Gezichtsbruiner bij wond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Gezichtsbruiner bij wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:41

Psies, alleen de baten van het professionele advies komen in je eigen zak terecht, en dan is het niet objectief meer

equidynamics

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:56

Er zijn in Nederland meerdere (fysio)therapeuten die gebruik maken van lasertherapie..
Verder is er genoeg wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat lasertherapie werkt bij wondgenezing.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:02

Over het algemeen ervaar ik dat Uv licht (met mate) positieve effecten kan hebben op de huid. Het verminderd puistjes en exceem bij mensen. Ik zie niet in waarom dat het bij een paard geen positieve effecten kan hebben. Alleen meen ik me herinneren dat de paardenhuid gevoeliger is. Voorzichtig beginnen dus.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:48

Dat is mijn ervaring ook ja.
Bij mensen begin je met 10 min., mijn DA adviseerde 3 min., dus dat zal wel goed zijn. Hij heeft er tenslotte ook gewoon mee buiten gestaan toen het zonnig was.

Ik probeer het vanavond gewoon en zal laten weten hoe het gaat!

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:06

Ik heb ook de gezichtsbruiner gebruikt en Vulcatanzalf van de firma jansen super spul is tegen wildvlees..

Afbeelding

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:08

En zo is hij nu
Afbeelding

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 20:49

Zo hee! Dát mag je gerust een spectaculaire verbetering noemen!
De wond waar ik het over heb is echt maar een schrammetje vergeleken met jouw plaatjes... Hoeveel tijd is daar overheen gegaan?

Ik heb 'm net voor het eerst gebruikt. Het uitrollen van het verlengsnoer vond hij enger dan de lamp zelf *snork* Morgenochtend vroeg weer.
Ben benieuwd.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:00

Margreet schreef:
Zo hee! Dát mag je gerust een spectaculaire verbetering noemen!
De wond waar ik het over heb is echt maar een schrammetje vergeleken met jouw plaatjes... Hoeveel tijd is daar overheen gegaan?
.

grappig dat je zeg spectaculaire verbetering hij heet nl Spectaculair
en het heeft ongeveer een week of 8 geduurt en voordat we zijn gaan rijden nog wat langer hoor

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 05:37

haha dat is toevallig Maar zo sta je 'm vast niet bij de wei te roepen?
2 maanden... Dat vind ik best heel snel voor zo'n smerige wond!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:29

Dat is wel heel erg mooi genezen.
Ik hoopte met mijn paard na twee maanden de boel wel dicht te hebben maar als ik deze wond zo zie en dan vergelijk met het gat wat ik thuis zie dan vrees ik dat ik er nog een paar maanden bij moet denken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:57

Ik heb gisteren ook gelijk de gezichtsbruiner er ruim 3 minuten opgezet. Mijn bijrijdster had er toevallig nog één op zolder liggen die ze niet gebruikte. Ik ben benieuwd.... Duke vond het wel een grappig ding.... (fel licht zeg).

Baadt het niet, dan schaadt het niet, ga ik vanuit.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 17:25

"schaadt het niet" geldt niet als je het ding er te lang op zet he, ik hou me strikt aan die 3 minuten.

Hij had iedere ochtend toch een iets opgelopen been dat overdag in de wei dan wel weer slonk. Gisteravond 1e behandeling gedaan en vanochtend was poot gewoon dun. Ik hou het nog op toeval, maar wie weet....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:51

Het is in ieder geval wel heel erg toevallig.

Ik zal met mijn dierenarts ook eens overleggen of hij het wat vindt.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:58

Hoop dat het werkt Margreet!
Misschien nog een tip ter zijde - toen Kenzo (van Tom&Carola, je weet wel) die grote wond had aan zijn achterbeen, had Tom een 'wondermiddel' tegen wild vlees. Kenzo's wond was alleen al 1,5 maand oud dus dat schoot weinig op... Maar misschien heb jij er nog wel wat aan. Misschien een idee?! Mocht ik hem spreken, zal ik het vragen!
Succes!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:12

Ik hab als paardenfysiotherapeut af en toe zo'n gezichtsbruiner bij wondbehandeling gebruikt. Wees er erg voorzichtig mee!!!!
Begin met 2 keer per dag 1/2 minuut op 80 cm afstand. Hou dit een week vol. Daarna rustig opbouwen met 1/2 min. erbij per week. Kijk goed naar de randen om de wond, die moeten lichtroze blijven. Doe je het langer, kan je de huid lelijk verbranden. Je kan beter onder- dan overdoseren.
3 Minuten is te lang!!!
Succes ermee

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 21:35

Ik ga liever op mijn eigen DA af dan op advies van iemand die ik niet ken eigenlijk...
(En ik ben zelf -helaas door schade en schande- ook niet helemaal simpel als het op paarden"verpleging" aan komt )

Het gaat tot nu toe erg goed, niks dat op verbranding lijkt en ik bespeurde vanavond zelfs al een minuscuul roze randje nieuwe huid er omheen en de "korst" lijkt smaller te worden! Dat hadden we gisteren nog niet!

Suus, thx voor de tip! Ik denk dat dit wel gaat werken, maar mocht het nou niet lukken: graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:55

Houd je ons op de hoogte via dit topic Margreet? Ik ben namelijk erg benieuwd hoe de genezing verloopt via dit gebruik!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 06:03

Ja zal ik doen.
Vanochtend moet ik even overslaan, maar vanavond mag hij weer bakken

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:47

Ok, dan ga je niet af op iemand die je niet kent. Je vroeg advies en dat gaf ik je. Tenslotte is het mijn beroep en wil ik alleen maar helpen...
Maar pas wel op, heb ook 2 keer gezien dat de wond zo goed genas dat het dicht was voordat de wond van binnenuit genezen was, toen sprong ie gewoon weer open. Dit geldt vooral bij diepe wonden, die moeten echt open blijven totdat de binnenkant genezen is. Voor bacterien in de wond hoef je niet bang te zijn, die worden door het UV-licht gedood.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 21:53

Margreet schreef:
Het gat is inmiddels wel opgevuld

Maar ik zal er op letten.

De ontwikkeling nu:
er zat een soort van korst op en daar wilde ik vanaf blijven, maar helaas heeft hij 'm er toch zelf af gestoten vanavond. Bloedde een klein beetje en dat heb ik uitgewassen met betadine. Wat er onder vandaan kwam was beslist hoopgevend! Zeker de helft kleiner en mooi glad weefsel, niet meer het onregelmatige van eerst!

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:12

Citaat:
Ik adviseer lasertherapie voor de behandeling van alle soorten wonden.
Het laserlicht versnelt het genezingsproces en voorkomt de overtollige aanmaak van bindweefsel. Je krijgt dus een soepel, klein litteken.

Ik kan het ook aanraden. Mijn jaarling had een hele nare wond. Fysiotherapeut heeft het gelaserd en je zag het resultaat direct iedere keer na de behandeling.

Verder heeft het paard veel baat gehad bij Lotagen zalf.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 05:47

Ik had al per pb gereageerd maar ook nog even in dit topic. Ook mijn dierenarts (emmeloord) had toenderdtijd aangegeven dat ik heel langzaam moetst opbouwen. Ik ben zeker niet begonnen met 3 minuten maar juist met 20 seconden. Natuurlijk is iedere wond en situatie anders maar ik ga met Heleen mee dat je ook snel te veel kan doen.

Margreet heeft overlegd met haar DA dus die 3 min zal in dit geval zeker goed zijn. Er zijn velen die dit topic volgen en misschien denken, zo'n ding heb ik ook wel op zolder staan, laat ik het eens proberen. Een waarschuwing voor de toepassingduur in dit topic lijkt me dan ook op zijn plaats.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 09:36

Daar heb je absoluut gelijk in Astrid!

En ik zou het ook zeker niet zomaar op ieder willekeurig schrammetje gebruiken, het meeste herstelt gewoon vanzelf, maar soms moet je een handje helpen voor een goed herstel.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 08:45

Ow ik ga dit topic volgen, had er nog nooit van gehoord maar het klinkt ontzettend goed!
Ik moet nog ergens zo'n lekker handzaam bikinilijn bruiner ding hebben liggen, die is daar uitermate geschikt voor.
Heb het nog niet nodig maar met mijn groep kerels hier willen er nog wel eens gewonde vallen

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:01

Duke schreef:
Ik heb gisteren ook gelijk de gezichtsbruiner er ruim 3 minuten opgezet. Mijn bijrijdster had er toevallig nog één op zolder liggen die ze niet gebruikte. Ik ben benieuwd.... Duke vond het wel een grappig ding.... (fel licht zeg). Baadt het niet, dan schaadt het niet, ga ik vanuit.

Margreet schreef:
"schaadt het niet" geldt niet als je het ding er te lang op zet he, ik hou me strikt aan die 3 minuten.

Tuurlijk ben ik er wel voorzichtig mee. Ik heb het ding op halve meter afstand gehouden en 3 minuten erop gehouden. Nu ik lees dat dat te lang is, zal ik het nog wat korter doen. Tot nu toe zie ik geen gekke dingen bij de wond (zoals verkleuring door verbranding). Het gaat gelukkig al wel beter. Het been is niet meer zo dik.