Alternatieve wijze van ontwormen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Alternatieve wijze van ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:04

Waar mensen hun geld al niet mee willen verdienen!!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:54

Sugarmiss schreef:
"Mijn" manier van ontwormen is ook maar voor zeer weinigen weggelegd, maar dat had ik al verteld.
Persoonlijk gaat het op deze manier al een jaar of 7 goed bij mij.

Logisch dat welke arts dan ook (holistisch, alternatief of regulier) zijn vingers niet wil branden. Zij kennen vaak de situatie ook niet goed genoeg.

Wat een geluk dat het al 7 jaren goed gaat. Zou je paard niet grag bij de mijne in de wei willen hebben.

Naar mijn mening en gelukkig na die van de meeste DA moet ontwormen nou eenmaal met chemische middelen gebeuren. De wormen moeten ja ook eruit. Maar dat zal de maan bij jullie wel regelen.

Mijn Da was laatst bij een nieuwe klant met een paard met koliek. Ze heeft het paard rectaal opgevoeld. Toen ze haar arm terugtrok had ze de hele handschoen onder de wormen zitten. De eigenaar ontwormde af en toe. het paard heeft de koliek door de wormen niet overleeft

Een paard wordt heus niet resistent als je elke twee maand met Ivermectine ontwormt en dan in het voor en najaar met praziquantel tegen de lintwormen en in Oktober één met Moxidectine. Dan kan er niks mis gaan en heb je een geweldig goed ontwormingsschema

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:04

schaapjuh schreef:
quote mezelf even uit een ander topic, scheelt weer typwerk
Bij Boudewijn Lelievelt te Dalfsen kun je natuurzuivere ontwormpoeder kopen (dus zonder chemische zooi). Dit geef je met élke volle maan door het voer die je iets natmaakt (water/ appelazijn oid). Alleen de eerste keer geef je het paard een kuur van 3 dagen een poeder: dag voor volle maan, met volle maan en een dag na volle maan. Later alleen met volle maan. Met volle maan is de maan het krachtigst. De maan heeft veel invloed op al wat leeft, groeit en bloeit op aarde.Dus met volle maan ontwormen is het meest effectiefst
Werkt super!!!
Naam van het ontwormpoeder ben ik even kwijt... zodra ik t weer weet meld ik t wel.

Zullen de wormen ook extra groeien, bloeien en leven door de maan?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:16

schaapjuh schreef:
Zo hé! Lekker ventje zeg...
Weet je of hij zich daarnaast met nog andere dingen bezighoud? Zoals straling, pendelen, water-vitalizers, osteopatie, oid?

Weet ik niet zeker, maar zal me absoluut niet verbazen. Zeker wat betreft pendelen, straling enz.
Hij doet ook aan homeopathie, hihi....
Voor degenen die er enigszins verstand van hebben. Onze paarden kregen elk 1 korreltje van 1mm. doorsnee van een homeopathisch middel. Dat was voldoende.
Hij kan kletsen als brugman en lijkt verschrikkelijk veel verstand van zaken te hebben.
Al mijn paardenkennissen hebben in elk geval met hem gekapt.

Groetjes, Henny

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:54

Weet je wat het probleem met jullie is? Jullie denken dat als jullie doen wat iedereen doet omdat iedereen het doet dat dat normaal is en alles wat daar vanaf wijkt abnormaal is, alleen maar omdat het zo 'hoort', er anders niet bij hoort, abnormaal bent of om weet ik veel wat voor vreemde reden. Eigenlijk is hetgeen wat jullie abnormaal vinden juist heel normaal en andersom. Het abnormale is de norm geworden waardoor we dénken dat het zo hoort en dus normaal is.
Wij mensen en dieren zijn onderdeel van de natuur en ZOUDEN in harmonie mét de natuur kunnen leven. Helaas denken vele mensen dat ze het heft in eigen hand kunnen nemen, baas willen zijn over de natuur maar dat komt ze later duur te staan. De natuur/aarde reinigt zichzelf wel weer en gaat altijd de weg die ze altijd zal gaan.
De natuur was bedoeld om van te kunnen leven en evt. te genezen met hetgeen wat er in de natuur groeit en bloeit mocht je ziek worden oid, wat weer veroorzaakt werd door disharmonie.
Jammer dat er zo ontzettend veel kennis verloren is gegaan, hetgeen wat er nog van over is wordt afgedaan als abnormaal...
Respect the healing powers of nature!!

~ Hoe meer de mens trouw blijft aan de wetten van de natuur, des de gezonder zal hij blijven; hoe meer hij zich er van verwijderd, des te sneller komt de ziekte ~ Paracelsus

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:57

Henry, ik hoop dus niet dat we het over dezelfde persoon hebben. Eerdaags zullen we het weten

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:41

Healing powers of nature zijn geweldig. Maar in de 'natuur' is stuk minder kans op wormbesmetting om dat paarden veel meer lopen en niet telkens op het zelfde stuk staan. Daarnaast is een wilde kudde aanzienlijk kleiner dan de gemiddelde pensionstal.

Ik ben absoluut voor homeopathie en dergelijke, begrijp me goed. Maar ik neem het risico niet. Teveel koliek gezien door verkeerde ontworming. Sorry.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:01

Wel, ik stel me momenteel dezelfde vraag als Kendra. Ontwormen elke 2 maand of niet? Ik lees veel in de boeken van Margriet (Silverlinde) Natuurgeneeswijze voor paarden. Daar staat dat een kuur van twee weken met essentiele olie van look ook kan helpen. Maar ze schrijft ook dat ze voor alle zekerheid haar paarden 1 X per jaar ontwormt met een chemisch middel.
Mijn paardje had "iets" in haar neus. Heb er in de tijd een heel topic aan gewijd en begin hier niet terug de hele uitleg. Geen DA kon me helpen buiten een dure, voor mij, onbetaalbare operatie. Waar niet van kon gezegd worden dat het 100 % in orde zou komen.
Nu behandel ik mijn paardje al 2 maanden volgens haar methode, gehaal natuurlijk met bachbloesem en essentiele olie. En ra, ra.... de kwaal is zo goed als weg. Nog niet helemaal genezen maar stukken beter. Dus chemische rommel is niet altijd beter maar je hoort me niet zeggen dat je zonder kan. Je moet gewoon het beste van alles combineren. Dus nu en dan chemisch ontwormen en nu en dan de natuurlijke weg dat is mijn optie. In het najaar en voorjaar ga ik ivermectine gebruiken. De tussendoor ontwormingen ga ik met look doen. Ik heb er alle vertrouwen in.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:09

Er wordt door veel dierenartsen nog steeds beweerd dat ontwormen met Ivermectine het beste is. Er zou nog geen resistentie bestaan.
Zelf heb ik daar al jaren grote twijfels over.
Een jaar of 15 terug kwam onze jaarling terug uit de zomerweide elders in groepsverband. Het was oktober. Hij zag er niet uit. Bolle buik, dof in het haar. Naar mijn idee een fikse wormbesmetting.

Equest (Ivermectine) was toen nog maar pas op de markt en zou het wondermiddel tegen wormen zijn.
Dus ermee ontwormd. Kwam niks af.
Vreemd, 4 weken later nog eens gedaan, weer zonder resultaat.
Er kwam echt helemaal niks af. Dierenarts gebeld. Die adviseerde om eventueel nog 2x elke 2 weken met Equest te ontwormen. Resultaat noppes nada. De fjord zag er nog steeds allerbelabberst uit.

In Januari naar een speciale dag geweest bij het fjordenstamboek.
Ving ik toevallig een gesprek op over ontwormen. Het bleek de inspecteur van het stamboek te zijn en een dierenarts.
Wat bleek. Ook zij hadden problemen met keurig op tijd ontwormen met Equest en toch nog wormen.
Die dierenarts had e.e.a. uitgezocht met een schapenontwormingsmiddel. Hij heeft zijn eigen KWPN'ers daarmee ontwormd. Vervolgens zijn alle 20 fjorden met hetzelfde middel ontwormd. Wat bleek, bij allen daverden de wormen eraf.
Ik vertelde mijn verhaal en kreeg een paar schapenkuurtjes mee.
Mijn ruin mestte op een gegeven moment alleen maar wormen. Zo giga veel kwam eraf.
En dat voor eind januari als de wormen zgn. in ruste zijn.
Ik heb hem dankzij de schapenkuren weer schoon gekregen.
Helaas weet ik het merk niet meer precies en ook de samenstelling niet. Om nou zo maar die kuren te geven raad ik niet aan.
Maar het is wel frappant dat je met 1 schapenkuurtje (voor zo'n 75 kilo) een paard van 500 kg. schoon krijgt.

Zelf ontworm ik tegenwoordig met een natuurlijke kuur.
Volgens recept van Juliette Bairclay Levi
Zij heeft div. boeken geschreven over natuurlijk genezen bij div. dieren.
De kuur bestaat uit 2 weken lang groene leem vermengen met gesnipperde teentjes knoflook, gekookte lijnzaadolie en zemelen.
2x daags geven.
Ik heb dit voorjaar (april) na de wormkuur een mestonderzoek bij de kliniek laten doen.
Helemaal schoon, beide paarden. Geen eitje, larve of worm te vinden.
Ze waren op de kliniek stomverbaasd en stelden allerlei vragen want dit hadden ze nog niet eerder meegemaakt.
Zij gaven aan dat ik vooral zo door moest gaan. Omdat het resultaat verbluffend was.
Ik ga het voorlopig zo doen en alleen in November een chemische kuur tegen wormen en horzellarven geven. Met moxidectine.

Ook om de volgende redenen. In mijn paardenkennissenkring hoor ik de laatste jaren steeds meer dat men keurig elke 6-8 weken ontwormd en dat bij onderzoek toch blijkt dat de paarden hardstikke vol wormen zitten. Veelal werd Ivermectine gebruikt.
Ergens klopt er dan toch iets niet lijkt me ???
Ik hoef al die chemische giftroep niet meer in mijn paarden. En van Ivermectine heb ik al helemaal geen hoge pet op.
Van tijd tot tijd laat ik voor de zekerheid een mestonderzoek doen. Dat kost net zo veel als een gemiddelde wormspuit, dus dat is goed te doen.

Groetjes, Henny

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 11:51

Het schapenmiddel is Ivomec, er zijn wel meer (grote) paardenhouders die dat gebruiken. Officieel is het niet toegestaan bij paarden, je kunt het oraal toedienen of enten in het bloed. Zul je zelf moeten doen, omdat geen DA het risico wil (mag) nemen.
Toen Ivomec net op de markt was, zijn er nogal wat paarden letterlijk 'omgevallen'. Het is een sterk middel en als je het niet met beleid en kennis van zaken toepast, leg je het hele darmstelsel plat. Als er dan flink wat wormen zitten, bloedt je paard binnen de kortste keren dood.

@ Henny, bij jou is het dus niet duidelijk hoe het nu zit met de relatie tussen de schapenkuren en jouw biologische oplossing. Hoe is jouw beweidingspatroon?
Het maakt natuurlijk ook nogal uit of je je paarden thuis hebt of ergens op een manage/pensionstal staat, in het laatste geval zal er altijd een relatief grote worm-druk aanwezig zijn waardoor je waarschijnlijk wel regelmatig moet ontwormen.
Dat je resistentieproblemen krijgt als je om de 6-8 weken ontwormt, vind ik niet echt onlogisch - dat is te vaak!

Dan nog over verschillende wormmiddelen, ik ontworm alleen tot nu toe alleen met ivermectine en laat 1 x /jaar de mest onderzoeken. Tot nu toe nog steeds geen problemen....maar dat wil ik ook wel erg graag zo houden. Ben eigenlijk pas van plan Moxidectine te gaan gebruiken als Ivermectine niet meer goed genoeg werkt; straks heb ik niks meer 'over' als er wel een keer resistentie optreedt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:36

Hoi Kendra,

Het schapen middel wat ik 15 !!!! jaar terug gebruikt hebt was geen Ivomec. Zeker weten.
Het was eerder iets van Valbasin oid.
Ivomec is rotzooi voor paarden en volgens mij ook nog steeds op Ivermectine basis. Sommige spuiten hun paarden ermee in. En ja daar zijn de nodige sterfgevallen uit voortgekomen.
Mijn paarden hebben altijd bij huis gelopen. Ik mest dagelijks de wei en de rijbak uit. Dus de infectiedruk zal een stuk lager liggen dan bij een manege oid.
Ik heb zelf nooit om de 6 -8 weken ontwormd. Maar het wordt wel door de fabrikanten van de ontwormingsmiddelen aangeraden.
Minimaal elke 8 weken.
Sinds vorig jaar ben ik overgestapt op het 'natuurlijk' ontwormen.
Dit voorjaar heb ik voor het eerst mestonderzoek laten doen met een heel gunstig resultaat.
Er is geen sprake met een relatie van een schapenkuur. Dat heb ik alleen 15 jaar terug 2x gebruikt.

Groetjes, Henny

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:50

Kendra: ik heb ivomec pour-on, dat is eigenlijk voor rundvee. Je giet het over de rug en schouders. Dus gewoon op de huid. Maar de werkzame stof daarin is ook ivermectine. Bij mij heeft onderzoek ook uitgewezen dat er geen wormbesmetting aanwezig is. Maar wij weiden de paarden vaak om. Dat helpt ook. (wij ontwormen maar 2x per jaar) Eerste keer voor het weideseizoen en de tweede keer in november.
De ivomec pour-on gaat over de eczeempaarden. Blijkbaar vinden de vliegjes ze dan ook niet lekker meer.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 00:11

haboshof schreef:
Kendra: ik heb ivomec pour-on, dat is eigenlijk voor rundvee. Je giet het over de rug en schouders. ....De ivomec pour-on gaat over de eczeempaarden. Blijkbaar vinden de vliegjes ze dan ook niet lekker meer.

Hoi, Ja ik heb dat wel vaker gehoord van pour on, ik durf het nog steeds niet te wagen maar nu ik het van jullie hoor (betrouwbaar adres )moet ik het toch maar eens proberen, in ieder geval op mijn eczeempaard. Ben benieuwd.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:37

henny_w schreef:

Equest (Ivermectine) was toen nog maar pas op de markt en zou het wondermiddel tegen wormen zijn.
Dus ermee ontwormd. Kwam niks af.
Vreemd, 4 weken later nog eens gedaan, weer zonder resultaat.
Er kwam echt helemaal niks af. Dierenarts gebeld. Die adviseerde om eventueel nog 2x elke 2 weken met Equest te ontwormen. Resultaat noppes nada. De fjord zag er nog steeds allerbelabberst uit.

Nu wil ik niet zeuren hoor. Maar Equest bevat Moxidentine, geen Ivermectine. Dus ik neem aan dat je een ander merk bedoeld.

Overigens als je je ontworming ent, gaat het door de bloedbaan. Dwz dat die stoffen dus ook langs de organen (waaronder de hersenen) gaan. Wat mij persoonlijk ook onnodig lijkt.

En nee, alleen Ivermectine is niet voldoende. Daarvoor bestaan er ontwormingsschema's.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:17

An_J schreef:

Nu wil ik niet zeuren hoor. Maar Equest bevat Moxidentine, geen Ivermectine. Dus ik neem aan dat je een ander merk bedoeld.

Sorry je hebt gelijk. Ik gooide per ongeluk Equest en Eqvalan door elkaar.
Eqvalan bestaat al een jaar of 15 en is op Ivermectinebasis.
Equest is een middel van de laatste jaren en bevat Moxidectine.

Met de Eqvalan had ik dus de slechte ervaringen.
De schapenkuur die ik toendertijd gebruikt heb was Valbazen en was ik meen op Febendazolbasis.
Maar ja dan hebben we het over zo'n 15 jaar terug.
Tegenwoordig schijnt er ook een aardige resistentie op Febendazol te zijn.
Blijf ik het toch nog steeds een raadsel vinden waarom toen de Ivermectinekuren 4x achtereen niet pakten en de Febendazolkuur wel.

Trouwens een buurvrouwtje van iets verderop heeft ook zo'n 3 jaar terug eenzelfde 'gein' gehad met 1 van haar paarden.
Ze ontwormde elke 8 weken en meestal met Ivermectine.
Kwam er niks af. Toch vertrouwde ze het niet. Heeft haar paard meerdere keren elke 2 weken Eqvalan toegediend op dierenartsadvies.
Pas bij de 5e kuur kwamen er grote kluwens rode bloedwormen los.
Dus als je ontwormt en er komt nadien niks los, wil het niet zeggen dat je paard schoon is.

Ik raad iedereen aan om eens een mestonderzoek te laten doen.
Qua prijs valt het ontzettend mee.
Ik betaal hier 10 euro maar ik weet van kennissen in Brabant dat ze 8 euro betalen.
Je hebt door zo'n onderzoek toch meer zicht op een event. wormbesmetting.

Groetjes, Henny

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:00

Fenbazerol is inderdaad redelijk veel resistentie voor.
Wat ontwormen verder betreft blijft het moeilijk. Bijna geen enkel middel pakt alle wormen mee. Dus wat dat betreft kan je heel goed in de problemen komen, als je continue 1 middel gebruikt. Daarnaast wisselen mensen vaak merken af, terwijl de werkzame stof dan uiteindelijk hetzelfde is.

Uiteraard moet je naast de werkzame stof ook de dosering in de gaten houden. Veel mensen geven eigenlijk te weinig. Mijn kwpn merrie (rond gebouwd, 1.61 hoog) weegt al 600 kg. Menig wormenspuit is net genoeg voor 550 of 600 kg. Dus eigenlijk is het dan te weinig voor menig paard.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:28

Ontwormen blijft altijd een lastig verhaal.
Onderdoseren is een bekend probleem, mensen weten slecht wat hun paarden wegen.

Verder zie ik een heel aantal dingen voorbij komen in dit topic.
Ivermectine en moxidectine werken op dezelfde manier. Wanneer er resistentie ontstaat tegen de ene zal dat hoogstwaarschijnlijk ook tegen de ander zijn. Het is dus niet juist om er van uit te gaan dat moxidectine nog gebruikt kan worden, wanneer er resistentie is tegen ivermectine.

De gebruikte middelen in de verschillende wormkuren hebben hele brede werkingsspectra. Oftewel: ze pakken heel veel verschillende soorten wormen. Eigenlijk alle wormen die echte problemen voor paarden geven.
Waar grotere verschillen in zitten zijn de ontwikkelingsstadia van de wormen die door de verschillende stoffen worden aangepakt.
Dat is ook een belangrijk onderdeel voor het bepalen van de periode waarna je een wormkuur zou moeten herhalen.

Verder: wanneer de infectiedruk laag is, is de kans op besmetting veel minder en hoef je dus minder vaak te ontwormen.
Oftewel: haal de mest uit de wei en paddocks, dat voorkomt een heleboel problemen.
Ook een mestonderzoek kan helpen bij het bepalen van het moment van ontwormen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 13:59

schaapjuh schreef:

~ Hoe meer de mens trouw blijft aan de wetten van de natuur, des de gezonder zal hij blijven; hoe meer hij zich er van verwijderd, des te sneller komt de ziekte ~ Paracelsus

Toen hij leefde waren er ook nog geen auto's

Daarnaast kan de wormpasta dan wel gif en synthetisch zijn maar de oorsprong van de wormpasta is natuurlijk

resistentie ontstaat naar mijn weten wanneer er te weinig pasta wordt gebruikt per ontworming, ondergedosseerd.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 14:37

Wat hebben die auto's er mee te maken?

Dat de OORSPRONG van de ontwormmiddelen uit de natuur komt (net zoals de meeste medicatie), waarom laten ze het daar niet bij en moeten ze het chemisch namaken?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 14:58

Wij hebben jaren met Ivermectine ontwormt. Daarbij lieten we regelmatig een mestonderzoek doen. Nog nooit iets gevonden. Er treedt geen resistentie op als je, je houdt aan het meest aanbevolen ontwormingsschema van DA en de fabrikanten.
En dat is elke 8 weken een pasta op basis van Ivermectine. In het voor en najaar een dubbele dosering met Pyrantel of Praziquantel tegen de lintwormen. En in Oktober een Equest. kan er niks gebeuren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 14:59

door invloeden van buitenaf , bijv. uitlaatgassen, kan het dus gebeuren dat de "natuurlijke" vijand van de wormen er niet meer is of niet meer helpt....
Daarnaast is de paardendichtheid sinds 1400 zeer veranderd, er zijn nu veel meer paarden per vierkante meter dan toenertijd waardoor de kans op besmetting velen malen groter is.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:35

Xox schreef:

Er is altijd wel kans op wormbesmetting door bijvoorbld vliegen die eitjes op de wanden van de stal leggen of in de voerbak. Die dan weer opgenomen worden door de paarden,

ik lees in je profiel dat je een boek wil schrijven over paardenziektes...dan wil ik toch even opmerken dat vliegen vliegen zijn, en wormen wormen. paarden krijgen GEEN wormen door vliegeneitjes die in de stal worden gedeponeerd.

de enige vlieg die wat dat betreft verwarring kan zaaien bij paardeneigenaren is de paardenhorzel of gastrofilus nasalis. die legt eitjes óp het paard (poten, manen) die na opname in de maag de bekende 'maagworm' geven. op de keper beschouwd is dit ook geen worm, maar een vliegenlarve.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:38

Xox schreef:

Een paard wordt heus niet resistent
als je elke twee maand met Ivermectine ontwormt en dan in het voor en najaar met praziquantel tegen de lintwormen en in Oktober één met Moxidectine. Dan kan er niks mis gaan en heb je een geweldig goed ontwormingsschema

...en deze dan toch ook maar even : nee hoor, een paard wordt zeker niet resistent, dat wordt het namelijk nooit .
het zijn de wórmen die resistent worden, en dat is toch echt heel wat anders.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 16:33

ingeo schreef:
Xox schreef:

Er is altijd wel kans op wormbesmetting door bijvoorbld vliegen die eitjes op de wanden van de stal leggen of in de voerbak. Die dan weer opgenomen worden door de paarden,

ik lees in je profiel dat je een boek wil schrijven over paardenziektes...dan wil ik toch even opmerken dat vliegen vliegen zijn, en wormen wormen. paarden krijgen GEEN wormen door vliegeneitjes die in de stal worden gedeponeerd.

de enige vlieg die wat dat betreft verwarring kan zaaien bij paardeneigenaren is de paardenhorzel of gastrofilus nasalis. die legt eitjes óp het paard (poten, manen) die na opname in de maag de bekende 'maagworm' geven. op de keper beschouwd is dit ook geen worm, maar een vliegenlarve.

Het binnen krijgen van vliegen en uitwerpselen en zelfs eieren van vliegen kan wel degelijk wormen veroorzaken bij paarden. Ook bij honden en katten overigens

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 16:34

ingeo schreef:
Xox schreef:

Een paard wordt heus niet resistent
als je elke twee maand met Ivermectine ontwormt en dan in het voor en najaar met praziquantel tegen de lintwormen en in Oktober één met Moxidectine. Dan kan er niks mis gaan en heb je een geweldig goed ontwormingsschema

...en deze dan toch ook maar even : nee hoor, een paard wordt zeker niet resistent, dat wordt het namelijk nooit .
het zijn de wórmen die resistent worden, en dat is toch echt heel wat anders.

je hebt gelijk. Een schrijffout. kan gebeuren