Wat hier aan te doen? (paard is wever)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re: Wat hier aan te doen? (paard is wever)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:11

snoopy19 schreef:
nee want niet iedereen heeft daar geld voor. En mijn stal is niet geschikt voor 2 paarden in 1 stal. Mijn paard wil best wel in de stal staan, en ook wel in de wei. Volgens mij hebben jullie nog nooit een wever gezien (nee want de helft wordt afgemaakt!), Zoiets dat sluipt erin als ze jong zijn uit ververling dus. Maar daar komen ze niet vanaf (ze kunnen het hooguit gaan minderen!) omdat het een soort tic/gewoonte van het paard is geworden. net zo ongeveer als roken bij mensen zo moet je het maar zien denk ik. OP stal en opw eide doet ze nou eenmaal weven, op wei doet ze het nu wat minder omdat ze dat nu gewend is. Maar als ik haar op stal zet een paar dagen is het denk ik ook wel wat minder, maar daarom vraag ik hoe kan ik het op stal verminderen??! Mischien door een weefrek? En ik verkoop haar helemaal niet ana iemand die haar wel buiten neerzet! Dan moet je leeeeeezen, ze kan NIET buiten blijven in de winter, omdat ze een koukleum is, en ze heeft een deken nodig want ze krijgt niet zo dikke wintervacht daarom, en dat is ook niet de bedoeling, want ik rijd op haar dus ook wedstrijden en het ziet er niete cht charmant uit als je met zo'n teddybeer aan komt, en dat niet alleen dan krijg je haar niet snel genoeg droog als ik gereden heb na de les ofzo, end an wordt ze straks ziek.

Een paard kan prima buiten blijven met een deken op. Daarvoor hoeven ze echt niet op stal.

Je spreekt jezelf een beetje tegen nu. Het ene moment mag ze niet buiten blijven van de stalhouder, en het volgende moment wil jij haar op stal hebben omdat ze een koukleum is en niet zonder deken buiten kan blijven.
Snap het geloof ik niet helemaal.

Kan je niet iets met je stalhouder regelen dat ze wel buiten kan blijven en dat jij haar gewoon een deken omdoet?? Dan is het probleem opgelost denk ik zo, want rijden kan je gewoon en door die deken heeft ze het en niet koud en ze krijgt geen teddyberenvacht!

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 11:48

nee want ik wil haar op stal , en dat moet ook vand e staleigenaar odmat die niet wil dat mijn paard haar hele weide vertrapt! En ik heb het vanochtend geprobeerd met ene shetje, maar dat gata niet goed op stal, ze trekt er niks van aan en loopt er bijna overheen, terwijl ze met andere paarden wel in de wei kans taan. Maar mijn stal is ook te klein voor 2 beesten in 1 stal denk ik, dan drukt mn paard straks die kleine tegen de wand...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:33

2 paarden in 1 stal zou ik zowiezo niet doen.
Sja ik zou een stal of iets zoeken waar ze wel buiten kan blijven, of jij het nu wil of niet. Het paard wil het namelijk wel, en ik denk dat als het zo erg is je daarna moet luisteren en je eigen eissen en wensen aan de kant moet zetten of haar verkopen aan iemand die dit wel aan haar kan geven.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 20:51

ik probeer het van de week met een weefrek ervoor.. dus we zien het wel..

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:19

Ik heb dit topic nu gelezen en zie dat dit topic totaal nutteloos is. Je stelt wat vragen maar het antwoord weet je al en je wil totaal niet tot een eerlijke oplossing voor je paard komen..

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:35

inderdaad dat vind ik ook.

maar wij hadden ook een wever op stal en die deed het ook heel erg. als hij in de bak stond, in zijn stal, endat wa sook vooral aandacht vragen.
maar als je zijn boven deurtje dicht deed,s tond hij net zo goed te weven. dus als ze willen doen ze het toch wel.of een andere stal zoeken, waar ze dag en nacht buiten kan met een flink dikke waterdichte winterdeken op.
of waar ze overdags in bak kan met andere paarden en savonds op stal zo veel mogelijk hooi bij voeren,

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:47

Als (en dat is natuurlijk de vraag.. }> ) de verkoper eerlijk is, en het paard weefde bij hem minder erg, dan kan je proberen te kijken wat er daar op stal zo anders was, dat je paard daar minder weefde.
Een buitenstal lokt bij veel wevers juist weven uit. Fout dus.
Een weefrek kan misschien helpen bij een binnenstal maar ik denk dat het meer effect heeft als zijn stalmaatjes in beeld zijn in de stal.
Flauwekul van de staleigenaar overigens, dat andere paarden het weven overnemen. Als de leefomstandigheden aanleiding geven tot weven, ja, dan zullen meer paarden voor de bijl gaan. bij ons op stal staat overigens ook een wever. (Het weefrek helpt niet, zijn vaste stalmaatje wel.) en het is niet besmettelijk, net zomin als het luchtzuigen wat een ander paard doet.

Maar weven kan hele nare gevolgen hebben, daarom zou ik je paard gewoon lekker buiten laten. Als je een warmbloed afhardt door hem vanaf de zomer buiten te laten staan, krijgt hij echt wel een lekkere wintervacht. Desnoods haal je hem een dagje binnen als het echt een keer bar en boos is. Denk niet alleen aan de schade die het weven oplevert, maar ook eens aan de stress die hij blijkbaar op dat moment ervaart.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:53

Mensen, hou maar op, dit is zinloos. TS heeft blijkbaar niet door dat haar paard in geestelijke nood verkeert als ze op stal staat.
Weet je wat, sluit haar lekker op, jij wilt haar zo graag op stal zetten, gewoon doen. Wat kan jou het schelen dat je paard daar onder lijdt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:55

'k wil je nog iets ter overdenking geven, je kent vast wel beelden van bijvoorbeeld een beer in een dierentuin die steeds op dezelfde plek heen en weer loopt, of een leeuw die uren achter elkaar hetzelfde rondje draait?????
'k hoop van harte dat het kwartje gaat vallen bij je.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 08:04

Ik ben het volledig met Kinke eens, vooral het laatste over de dierentuin, ik hoop dat dat stukje je aan het denken kan zetten (al ben ik bang dat wat jij wil in deze belangrijker is dan de gemoedstoestand van je paard)

Natuurlijk weten wij wel wat een wever is, sterker nog, ik heb er 2 en die zuigen nog lucht ook dus wat wil je weten?
Dat andere paarden het overnemen is een fabeltje, als het stalmanagement dusdanig slecht is zal je meerdere wevers zien, anders niet hoor.

Mijn wevers/luchtzuigers staan dag en nacht buiten, ook in de winter.
1 daarvan is ook omschreven als een koukleum, deze heeft 10 jaar alleen maar op stal gestaan en verder niets, is af en toe (lees 1x in de 2 weken of zo) eens een kwartier in de bak gegooid en moest dan weer op stal.
Hij had een vachtje zo dun, leek vrijwel geen haar te hebben.
Gewoon vanaf het voorjaar naar buiten en niet meer binnen gehaald, alleen afgelopen winter toen het hier even -20 was spande het er om of hij dat kon hebben, een deken lag dus al klaar want ook al ben ik niet blij met dekens, als het niet anders is gaat die wel om, maar het is niet nodig geweest, hij is er gewoon doorheen gekomen en is warm gebleven.
Een paard is meestal een koukleum omdat de eigenaar dat wil.......
Wat het weven en zuigen betreft, geen van beiden doet dat nog hier, zet ik ze op stal dan is het direkt weer raak.
Ze krijgen hier wel de hele dag door hooi en staan in een groep van minimaal 5 tot 6 paarden en pony's (ik heb ze van kwpn tot mini, van hengst tot ruin in 1 groep staan)

Dat je stalhouder je paard in de winter niet buiten wil hebben ok, zijn er veel meer die dat niet willen maar ik zou als ik jouw was toch echt op zoek gaan naar een plekje waar je paard wel dag en nacht buiten kan blijven, luister naar je paard!
Als je nu nog blijft zeggen dat jij zélf je paard op stal wil hebben ben je wat mij betreft geen paard waard, het is toch overduidelijk wat er aan de hand is maar je wil geen advies horen, arm paard......

Hou er ook rekening mee dat je paard nog last kan hebben van de verhuizing, je zegt dat je haar sinds Augustus hebt, veel paarden kunnen tot op een jaar last hebben van een verhuizing. Dit zeg ik dus niet zodat jij dan kan zeggen: oh, maar dan ligt het aan de verhuizing, gaat dus wel over.....nee, ook met zo'n probleem moet je goed om weten te gaan, je paard geeft aan dat het buiten wil zijn, reageer daar dan ook op!

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 21:11

ik denk dan dat het gewoon stress is dat ze van weide naar stal verhuist. dat deed ze n.l ook toen ze net op wei stond, hele dag weven. En met een paard op stal is niks mis mee. En ook ene deken is allen maar goed, zodat je de wintervacht tegen kan houden. En waarom zou ik op zoek gaan naar een andere stal als ik het heir goed heb. En mijn paard heeft alles wat ze wil.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 23:22

het paard heeft heel haar leven op stal gestaan snachts en overdag buiten dus!! Het paard heeft/krijgt alles wat ze nodig heeft, dus hoe durf je te zeggen dat ik geen paard waard ben! dat slaat enrgens op, want je weet helemaal niet van hoe of wat het hier is.

En als ze buiten is dan geeft ze aan dat ze naar binnen wil, en dan staat ze binnen en dan wil ze weer naar buiten...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 00:28

Grappig dat je zo overtuigd bent van je zelf dat hier niemand meer reageert en je dus op jezelf moet gaan zitten reageren.......

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 08:04

je paard schreeuwt naar je en jij wilt het niet horen, jammer...

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:54

snoopy19 schreef:
En als ze buiten is dan geeft ze aan dat ze naar binnen wil, en dan staat ze binnen en dan wil ze weer naar buiten...

Je geeft de oplossing zelf dus al aan. Zoek een stal waar ze 24 uur per dag naar buiten kan en zelf kan beslissen of ze naar binnen of buiten wilt. Want hier maak je je paard echt niet gelukkig mee. Het kan dan wel voor haar een super stal zijn, maar als ze er blij mee was dan had ze nu niet geweeft.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:19

Een spiegel in de stal kan een beetje helpen, maar dan wel een van plastic en niet van glas.
En mij lijkt een loopstal ideaal.

Maar als dat paard al z'n hele leven weeft dan heb je kans dat ie allang artrose of iets dergelijks heeft hoor...

Ga anders naar Emiel Voest, dat is een soort paardenfluisteraar die weet oplossingen voor ALLE oorzaken/problemen te vinden die met paarden en hun gedrag te maken heeft.

www.emielvoest.nl

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 11:27

ik heb hier in de buurt ook zo man, g.j griemelink en die weet dat ook, ik breng haar daar wel eens heen, want mischien kan die het genezen. Die heeft de pees van mijn vorige pony ook hersteld, en de dierenarts vroeg zich af waarom een peesblessure zo snel genezen kon... Mischien kan hij zien/voelen of mijn paard iets in de benen heeft al. En mischien kan hij ook wel vertellen waarom en kan het mischien wel oplossen het weven...
Speigel in de stal was ik ook al naar op zoek, dat vertelde mij de dierenarts ook ja! Bedankt voor je reactie! Ik zet haar vandaag in de wei waar de stal ook bij is, en dan kan ze naar binnen en naar buiten wandelen..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:06

huh? er is ook een stal bij de wei? dan is je probleem toch zo opgelost?
Ik begrijp dat je onze adviezen niet wilt aannemen, maar als je nu eindelijk je eens gaat verdiepen in de psyche van een paard dan hoef je geen dierenarts te consulteren om het weven op te lossen.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 20:26

ja er is in de stal van haar (waar zei in zou komen te staan) een stukje weide ervoor. ik zou dande staldeur open kunnen doen zodat ze naar buiten kan. En over dat koukleum: ik had haar trouwens eerst gewoon een regendeken op sinds een paar weken. maar gisteravond liep ze de hele tijd langs de draad, en echt om haarzelf warm te houden, ik heb haar dus toen een 300 grams winterdeken opgedaan. En vanochtend weer de regendeken op omdat het toen weer warmer was. Maar vanavond rond half 8 begon ze weer zich warm te lopen, en heb ik haar weer de dikke deken opgedaan, en dan is het goed, dan staat ze rustig...

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:22

Mijn paardje is geen wever maar een 'luchtzuiger' en omdat hij op stal ook heviger zuigt hebben we een 'loopstal' ervan gemaakt. Ik weet niet of je daar de mogelijkheid toe hebt maar rond de stal heeft hij dus een kleine 'paddock' zodat hij in en uit kan lopen. Sindsdien is hij veel relaxer.
Dus die stal op de wei is in jouw geval volgens mij de beste oplossing.
Deze stalondeugd zal hij nooit meer afleren, je moet er dus mee leren omgaan. En mij is ook verteld dat hij bij de vorige eigenaar het 'amper' deed...maar vaak is dit ook een excuus hoor...

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 11:53

ja er is een klein stukje weide voor haar stalletje. Ik kan dan wel de deur open laten staan dat ze naar binnen en buiten kan, ik zou dat even met de staleigenaar moeten overleggen..

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:07

Voor mijn paard was dit een goede oplossing, en ze hoeven geen grote loopruimte te hebben hoor, gewoon het gevoel dat ze al buiten zijn kan wonderen doen. Mijn paardje staat nog enkel echt binnen als ik op wedstrijd ga, dan zuigt hij ook meer maar ik laat m gewoon doen. Ik doe ook geen band aan ofzo, in het begin zocht ik middelen om het te voorkomen maar uiteindelijk, een paard met een stalondeugd zal op de 1 of andere manier altijd het proberen uit te voeren! Ze zijn heel inventief wat dat betreft! Succes met jouw paardje!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:34

Ik heb zojuist dit topic eens op mijn gemak gelezen en kan maar een ding concluderen: je hebt paardemensen en mensen met paarden..... Een paard met een wintervacht is prima in staat wedstrijden te rijden en je kunt er ook prima mee trainen... Denk je nou echt dat onze lieve Heer paarden heeft geschapen met een dikke wintervacht waar ze niet langdurig hard mee kunnen lopen...... Lekker buitenlaten dat dier en afharden. Je schrijft dat ze al sinds een paar weken met een regendeken om loopt???? Overdag?? Echt, je paard schreeuwt erom om volgens haar eigen natuur lekker buiten te blijven. Wij hebben destijds voor de paarden van mijn zus een prachtige schuilstal gebouwd en wat blijkt? Ze staan er alleen maar in als het 30 graden is en de schuilstal aldus schaduw biedt.
Maar ga vooral lekker verder op dezelfde voet, je hebt immers kennelijk de wijsheid in pacht.....

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:50

Nou...mijn paardje mag omwille van zijn stalondeugd in en uit lopen maar krijgt toch ook een deken op hoor! Ik wil voor de wedstrijden toch het teddybeergehalte beperken maar dat is ieders persoonlijke keuze...
Het gaat erom dat je je paard de kans geeft zich meer op zijn gemak te voelen. Een paard met een stalondeugd voelt zich duidelijk niet goed op stal maar als hij buiten kan gaat het zoveel beter met of zonder deken...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 17:27

Sorry, maar ik val van de ene verbazing in de andere...je paard loopt al een paar weken met een regendeken op? Als een paard een deken nodig had dan was ie wel met een deken geboren
Het is heel simpel, als ze voer hebben (dus hooi of gras) dan brandt het kacheltje vanzelf en krijgen ze het niet koud.
Misschien moet je meer voer geven???