Mist schreef: Citaat:
dat is een goede vraag, tegenwoordig hebben ze arthrose (bijvoorbeeld een "haak" op de kogel) in klasses ingedeeld, net zoals HKO.
Maar net zoals HKO (mijn paard heeft het al meer dan 15 jaar, evenals arthrose) kan het klinische beeld totaal niet overeenstemmen met de foto's..........dus wat voor waarde heeft het "klasse-systeem" ??
Mijn stelling (na 15 jaar nachtmerries, slapeloze nachten en heel veel tranen) is dat je uit moet gaan van het klinische beeld m.b.t. het welzijn en bruikbaarheid van het paard. Maar dat je terdege rekening moet houden met de foto's .........want als je dat negeert kun je het erger maken (bijvoorbeeld door intensief dressuur- korte wendingen etc. en/of springen)
Bij mijn paard is de rontgenologische beeld vele malen erger dan het klinische (dus hoe beweegt het paard) beeld. Natuurlijk kun je het zien !! de passen zijn korter, zelfs de buitenkant van het been en de vorm van de hoef verraadt veel ! maar ze is wel rad.
Tegenwoordig kan ik (na 15 jaar me heel erg verdiept te hebben) een arthrose paard op 100m afstand ruiken !
Dat is precies de reden dat ik me dat afvroeg. Als je mijn pony op de foto's ziet ga je waarschijnlijk huilen, maar ze loopt in verhouding prima. Tuurlijk zie je het wel. Als ze net van stal komt loopt ze bijv. wel bagger. Maar als ze goed warm en los is loopt ze als een trein. Ik heb er een paar weken terug nog een crosstraining mee gereden. En daarna was ze echt niet slechter.
Er zitten natuurlijk grenzen aan. Als ik ieder week of misschien zelfs iedere maand zou crossen of als ik hogere of meer sprongen zou nemen, zou ze dat niet trekken. Af en toe zondigen kan met haar gelukkig wel. Maar het beeld op de foto's en de manier waarop ze beweegt komen niet met elkaar overeen.