Wie heeft er ervaring met APS Therapy .......????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulissa

Re: Wie heeft er ervaring met APS Therapy .......????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 18:37

Needje Ik weet waar het bij mijn paard door is gekomen en zal het in de gaten houden tot het weer over is, want het hoort er niet te zitten.

Bij jou paard kan ik het niet zeggen het lijkt erop dat die betrapping nog niet helemaal genezen is. Het moet ergens vandaan komen. Ik zou er toch een keer naar laten kijken als de dierenarts toevallig toch een keer moet komen.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 21:40

Woensdag 15-09 heb ik zelf gereden met Ulis. Ze zat hartstikke vast op links ik heb dit nog nooit zo erg ervaren. Ik zit nu eigenlijk een beetje met komt het door haar te laten zetten op ijzers??? Ik heb verder gereden en alleen mijn handen maar op de plaats gehouden en de rest gedaan met benen en zit.. Ik wist het ook niet meer.

Haar loop is weer zoals het was tijdens het inrijden.

Als ik haar ga poetsen voor het opzadelen trekt ze zulke rare bekken en gaat met haar tong heel raar doen. Ik denk zelf dat ze aan het wisselen is en misschien wel doppen op haar kiezen heeft. Ik vraag Jorine (therapeute) maandag wel om ook even te kijken naar haar gebit.

Maar haar gallen worden steeds kleiner. Ik laat per 2 dagen een vreemde kijken naar haar en die ziet het ook.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 21:44

Zaterdag en vandaag weer gereden met Ulis. Is best moeilijk om totaal niet aan links te komen. Vandaag begon ze wat meer los te worden op links, ik hoop dat we nu weer het ergste gehad hebben.

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:22

Is het volgens de therapeute normaal dat ze zo vast staat op links?

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 14:27

Gisteravond weer APS gehad maar nu alleen voor de rug. Ik kon helaas geen foto's maken omdat we met z'n 3-en ieder een taak hadden.

1 paard vasthouden
2 aps vasthouden
3 behandelen

Het APS-apparaat kon dit keer niet op Ulis rug omdat de te behandelen plek nu bij de schoft lag. De pijn in de rug is van achter op de rug naar voor richting schoft gekomen, wat eigenlijk helemaal geen slecht teken is omdat dit wil zeggen dat het verplaatst en niet op 1 plek geconcentreerd is. Bij de schoft duurde het wel wat langer voor Jorine door de vaste plek heen was.(er liggen hier erg veel spieren)

De wervel die eerst wat omhoog stak ligt er nu ook weer netjes tussen.

Ik denk er nog even over na of ik onder het zadel een Equestrian-pad ga leggen

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 21:14

Kon vandaag niet naar de les kijken. Maar Ulis is op links inmiddels weer bijna net zoals op rechts het verschil was vandaag dus duidelijk zichtbaar. Ik hoop dat deze lijn nu door blijft zetten.

Ik hou van de week haar rug in de gaten en kijk of ik dan nog een therapy zal doen. Ik wil dit gewoon goed afronden.

Misschien dat het gebeurd dat iik van de week niet zoveel meer zal schrijven maar dan ben ik druk met andere zaken. Mijn vader is nml. opgenomen in het ziekenhuis en ligt op de hartbewaking. Dit gaat bij mij net als vandaag nu even voor.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:25

Hoi, interessant verhaal. Ik ben zelf fysiotherapeut/osteopaat voor paarden maar ken het niet.
Sterkte met je vader!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 21:34

heleenxx schreef:
Hoi, interessant verhaal. Ik ben zelf fysiotherapeut/osteopaat voor paarden maar ken het niet.
Sterkte met je vader!

Dank je Heleen.

Heb je de sites bezocht over APS??? Ik kende het ook niet maar ik merk verschil.

Geral op Fokt gaat donderdag 2 paarden van haar laten behandelen en zichzelf. Ik ben heel benieuwd wat daar uit komt. Zij kan praten en dat kan een paard nou net niet.

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:20

Hey Ulissa, veel moed met je vader toegewenst! We wachten braaf op je bevindingen hoor, doe maar alles naar je eigen gemak.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 21:15

Pa is inmiddels weer uit het Ziekenhuis. Gelukkig maar.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:06

Zo gisteren Ulis maar weer eens bekeken en bevoeld. De gallen worden steeds zachter en gaan steeds verder naar beneden.

Ik zit me eigenlijk af te vragen of de gallen steeds zachter worden omdat de synovia steeds dunner wordt? De gallen verplaatsen ook naar beneden.

Volgens Jorine heeft een paard met krakende gewrichten een te dun synovia deze is dan te waterig en bevat te weinig voedingsstoffen de smering is dan niet goed. Ik leer nog wat van haar.

De rug van Ulis is lekker blubberig los, de wervel blijft netjtes op de plaats ertussen zitten.

Van de week was ze los op links en rechts Maar gisteren en vandaag begon ze zich weer vast te zetten op links en rechts. Rechts is nooit haar probleem kant geweest.

Ik ga van de week maar even de Paardentandarts bellen want ik vermoed dat ze doppen heeft. Zou toch kunnen met bijna 4,5 jaar. Ze doet ook nog steeds zo raar met haar mond en tong.

Mocht dit niet zo zijn dan ga ik Jorine bellen.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 22:01

Vandaag stond onverwacht de Paardentandarts op de stoep. Ik ben er zelf niet bij geweest maar van wat ik begrepen heb heeft hij wat bijgevijld bij Ulis. Morgen gaan we nog een dagje longeren en overmorgen maar weer eens kijken hoe het met rijden gaat.

Ook heb ik vandaag maar weer eens foto's gemaakt van haar achterbenen. Het blijft mij verbazen dat het steeds zachter wordt en ook minder. Jorine zegt dat het weggaat, maar ik moet het nog zien.

Afbeelding

Afbeelding
Linksachter is altijd erger geweest dan rechtsachter

Afbeelding

Wat me ook opvalt is dat Ulis weer steeds meer gaat glanzen.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 22:02

Inmiddels worden er bij ons op stal nog 2 paarden behandeld en nog 1 gaat er behandeld worden. Ik maak dit van dichtbij mee.

Een paard wordt behandeld voor zijn rug en hoefkneuzingen een ander jong paard voor een instabiele knie (met vocht) en een zwakke achterhand en darmproblemen. Alleen ik zal me beperken tot Ulis.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 21:36

Vandaag weer naar Ulis geweest op de wei was ze al aktief. Ze vind het altijd een leuk spelletje om commando's op afstand uit te voeren. Ze stond een heel eind bij ons vandaan. Maar op het commando Drrrrrraff kwam ze vlot naar ons toe.

Haar gallen oogden heel goed. Het leek wel of ze weer kleiner waren.
Maar ik ga volgende week pas echt weer kijken.

In het begin hield ze een beetje vast op links. Kwam zelfs paar keer een eindje voor van de grond af. Ik zag haar die Zeolietkop weer opzetten.
In eerste instantie dacht ik dat ze nog last van haar mond had.

Maar na nog even doorgereden te hebben werd ze steeds aktiever en losser Milou hoefde haar been bijna niet meer aan te leggen. Toen we haar inreden was ze vlot op het been.

De laatste tijd was het meer een lauwe trapzak. Vandaag was daar dus echt verandering in Ulis was heel voorwaarts. Volgens Jorine moest ze ook meer energie krijgen. Ik hoop dat ik de oude Ulis weer terugkrijg.

We zullen zien.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:52

Klinkt hoopvol!

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:59

Super dat het die richting uitgaat! Ik blij trouw je verhaal volgen!!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 21:32

Mevrouw is ook deze week weer goed hengstig. Ik heb het teruggeteld en dit was 3 weken geleden ook zo. Dacht dat het na augustus wat onregelmatiger zou worden. Ik denk dat de therapy dit ook gestimuleerd heeft.

Van de week zat er in haar rechterachterbeen bij de koot geen vochtkussen nu weer wel. Linksachter had ze een vochtkussentje maar deze is nu erg vergroot. Volgens Jorine zakt het vocht eerst naar beneden en moet dan het lichaam verlaten. Nou ik hou dit nog wel in de gaten en maandag zie ik haar toch weer dan laat ik er wel even naar kijken.

Deze week hebben we Ulis ook 3 maal gelongeerd en wel op de volgende manier. Hoofdstel zonder teugels. Bijzetlijn is een stuk van een zachte longeerlijn. Deze lijn plaats je achter de oren (nek) deze gaat dan naar de bitringen (van buiten naar binnen) en vervolgens tussen de voorbenen door en dan weer omhoog, op de schoft wordt een knoop gemaakt. De neus kan gewoon voor de loodlijn komen. Het voordeel van deze manier is dat ze zich nergens vast kan zetten omdat dan de lijn draait. Duwt ze haar hoofd omhoog dan spant de lijn zich en voelt ze dit op haar hoofd, vervolgens voelt ze dit op haar schoft en tussen haar benen. Ze moet nu wel op eigen benen lopen. Dit deden we vooral om haar achterhand sterker te maken.

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:44

Heb je een foto van die bijzetlijn?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:01

Ja, ik ben er ook wel benieuwd naar!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 18:52

Nevermind85 schreef:
Heb je een foto van die bijzetlijn?

Dit is gewoon een stuk van een zachte longeerlijn.

Ik zal als ik van het weekend haar weer ga longeren een foto maken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:58

Ja, het ging mij ook meer om hoe die nou precies vast zat. Maar dat kunnen we dan op een evt. foto zien!

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:21

Mij ook .

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 21:35

Needje schreef:
Ja, het ging mij ook meer om hoe die nou precies vast zat. Maar dat kunnen we dan op een evt. foto zien!

Gewoon met een knoop op de schoft vastgemaakt. Gaat de lijn nu teveel draaien dan kun je de knoop ook bevestigen achter de oren.

Dus dan ga met het midden van de lijn over de schoft de twee uiteinden gaan daarna tussen de voorbenen door dan door de bitringen van binnen naar buiten en maak je de lijn vast met een knoop achter de oren.

Ik probeer wel zo duidelijk mogelijke foto's te maken, als het nog niet helemaal duidelijk is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:01

Lijkt mij verstandig.... *voelt zich blonT nu*

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 21:40

Ik moet nog foto's maken maar vanavond was het te donker