Hoe geef je een paard prednisolon capsules?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Re: Hoe geef je een paard prednisolon capsules?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:19

de buitenkant van zon capsule bij mensen dient helemaal niet tegen de vieze smaak. het is zodat het medicijn niet in de maag al word opgenomen.... dus ik neem aan dat dit bij paarden ook zo is...
zelf zou ik het dan ook nooit open maken

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:38

Hoi

Het is heel makkelijk toe te dienen met appelmoes en een 50 cc spuit met grote opening. Deze kun je halen bij elke apotheek. Ik geef het mijn pony ook op deze manier. Je zuigt een beetje appelmoes op en je spuit het eruit op een bord of iets dergelijks. Vervolgens maak je een kuiltje in de appelmoes en meng je de opengebroken capsule er voorzichtig doorheen. Als je dat gedaan hebt doe je weer een beetje appelmoes opzuigen uit de pot en vervolgens ga je de inhoud op het bord voorzichtig opzuigen met de spuit. Wel af en toe natuurlijk even naar beneden tikken en omhoog duwen zodat je weer opnieuw kan zuigen. Als je alles hebt opgezogen zuig je nog een beetje uit de pot appelmoes op en dien je de spuit toe als een wormekuur in de hoek van de mond en spuit je het vervolgens langzaam leeg in de mond. De reden dat ik zeg dat je voor en na de prednisolonmix wat appelmoes doet is omdat het paard dan ook het idee heeft dat het wat lekkers krijgt. Het werkt bij mij perfect en hij staat al klaar 's morgens voor de spuit met appelmoes. Probeer maar en je zal zien dat het werkt. Wat wel belangrijk is is dat je zorgt dat er geen lucht meer inzit maar na een beetje oefenen zal je zien dat het werkt. Succes

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:59

rensju schreef:
de buitenkant van zon capsule bij mensen dient helemaal niet tegen de vieze smaak. het is zodat het medicijn niet in de maag al word opgenomen.... dus ik neem aan dat dit bij paarden ook zo is...
zelf zou ik het dan ook nooit open maken

Denk je nou werkelijk dat een paard die capsule niet kapot kauwt? En die capsule lost in de maag heel snel op, zit het poeder alsnog in de maag.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:49

dat zeg ik niet, het lijkt me dus ook erg irritant om zon ding je paard binnen te krijgen, maar openmaken lijkt mij niet echt goed
en hoe weet je dat ie oplost in de maag? dan konden ze ook wel een gewone pil geven ofzo...

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 21:35

Eindelijk heb ik het topic weer gevonden. Ben niet zo lang met bokt bekend dus het was even zoeken.

Ik heb het de veearts gevraagd en de prednisolon capsules mag je open maken en door het voer doen. Zolang je paard het maar binnen krijgt, da's het belangrijkste.

Ik heb alleen weer een nieuwe kuur. Op de ventipulmin stond maximaal 10 dagen terwijl de veearts 20 dagen had voorgeschreven. De eerste 7 dagen 2x 2 pompjes en dan 13 dagen 2x 4 pompjes. Omdat hij niet meer hoestte ben ik er na 10 dagen mee gestopt. Helaas kwam het na een week weer terug. Nu heeft hij een nieuwe kuur prednisolon maar dan voor 14 dagen ipv 7 en de ventipulmin ook voor 14 dagen en dan 3 pompjes. Voortaan maar luisteren naar de veearts?

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:35

Hoi

Ik heb net ook zelf weer een kuur gehad met prednisolon voor mijn pony. Je moet alleen niet vergeten dat prednisolon de weerstand van een paard/pony afbreekt en de verschijnselen onderdrukt en dat dan op die manier de pony/paard iets rust krijgt in het ziektebeeld waardoor het vaak lijkt of paard/pony is genezen. Dit is niet het geval. Verder is erg belangrijk dat je de kuur met de ventilpulmin goed afmaakt. Ik zou toch maar even oppassen met de prednisolon, het is trouwens hetzelfde middel als voor mensen maar dan heet het prednison en ook dat is troep weten we en onderdrukt alleen maar het ziektebeeld. Paarden met chronische bronchitus of die dampig zijn die krijgen vaak een onderhoudsdosis voorgeschreven omdat ze dan beter te berijden zijn. Het nadeel hiervan is dat het paard door zijn eigen kunen heen gaat lopen en uiteindelijk slechter af is dan zonder de prednisolon.
In ieder geval succes ermee

belinda73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:31

hoi ik zou zeker die capsules in de ochtend geven want dat heeft te meken met een stof die je paard aan maakt in de loop van de dag anders krijgt hij dat teveel dat zei mijn dieren arts teminste mijn paard heeft er erg goed op gereageerd hij werd alleen heel erg sloom er van leek wel of dat ie in een roes leefde .en ik deed de capsules gewoon in een klein beetje slobber ging prima.
groetjes belinda

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:18

Prednisolon capsules kun je idd het beste geven voor 9 uur 's ochtends, dit heeft te maken met het natuurlijke dag/nachtritme van de corticosteroiden produktie in het paard zelf. Als je ze na 9 uur geeft verstoor je dit ritme.

Ik ken ook een aantal paarden die de capsules gewoon opaten met een handje brok. Geen vieze handen, hap slik weg. Niet elk paard zal dit doen maar het is het proberen waard!

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 21:27

Die van mij laat alles uit zijn mond vallen. Het is een raar paard. haha. Hij lust geen pepermuntjes. haha.

Hij krijgt het nu 's morgens vroeg door zijn voer, dit gaat super. Ik heb ze dan wel opengemaakt.

Hij wordt er niet sloom van, gelukkig. Ik pas ook het werk erop aan hoor. Ik galoppeer niet, draaf maar 20 minuutjes en stap 40 minuten.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:45

Vlimmen schreef:
Prednisolon capsules kun je idd het beste geven voor 9 uur 's ochtends, dit heeft te maken met het natuurlijke dag/nachtritme van de corticosteroiden produktie in het paard zelf. Als je ze na 9 uur geeft verstoor je dit ritme.

Ik ken ook een aantal paarden die de capsules gewoon opaten met een handje brok. Geen vieze handen, hap slik weg. Niet elk paard zal dit doen maar het is het proberen waard!

Jij moet familie van Dr. Vlimmen zijn, want zo is het precies! Gewoon met wat brokjes en weg zijn ze.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:11

Die brokjes trapte die van mij niet toch echt niet in. Ze weigerde gewoon te eten

Mijn merrie heeft deze kuur van de zomer ook gehad. Ik blijf erbij dat het bij mijn merrie een soort allergische reactie is en dat ze net zo goed een antihistamine-product kan krijgen ipv een bronchospasmolyticum. Het helpt wel iets(logisch, want je maakt met de ventipulmin de luchtwegen wijder en met de prednisolon onderdruk je de ontstekingsreactie), maar eigenlijk gaat het zonder bij haar ook altijd weer over.
Het is ieder jaar vast prik eigenlijk, precies in de hooikoortsperiode. Verder hoor ik haar nooit, alleen die paar weken is ze kucherig.

Denk er trouwens aan dat iig de Ventipulmin een positieve dopingtest geeft. Ik weet niet precies hoe lang het aan te tonen is, maar ik geloof tot een week of drie na de laatste dosis(weet je veearts wel).
Even iets om rekening mee te houden als je weer wil gaan starten

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 22:18

Had ook wedstrijd zondag maar heb ik afgezegd. Liever het zekere voor het onzekere.