Artrose, wat doe je ermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re: Artrose, wat doe je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:26

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:38

Kijk even op deze link:

www.paardenbegrijpen.nl

Zij heeft nu een paard in training met artrose.

Hieruit blijkt maar dat je best kan rijden op een paard met artrose. Mijn paard heeft het ook, maar stilstaan doet haar geen goed.. Ze heeft het aan haar voorbenen, en zolang is écht op de achterhand rijd, loopt ze NIET onregelmatig. Ook geven wij haar Arthri Aid en MSN. We smeren haar elke dag op de artrose plaatsen met multi milk en voor het rijden met een ander smeerseltje. (Ben ff vergeten hoe dat heet) en ze doet het beter dan ooit!!!

Hoop dat het goed gaat met het paardje

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:20

Fielychi schreef:
ik snap je.
Ik probeer iedereen te snappen, maar als een paard geen paard meer kan zijn, houdt het voor mij op.
Maar natuurlijk heeft iedereen daar zijn eigen ervaringen in en eigen mening.
Ik kijk er waarschijnlijk ook zo tegenaan omdat dit mijn ervaring is geweest. Voor andere mensen klinkt mijn wijze van denken heel hard/gemeen misschien zelfs, maar ik bekijk het juist andersom.

Enkele uitzondering daargelaten, denk ik dat de meeste mensen hier met hun arthrose paarden goed bezig zijn. Als je paard zoiets mankeert, dan ben je juist heel erg kritisch op hoe het paard de stal uitkomt en hoe hij loopt, veel meer zelfs dan mensen die DENKEN een gezond paard te hebben. Als ik de verhalen sommige mensen hier op bokt volg (paard weer kreupel, wat zou het zijn ? vorig jaar had ze dit ook eens) dan prijs ik mij zelfs gelukkig. Deze paarden worden 2 weken op rust gezet (lees; weidegang) en worden weer opgepakt. Dat soort dingen doe ik dus niet, en overkomt mij ook niet....want behalve toen die van mij 14 was (en daarna op speciaal beslag ging) heeft ze nooit meer kreupel gelopen (behalve hoefzweren-die tel ik niet mee) Mocht die van mij een pasje verkeerd zetten als ik ze zometeen uit de wei haal om te gaan rijden, dan staat vanavond nog de DA op de stoep ! en worden er ws morgen nog foto's gemaakt, er wordt iig niets "aangekeken"

als mijn paard pijn zou hebben, zou ik dat echt wel weten- en ben ik in financiele zin bereid om tot het uiterste te gaan om het op te lossen.
In preventieve zin worden er elk jaar foto's gemaakt- waaruit 3 DA's (van 2 verschillende klinieken) concluderen dat het stil blijft staan, nu al bijna 5 jaar. Donderdag krijgt ze, ook preventief, een Tildren kuur zoals elk jaar, daarbij ook glucosamine en chrondroitine.

En omdat ik, zoals ik al zei, tot het uiterste ga heb ik bovendien een paar mnd geleden zelfs Steffi vd Laarse uitgenodigd om te bepalen of mijn DA's gelijk hebben, en ik goed bezig ben met dit paard. Om haar zover als mijn geheugen reikt letterlijk te quotenna een onderzoek van 45minuten: "het is bijna ongelooflijk maar dit paard heeft geen pijn- mocht ze er over een aantal jaren last van krijgen, bel me, dan kom ik gelijk. Ik ga haar niet behandelen tegen arthrose (accupunctuur) omdat ze er geen last van heeft"

Daarbij, als een paard pijn heeft, of niet lekker in zijn vel zit, dan merk je dat als eigenaar (zeker als ze net zoals bij mij nog nooit anders dan aan huis gestaan hebben) doffe vacht, minder energie, minder attent, minder bezig huoden met de andere paarden, en ze glimmen dan ook zeker niet als een spiegel zoals het paard in mijn profiel.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:25

Bij Miro is in April in zijn rechtervoorbeen ook beginnende Artrose vastgesteld (en een bechadiging aan het hoefbeen) en hij had volgens de veearts op stal moeten blijven en 1x per dag een stukje aan de hand stappen. Alle paarden gingen per 1 Mei het land in en ik vond het zielig om Miro dan in zijn uppie binnen te houden terwijl alle andere paarden lekker buiten staan. Ik heb tegen de veearts gezecht dat ik er liever iets langer over doe om hem goed te krijgen dan dat hij de hele dag ongelukkig (en staan te weven) op stal stond. Miro is dus lekker 24/7 het land in gegaan en na de eerste dag en racepartij liep hij de dag erna heel slecht....maar dat was de enige keer dat hij ging rennen, voor de rest heeft hij zich erg koest gehouden en ben ik hem Corta-flx gaan geven en al snel liep hij niet meer kreupel. Nu ben ik sinds vorige maand weer lekker aan het rijden en heeft hij tot nu toe nog geen stap kreupel gelopen Ik heb hem niet op ijzers maar rijdt hem sinds 2 jaar met schoenen, bevalt super en zolang Miro niet laat zien ergens last van te hebben en glimmend, met een heldere ooguitdrukking en vrolijk werkt en op stal staat blijven we lekker zo doorgaan Hij hoeft van mij geen zware dingen te doen, 2x per week 30 min dressuren en voor de rest lekkere buitenritjes zijn mij genoeg, al zou hij alleen nog maar kunnen stappen...dat is voor mij geen reden hem van zijn leven te beroven

Btw: er staat bij ons op stal een quarter met artrose maar zolang hij Joint Supplement krijgt gaat het super en loopt hij rustig een rit van 5 uur uit zonder problemen. En so what dat hij niet zonder poedertjes kan? Ik kan ook niet zonder mijn wekelijkse injectie en heb ik vaak last van mijn MS maar dat betekent niet dat je mij een spuitje moet geven

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:14

Fielychie:

Mijn paard heeft weinig pijn er aangehad, dat heeft mijn DA zelf gezegd, omdat we er zo snel zo veel aan gedaan hebben! Het is nu zo'n 4, 5 jaar terug dat dat allemaal gebeurd is, en door, net wat een boel anderen zeggen veel beweging kan een paard met artrose best normaal leven! Hij heeft door al dat stappen en buiten staan zelf een weefsel om het verkalkte gewricht gemaakt, waardoor hij (zolang er geen druk op wordt uitgeoefend) perfect loopt. De eigen woorden van de DA die hem behandeld heeft.

Onaceptabel is een paard met reuma dus niet! Je moet alleen wat meer rekening houden, en naar mijn mening is er niks verkeerds met mijn paard, hij rent, kliert en doet met anderen, en als ie pijn had liet ie t wel zien.

Niets persoonlijks hoor, maar kan er zow boos om worden dat als een paard niet meer gebruiksgeschikt is door ziekte of wat dan ook, gelijk "opgegeven" wordt...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:21

Licht er aan in hoeverre maten het zich heeft ontwikkelt. Ik ken iemand die een pony heeft met atrose de pony is inmiddels 19 jaar oud maar loopt nog goed rond hij mag nu genieten van zijn oude dag en mag afentoe mee met een wandeling oid.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:48

als het bot op bot is zou ik ook kiezen voor inslapen maar bij de meeste is dat niet zo. mijn paard heeft artrose in de kogels en heeft een super leven. Behalve dat ze niet meer mag springen omdat ze denken dat het niet goed voor haar zal zijn. Ze is gelukkig ziet er gelukkig uit en ziet er ook zeker gezond uit. denk dat iedereen die haar nu zou zien niet zou denken dat ze iets heeft. Een paard wat echt ergens last van heeft laat dat echt wel zien daar ben ik van overtuigd!!!!! Als je je paard goed kent weet je echt wel wat je voorhem kan betekenen in wat voor zin dan ook.
mijn paard gaat gewoon nog door in de dressuursport en ik hoop dat ik ooit de L2 nog doorkom dan zou geweldig zijn. ik had natuurlijk andere plannen met haar maar helaas. Springen was haar ding. dat dressuren ligt haar helemaal niet maarja ik kan nu helaas niets anders. lange buitenritten zijn ook niet goed voor haar dus dat gaat het ook niet worden. Saai is het wel. Ik ben blij dat mijn paard dag en nacht buiten kan staan en gelukkig is. Zolang dat het geval is blijft ze bij mij.