Wei? maar dan niet in de zin van 'wei'de

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: Wei? maar dan niet in de zin van 'wei'de

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:17

Die getallen gaan over een oral lactose tolerance test bij veulens met diarree, die mag je niet zomaar klakkeloos doortrekken naar gezonde volwassen paarden.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:29

Bij ons werd de wei altijd opgehaald daar zou ik persoonlijk eerder voor kiezen dan voeren aan de paarden.
Het is geen ruwvoer en krachvoer krijgen paarden al genoeg.
Ik zou niet weten welke aanvulling het zou kunnen zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 15:40

Ik neem het risico daarom ook niet Katja.

Stel de vraag eens anders:
Zou jij een ecologisch verantwoord natuurlijk voedingssuplement met verschillende weerstandsverhogende elementen wat je dagelijks tot je beschikking hebt níet aan je paarden geven als er géén risico aan verbonden is?
Dat laatste probeer ik vast te stellen omdat ik dat 'supplement' heb. Het antwoord van onze veearts was hierbij voor mij niet voldoende uitsluitsel terwijl legio mensen daarop zouden blindvaren.

De omstandigheden hier zijn knap zwaar voor paarden en hoewel ze een relatief breed gevarieerd aanbod aan goed, natuurlijk voer krijgen, is het nooit zo gevarieerd als door de vrije wildbaan banjerend van alles opknagen.
'Er goed op doen' kun je ook alleen maar zeggen tot het een keer niet goed gaat. Als er een mogelijkheid tot verbetering is, zal ik die gebruiken.

Dat lactase op latere leeftijd niet meer aangemaakt wordt is mij bekend en helder. Zoals Margreet echter opmerkt kan er wel een hogere tolerantie voor lactose worden opgebouwd net als mbt alcohol.
Beiden boeien mij echter niet als therapeutische oplossing

@Margreet: daar heb je, weer, een punt.
Het antwoord is dus: lactose leidt bij paarden boven de 3 jaar tot verzachting van de ontlasting waarbij er een tolerantie is die we niet weten?

De vraag mbt fructose ga ik ondertussen ook elders neerleggen.

@Diana Mabel: jij geeft dus 'krachtvoer' bij. Biks?
De toevoeging zouden de vitaminen en mineralen in wei zijn....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:47

Niet alleen diarree, dat is nog te overzien, ook mogelijk ander "abdominal discomfort" en "gastrointestinal diseases" en we weten allemaal dat een paard met koliek geen lol is
Een paard is wat dat betreft ook een stuk kwetsbaarder dan bijvoorbeeld een hond.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:51

tip van Kim Probeer het uit op het paard van de buurman : D

Geintje natuurlijk!

Ik vind het persoonlijk een goed idee, vitamines en mineralen zijn nooit weg. Ik vind het nog een beter idee om te wachten tot je de zekerheid hebt dat je paarden er niet doodziek van worden.

Misschien kan je vraag beter beantwoord worden door mensen die met zo een nomadenstam te maken hebben?

Ik zou het in iedergeval niet weten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 16:07

KiWiKo schreef:
Ik vind het persoonlijk een goed idee, vitamines en mineralen zijn nooit weg. Ik vind het nog een beter idee om te wachten tot je de zekerheid hebt dat je paarden er niet doodziek van worden.

Vandaar dat we al wachten sinds de eerst geit melk gaf en blijven wachten tot eenduidig wel/niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:28

KiWiKo schreef:
Misschien kan je vraag beter beantwoord worden door mensen die met zo een nomadenstam te maken hebben?
Die hebben tegenwoordig ook vast internet net als die koffiereclame

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:33

nouhou je weet maar nooit

Gekheid natuurlijk, maar daar komen ook hulpverleners en dat soort lui, wellicht dat hij aan zo een organisatie kan vragen die vraag daar neer te leggen, want ik had in een eerdere post gelezen dat hun de paarden wel wei geven?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 16:34

Sugarmiss schreef:
KiWiKo schreef:

Die hebben tegenwoordig ook vast internet net als die koffiereclame

Dat met die nomadenstammen is vrij eenvoudig: hoewel in principe alle zoogdieren het vermogen om lactase aan te maken kwijt raken met het volwassen worden zijn er aanpassingen mogelijk. Sommige mensen'variëteiten' hebben een genetische aanpassing waardoor het lactase aangemaakt blijft worden. Enkele Afrikaanse-, Mongoolse- maar ook 'Kaukasische' stammen hebben deze aanpassing aan een nomadisch melkdrinkend bestaan.
Net als mbt de absurd hoge tolerantie voor zelfs verregaand bedorven voer van honden heb je daar mbt paarden niets aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:36

Ik denk dat nomaden niet zoveel keus in paardenvoer hebben, dus alles wat ze kunnen gebruiken zullen ze niet laten.
Verder zijn ze vaak wel afhankelijk van hun levende have en zullen ze die dus waarschijnlijk niet iets voeren waar ze ziek/dood aan gaan.
Maar ik denk wel dat ze het dus al van jongsaf zo gevoerd krijgen en er dus aan gewend zijn.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:39

Margreet met mijn opmerking over enzymen bedoelde ik eigenlijk jouw verhaal over lactose. Was dus duidelijk een voorbeeld van wel de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 01:18

Katja schreef:
Ik zou het risico zelf niet willen nemen. Als je paarden het nu goed doen waarom zou je dan iets gaan voeren waarvan de gevolgen niet bekend zijn.

Jeetje als zij dat wil dan wil ze dat toch. Een kleine vergelijking van jullie beider profiel wijst uit dat jullie een totaal andere visie hebben op het houden van paarden, maar dat mag toch.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 01:28

mrie schreef:
Katja schreef:
Ik zou het risico zelf niet willen nemen. Als je paarden het nu goed doen waarom zou je dan iets gaan voeren waarvan de gevolgen niet bekend zijn.

Jeetje als zij dat wil dan wil ze dat toch. Een kleine vergelijking van jullie beider profiel wijst uit dat jullie een totaal andere visie hebben op het houden van paarden, maar dat mag toch.

Tuurlijk, maar waar zie jij katja de TS verbieden het niet te mogen doen?
Ze zegt alleen IK zou ZELF het risico niet willen nemen!
Daar ben ik het mee eens.
Ik zou dat ook NIET doen.
Maar wat de TS doet moet ze zelf weten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 05:41

Heee..... Psssst.... HC is een man

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:42

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:57

ooh.. hahaha oeps!

Mijn excusses HC.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:43

mrie schreef:
Katja schreef:

Hele zinvolle bijdrage aan dit topic.
Een kleine vergelijking van jullie beider profiel wijst uit dat jullie een totaal andere visie hebben op het houden van paarden, maar dat mag toch.

Heb ik je iets misdaan? TS vraagt om advies en dat heb ik hem gegeven.
Ik heb nergens gezegd dat hij het niet aan zijn paarden mag voeren alleen dat ik het niet zou doen.

Edit: op verzoek van TS verplaatst van VMR naar MD.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:48

Misschien dat je aan het volgende wat hebt.

Ik heb een 8 jarige merrie met tot voor een klein jaar terug allergieen voor van alles en nog wat.
Volgens een natuurgeneeskundig therapeute moest ik het probleem in de darmwerking zoeken.
gevoerd van een paardenmelkerij uit de buurt.
Gevolg, niet dun op de mest geworden maar wel een veel betere darmwerking gekregen.
Het paard verdraagt nu na al die jaren gewoon gras en allerlei andere dingen die voorheen onmogelijk waren.

Nou is paardenmelk natuurlijk een paardeigen produkt maar dat het na zoveel jaar nog een zo positieve werking heeft gehad, had ik niet verwacht.
Hoe het met wei zit weet ik niet maar is er in de handel ook niet een weiprodukt wat tegen allerlei klachten wordt ingezet ???
Molkosan of zo iets.
Misschien dat je daar wat meer info van de werking van wei van kunt krijgen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:51

henny_w, ik denk dat jij het over pro-biotica hebt?
Yakult of Vifit voor paarden zeg maar.
Dat kan hele goede effecten hebben op de darmflora, zeker na bijvoorbeeld een zware antibiotica-kuur.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 09:56

daantjuhhh schreef:
ooh.. hahaha oeps!

Mijn excusses HC.

Bedankt maar ..... Niks mis met vrouwzijn toch, dus excuus niet echt nodig hoor

Wei of geen wei, we slepen zoveel mogelijk variatie in de weide
Vanmorgen een kruiwagen met gedroogde stengels van kikkererwten en een kruiwagen versgroene maïs(plant)toppen. Net de walnoot achter de achterpatio gesnoeid en een deel daarvan in de dagwei gemikt en de rest naar de nachtwei gesleept. Dat zijn 'seizoensextras'.
Hiernaast krijgen ze het jaar rond als basisvoer weidehooi van haver/wikke/kruiden en tarwestro met hele halm. Voor de leut krijgen ze s'avonds een bak geweekte bietenpulp.
Allerhande ander blad, onschadelijk snij'afval'uit de moestuin en keuken zijn leuke afwisseling en ook snijden we om de paar weken een veldje verse alfalfa voor ze.
In de herfst bewaren we het gedroogde bladafval als lekkere afwisseling voor in de winter net als de kweeperen waar we dan zowat in omkomen.
Dit lijkt aardig gevarieerd, is dat relatief t.o.v. veel paarden ook, doch door het vrije veld banjerend knagen ze een nog veel bredere varëteit weg.

Waaróm ik de wei zou willen bijgeven is duidelijk: het is een rijke bron aan vitaminen en mineralen. De eníge vraag is of het kwaad kan en dat hangt nog: onze paarden krijgen wel meer dat met mate erg gezond is en schadelijk bij overdaad. Dat is in de vrije wildbaan ook zo en opgelost doordat paarden continue trekken.

Mbt de wei: de smaakproef is positief; ze zijn er niet vies van. Helaas zegt dat 'niet veel omdat zelfs onze paarden die niet op 'in de voerbak = eten' geprogrammeerd zijn op dit punt geen betrouwbare kiezers zijn.

Zoals elders terecht opgemerkt is, is het eeuwen een basiselement voor de slobber van varkens geweest. Een varken is echter een ominivoor dus wederom geen criterium.

Ik weet dat het een waardevolle voedingsbron kan zijn, ik heb de wei mega-gezond geproduceerd beschikbaar, ze lusten het doch....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:59

henny_w schreef:
Misschien dat je aan het volgende wat hebt.

Ik heb een 8 jarige merrie met tot voor een klein jaar terug allergieen voor van alles en nog wat.
Volgens een natuurgeneeskundig therapeute moest ik het probleem in de darmwerking zoeken.
gevoerd van een paardenmelkerij uit de buurt.
Gevolg, niet dun op de mest geworden maar wel een veel betere darmwerking gekregen.
Het paard verdraagt nu na al die jaren gewoon gras en allerlei andere dingen die voorheen onmogelijk waren.

Nou is paardenmelk natuurlijk een paardeigen produkt maar dat het na zoveel jaar nog een zo positieve werking heeft gehad, had ik niet verwacht.
Hoe het met wei zit weet ik niet maar is er in de handel ook niet een weiprodukt wat tegen allerlei klachten wordt ingezet ???
Molkosan of zo iets.
Misschien dat je daar wat meer info van de werking van wei van kunt krijgen.

Maar volgens mij is dat anders.
Ik dnek dat je dat moest voeren vanwege de "goede" bacterien!
Zo had een paard van kennisen zoveel antibiotica gehad vanwege elke x ziekte.
Dat ook zijn goede bacterien dood waren en dus gigantisch aan de dunne was.
En kon ook niks verteren en die moest ook zulke dingen voeren om paardeigen goede bacterien weer aan te vullen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 10:05

daantjuhhh schreef:
En kon ook niks verteren en die moest ook zulke dingen voeren om paardeigen goede bacterien weer aan te vullen.

Ik zou in zo'n geval wat mest van een gezond, parasietvrij, paard bijvoeren. Kost geen drol en werkt logischerwijze beter dan welk 'medicijn' ook.

HC

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:09

Huertecilla schreef:
daantjuhhh schreef:

Ik zou in zo'n geval wat mest van een gezond, parasietvrij, paard bijvoeren. Kost geen drol en werkt logischerwijze beter dan welk 'medicijn' ook.

HC

Dat werd ook onderandere gedaan.
En yoghurt enz..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:12

Ware het niet dat de meeste bacteriën niet erg goed bestand zijn tegen maagzuur en er maar weinig paarden zijn die graag poep eten.

Voordeel van die geconcentreerde probiotica is dat het er zoveel zijn dat er altijd wel een paar overleven en op de plaats van bestemming aan komen. Nou zal dat ook wel lukken als je maar genoeg stront naar binnen ziet te wurmen, maar een poedertje is stukken praktischer!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:38

Margreet schreef:
Ware het niet dat de meeste bacteriën niet erg goed bestand zijn tegen maagzuur en er maar weinig paarden zijn die graag poep eten.

Voordeel van die geconcentreerde probiotica is dat het er zoveel zijn dat er altijd wel een paar overleven en op de plaats van bestemming aan komen. Nou zal dat ook wel lukken als je maar genoeg stront naar binnen ziet te wurmen, maar een poedertje is stukken praktischer!

Maarja als een poedertje niet meer werkt.
Hij pakte het niet.
Dus was mest en yoghurt de beste oplossing.
En het paardje leeft nog steeds gezond en wel.