Peesbeschadiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biewie

Re: Peesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:07

Wat fijn dat je niet meer terug hoeft! Al lijkt het me heel moeilijk om weer te gaan beginnen. Je doet dat dan wel stapje voor stapje maar ik zou geen vertrouwen meer in het been hebben.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:57

Het is inderdaad best moeilijk, ze is haar balans ook wat kwijt geraakt, nu denk ik bij elk onregelmatig pasje dat er iets is. Ik rijd ook maar 3 tot 4 x in de week, de rest doen w e lopend aan de hand of op een ministukje in de paddock. Het zal wel lang gaan duren voordat ik haar beentjes ga vertrouwen!

Maar, heb geduld en dan komt het hopelijk wel weer goed.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 23:05

Mijn pony heeft ook een ernstige peesblessure.
Haar oppervlakkige buigpees is voor twee derde afgescheurd.
Ze heeft een stamceltherapie operatie ondergaan en ze mag ook niet meer dan alleen stappen op de verharde weg.
De eerste scan was positief, we hebben het maximale herstel behaald voor de periode van de eerste 3 mnd. en nu weer 3mnd verder mogen we 30 aug. weer terug voor een scan.
De laatste week is haar gedrag veranderd, eerst was ze heel kalm alsof ze wist dat het niet in orde was en nu denkt ze met stappen laten we doen wie het eerste thuis is.
Ikzelf denk dat het wel goed zit omdat zij dat aan geeft maar ja, we kunnen er niet doorheen kijken dus we doen nog maar kalm aan en wachten geduldig af.
Nog maar een paar dagen.

Wat wij doen is een half uur stappen, 5 min. afdouchen en dan nog 5 min. stappen en dit 2x per dag.

Afdouchen hoefde van mijn arts ook niet maar ik doe het toch omdat het de bloedsomloop bevorderd en dat is dan weer beter voor de pees.

Ik heb destijds ook geïnformeerd voor shockwave therapie en dat werd me door de artsen uit Utrecht afgeraden omdat de trillingen de structuur ook los kunnen maken.
Ik zou dus voordat je dit apparaat gaat gebruiken eerst overleggen met de arts waarbij je je paard onder behandeling heb.

Verder wens ik iedereen die te kampen heeft met hetzelfde of een soort gelijk probleem veel succes en geduld.
Het zijn in ieder geval heel wat meters om af te leggen.

maanmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 09:33

@mirella: Ik hoop voor je dat de scan deze keer ook positief is! Succes!

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:18

Dank je.

maanmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 16:54

Hoi allemaal!

Ik ben even in een erg vrolijke bui, ik kom net van de dierenarts terug, we moesten weer een echo laten maken en er is verbetering! Onze dierenarts is nooit echt optimistisch, dus als hij zegt dat het de goede kant opgaat en dat er zeker wel verbetering is kan het alleen maar goed zijn Het gaat volgens hem nog wel 3 à 4 maanden duren, maar k ben blij dat we in elk geval vooruit gaan en dat onze inspanningen in elk geval niet voor niets zijn.
Edgar begint nu wel echt heel erg te hyperen, je kan bijna niet meer rustig met hem stappen, gister was het helemaal bont, hij begon zelfs rondjes om me heen te galopperen en te bokken. Van de dierenarts mogen we erop gaan zitten en dan stappen en omdat Edgar bijna al niet meer rustig te houden is lijkt me dat verstandig, je kan hem dan veeeel beter in toom houden. Ik ben blij dat het goed gaat.

Groetjes, Simone

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 18:59

Fijn dat 't beter gaat! Het is altijd fijn om te zien dat je niet voor niks met al die stap-ellende bezig bent, dat het toch echt werkt. Hou moed en blijf doorzetten! Wanneer mag je voor de volgende echo? Over een week of 10? Mijn paard mag aanstaande zondag d'r eerste rondje galopperen. Eén rondje linksom en een rondje rechtsom..... Ben benieuwd.

maanmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 09:52

Begin November. dus over ongeveer 8 à 9 weken.

Wat spannend, dat galopperen! Lijkt me een erg leuke gebeurtenis, want als dat goed gaat kan en mag je paard dus alles weer doen. Nog wel met mate zeker, maar het betekent wel dat je paard officieel weer helemaal goed is! Gefeliciteerd

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:34

Officieel is ze inderdaad helemaal goed, volgens de foto en de experts. Maar natuurlijk moeten we rustig opbouwen en dat doe ik nóg rustiger dan de dierenarts zegt!
Vandaag hebben we ons eerste galopje gehad, het was ontzettend leuk al zag het er niet uit (paard wat stijfjes, ik niks meer gewend en hobbelen maar). Ze had d'r oren bijna in het dak gepriemd staan vond het ontzettend leuk (zo leuk dat ze liever niet wilde stoppen ) .

Ben benieuwd wat uit jouw volgende controle komt, als je eenmaal weer een beetje meer mag gaan bewegen, gaat het opeens allemaal heel snel.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:04

gun het jullie allemaal van harte dat bij jullie paardjes de pees weer hersteld is.....voor ons is het vreselijk afgelopen en dinsdag gaat hij naar de paardenhemel

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 18:48

super goed dat je zo goed voor m blijft zorgen... ja ik ken t. Star heeft ook peesblesure. anderhalf jaar ontdekt (daarvoor nog bij vorige eigenaar dus wisten niet of hij t toen ook al had) toen 9 maanden gestapt.. toen mochten we weer voorzichtig in de bak. ging even goed en daarna weer 2 maanden gestapt op verharde weg, ging weeer even goed en daarna weer 2 maanden moeten stappen. we rijden nu zo'n 3 weken weer gewoon en hij heeft alweer dikke benen. binnenkort weer naar de veearts dus.. gaat dus ook niet echt lekker

maanmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 16:37

djuno schreef:
gun het jullie allemaal van harte dat bij jullie paardjes de pees weer hersteld is.....voor ons is het vreselijk afgelopen en dinsdag gaat hij naar de paardenhemel

Sterkte!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:02

Djuno, heel veel sterkte . Dat is de andere kant van hoe het af kan lopen. Slecht dus.....
Ik ben er ook heel dankbaar voor dat het bij mijn paard nog steeds goed gaat (na een jaar tobben met vanalles en nog wat).

Fallstar, jij ook sterkte. Valt niet mee als je al zo lang bezig bent en dan dreigt 't weer niet goed te zijn. Ik moest met mijn paard op een bepaald moment toch de bak in. Buiten werd te gevaarlijk, ze zat vol met engergie. De ene keer ging 't goed en de andere keer schoof ze op d'r ijzers in het rond, niet erg handig. Dus altijd eerst binnen een poos aankijken hoe het die dag ging en daarna pas op 't harde lopen (of niet, naar gelang de situatie). Gelukkig is het toch (zo goed als, niet te vroeg juichen) genezen.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:30

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje waar jullie vast ook mee te maken hebben gehad.

Mijn schat heeft dus een flinke peesblessure maar nu moet ze nieuwe ijzers... Als ik haar hoeven krab dan kan ze echt maar maximaal een halve minuut op 3 benen staan. met name haar goede voorbeen optillen is lastig en het achterbeen aan dezelfde kant als haar blessure. Hoe krijgt een smid er nu ijzers met zooltjes en achter wigjes (spat en artrose...) zonder die pees te veel te belasten....

groetjes

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:50

Hmm moeilijk, die van mij heeft nooit problemen gehad, maar je hoefsmid zal toch wel ervaring hebben met zulke problemen?

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:00

als je paard een peesblessure heeft kan je de ijzers er beter onderweg halen, dat schijnt beter te zijn voor de pees, als je dan op het harde gaat lopen... En Fallstar ik denkd at je toch te vroeg were bent begonnen met rijden, sommige peesblessures hebben echt een zee van tijd nodig om te herstellen. Meestal geneest het wel, maar de meeste mensen beginnen weer te vroeg met rijden, en dan komt het terug.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:11

Je moet inderdaad echt ALLE tijd nemen om 't te laten genezen. De echo's kunnen er wel goed uit zien, maar dan nog moet je kalm aan opbouwen. De dierenarts adviseerde mij om niet elke dag, maar om de dag te rijden. Draven heb ik met een minuut per week opgebouwd, uiteindelijk is het nog langzamer gegaan dan dat. Galopperen wordt ook met 1 minuut per week opgebouwd. Als ze in de wei gaat, dan wordt dat ook de eerste keren ook met wat kalmering erin zodat ze niet als een idioot rondspringt. En zelfs dat doe ik nog super rustigaan (hoewel het paard er anders over denkt, ze heeft mij gisteren in de hoek van de bak neergeplant zodat ik haar bokkunsten kon bewonderen vanaf de grond).

maanmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 10:46

Hoi iedereen!

Na een periode van 4½ maand stappen, heeft afgelopen woensdag Edgar weer een scan gehad...en die was OK! Nu heb ik er gister weer voor het eerste opgezeten (wauw, twas echt heerlijk om weer op mijn paardje te zitten!) en de komende week(en) wil ik nog gewoon blijven stappen en daarna ga ik alles echt heeeel rustig opbouwen.. 1 minuutje draf en dat dan heel langzaam opbouwen. Ik hoop echt dat alles goed gaat Hoe gaat het met jullie paarden?

Groetjes

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:32

Geweldig dat het er weer goed uitziet

Nu rustig verder opbouwen! Er staat volgens mij deze maand een trainingsschema in de Bit, misschien heb je daar iets aan. Hoewel ik denk dat je van je dierenarts wel een schema meegekregen hebt. Ik mocht in week 1 een minuut draven, in week 2 mocht ik twee minuten enz. Tot tien minuten, daarna verder gaan met 1 minuut galopperen enz.

Met mijn paard gaat het nog steeds goed gelukkig. Ik let wel heel goed op of ik veranderingen merk/zie!

maanmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 16:21

Van de dierenarts heb ik niets meegekregen Ik zal even kijken in de Bit, bedankt voor de tip en ik zal mijn dierenarts nog om een schema vragen..

Volgende week komt hij weer langs, tijdens de scan hadden wij ook nog een vraag over zijn oog en hij (Edgar) blijkt een verstopte traanbuis te hebben.. eerst ging hij (mijn DA) een groen kleurstofje in zijn oog doen en vervolgens met water eroverheen spuiten en dan was het de bedoeling dat het groene spul via zijn traanbuis weer uit zijn neus zou komen, maar dat was dus niet het geval. Vervolgens zei mijn DA: we spuiten hem wel even door. Hij stopje een klein slangetje in zijn neus in zijn traanbuis en probeerde er een zoutoplossinkje doorheen te krijgen, twas de bedoeling dat het dan er weer uit zou komen bij zijn oog.. na lang proberen lukt dat nog steeds niet en toen haalde hij het slangetje er weer uit, begon hij te bloeden.. Ik had dus opeens een paard met een bloedneus haha.. We hebben oogdruppels gekregen en t gaat nu best goed, kben benieuwd of het over een weekje wel lukt een zoutoplossing erdoorheen te krijgen

Ik heb vandaag weer voor de tweede keer op hem gezeten en het is grappig, zijn spieren zijn heel slap, dat flubbert dus best raar. Hij stapt heel gek, heel gedrongen en snel en mijn moeder denkt dat hij zo snel stapt omdat hij spierpijn heeft en daarvoor weg probeert te lopen. Na een kwartiertje loopt hij al wel weer beter en ruimer
De eerste week ga ik in elk geval alleen maar stappen, hij moet daar nog echt weer aan wennen

Usha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:05

maanmeisje schreef:

Wat hij nu doet en krijgt per dag:
- Een uiterst intensieve poetsbeurt
- 20 à 30 minuten stappen over altijd dezelfde verharde weg
- Reiki
- Aandacht
- Zemelen met daarin:
- 2 Pilletjes Ruta
- Brandnetel
- Devil's Relief
- een ander goedje (smeert de gewrichten)
- Poeder met knoflook erin
- 5 druppels Bachbloesem
Verder krijgt hij als maaltijd 2x per dag ¼ gerst en 1x per dag 50 gram vitaminesupplement. En kuil natuurlijk.

Hey Simone,

Kan je eens wat meer informatie geven over die middeltjes die je je paardje geeft? Ik ken die dingen zoals "Bach bloesem" en "Ruta" niet echt.
Misschien dat dat bij ons paardje ook kan helpen. (zie topic "aandoeningen diepste buigpees(interosseus)")

Groetjes, Usha

maanmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 19:06

- Bach Bloesem is meer voor zijn humeur enzo, gekregen van mijn healingtherapeut die zorgvuldig uitgekozen heeft welke druppels erin moesten.. "Bloesem Remedies, een zeer verfijnde natuur-geneeswijze, gemaakt van de bloesems van wilde of biologisch geteelde planten, bomen of struiken. De remedies worden gebruikt voor gemoedsgesteldheden of emoties die uit evenwicht zijn geraakt." Het word vaker gebruikt bij mensen.

- "Ruta graveolens ofwel de Wijnruit is een homeopathisch middel dat goed werkt bij blessures van de pezen. Vooral als er sprake is van scheuring of overrekken van de pezen. We schrijven Ruta voor wanneer er geen verslechtering is bij beweging maar evenmin een verbetering bij beweging." Ondertussen gebruiken we het niet meer.. Ruta is wordt ook het meest voor mensen gebruikt, maar je kan het net zo goed gebruiken voor paarden.

- Tegenwoordig gebruiken we ook Pees compositum van de Paardendrogist: "Voor gebruik bij verrekkingen, verstuikingen, ontstekingen en beschadigingen van banden en pezen.
Werking:
Harpagophytum werkt sterk pijnstillend en ontstekingswerend o.a. doordat de prostaglandinesynthese wordt afgeremd. Ruta werkt pijn- en krampstillend, stofwisseling regulerend en is aan te wenden bij zwellingen. Boswelia remt de vorming van oedeem en zwellingen die optreden bij ontstekingen, verbetert de werking van het bloedvatenstelsel waardoor de bloedtoevoer naar de gewrichten beter wordt en bloedvaten, die aangetast zijn door ontsteking of spasmen, herstellen. Equisetum arvensis heeft een bindweefsel en kraakbeenversterkende werking door de hoge concentratie siliciumdioxide; dit stimuleert de synthese van collageen dat aanwezig is in beenderen en bindweefsel. Cynara, Carduus marianus, Centaurium, Taraxacum en Chelidonium Deze kruiden bezitten de eigenschap zowel ontgiftend als leverherstellend te zijn. Tevens wordt de afbraak van gal gestimuleerd. Angelica. Versterkt de spieren. Calamus. Gaat gewrichtspijnen tegen. Uncaria tomentosa. Tegen ontstekingen. Rhus toxicodendron. Vermindert stijfheid van spieren en gewrichten. Lycopodium en Ceanothus americanus. Verbeteren de spijsvertering zodat afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden. Cuprum. Heeft een krampopheffende werking. Aurum. Verbetert de bloedsomloop, de conditie van het bindweefsel en van de botten. Argentum. Werkt ontstekingwerend."

- "Glucosamine Complex werkt ondersteunend bij artrose, herstelt het kraakbeen, versterkt de gewrichtsbanden en zorgt voor stevige hoeven.
De belangrijkste eigenschap van Glucosamine complex is dat het product in staat is om proteoglycanen aan te maken. Proteoglycanen vormen, samen met water, de belangrijkste onderdelen van de gewrichtsvloeistof. Pijn die ontstaat door een tekort aan gewrichtsvloeistof zal hierdoor dan ook sterk afnemen. Het bewegen op zich wordt makkelijker en door de toegenomen beweging neemt de stofwisseling in de gewrichten weer toe." (Paardendrogist)

- Devil's relief is een vloeistof dat pijnstillend is, het is voor de hoefkatrol onsteking die mijn paardje heeft, zodat hij er geen last van heeft. Er zit duivelsklauw in. Tijdens het herstel van de pees hebben we dat heel erg geminderd, omdat hij anders sneller weer goed loopt terwijl de pees misschien nog niet helemaal hersteld is.

Verder hebben we veel gekoeld eerst met afspuiten, daarna met kort afspuiten en daarna een cooling gel van de paardendrogist erop met arnica erin (helpt bij verrekking, kneuzing e.a.): "Koelende gel met menthol, campher, arnica en rozemarijn olie. Verfrist en heeft een diepe werking en hecht zich goed aan de huid. Verkrijgbaar als vaste gel en als vloeibare gel."

Ik kreeg nog als tip voor jou; een homeopatisch middel, Hypericum(ik weet niet of het goed geschreven is). Het werkt net zoals arnica, alleen dan is het meer gericht op letsel/beschadigingen van spieren en pezen en verrekkingen en kneuzingen e.a. Gebruik het liefst druppels/vloeistof.

Succes ermee en geef je paardje een knuffel van me!