelijkertijd ook een inspuiting EN een shockwave therapie.
Hij heeft diverse kleine mankementjes in z'n ondervoet rechtsvoor.
19 oktober moeten we terug naar van Schie en dan wordt bekeken of het verbeterd is.
Maar de vraag rest dan waarvan het verbeterd is, van het infuus, van het inspuiten of van de shockwave....................mmmmm

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:02

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:10

Die slijmbeursonsteking die erbij zit bj Maddox is heel erg pijnlijk ! ik heb er zelf nu ook last van (pols- komt geregeld terug) en ik vermoed dat hij daarvoor ingespoten is met ontstekingsremmers, dat is namelijk een moeilijke plek om op een andere manier te behandelen. Die Tildren is de nabehandeling ws om te voorkomen dat er arthrose ontstaat (heb ik toevallig gisteren nog besproken met een DA van de Bosdreef - het was opendag en verschrikkelijk druk, maar heb toch een DA weten te strikken voor al mijn vragen we hebben daar trouwens ook o.a. dat MRI apparaat kunnen bewonderen !)

Ben zeer onder de indruk van deze kliniek ben blij dat ik daar maar 3/4uur vanaf woon

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 05:13

Joooo hier ook iemand met slechts een heeeel klein beetje ervaring met Tildren. Ik heb een half jaar geleden een GEWELDIG paard gekocht. Pr St George niveau, 13 jr en een enorme BEAUTY!!!!

Heb nog niet veel geluk met hem gehad, maar het is even niet anders. Gezien ook mijn beautifull horse tekenen vertoonde van niet geheel rad zijn is ook hij behandeld met Tildren. Dit is echter in twee sessies van infuus gebeurd op stal bij de dierenkliniek. 's morgens brengen, 's avonds halen. Eitje zo gepiept. Ik vond dat wel fijn want dan hebben ze er het beste zicht op.
De tweede behandeling is net 14 dagen geleden uitgevoerd en we kunnen er dus nog niet veel over zeggen, maar ik rijd hem inmiddels al wel weer zij het een zeeeeeeer lichte arbeid en het lijkt goed....

Mijn paard is wel verzekerd en de verzekering dekt de behandeling ook (behalve 25% eigen risico) dit had ik van tevoren ook bij de verzekering na gevraagd.
Ik laat de resultaten wel even weten.

Greetz

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 15:56

Ik ben erg benieuwd! Ik ga volgende week weer naar de kliniek en ben benieuwd of ze dan inderdaad met Tildren of een ander middel gaan werken.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 08:58

Heel veel suc6 ermee. Laat het even weten.

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 18:57