geneest het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreeke

Re: geneest het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 11:44

Heel erg dom dat er geen DA bij geweest is.
Toevallig heeft mijn paard een aantal weken geleden ook zo'n
soort wond opgelopen maar dan op haar achterbeen.
Ik heb de zelfde dag de DA nog gebeld en die heeft antibiotica gegeven
en de wond ontsmet. Zelf moest ik 2x per dag ontsmetten met
betadine en insmeren met helende zalf.
Er zit nu een dikke korst op en de wond geneest mooi.

Deze wond ziet er echt heel vies uit, ik zou echt oppassen voor
infecties, zeker met dit weer met al die vliegen en zo.
Succes er mee.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 12:29

de kans is heeel klein dat het vanzelf geneest. als er echt geen da bij kan komen, probeer het zelf zoveel mogelijk schoon te houden en te onsmetten met isobetadine zolang de wonde open en vochtig is.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:12

OP de tweede fot lijkt het mij slechter dan op de eerste dan rose gele is geen neiuwe huis maar wondvocht en pus .. lijk er een beetje ntstekingachtig uitzien. Nare wond op die plek.

Ik zou ok al het haar rondom de wond weg knippen goes uitwassen en helemaal schoon maken en dan droog houden en met betadine behandelen. Let goed op verdikkingen en zwellingen want dan is er dikke kans dat he flink ontstoken is.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:07

Ik snap dat je haar niet kwijt wil, maar .................ik zou kiezen voor het paard.
Ja, je bent er wel gek mee, dat blijkt uit alles, paard mag blij zijn met jou.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 08:20

Ik ben nu wel wat blijer
Gister had iemand anders de DA gebeld.. (ik denk 1 van hun kinderen) En die man dacht dat ik dat had gedaan.. Ik durf dat geen eens! En werdt ik weggestuurd, ik helemaal in tranen en alles.. thuis me moeder stegeman opgebeld dat ik niet had gebeld.. enz. en ik mag weerkomen! Gister was de DA er dus bijgeweest omdat iemand had gebeld maar wie.. Maarja boeie.. ik heb dus nu in ieder geval een stukje zekerhijd. Dit zei de da:
Stegeman: Kijk het geneest al wel
DA: Ja, maar het kan nog wel 2/3 weken duren.
DA: Elke dag schoonmaken met lauw water..
Ik kan nu niet zoveel meer doen..
Stegeman: Ja ik maak het elke ochtend schoon alleen vandaag dan nog niet.. omdat ik net uit bet ben!
Ik dacht: Dat is een leugen! Hij is er elke dag om 8 uur uit, zegt zelf moet je niks aan doen enz.
DA: Kijk als je me gelijk had gebeld.. had ik er nog een verbandje omheen kunnen doen en alles.

DE DA kon er zelf niks meer aan doen, ze heeft ook geen spuitje gehad of wat dan al.. wat ik eruit wijskon worden.. ER zat al een korst op..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 17:59

Vandaag langs gegaan, de korst was helemaal donker rood Wat is dit nu weer? had helaas me camera niet mee..

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:18

pricilia schreef:
Het komt omdat ze vast zat in het prikkeldraad
Hij is niet groter geworden.. *gelukkig*
Ik weet niet of er al een DA bij is geweest, volgens mij niet.. ik heb het de eigenaar zeker al wel 100 keer verteld dat er een DA langs moet komen.

Een logee shetje die bij mij stond had ook zon wond.. (hij brak steeds uit en heeft zich blijkbaar gesneden aan het schokdraad) wij hadden er 3 dagen lang 2 x per dag ingesmeerd met een middeltje en het was bijna weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:19

Rare DA dat ie er niets aan kan doen

Ik zou die hele ondervoet grondig wassen met betadinescrub en vervolgens dat hele 'gat' volspuiten met een oogzalfje (het soort dat vroeger CAF heette, hoe het nu heet weet ik niet). Daarna zou ik er een verband om heen doen en hem ergens droog laten staan zodat het niet vies of nat wordt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:34

Ik voel erg met je mee (en met je verzorgpaard) maar ik zou absoluut nooit verzorger willen zijn van een paardje waarvan de eigenaar zó met zijn dier omgaat. En me dan van het erf afstuurt omdat de DA gebeld zou zijn. Belachelijke reactie van de eigenaar gewoon . Ik snap dat je van je verzorgpaard bent gaan houden, maar hij is niet van jou en dit kan straks zo weer gebeuren (is het prikkeldraad al weggehaald??). Kijk eens voorzichtig rond of je met je toewijding niet een verzorgpaard kan vinden met een eigenaar die ook van zijn paard houdt? En niet te beroerd is om een DA te bellen als dat nodig is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:32

dat die korst donker rood is komt doordat er bloed onder zit, daardoor verkleurt het.

niet aan gaan peuteren ofzo hoor, lekker laten zitten en verder gaan met behandelen zoals je al doet...

die dierenarts had gelijk, je kunt daar ook weinig meer aan doen, dat er een korst opzit is juist heel erg goed!!

dat is een teken dat het geneest, nou super toch?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:47

Mijn pony is bijna weer genezen van een soortgelijke wond, ook bij haar hoef. De DA heeft haar antibiotica gegeven tegen infecties en ze heeft 10 dagen verband om gehad om de huid bij elkaar te houden want door het lopen zou het anders steeds weer uit elkaar gaan. Ik moest acederm gebruiken tegen wildvlees maar dat hielp niet dus toen heb ik Bach Rescue cream gebruikt. Het wildvlees is er nu bijna weer af, maar ik denk dat ze er een behoorlijk litteken aan overhoudt. De DA waarschuwde ook nog voor maden in de wond enzo, mss ook iets om in de gaten te houden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:41

CCCCorine schreef:
Rare DA dat ie er niets aan kan doen

Ik zou die hele ondervoet grondig wassen met betadinescrub en vervolgens dat hele 'gat' volspuiten met een oogzalfje (het soort dat vroeger CAF heette, hoe het nu heet weet ik niet). Daarna zou ik er een verband om heen doen en hem ergens droog laten staan zodat het niet vies of nat wordt.

Niet raar hoor, soms is het gewoon te laat om er nog wat mee te doen en is het beter de natuur z'n gang te laten gaan.

Ga aub niet zelf expirimenteren met uitwassen, zalfjes etc, die da heeft ervoor geleerd en volg dat advies maar op!!
Succes!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 18:45

paars schreef:
Ik voel erg met je mee (en met je verzorgpaard) maar ik zou absoluut nooit verzorger willen zijn van een paardje waarvan de eigenaar zó met zijn dier omgaat. En me dan van het erf afstuurt omdat de DA gebeld zou zijn. Belachelijke reactie van de eigenaar gewoon . Ik snap dat je van je verzorgpaard bent gaan houden, maar hij is niet van jou en dit kan straks zo weer gebeuren (is het prikkeldraad al weggehaald??). Kijk eens voorzichtig rond of je met je toewijding niet een verzorgpaard kan vinden met een eigenaar die ook van zijn paard houdt? En niet te beroerd is om een DA te bellen als dat nodig is?

Ik moet van me zelf wel blijven, anders heeft ze helemaal geen verzorging niks meer! En tja ik hou echt van haar, kan geen afscheid nemen! Ben ook 1 weekje niet geweest dacht: Ik ben boos en laat het ze lekker zelf uitzoeken, maar ik begon haar echt te missen..

Maar goed.. Vandaag er dus even weer heen gegaan, de wond zag er zo uit: http://img280.imageshack.us/img280/1764 ... 0911rz.jpg

Is dit beter of ? Eerst zat er een korst op ofzo Maar die is er blijkbaar af! Nu staat ze ook op de ijsbaan omdat haar eigen stukje te schaars is maar nu wordt ze alleen maar heel dik omdat ik haar dus geen beweging kan geven! Straks is ze weer beter en is ze hoefbevangen.. Arme arlinde

Supper_Amy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:02

De wond ziet er niet echt goed uit!
Maak je het elke dag schoon?
Als er eerst een korst op zat, is ie er dus afgegaan en gaat de huid de hele tijd weer los, is er geen mogelijkheid haar op stal te zetten?

Groetjes

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:50

Ik vind het er al een stuk beter uitzien. Tis wel mooi droog.
ik zou er nu ook niets meer aan doen.
Mocht het elke keer openbarsten dan kan je er evt acederm op spuiten om het soepel te houden, maar als het mooi droog blijft, niets aan doen.

Complimenten voor je zorgzaamheid.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:31

Oke ik ben blij dat het er beter uitziet, ik mag er niks aan doen en heb de eigenaar zover gekregen dat ie het elke ochtend schoonmaakt..

Heel erg bedankt.

Marijke_001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:46

hallo!

Ik ben net afgestudeert veearst en kan je zeggen dat die wonde heel erg verslecht is! Op foto 1 is ze nog droog en dicht maar op foto 2... ...
Je moet er zeker een dierenarts laten bijkomen die je kan helpen bij het uitwassen en de juiste producten voorschrijven! Als die wonde zo nog langer blijft is da kans op peenontstekingen heel groot!
BTW: als het nattig weer is of er douw op het gras hangt (smorgens en savonds dus) moet je je paardje zeker binnen op droog stro zetten! De wonde mag niet natter worden...

taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:48

Dat ziet er al een stuk beter uit! Mits het paard gezond is, lossen dit soort wonden zichzelf vaak goed op. Dat die korst eraf is, is niet zo vreemd. Het zit op een plek die veel beweegt en net als bij mensen valt de korst er dan na een tijdje af. Het been lijkt ook niet erg dik of wel? Succes nog verder met haar!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:50

Marijke_001 schreef:
Ik ben net afgestudeert veearst

Grapje zeker?

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:51

DIERENARTS BELLEN!
Dit is niet goed... en ik denk dat marijke_001 gelijk heeft

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:51

Het been is niet dik nee..

Marijke_001 schreef:
hallo!

Ik ben net afgestudeert veearst en kan je zeggen dat die wonde heel erg verslecht is! Op foto 1 is ze nog droog en dicht maar op foto 2... ...
Je moet er zeker een dierenarts laten bijkomen die je kan helpen bij het uitwassen en de juiste producten voorschrijven! Als die wonde zo nog langer blijft is da kans op peenontstekingen heel groot!
BTW: als het nattig weer is of er douw op het gras hangt (smorgens en savonds dus) moet je je paardje zeker binnen op droog stro zetten! De wonde mag niet natter worden...

Oke dit kan dus niet De redens:
1. Ze heeft geen stal
2. De da is er bij geweest, lang verhaal moet elke dag schoon worden gemaakt en verder laten

En wat is peenontsteking

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:31

Op stal zetten is ook helemaal niet goed, dan staat ze met die wonde lekker in haar eigen urine. Als je het onstoken wil hebben moet je dat vooral doen.

Lastig zo'n eigenaar zeg!
De 'betadine' oplossing lijkt mij idd wel het beste, maar die 3de foto ziet er al weer ietsje beter uit, waarschijnlijk geneest het wel goed.
Prikkeldraad is erg gemeen, hier ook een pony die waarschijnlijk vast heeft gezeten, ze heeft een litteken rondom haar linker achterbeen, met grotere littekens op die lijn. Bij haar zal je het altijd blijven zien, maar het is nog geluk dat ze niet haar hele been is verloren....
Pff, nee, geef mij maar een normale afrastering :s

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:13

Ziet er beter uit hoor, is natuurlijk een grote wond, maar hij droogt mooi in en zal van de randjes af lángzaam gaan dichtgroeien.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:31

dit is echt een akelige wond... pas op met besmettingen/bacterien, die heb je zo te pakken,op de 2e foto is de wond wel erg open... Je moet er echt wel een dierenarts naar laten kijken, mischien kan je een regeling treffen dat je het in termijnen betaald o.i.d, of desnoods samen met de eigenaar, dat de dierenarts eens gaat praten met de eigenaar of hem opbeld. Want als hij er niet naar wil laten kijken, hecht hij schijnbaar ook niet zoveel waarde aan zijn dier! prikkeldraad is ook niet echt geschikt als omheining, het is rot spul!! Nu zie je maar weer wat er door kan komen. Een vroegere verzorgpony van mij is vorig jaar verongelukt in haar eigen weide, ze schrok van een hond, sprng in het prikkeldraad, en is van haar borst tot bijna aan haar uier opgescheurd, en er heeft een noodslachting plaats moeten vinden want ze was niet te redden... Prikkeldraad moet echt afgeschafd worden! Met buitenrijden ook, mijn paard draaid vaak als ze iets engs ziet met haar kont richting prikkeldraad of sloot, ik ben dan maar schijterig en stap af, ik heb geen zin om vast te zitten in het prikkeldraad met mn paard, en met 10 verwondingen naar huis terug te hinkelen...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 14:09

De DA is wel lang geweest omdat iemand had gebeld waardoor ik bijna werd weggestuurd, ze dachte dat ik het was Maar die kon er niks meer aan doen!

Ik ben ook VEL tegen prikkeldraad, en heb al heel vaakom ander draad gevraagd maar dat doen ze niet!