Is het een trauma? lees dit alsteblief!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Re: Is het een trauma? lees dit alsteblief!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:06

Hoe kan filmen nou een optie zijn, als het niet te voorspellen is? Je kunt toch moeilijk dag en nacht met de camera achter het paard aanlopen? Dit zijn niet gebeurtenissen die in een week gebeuren, maar er zit echter wel wat tijd tussen. Ken dit paard ook, en wat Knavia zegt gaat echter niet op. Monsieur is een superpaard, qua karakter én lopen!

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:17

Mik_beer schreef:
Hoe kan filmen nou een optie zijn, als het niet te voorspellen is? Je kunt toch moeilijk dag en nacht met de camera achter het paard aanlopen? Dit zijn niet gebeurtenissen die in een week gebeuren, maar er zit echter wel wat tijd tussen. Ken dit paard ook, en wat Knavia zegt gaat echter niet op. Monsieur is een superpaard, qua karakter én lopen!

Je kunt wel eerst de dierenarts er naar laten kijken en het probereb uit te lokken.

Knavia schreef:
Als de dierenarts geen oorzaak kan vinden die te verhelpen is zou ik het paard voor de dood wegbrengen,

Zullen we dat soort opmerkingen aan de dierenarts over laten? Vind niet dat je dat soort opmerkingen kunt maken als je niet weet wat er aan de hand is.
Ga toch ook niet zeggen geef hem maar een kuurtje antibiotica o.i.d.. Niet helemaal te vergelijken, maar eerst wachten tot er een diagnose is.
Het is helemaal niet zeker dat dit paard iets ernstigs mankeert. Stress reactie kan nog altijd.
rina schreef:
nog wel iets om over na te denken. ik zag bij jou paardje een heerlijk roze mondje. en de mijne heeft dat ook. bij haar is dat heel vaak (bij de vorige eigenaar) verbrand geweest. het zou kunnen dat daar ook die reactie weg komt. dat is iets wat je uitkunt proberen, doe het wel in het midden van de bak. mocht hij dan schrikken en achterover gaan doet hij zich in ieder geval niet zo zeer dan dat hij tegen een muur aanslaat.

Dit vond ik ook niet zo verkeerd gedacht.

Ben inmiddels erg benieuwd wat de dierenarts er van zegt. Vast heel spannend als je paard zoiets heeft. Ik leef mee hoor!!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:57

Ik moest hierbij denken aan mijn oma die een hersenbloeding gehad heeft (gaat nu gelukkig weer helemaal goed). Toen verstijfde ze ook en sloeg ze ook steil achterover. Nadat ze kwaad was geworden. Dus het kan best zijn dat jouw paard een soort hersenaandoening heeft? Misschien begon het met een trauma dat een verband heeft met z n mond en "activeert" dat trauma als hij er aan herinnert wordt deze aandoening? raadpleeg in ieder geval een DA.

-x- Nouska

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:40

hoi!!

Een voormalig bijrijdpaard van me heeft dit ook wel eens gehad.

Ze was zowiezo een gevoelig apardje die je rustig moes tbenaderen. Deed je dat zoals ik was er niks mee aan de hand en on je e rin de stal alles meedoen. Ze liet echter niet iedereen toe, maar goed da's wat anders.
Ik was haar dus aan het poetsen op een morgen. Ze had eten net op en stond rustig in haar stal. Ineens draait ze weg, begint te trillen en valt om, ze probeert op te staan en valt weer op, keihard tegen de stalmuur.
Iemand van stal liep toevallig langs en zag het ook gebeuren. Ik stond inmiddels in de deuropening. Ze rolde wat heen en weer en leek te worstelen om op te staan (had zich namelijk vastgerold). Ieens draait ze om, staat op en doet alsof er niks aan de hand is.

Omdat we het neit vertrouwde uiteraard de vee-arts bijgehaald.
Die vertelde ons dat dergelijke plotselinge aanvallen nietvaak bij paarden voorkomen. MAar het kan dus wle gebeuren en is vergelijkbaar met wat we bij mensen kennen als epilepsie.

Hij had echter ook van gevallen gehoord dat het een eenmalige aanval was of dat het vanuit de lever komt. HEt schijnt dat daar ook iets mis kan zijn, dat de lever vervolgens bepaalde gifstofjes aan eht bloedafgeeft en als die in de hersenen terecht komen kan dit een dergelijke aanval veroorzaken.

Bij de bewuste merrie is er na bloedonderzoek niks gevonden en een aanval heeft ze de tijd dat ik haar reed ook niet meer (voor zover wij wisten) gehad.

Maar wat ik dus wil zeggen is dat wat ik in jou verhala lees best op deze aanval leek. Ik denk dat het een goed idee is om het bloed van je paard te laten testen en dan ook specifiek de leverfunctie.

Sterkte!

Jill_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 22:49

ik heb alle verhale gelezen! en ik ken mijn monsieurtje goed!
wad epelepsie is het zo wie zo niet! daar is na gekeke! wand ze kunne het juist niet vinde! en met die video! dat vind ik naar mijn mening niet kunnen je gaat je paard en niet naar lokke! het is al best een tijd geleden! monsieur ziieter o0k oppie toppie uit en daar ligt het ook niet aan! maar ik denk nu echt dat het gewoon ee schrikreatie is!

ksjè

Jill_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 22:52

en ik weet iet wie knavia is!
maar sorry ik ga mij paard never ooitvpoor de dood wegbregen!
hij heeft gee paard is gezond! het is iets wat alleen hij weet !
dit vind ik echt erg dat het zomakkelijk gezegt wordt!!!!!!!!!!

Jill_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 22:55

mij paard trilt helemaal iet op dat moment en het is ook maar 2x voorgekomen! hij shrikt gewoon ik zag het in zijn ogen !terwijl ik hem niks will doen uberhaupt niet maar hij heeft ergens gewoon die angst denk ik!

Jill_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 10:35

ik hou van hem, mijn lieverd:D

ik ga nu naar hem toe!

doeidoei

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:40

als het epilepsie is, is het juist niet altijd te vinden.
Als de aanval te lang geleden is en als de tests dus niet direct erna gedaan worden is er niks of erg weinig te zien wat zodoende niet direct tot de conclusie epilepsie zal leiden.

Natuurlijk schrikt je paard hiervan, hij weet op zo'n moment natuurlijk ook neit wat hem overkomt. Dat je angs in zijn ogen hebt gezien is dus normaal.

En daarmee wil ik niet zeggen dat het dan maar epilepsie moet zijn, maar wel dat als je schrik ziet dat niet direct de aanleiding hoeft te zijn van de rare aanval. Je paard voelt ineens iets vreemds in zijn lichaam en schrikt daarvan.

Ik zou zijn bloed laten testen, maar goed misschien heb je dat al gedaan?

Welket esten zijn er eigenlijk allemaal gedaan?
Ben wle nieuwsgierig namelijk te meer omdat ik zoiets dus ook eerder zelf heb meegemaakt.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:03

sorry hoor maar die reactie van Gulpje vind ik beetje overdreven hoor

Citaat:
Iedereen kan wel een site openen waarin hij/zij zegt met paarden te kunnen praten. Hier krijg ik een heel naar Jomanda gevoel bij

En op zich sta ik altijd wel open voor meer 'spirituele' zaken, maar NIET in een geval als dit! Sorry, maar met echt medische zaken heb je er niks aan als je aan een complete stranger gaat vragen of die aan een foto van je paard wil vragen waarom hij wel eens omvalt.

JIJ vind dat je er niks aan hebt ,en dat het een stranger is ,wie weet heeft ze er wel baad bij ,veel mensen hebben dat in ieder geval wel!
en dat jij het niks vind ,wilt nog niet zeggen dat de TS er ook niks aan heeft.. en idd je mag heus je mening erover geven ,maar dat kan toch ook op een andere manier

maar goed effe ontopic nu
heel vervelend dat dit is gebeurd zeg!
k weet alleen niet WAT je er aan kan doen ,maar misschien is die ,, www.pratenmetpaarden.nl ,, een optie?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:56

ik zie in het verhaal wel tekenen die wijzen op epilepsie, zoals de glazige blik in de ogen, en misschien zelfs wel het eten op zich.
er is een vorm van epilepsie, bij mensen dan in elk geval, waarbij de patient op de automatische piloot dingen gaat doen, zoals een bekende route lopen ofzo..
heeeel misschien dat het paard uit automatisme gaat eten (want rubber eten? dat is wel vrij raar), en dat hij idd slechte ervaringen heeft met de mond, en dat het echte insult wordt opgewekt door de stress omdat je aan z'n mond zit.
ja het is maar een mogelijkheidje hoor!

misschien is het goed om een camera op te hangen in de stal, wie weet heeft hij het vaker, als er niemand bij is. (het vallen dus, niet persé dat wat ik net noem wat het kan zijn)

ik hoop dat je het er nu niet bij laat, zoals ik uit je laatste reacties begreep, het is wel erg belangrijk om duidelijkheid te krijgen, kan de éne DA het niet vinden dan vraag je om een second opinion, of misschien kan je een EEG scan laten maken in een kliniek, ik weet niet of dat kan bij paarden?
maar ja dan moet het wel net toevallig gebeuren he..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:17

maar ij epelepsie gaat de mond ook schuimen...en gaat schokken..in ieder geval dat doet me moeder ook altijd want zij heeft epelepsie...eerste keren ware echt heel beangstigend voor mij en ik barste ook vaak in huile uit...maar nu weet ik ermee om te gaan en wat ik moet doen...misschien een stomme vraag...maar als jou paardje omvalt he..kijkt hij dan ook in 1 keer recht vooruit alsof hij spoken heeft gezien?? en krijgt hij schuim op ze mond? gaat hij trillen/schudden??

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:43

Als je niet zeker bent van de oorzaak en anderen kunnen geen goed antwoord geven, wat ik overigens ook niet kan, beter een keer teveel de DA laten komen dan een keer te laat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:51

ikj denk dat het een neurologische afwijking is

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 13:40

beetje oftopic

@ buster4ever:

hoeft niet zo te gaan, er zijn verschillende uitingsvormen.
mijn zoontje heeft ook epilepsie, maar dan alleen korte insultjes, die duren niet langer dan een paar tellen.
geen schuim op de mond, hij valt niet, alleen zijn hoofd knikt voorover..
wel gazige blik en erna vergeten wat hij aan het doen was.
(heeft nu medicijnen, geen toevallen meer)

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:02

ik denk ook dat het een soort van epiletie is
Een paard bij ons op stal heeft het ook en valt ook plots om en staat dan weer recht en is er niets aan de hand
ze moet hem wel altijd vastzetten met touw en paniek haken die ze dus heel snel los kan trekken een gewone klip krijgt ze niet los en hangt het paard zich dus ook nog op
Ik zou de DA er toch maar eens bij roepen denk dat het met een bloedonderzoek wel boven komt wat het is
Trauma lijkt me niet dan heb je daar eerder last van als je iets in zijn mond stopt lijkt me want dan gaat het zeer doen als er een gevoelige plek zit

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 16:04

Ik denk ook niet aan een Trauma.
Hij zou dit dan veel vaker moeten hebben aangezien je toch heel erg vaak de mond aanraakt.

Een hart probleem lijkt me ook niet want dit duurt langer (bij mensen).

Neurologische oorzaakt lijkt mij het best passen bij dit probleem.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:15

Zou het niet kunnen dat hij dus pijn in zijn mond heeft het gebeurt iedere keer als je wat uit zijn mond wilt halen...
is de paardentandarts er al bij geweest ?

En er zijn super mensen die met paarden kunnen praten bv Marijke Boinck van Cherokee die komt er ook wel achter wat hij heeft gehad, of ze er wat aan kan doen dat weet ik niet ...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:35

crazy_roxy schreef:
sorry hoor maar die reactie van Gulpje vind ik beetje overdreven hoor

Citaat:
Iedereen kan wel een site openen waarin hij/zij zegt met paarden te kunnen praten. Hier krijg ik een heel naar Jomanda gevoel bij

En op zich sta ik altijd wel open voor meer 'spirituele' zaken, maar NIET in een geval als dit! Sorry, maar met echt medische zaken heb je er niks aan als je aan een complete stranger gaat vragen of die aan een foto van je paard wil vragen waarom hij wel eens omvalt.

JIJ vind dat je er niks aan hebt ,en dat het een stranger is ,wie weet heeft ze er wel baad bij ,veel mensen hebben dat in ieder geval wel!
en dat jij het niks vind ,wilt nog niet zeggen dat de TS er ook niks aan heeft.. en idd je mag heus je mening erover geven ,maar dat kan toch ook op een andere manier

maar goed effe ontopic nu
heel vervelend dat dit is gebeurd zeg!
k weet alleen niet WAT je er aan kan doen ,maar misschien is die ,, www.pratenmetpaarden.nl ,, een optie?

Prima. Dan spreken we af dat als hetzelfde met jouw paard gebeurt je er een prater met paarden bij haalt ipv je veearts. Kijken in hoeverre je er dan nog voor open staat.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:06

tsja ik zeg niet dat ze ipv een veearts een prater erbij moet halen ,maar het zou een optie kunnen zijn toch :)

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:27

ff iets recht zetten n.a.v het praten met paarden..
het is niet iets van "paard vertel eens wat is er met je" Het is meer naar de foto van het paard kijken, en op die manier 'voelen' wat het paard voelt.
Mijn moeder doet het soms ook met mijn paard, hij is een luchtzuiger en ik wou graag weten waarom. Het is niet zo dat hij haar dan vertelt waarom ofso. Zij neemt gewoon het luchtzuigen in haar hoofd en concentreerd zich daar dan op. Ze kreeg door uitlaatklep ellende, stress. Naja hij is ook verwaarloosd etc. geweest, dus dat kan goed kloppen.
Niet dat ik nu beweer dat je je dierenarts er niet bij moet halen. maar je zou altijd op www.pratenmetpaarden.nl een consult kunnen doen, weet je dat ook weer!

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:17

ja precies ,zo bedoelde ik het ook ,,het is een optie