wie heeft er ervaring met een paard met lichte atrose?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selena87

Re: wie heeft er ervaring met een paard met lichte atrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 23:43

Citaat:
Het mag misschien wel, maar ik weet niet of het verstandig is. Ik mag ook best wel springen met mijn pony van de DA, maar ik heb het advies gekregen om het niet meer te doen. Ik doe het dus ook niet meer, ondanks dat mijn pony ook graag springt. Ik wil zo lang mogelijk nog van haar genieten en als die tijd gerekt kan worden door niet meer te springen, neem ik dat maar voor lief. Af en toe moet je een paard voor zichzelf in bescherming nemen.

Helemaal mee eens!! Mijn paard vind springen het leukste wat er bestaat mij is afgeraden het nog te doen maar niet verboden.
Ik ben liever te voorzichtig dan dat ik achteraf baal dat ik gesprongen heb en hij nu al versleten is vanplaats bijvoorbeeld dan dat hij 3 jaar langer meegaat als ik niet spring.
Ik zet mijn kansen liever op veilig!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:53

Even een technisch vraagje: wanneer jullie spreken over lichte en zware artrose, wat bedoelen jullie dan? De staat van de botten en gewrichten (dat wordt toch van 1 t/m 4 weergegeven) of de manier waarop het paard daarmee beweegt?

Mondesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:09

Mijn paard liep vorig jaar ook licht kreupel en toen bleek ie dus ook beginnende artrose te hebbeh en daarnaast nog meer dingen als ontkalking van sesambeentjes enzow.. hij is nog maar elf het komt door het stampen met zn voorbeen tegen de staldeur nu hebbeh we hem ook laten inspuiten maar dan met kunstgewrichtsvocht daar heeft ie toch ruim een jaar op goedgelopen alleen nu moet ie weer ingespoten wordeh.. Op zich hield ik ook niet van die dingen als inspuiten maar hij heeft er gewoon heel goed op gelopen als we hem nu laten inspuiten dan zal ie waarschijnlijk langer als een jaar er goed op lopen... Alleen heeft ook mij DA geadviseerd om NIET te springen want daar wordt het echt niet beter van.. Dressuur heb ik ook gelaten voor wat het is...
succes ermee

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:11

Mondesire schreef:
Mijn paard liep vorig jaar ook licht kreupel en toen bleek ie dus ook beginnende artrose te hebbeh en daarnaast nog meer dingen als ontkalking van sesambeentjes enzow.. hij is nog maar elf het komt door het stampen met zn voorbeen tegen de staldeur nu hebbeh we hem ook laten inspuiten maar dan met kunstgewrichtsvocht daar heeft ie toch ruim een jaar op goedgelopen alleen nu moet ie weer ingespoten wordeh.. Op zich hield ik ook niet van die dingen als inspuiten maar hij heeft er gewoon heel goed op gelopen als we hem nu laten inspuiten dan zal ie waarschijnlijk langer als een jaar er goed op lopen... Alleen heeft ook mij DA geadviseerd om NIET te springen want daar wordt het echt niet beter van.. Dressuur heb ik ook gelaten voor wat het is...
succes ermee

Als je het niet zo hebt op inspuiten waarom probeer je dan geen glucosamine, daar zijn al zoveel paarden beter van geworden.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:15

glucosamine, en waar is dat verkrijgbaar?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:55

Saar4 schreef:
Even een technisch vraagje: wanneer jullie spreken over lichte en zware artrose, wat bedoelen jullie dan? De staat van de botten en gewrichten (dat wordt toch van 1 t/m 4 weergegeven) of de manier waarop het paard daarmee beweegt?

dat is een goede vraag, tegenwoordig hebben ze arthrose (bijvoorbeeld een "haak" op de kogel) in klasses ingedeeld, net zoals HKO.
Maar net zoals HKO (mijn paard heeft het al meer dan 15 jaar, evenals arthrose) kan het klinische beeld totaal niet overeenstemmen met de foto's..........dus wat voor waarde heeft het "klasse-systeem" ??

Mijn stelling (na 15 jaar nachtmerries, slapeloze nachten en heel veel tranen) is dat je uit moet gaan van het klinische beeld m.b.t. het welzijn en bruikbaarheid van het paard. Maar dat je terdege rekening moet houden met de foto's .........want als je dat negeert kun je het erger maken (bijvoorbeeld door intensief dressuur- korte wendingen etc. en/of springen)

Bij mijn paard is de rontgenologische beeld vele malen erger dan het klinische (dus hoe beweegt het paard) beeld. Natuurlijk kun je het zien !! de passen zijn korter, zelfs de buitenkant van het been en de vorm van de hoef verraadt veel ! maar ze is wel rad.
Tegenwoordig kan ik (na 15 jaar me heel erg verdiept te hebben) een arthrose paard op 100m afstand ruiken !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:02

Bij Kawa is ook artrose geconstateerd
klasse 3-4

Ik geef hen mu glucosamine speciaal van de groene os en hij lijkt het daar goed op te gaan doen.

Joint Supplement poeders ken ik niet, hoeveel glucosamine zit daar in en hoeveel Chondroitine en andere dingen zit daar in?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:01

Mist schreef:
Citaat:
dat is een goede vraag, tegenwoordig hebben ze arthrose (bijvoorbeeld een "haak" op de kogel) in klasses ingedeeld, net zoals HKO.
Maar net zoals HKO (mijn paard heeft het al meer dan 15 jaar, evenals arthrose) kan het klinische beeld totaal niet overeenstemmen met de foto's..........dus wat voor waarde heeft het "klasse-systeem" ??

Mijn stelling (na 15 jaar nachtmerries, slapeloze nachten en heel veel tranen) is dat je uit moet gaan van het klinische beeld m.b.t. het welzijn en bruikbaarheid van het paard. Maar dat je terdege rekening moet houden met de foto's .........want als je dat negeert kun je het erger maken (bijvoorbeeld door intensief dressuur- korte wendingen etc. en/of springen)

Bij mijn paard is de rontgenologische beeld vele malen erger dan het klinische (dus hoe beweegt het paard) beeld. Natuurlijk kun je het zien !! de passen zijn korter, zelfs de buitenkant van het been en de vorm van de hoef verraadt veel ! maar ze is wel rad.
Tegenwoordig kan ik (na 15 jaar me heel erg verdiept te hebben) een arthrose paard op 100m afstand ruiken !

Dat is precies de reden dat ik me dat afvroeg. Als je mijn pony op de foto's ziet ga je waarschijnlijk huilen, maar ze loopt in verhouding prima. Tuurlijk zie je het wel. Als ze net van stal komt loopt ze bijv. wel bagger. Maar als ze goed warm en los is loopt ze als een trein. Ik heb er een paar weken terug nog een crosstraining mee gereden. En daarna was ze echt niet slechter.

Er zitten natuurlijk grenzen aan. Als ik ieder week of misschien zelfs iedere maand zou crossen of als ik hogere of meer sprongen zou nemen, zou ze dat niet trekken. Af en toe zondigen kan met haar gelukkig wel. Maar het beeld op de foto's en de manier waarop ze beweegt komen niet met elkaar overeen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:39

Hoe oud is je pony Saar ?
Want als ik het lees dat ze "bagger" loopt als ze de stal uitkomt.....dat stadium had ik pas bij mijn paard toen ze 14 was!

DA's zeiden (3 stuks) toen mijn paard 3 was dat ik niet eens de moeite moest nemen ze in te rijden dit heb ik natuurlijk wel gedaan, maar ik heb nooit met haar gesprongen. Ik weet dat ik een engeltje op mijn schouder moet hebben gehad dat ik deze hoefsmid had (die de foto's wilde omdat hij vond dat er iets niet klopte) en dat ik het dus in zo'n vroeg stadium wist. Ik heb er rekening mee kunnen houden, waardoor ze (nu 18) nog steeds onder het zadel is.

Hoe leuk ze springen ook vindt....je moet haar tegen haarzelf beschermen. Ik steek nu ook een sigaret op terwijl ik weet dat het niet goed is

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:49

Mijn paard heeft geen lichte, maar zware artrose in de voorbenen, met daar bij nog hoefkatrol,( die al de goede kant op gaat), en ik rij nog hoge dressuur oefeningen,maar aangepast..

We hebben allerlei poedertjes en smeerseltjes e.d zodat ze absoluut geen pijn heeft.. Ze vind het rijden helemaal geweldig, want als ik aan het opzadelen ben, schraapt ze van ongeduldigheid, en als ik opgestapt ben dan draaft ze zowat onder me vandaan..
Je ziet het niet dat ze artose heeft, geen dikke benen, oortjes naar voren bij het rijden, fit enzo...
Als ik niet op haar rij (want longeren gaat niet in de zware paddock die wij hebben) wordt ze gek van de energie, ookal staat ze nu op het weiland.

Alleen in de draf zie je een lichte onregelmatigheid, maar iemand die er niet op let, zal het niet zien. Dus ja, dat je paard artrose heeft, betekend niet per defenitie dat ze alleen in het weiland gezet moet worden, of in geslapen moeten worden!!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:17

Mist schreef:
Citaat:
Hoe oud is je pony Saar ?
Want als ik het lees dat ze "bagger" loopt als ze de stal uitkomt.....dat stadium had ik pas bij mijn paard toen ze 14 was!

DA's zeiden (3 stuks) toen mijn paard 3 was dat ik niet eens de moeite moest nemen ze in te rijden dit heb ik natuurlijk wel gedaan, maar ik heb nooit met haar gesprongen. Ik weet dat ik een engeltje op mijn schouder moet hebben gehad dat ik deze hoefsmid had (die de foto's wilde omdat hij vond dat er iets niet klopte) en dat ik het dus in zo'n vroeg stadium wist. Ik heb er rekening mee kunnen houden, waardoor ze (nu 18) nog steeds onder het zadel is.

Hoe leuk ze springen ook vindt....je moet haar tegen haarzelf beschermen. Ik steek nu ook een sigaret op terwijl ik weet dat het niet goed is

Ze is nu 13. Ze kan heel slecht tegen op stal staan. Ze komt altijd met harde, mega dikke benen van stal. Ze loopt dan stram en kort. Na 10 min. stappen is het weer over.

Ik spring ook maar heel af en toe met haar. Maar het doet haar zo'n plezier. Vooral crossen. Ze is zo dol op het water. Bommetje
Ze blijft dan ook gelijk een week in cross-mode staan. Lekker scheuren wil ze dan.

Maar je hebt gelijk hoor, springen is gewoon te belastend voor haar. Dus eens in de zoveel tijd gun ik haar dat plezier maar ik probeer het zoveel mogelijk te beperken.

Er schiet me net wat te binnen. Een paar jaar geleden heb ik wel fanatiek oefenparcoursen met haar gesprongen. Toen wist ik nog niet dat ze op de foto's zo slecht was en met rijden viel er niks aan te merken. De kopers stonden toen in de rij. Een bekende ruiter had gezegd dat het een potentiële EK-pony was. Ik natuurlijk hartstikke trots maar ik was te dol op haar om haar te verkopen. Wat als ik dat wel had gedaan? Ik denk dat ze maar kort van haar "roem" had kunnen genieten. Nee hoor, ze is veel beter af als recreatieknol.

Enne, wanneer ga jij stoppen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:21

Ik stop als mijn paard dat aangeeft. Met 14 ging ze pas onregelmatig (alleen in draf) dat is opgelost door het break-over beslag (hoofcare) en sindsdien nooit meer kreupel geweest (behalve hoefzweer). En aangezien het rongenologisch beeld sindsdien niet veranderd is (jaarlijkse controle foto's) hoop ik dat ze nog lang meegaat. Ik hoef ook niet zonodig te rijden op haar, maar het is een paard dat stik-sjaggie wordt als er niets met haar gebeurt (vreselijke woede aanvallen als ik Mist opzadel ) als die tijd komt gaat ze gewoon op rust in de wei...totdat dat ook niet meer kan. Bovendien heeft ze er een handje van om net voor stal zelfstandig een andere weg in te slaan........ze wil nooit naar huis, zolang ze dat blijft doen + niet "wijst" met haar slechte been + niet stijf uit de stal komt + niet overdag gaat liggen.........dingen die ze wel deed net voordat ze speciaal beslag kreeg, blijven we gewoon lekker zo doorhobbelen !

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 08:38

En met roken?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 08:46

Saar4 schreef:
En met roken?

gemenerik

Bianca6

atrose? PRIMEVAL GELATINAAT GEVEN!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:36

Hey
Mijn paard van 25 heeft zware artrose aan haar knieeen voor. Een jaar of 1,5 geleden liep ze zo slecht en was ze helemaal "neerslachtig" van de pijn... ik dacht dat het einde naderde... Ik had alle dingen van de Paardendrogist(.nl) al geprobeerd. Toen kwam ik een artikel tegen op dierennieuws.nl over Primeval Gelatinaat. Dankzij dat spul is mijn paardje na een paar maanden weer helemaal opgeknapt, tenminste, ze loopt af en toe onregelmatig en ik rijd niet meer maar ze is helemaal happy en rent nog gewoon door de wei dus blijkbaar ook redelijk pijn loos. Als ze wat mindere week heeft dan geef ik gewoon wat meer schepjes en als het goed gaat de gewone onderhoudsdosering.

je kunt het bestellen via de dierenarts of op www.dierennieuws.nl of www.primeval.nl

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:48

Als je slim bent dan zoek je uit wat er precies in die gelatinaat zit. Als ik het goed heb gegrepen is het hoofdbedanddeel gelatine poeder. Te koop bij de bakker voor 7 euro per kilo. Bij mijn paard werkt dat heel goed. Maar ik moet nu wel mijn bakker weer ff bellen want ik heb weer nieuwe nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:09

Dat is met primeval zo oosterhof
Daar zit als hoofdbestandsdeel gelatine in.

Maar bij andere producten zit er glucosamine als hoofdbestandsdeel in
en chondroitine

glucosamine wordt gemaakt uit schilden van krabben en garnalen
De grondstof voor chondroitine is runderkraakbeen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:38

Ik geef mijn paard nu dus ook een combi van gelatine en glucosamine

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:39

Waar haal jij de glucosamine vandaan als ik vragen mag?

En mij is juist weer verteld dat de chondroitine juist zo belangrijk is.
Maar die ervaring heb jij dan niet neem ik aan?

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:47

hallo,
ik heb zelf een paard met lichte artrose.ik kan er eigenlijk alles nog mee doen wat ik wil.waar je inderdaad wel op moet letten is dat je goed instapt en uitstapt en tijdens het rijden niet hele scherpe wendingen maakt.mijn D.A zei dat ik wel een klein sprongetje mag doen maar niet te veel en niet te hoog.ze krijgt als medicijn arthri-aid de hoofdbestand delen zijn glucosamine en msm.ze loopt hier heel goed op en kan alles nog met haar doen.
ook kreupelt ze hierdoor niet meer,het is zeker het proberen waard.en ze loopt voor op ijzers.
dit is de internet site waar het produkt arthri-aid te vinden is met hele uitleg erbij: www.nutri-science.nl
groetjes en heel veel succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:49

Dat van MSN erbij hoor ik ook steeds vaker.
ook eens in gaan verdiepen

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:57

op de internet site van nutri-science staat een hele goede uitleg bij het produkt arthri-aid zeker even de moeite waard om te lezen!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:13

@runningkawa: Glucosamine en chondroitine kun je puur bij de apotheek bestellen. Ik heb dit ook jaren zo gedaan omdat fabrikanten me weigerde duidelijke info te geven over de hoeveelheden die in hun poedertjes zaten Destijds was glucosamine(sulfaat ! let op laat je geen glucosamine HCL o.i.d. aansmeren) 25euro per 250gram en chondroitine 135euro voor 250gram. Prijzen varieren sterk, rondshoppen is wel de moeite. Gluc/chondr. versterken elkaars werking op de een of andere manier.
MSN is een natuurlijke verbinding die ontstekingsremmend en licht pijnstillend werkt...iets wat ook in wilgentakken zit !

@Oosterhoff: wat is precies gelatine volgens jou ? Ik heb zelf als allereerste (voor het speciaal beslag zelfs) een familiepot Primeval gegeven......ik zag geen enkel verschil, dat kan natuurlijk want niet alle paarden reageren op deze producten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:58

Aha dat wist ik niet

Ik ben ook eens begonnen met primeval, waarvan ik ook geen enkel resultaat bemerkte.
Nu met glusosamine van de groene os wel.
Maar beter is altijd nog fijner

En ik zie wel, jullie weten er al echt een boel van af.
ik ben pas een beginner op dit gebied. (gelukkig, want meestal niet goed als je het allemaal weet)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:15

runningkawa schreef:
Aha dat wist ik niet

Ik ben ook eens begonnen met primeval, waarvan ik ook geen enkel resultaat bemerkte.
Nu met glusosamine van de groene os wel.
Maar beter is altijd nog fijner

En ik zie wel, jullie weten er al echt een boel van af.
ik ben pas een beginner op dit gebied. (gelukkig, want meestal niet goed als je het allemaal weet)

wees idd maar blij.....ik leef al 15 jaar met het zwaard van Damocles boven m'n hoofd.

Wat eigenlijk wel grappig is...ik ging twijfelen aan de spelling van Damocles dus ff gegoogled (blijkt het nog iets met paarden(haar) te maken te hebben ook !:

Dionysius den Oudere, den tiran van Syracuse (405-367), die door hem voor den gelukkigsten sterveling was verklaard. Dionysius liet hem nu aanzitten aan zijne tafel en genieten van de kostbaarste spijzen en dranken, doch boven zijn hoofd hing aan een paardenhaar een scherp, blinkend zwaard, als zinnebeeld van het gevaar, dat den gelukkig gewaande voortdurend bedreigt