Spiervermindering en vermoeidheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arnoud

Re: Spiervermindering en vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:57

Hie was het gehalte van het TSH hormoon in het bloed? Deze zet de schildklier aan T3 en T4 aan te maken. Dus hoe waren de gehaltes van deze stoffen in het bloed? Waren die lager? Deze stoffen zijn opgebouwd uit Jodium atomen, hoe was dat gehalte in het bloed? T3 en T4 zorgen namelijk voor de stofwisselingsprocessen in de cellen, dus ook de spiercellen. Misschien hierdoor een mogelijke verstoring in de celstofwisseling?

Ik stuur je wel een PB-tje over mijn achtergrond.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 19:31

Arnoud schreef:
Hie was het gehalte van het TSH hormoon in het bloed? Deze zet de schildklier aan T3 en T4 aan te maken. Dus hoe waren de gehaltes van deze stoffen in het bloed? Waren die lager? Deze stoffen zijn opgebouwd uit Jodium atomen, hoe was dat gehalte in het bloed? T3 en T4 zorgen namelijk voor de stofwisselingsprocessen in de cellen, dus ook de spiercellen. Misschien hierdoor een mogelijke verstoring in de celstofwisseling?

Ik stuur je wel een PB-tje over mijn achtergrond.

Bedankt.
Ik zat zelf te denken aan mogelijk hypothyreoidie, omdat het calcium tegen de maximumgrens aan zit. T3 en T4 heb ik nog niet laten onderzoeken. Jodium is ook nog niet gedaan. .

Ondertussen moet ik zeggen dat het alweer aardig op begint te knappen. Hij is weer normaal helder, eet met smaak en begint ook weer actiever te bewegen. Het is dus blijkbaar toch niet een blijvend iets, hij gaat nu zichtbaar per dag vooruit.

Waar het nu aan gelegen heeft, aan de kuil, aan een paddestoel, aan verf gelikt .... I don't know. Maar nu ik het zo snel zie opknappen sluit ik de mogelijkheid van een auto-immuunziekte en iets als ALS al uit. Overigens kan het dan ook moeilijk hypothyreoidie zijn, want dat gaat niet binnen een paar dagen over neem ik aan. Het resultaat van de auto-immuuntest heb ik nog niet binnen, maar ik verwacht nu eigenlijk dat die negatief zal zijn.

Wat me opvalt ... meneer eet nog steeds GEEN hooi. Muesli eet hij met smaak, hapjes eet hij met smaak, GRAS eet hij met smaak en zonder moeite, wortelen kauwt hij zonder haperen op, boterhammen wil hij best, hij hinnikt er naar om aan te geven dat hij't graag wil, maar hooi wil hij dus NIET.

Geeft te denken .... het lijkt erop dat er toch iets ingezeten heeft en dat hij het nu niet meer vertrouwt. Hij knabbelt er wel op, maar hij eet nog niet de helft van wat hij anders eet. Vreemd toch?

Ik wil over 2 weken opnieuw een bloedonderzoek laten doen en hem goed in de gaten houden. Maar nu lijkt het net alsof het toch wel weer gewoon voor elkaar komt (wel blij dus ... maar ik baal dat ik niet weet waar het aan gelegen heeft).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:28

Dan is ie toch wel slim. Hij zal wel ruiken dat het er nog in zit. Misschien het hooi laten onderzoeken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:19

Ik heb geprobeerd om hem in natuurlijke vorm wat kalium bij te geven (bananen, appels) maar vreemd genoeg weigert hij die terwijl hij die anders wel lustte. Zijn hooi wil hij ook niet, en zaken als muesli e.d. juist wel heel graag. Da's best vreemd ....

Klinkt inderdaad allemaal erg raar. Zo te zien doen jullie er alles aan. Zou het ook niet weten alhoewel ik aan vergiftiging blijf denken.
Laat je paard eten wat hij graag wil eten; waarschijnlijk zitten er dan stoffen in die hij nodig heeft (werkt echt zo).
In ieder geval succes. Ben zeer benieuwd of ze iets kunnen vinden en wat het is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 22:11

Babootje schreef:
Ik heb geprobeerd om hem in natuurlijke vorm wat kalium bij te geven (bananen, appels) maar vreemd genoeg weigert hij die terwijl hij die anders wel lustte. Zijn hooi wil hij ook niet, en zaken als muesli e.d. juist wel heel graag. Da's best vreemd ....

Klinkt inderdaad allemaal erg raar. Zo te zien doen jullie er alles aan. Zou het ook niet weten alhoewel ik aan vergiftiging blijf denken.
Laat je paard eten wat hij graag wil eten; waarschijnlijk zitten er dan stoffen in die hij nodig heeft (werkt echt zo).
In ieder geval succes. Ben zeer benieuwd of ze iets kunnen vinden en wat het is.

Ja, een vergiftiging met 't een of ander zou het mogelijk wel kunnen zijn, hoewel we geen idee hebben van WAT.

Wat jij zegt probeer ik ook maar te doen, ik kijk goed naar wat hij wel en wat hij niet wil. Vanavond heb ik hem wat kruiden gegeven o.a. brandnetel en daar is hij blijkbaar nu gek op! Hij is best kieskeurig normaal gesproken, met eten. Geen moeilijke eter, maar hij onderzoekt alles eerst wel voordat hij't neemt. Mogelijk heeft er toch iets in het hooi gezeten. of een allergie voor iets uit een voedingssupplement (het bloed wees op allergie). Het kan natuurlijk ook zijn - dit past wat beter bij het bloedbeeld - dat hij allergisch is voor een bepaalde plant in het hooi, waar de andere paarden wel tegen kunnen. Dat zou ook verklaren waarom de andere paarden er geen last van hebben (ik vind zijn weidemaatjes ook wel sloom, maar die zijn normaal ook niet zo actief). En dat zou ook verklaren waarom hij opeens dat hooi stelselmatig weigert.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:54

Weet je waar het hooi vandaan komt (leverancier)? Wellicht moet je hem informeren. Misschien heeft hij meer klachten gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:44

Ooit een verhaal gelezen over een manege die verkeerd hooi hadden gevoerd waardoor de hele stal vergiftiging had opgelopen. Ze werden allemaal ziek en uiteindelijk hebben ze het hooi laten onderzoeken.

Je had eerder in dit topic het aanbod om haren te laten onderzoeken. In haren gaat alles zitten, zelfs als je jaren geleden drugs hebt gebruikt (mensen dus ). De stoffen die de vergiftiging hebben veroorzaakt kunnen wellicht uit de haren gehaald worden.

Om alles uit te sluiten zou ik voor je paard een paar pakken ander hooi kopen en kijken of hij het wel eet.

Ook gehoord dat tijdens de MKZ, de schapen niet verweid konden worden waardoor de wei overbemest is geworden, het schapenmest heeft er voor gezorgd dat het hooi niet goed van kwaliteit was, te veel van iets, weet helaas niet meer wat, maar de paarden werden er heel ziek van. Ook hooimonster laten nemen en toen kwam naar voren wat er loos was.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 20:21

Toen ik het idee had dat er iets met de kuil was, heb ik meteen gezorgd dat er hooi kwam. De andere paarden lijken nergens last van te hebben, hoewel ik persoonlijk wel vind dat er nog meer "slomerds" bij lopen. Maar lang niet zo extreem als mijn paard. Ik heb er nog een paard lopen en die lijkt helemaal nergens last van te hebben en krijgt hetzelfde.

Het zieke paard staat nu al een aantal dagen op hooi, maar dat weigert hij dus ook! Gras eet hij daarentegen wel.

Ik zou een hooimonster kunnen laten nemen, maar moet wel zeggen dat qua DA's het eind van de kosten ook nog niet in zicht is, dus ik probeer wel zoveel mogelijk de kosten te beperken. Bovendien uuuh, als de andere paarden het er wel goed op doen, dan zou het eerder een allergie van mijn paard moeten zijn (dat zou kloppen met het bloedonderzoek). Ik ben bang dat ik er dan niet zoveel mee op zal schieten.

Haaronderzoek is hetzelfde verhaal. Ik wil best weten waar het door komt maar als het wel een allergie is heeft dat misschien dan niet eens zoveel zin.

Bij een vergiftiging heeft het natuurlijk WEL zin!

Even over nadenken nog ...

PS weet iemand dan hoe duur dat is (hooi onderzoek) en waar je dat kunt laten doen? Ik zit dan ook nog met het probleem dat er kuil ligt van 4 verschillende adressen . Ik zou ze dan alledrie moeten laten onderzoeken!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:31

Mijn paard heeft hetzelfde gehad. De dierenarts die aanwezig was bij de stal waar ik 1 keer per week kom heeft gekeken. Dit is één van de artsen die mee gaat naar de Olympische spelen. Hij weet echt veel.
Hijv ertelde dat een paard ineens uit balans kan raken bij het kwijtraken van afvalstoffen en dat er daardoor spierenzymen opbouwen die een langzame spierverzuring veroorzaken. Hoe "bloederiger " het paard, des te vaker komt het voor. Die van mij is een Jazz. Hij had Jazz zelf ook behandeld voor het zelfde probleem.
Het bloedbeeld van mijn paard was hetzelfde als bij jou.
Ik geef idd ook vit. E met selenium en daarnaast een supplement dat verkrijgbaar is bij de paardendrogist: Equitop Myoplast. Wordt ook bij dravers en renpaarden gebruikt en dus ook bij onze Olympische paarden. Ik heb er een onvoorstelbaar goed resultaat mee geboekt.
Overleg het eens met je dierenarts zou ik zeggen, of probeer het ook eens uit. Het is neit goedkoop...maar eht resultaat was bij mij verbluffend! Het paard heeft zich volgens mij nog nooit zo fit gevoeld!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 18:30

polly2 schreef:
Mijn paard heeft hetzelfde gehad. De dierenarts die aanwezig was bij de stal waar ik 1 keer per week kom heeft gekeken. Dit is één van de artsen die mee gaat naar de Olympische spelen. Hij weet echt veel.
Hijv ertelde dat een paard ineens uit balans kan raken bij het kwijtraken van afvalstoffen en dat er daardoor spierenzymen opbouwen die een langzame spierverzuring veroorzaken. Hoe "bloederiger " het paard, des te vaker komt het voor. Die van mij is een Jazz. Hij had Jazz zelf ook behandeld voor het zelfde probleem.
Het bloedbeeld van mijn paard was hetzelfde als bij jou.
Ik geef idd ook vit. E met selenium en daarnaast een supplement dat verkrijgbaar is bij de paardendrogist: Equitop Myoplast. Wordt ook bij dravers en renpaarden gebruikt en dus ook bij onze Olympische paarden. Ik heb er een onvoorstelbaar goed resultaat mee geboekt.
Overleg het eens met je dierenarts zou ik zeggen, of probeer het ook eens uit. Het is neit goedkoop...maar eht resultaat was bij mij verbluffend! Het paard heeft zich volgens mij nog nooit zo fit gevoeld!

Da's wel interessant, maar als ik kijk wat er in zit, dan zie ik:

* Alg
* Glucose
* Saccharose

Eigenlijk vooral veel suikers dus! Nu weet ik niet helemaal zeker of en hoe glucose bij paarden een andere rol speelt dan bij mensen, maar bij mensen zou ik zeker verwachten dat als je suiker geeft en alg (waar jodium in zit), dat dan het energie niveau om hoog zou gaan. De vraag voor mij is dan: heb je het probleem echt opgelost , of heb je het alleen gemaskeerd door (vrij kunstmatig) het energieniveau te verhogen met suiker en jodium?

Zijn bij jouw paard b.v. ook bloedmonsters genomen en bleek toen dat de mate van spierverzuring minder werd?

Op zich vind ik alg geen gek idee hoor, dat zeker niet! Zo moet je het ook niet opvatten. Maar ik vraag me wel af of dat nu echt de spieren opbouwt of dat het meer via de schildklier werkt (stimulerend dmv jodium).

Begrijp je wat ik bedoel?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 20:36

Ik begrijp wat je bedoelt.
Er zit ook een extract in van zoetwateralgen. Ik vind eht eigenlijk ook wel vaag, want er staat neit beschreven wat er nu precies in zit. Wat ik wel weet is dat het heel goed geholpen heeft.
Mijn paard had een typische Jazz-hals...dat ken je misschien wel, beetje arm bespierd. Ook dat is veranderd.... en wel zo snel en zo anders...dat kan neit door training alleen komen. Ook anderen viel het op, dus het is geen verbeelding van mij.
Er is idd bleod geprikt en het is weer helemaal goed.
Ik voer het spul nu als nazorg, want dat schijnt nodig te zijn..nog voor vier weken en dan kan ik er mee stoppen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:44

en ENMD? kan ook EMND zijn (ben zo slecht met termen, sorry)
daar al aan gedacht? valt in de categorie ALS
is een tekort aan vitamine E en selenium...
praktijk ervaring laat zelf in een laat stadium spontane" genezing zien, hetzij tijdelijk (en ik ken alleen het eind stadium = laatste week voor euthanasie.
Ik weet verder geen bloedwaardes maar weet wel dat men geen diagnosie kon stellen aan de hand van die waardes en dat men een biopsie heeft uitgevoerd en aan de hand daarvaan een diagnose heeft gesteld.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:13

Kijk een op www.cavalor.com naar muscle fit. Het staat er in het engels, maar is een supplement tegen spierverzuring en spierafbraak. Aangezien dit een zwaar proffecioneel supplement is, laat de DA's er ook even naar kijken of het voor dit geval geschikt is. Doordat het proffecioneel en zwaar is kost het ook wat. Een door van 1350 gram kost 85.35 euro. Als ik dit soort producten adviseer wil ik normaal gesproken eerst zelf het paard zien, maar je kunt ook je eigen DA's het laten beoordelen. Normaalgesproken ga ik met het (gratis) advies op forums ook niet zover, maar aangezien je ermee omhoog zit en het nogal een apart geval is, zo lijkt, geeft ik het toch maar even mee.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:20

EMD, EMND en EPN, zijn ziektes in het centrale zenuwstelsel. Symptonem hiervan zijn spierverlamming, slechte motoriek tot (spinale) ataxie of overmatige bewegingen en ongecoordineerd lopen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 06:43

polly2 schreef:
Ik begrijp wat je bedoelt.
Er zit ook een extract in van zoetwateralgen. Ik vind eht eigenlijk ook wel vaag, want er staat neit beschreven wat er nu precies in zit. Wat ik wel weet is dat het heel goed geholpen heeft.
Mijn paard had een typische Jazz-hals...dat ken je misschien wel, beetje arm bespierd. Ook dat is veranderd.... en wel zo snel en zo anders...dat kan neit door training alleen komen. Ook anderen viel het op, dus het is geen verbeelding van mij.
Er is idd bleod geprikt en het is weer helemaal goed.
Ik voer het spul nu als nazorg, want dat schijnt nodig te zijn..nog voor vier weken en dan kan ik er mee stoppen.

Het klinkt wel goed inderdaad. Zit me toch af te vragen of dat paard dan b.v. geen jodiumgebrek had en dat door alg te voeren daarom de verschijnselen zo goed verbeterden. Als de schildklieractiviteit te laag is, gaat inderdaad het energieniveau (en ook de bespiering) en activiteit van het paard in 't geheel omlaag. Kan ik me wel iets bij voorstellen.

Bedankt voor de tip in elk geval, ik zal hem in elk geval de alg geven die ik nog thuis heb, die had ik een tijdje gebruikt maar was ik inmiddels mee gestopt.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 06:45

Arnoud schreef:
EMD, EMND en EPN, zijn ziektes in het centrale zenuwstelsel. Symptonem hiervan zijn spierverlamming, slechte motoriek tot (spinale) ataxie of overmatige bewegingen en ongecoordineerd lopen.

Alane, dit kan het eigenlijk niet zijn geweest, ik heb wel aan een zenuwprobleem gedacht maar die symptomen heeft hij niet. Hij loopt (liep) weliswaar vermoeid maar niet ongecoordneerd of zo.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 06:56

Arnoud schreef:
Kijk een op www.cavalor.com naar muscle fit. Het staat er in het engels, maar is een supplement tegen spierverzuring en spierafbraak. Aangezien dit een zwaar proffecioneel supplement is, laat de DA's er ook even naar kijken of het voor dit geval geschikt is. Doordat het proffecioneel en zwaar is kost het ook wat. Een door van 1350 gram kost 85.35 euro. Als ik dit soort producten adviseer wil ik normaal gesproken eerst zelf het paard zien, maar je kunt ook je eigen DA's het laten beoordelen. Normaalgesproken ga ik met het (gratis) advies op forums ook niet zover, maar aangezien je ermee omhoog zit en het nogal een apart geval is, zo lijkt, geeft ik het toch maar even mee.

Deze had ik eerder al bekeken toen we nog in het "akute paniekstadium zaten". Er staat echter niet precies bij wat er in zit en daarom heb ik er toen vanaf gezien en gekozen voor vitamine E/selenium/lysine.

Dat wei proteine waar ze het over hebben, daar kan ik me overigens wel wat bij voorstellen. Ik ken dat in relatie tot de lever, anti-oxidantwerking en intoxicaties. Ik heb het wei proteine ooit eens willen bestellen maar in Nederland is dat speciale wei-proteine zo te zien helemaal niet verkrijgbaar.

Wie heeft er echt ervaring met dit product?

De DA-kosten komen m'n oren uit, en de prijzen van die supplementen liegen er ook niet om.

Het goede nieuws is dat mijn paard het weer steeds beter begint te doen. Het zal een kwestie worden van langzaam herstellen, en dan hoop ik dat hij ook weer helemeaal in orde komt. Gisteren hebben ze hem alweer door de wei zien galopperen, ogenschijnlijk is het al weer helemaal ok. Maar als ik er even op ga zitten om even te checken hoe het met z'n energieniveau is, dan merk je nog wel dat het nog niet geweldig is, hij wil nu wel een rondje draven maar daar houdt het dan ook mee op. We houden hem verder dus op rust om hem de gelegenheid te geven helemaal te herstellen (van wat het dan ook maar was).

Musclefit van Cavalor zal ik met m'n DA dan overleggen. Misschen dat dat later nog een optie is. We zijn nu met kruiden en homeopathie bezig, kunnen niet alles door elkaar gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:08

Als je goedkopere vit E wil gaan voeren, raad ik je Subli Energy Kernmix aan, is stukken goedkoper en met hetzelfde resultaat.

Ik heb tijdenlang van Pavo vit E suppl. gevoerd en nu al weer een jaar Subli EM en Subli EM vind ik zelf stukken beter.

http://www.subli.nl/em_folder.pdf

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:26

[/quote]
Het klinkt wel goed inderdaad. Zit me toch af te vragen of dat paard dan b.v. geen jodiumgebrek had en dat door alg te voeren daarom de verschijnselen zo goed verbeterden. Als de schildklieractiviteit te laag is, gaat inderdaad het energieniveau (en ook de bespiering) en activiteit van het paard in 't geheel omlaag. Kan ik me wel iets bij voorstellen.

Bedankt voor de tip in elk geval, ik zal hem in elk geval de alg geven die ik nog thuis heb, die had ik een tijdje gebruikt maar was ik inmiddels mee gestopt.[/quote]

Jodiumgebrek kwam niet uit de bloedtest...dus dat was het niet. Het enie dat er uit kwam was het neit goed kwijtraken van afvalstoffen uit de spieren, waardoor spierverzuring, waardoor spierafbraak...

Wat er nou exact in dat Myoplast zit zul je wel nooit achter komen.... maar goed...bij mij heeft het grandioos geholpen!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:58

ZoekStalling schreef:
Arnoud schreef:

Alane, dit kan het eigenlijk niet zijn geweest, ik heb wel aan een zenuwprobleem gedacht maar die symptomen heeft hij niet. Hij loopt (liep) weliswaar vermoeid maar niet ongecoordneerd of zo.

Als het dat is dan gaat het niet meer over...
en het begint niet gelijk acuut met ongecontroleerd lopen maar daar eindigd het mee.

de pony die mij stond was ongeveer 6 maanden daarvoor nog kringkampioen geworden.
De bespiering nam af, ondanks de normale training, en de pony deed vermoeid aan... knapte weer wat op en toen nam alles weer meer af...
nog minder bespiering en algehele malaise...
de vacht werd slechter enzovoort.
Bloed geprikt (weet dus die waardes niet) en niemand wist wat.
Op de kliniek hebben ze toen weefsel weg genomen en bleek de uitkomst EMND te zijn, 2 weken na de diagnose is de pony ingeslapen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:47

Myoplast bevat aminozuren die nodig zijn om spierweefsel te vormen. Je voert dus extra aminozuren om het lichaam te helpen in een sneller tempo spieren aan te maken

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:59

Alane schreef:
de pony die mij stond was ongeveer 6 maanden daarvoor nog kringkampioen geworden.
De bespiering nam af, ondanks de normale training, en de pony deed vermoeid aan... knapte weer wat op en toen nam alles weer meer af...
nog minder bespiering en algehele malaise...
de vacht werd slechter enzovoort.
Bloed geprikt (weet dus die waardes niet) en niemand wist wat.
Op de kliniek hebben ze toen weefsel weg genomen en bleek de uitkomst EMND te zijn, 2 weken na de diagnose is de pony ingeslapen....

Lijkt op het verhaal van mijn pony, al heeft dat wat langer geduurd, die viel ook terug en knapte ook weer op, etc. Symptonen van mijn pony toendertijd waren vermageren, veel liggen, moe, lusteloos. Later kwamen daar spiertrillingen en evenwichtstoornissen bij, maar volgens mij hebben paarden met EMND altijd een tekort aan vit.E en selenium (don't shoot me if 'm wrong) als jij dat hebt laten testen en dat zat goed denk ik dat EMND niet waarschijnlijk is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 20:09

Lijkt op het verhaal van mijn pony, al heeft dat wat langer geduurd, die viel ook terug en knapte ook weer op, etc. Symptonen van mijn pony toendertijd waren vermageren, veel liggen, moe, lusteloos. Later kwamen daar spiertrillingen en evenwichtstoornissen bij, maar volgens mij hebben paarden met EMND altijd een tekort aan vit.E en selenium (don't shoot me if 'm wrong) als jij dat hebt laten testen en dat zat goed denk ik dat EMND niet waarschijnlijk is.

Trieste verhalen .... oei . Wat jammer van je pony, ik kan me er van alles bij voorstellen dat dat vreselijk is.

De DA stelde voor om hem op vitamine E en selenium te laten testen. Waarop ik zei dat selenium al getest was in het vorige onderzoek en dat was heel normaal. Waarop hij zei, dat het dan niet ...... kon zijn . Ik neem aan dat hij daarmee toen EMND bedoelde.

Bij mijn paard leek het (dat is inmiddels al grotendeels over) alsof het ook "in zijn hoofd" zat. Hij leek heel suf en sloom, en reageerde veel trager dan anders. Iemand suggereerde dat hij misschien gedrogeerd was (maar dat lijkt me heel sterk, er is voldoende toezicht namelijk). Bij een vergiftiging kan ik me dat trouwens ook wel voorstellen dat het de alertheid vermindert. Ik heb me b.v. ook afgevraagd of er hennep in het hooi zat of zo. Of een ander plantje of paddesteol die drogeert.

Hij vermagert trouwens NIET hoor. En liggen doet hij ook niet. Ik vind alleen de spieren van de achterhand en rond schoft en nek schraler worden. Nu zit ik me trouwens wel af te vragen of dat geen verbeelding geweest kan zijn omdat hij er zo futloos bij stond. Maar als ik hem bekijk vind ik wel dat hij zeker beter bespierd is geweest dan dit!

Hij is in elk geval weer zover opgeknapt dat hij wel weer uit zichzelf een sprintje trekt in de wei. Dus we gaan wel de goeie kant op.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:12

Gelukkig maar. Wat natuurlijk ook zo is, dat als je eenmaal denkt dat ze wat mankeren je zo nauwkeurig gaat kijken dat alles opvalt, terwijl je daar normaal geen aandacht aan zou schenken. Misschien heb je het in dit topic al gezegd, maar heb ik eroverheen gelezen (sorry dan) maar is het nog een jong paard? Misschien heeft hij een groeispurt gehad, dat kan ook energie kosten natuurlijk. In ieder geval fijn dat het verbeterd.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:38

Geluukig dat het nu beter gaat. Misschien kom je nooit achter de precieze oorzaak, maar dat kan soms ook simpeler zijn dan we met z'n allen denken. Voor het zelfde geld was het een matige spierverzuring in combinatie met een burnout (ik verzin ook maar wat) Wat me aan deze topic trouwens erg aanspreekt is de grote betrokkenheid van iedereen en dat niemand afbreuk doet aan een ander. Mag wel een sgezegd worden vind ik.

In elk geval blij te horen dat je paard vooruitgang boekt.