Een makkelijke oplossing voor Jacobs KRUISKRUID !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

10y

Re: Een makkelijke oplossing voor Jacobs KRUISKRUID !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:10

Gras niet groeien vanwege teveel kunstmest? Nou nee dat is niet echt waar hoor. Zeker op der arme zandgronden moet er goed bemest worden. Uiteraard moet dat met beleid gebeuren en op de juiste tijdstippen. Als je het niet zeker weet moet je een deskundige vragen. De bedrijven die de kunstmest verkopen (agrarische handelsfirma's natuurlijk) kunnen en moeten darain goed advies geven. Meestal neem je eerst eens een bodemmonster en laat dit analyseren. Dit gaat bij dezelfde bedrijven. Aan hand hiervan kunnen de tekorten en wat de bodem verder nodig heeft vastgesteld worden.
Je krijgt dan de juiste samenstelling van de kunstmest.

Zelf doe ik in het najaar en het vroege voorjaar flink kalk laten strooien. Op onze zandgrond, echt allemaal zand is dat minimaal 600 kg per ha. Lijkt veel is het echter niet.
Wordt het wat groeizamer weer gaat er voor de eerste keer volkunstmest eroverheen. Let wel dat het daarna even goed regent, anders verbrant inderdaad je gras en dan heb je alle onkosten voor niks gemaakt. Aantal kg/ha hangst af wat je grond nodig heeft (bodemmonster). 4 weken later een tweede gift maar dan beduidend minder kunstmest. Daarna alleen nog kalk/stikstof naar behoefte. Als je hooi wint, is er na het oogsten wel weer een volkunstmest nodig.

De paarden ca. 2 weken niet op het met kunstmest gestrooide weiland laten grazen. De korrels moeten echt de bodem in zijn. Als je in landelijke omgeving woont, kijk naar wat de boeren doen. Die weten meestal precies wanneer de weersomstandigheden gunstig zijn om kunstmest te strooien. Vochtig weer en regen.

Drijfmest ben ik geen voorstander van. In de drijfmest zitten ook allerhande (on)kruidzaden die je niet wilt hebben. Bovendien heb je door de paarden al genoeg organische mest op je land. (Mijn persoonlijke mening). Als je toch organische mest wilt gebruiken is één keer per jaar bijv. kippenmest ideaal voor arm grasland. Echter het stinkt als de hel een paar dagen, ondanks onderwerken.

Goed bemest en onderhouden land heeft weinig tot geen onkruiden. Echter als er onkruid en ook Jkk op de naburige percelen staan, zullen de zaden altijd uitwaaieren. Je moet je voorstellen dat zulke plantjes duizenden zaden per seizoen produceren. Die zaden zitten dan in de bodem en er zullen ieder jaar weer opkomen.

Wij hebben buiten ons land de aanpalende bermen van natuurbeheer gewoon zelfs afgemaaid voordat het spul in bloei kwam. Of ze dat nu leuk vinden of niet, daar zit ik niet mee. Liever een discussie met die lui als een dood paard.

Als je heel erg veel onkruid hebt op je weiland en je wilt de wortels zeker dood hebben, zou je met een bodemherbicide één keer kunnen laten sproeien. Eentje die alleen de breedbladige en niet de grassen meeneemt. MCPA is een dergelijk ongevaarlijk middel voor warmbloedige. Als je helemaal tegen chemie of kunstmest bent, zul je met de hand aan het werk moeten.

Ik heb net de nieuwste regelgeving omtrent de MINAS ter beschikking gekregen en daarin wirdt nu ook paardenmest in meegenomen. Dus je kunt al niet meer al te veel met drijfmest werken. Voordelen van kunstmest is ook, het stinkt niet, werkt goed, mits goed toegepast en heel belangrijk je kunt het aanpassen aan de bodemgesteldheid van juist jouw weiland. Dan hou je een goed stuk grasland voor de paarden.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:27

Let er wel op: teveel veel mest op een paardenwei is juist niet wenselijk. We willen juist onze paarden op een schralere wei hebben met meer kruiden. Helaas heeft daardoor JKK ook de kans gekregen zich in de paardenwei te vestigen en natuurlijk ook andere ongewenste onkruiden. Het probleem JKK is natuurlijk ook niet alleen de conditie van de grond, maar juist het uitzaaien van de plant.
Onze buurman is een koeienboer die zijn weiland erg goed bemest (gier en kunstmest, meerdere keren per jaar )en toch vind je daar JKK. Mijn paarden lopen op een wei, waar een behoorlijke hoeveelheid varkensmest op was gegaan (het gras werd geel en moest even herstellen) en toch vond ik enige tijd later JKK planten.
Ik denk dat vooral ook de kalk belangrijk is, daar houdt JKK ook niet van.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:34

@Hann: Ik denk dat vooral ook de kalk belangrijk is, daar houdt JKK ook niet van.

Andere onkruiden ook niet, maar het gras dus wel. Kalk strooi je dus eigenlijk nooit echt teveel, zeker niet op arme zandbodems.

Te veel mest is zeker niet goed, maar zoals ik al schreef, neem een bodemmonster, laat het analyseren (kost ja niet veel) en je weet waar je aan toe bent. Bij kunstmest kun je de dosering precies vaststellen, bij drijfmest niet. Daar neem je, wat je krijgt, ook wat betreft qualiteit. Alleen de kosten van kunstmest zijn natuurlijk hoger.

Als je dan ook nog in een gebied zit zonder riolering, heb je de overgrote kans, dat er nog een lading menselijke mest doorheen zit ook. En dát wil ik al helemaal niet op mijn land hebben. Bovendien zitten er in de drijfmest nog wel meer componenten die ik zeker ook niet wil hebben. Maar dat moet iedereen maar voor zichzelf beslissen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:36

Citaat:
Wij hebben buiten ons land de aanpalende bermen van natuurbeheer gewoon zelfs afgemaaid voordat het spul in bloei kwam. Of ze dat nu leuk vinden of niet, daar zit ik niet mee. Liever een discussie met die lui als een dood paard.

dat doen wij hier ook. Bermen grenzende aan onze weides worden om de week meegemaaid. We zijn al een eind in de goede richting als iedereen dat voor zich deed. Want wat hebben we aan een schone wei als de berm een en al rommel is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:56

Jippie! Weer een schat aan informatie!

@Dance: op ons hooiland willen ze gaan spuiten met MCPP (ofzoiets -> ik heb er de ballen verstand van hoor). Hoe is dat te vergelijken met MCPA ?

Ontario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:00

Bij ons zijn alle weilanden bezet met paarden, dus voor mij is dit denk ik geen oplossing, omdat de dode bloem juist gifitg is.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:57

mccp x mcpa, dat pakt over het algemaan alles aan, is alleen beter om dat evt in het voorjaar te doen. echt goed voor je paard kan het niet zijn. een week of twee wachten is zeker een goed plan

laat ind een loonwerker dat organiseren en een bodem monster voordat er weer lekker op gegraasd gaat worden

succes sas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:35

Wat het 1e in mij opkomt: Die dode planten laat je neem ik aan gewoon wezen, hoe weet jij nu dat die niet meer giftig zijn???

Hoorde laatst namelijk van me pa dat JKK alleen in hooi giftig is en niet als plant in de wei. Hij zei ook dat paarden de plant in de wei niet opeten. heb er verder geen idee van hoor, wij hebben gelukkig geen JKK in het land en hooi van eigen land, dus hoef me ook geen zorgen te maken.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:39

wij hebben het gelukkig niet inde wei staan, maar als het ooit nog opduikt, moet de gemeente maar ff met de kunstmest aan de gang gaan!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 22:31

goede tip,Bonnigje!

ook hier hebben ik vrij JKK-vrije weilanden.
Er is in het voorjaar gemest met kunstmest en later nog een keer drijfmest.(op zandgrond)
De paarden laat ik een vak zo goed mogelijk kaal eten en daarna maaien we de poep-plekken nog na,die stukken die ze niet wegeten,dus.
Op deze wijze houdt ik het behoorlijk onkruidvrij en komt het gras ook weer mals en groen op.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:42

mcpp is een en mcpa zijn mecoprop verbindingen (aryloxyalkanoid acid, isomeren van 2-(chloro-o-tolyloxy)propionic).

Wachttijden en doseringen staan op het etiket en zijn voor gebruik goed te lezen en ook op te volgen. De doseringsvoorschriften zul je op de te behandelende oppervlakte moeten omrekenen. Aaangegeven is het aandeel werkzame stof en de benodigde hoeveelheid water per ha. in de meeste gevallen. Daar het ook op gazons gebruikt mag worden zullen daar ook de kleinere doseringen daarop vermeld staan. De toxiciteitswaarden (LD50, LC50 en NOEL) zijn goed, dus voor wat dat betreft ongevaarlijk of je moest er al ettelijke liters achter elkaar van opdrinken. Ecotox. is prima, niet giftig voor bijtjes o.a. Het spul kan wel irritant voor de huid en behoorlijk irritant voor de ogen zijn. Op het etiket zal ook staan dat handschoenen en een maskertje/bril te dragen zijn. Bij grotere oppervlakten is het raadzaam het inderdaad door een loonwerker te laten doen, want met een 5 - 15 liter handspuit sleep je je het lepzuur.

Als je produkten op je land gebruikt, wat het ook is, herbiciden, kunstmest of organische meststoffen heb je altijd wachttijden. Het betekent niet zo zeer dat het zo gevaarlijk is, maar ook zeker niet goed. Herbiciden zijn in principe, in tegenstelling tot insecticiden ongevaarlijk voor warmbloedigen. Zoals al gezegd, als je je strikt aan de etiketvoorschriften houdt is er niks aan de hand.

Ik kan jullie natuurlijk wel de hele physich/chemische daten, analysen, toxicologie, ecotox, environmental fate, enz. gaan zitten opsommen, maar als je niet in het vak zit zoals men het noemt, dan heb je daar van harte weinig aan. MCPP en MCPA zijn al tamelijk "oude" onkruidbestrijdingsmiddelen, dwz. al zeer lang toegelaten. Op de site van het College Toelating Bestrijdingsmiddelen vind je met hun zoekmachine daar alles over inclusief fabrikant en toelatingsnummer.

Als je verder nog een vraag hebt, dat roept u maar.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:28

@sydney2005,
JKK is in de wei dus wel giftig en niet alleenin hooi!!! En bovendien zijn er wel degelijk paarden die de plant in de wei eten, die het waarschijnlijk wel lekker vinden. Gevaarlijk wordt het zeker als de plant in de wei indroogt door heel droog weer of in de winter. Soms staan paarden ook op een wei waar alleen JKK staat en verder geen gras meer. Veel paarden zullen dan toch aan JKK beginnen. En zelfs in een malse wei zouden ze per ongeluk nog van JKK kunnen eten. Nee, ik neem geen risico en haal alle plantjes uit mijn wei, zelfs de hele kleine. Zo krijgen ook niet de kans om uit te zaaien.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:30

Raar... wij hadden begin dit jaar ook kunstmest laten strooien, maar er stond daarna meer JKK dan ooit

We hebben alles er zoveel uitgetrokken, maar dat kostte menig rug bij ons...

Ook heb ik een aantal planten met MCPA bespoten. Deze zijn wel ingedroogd, maar de bloemen bleven, met als gevolg dat deze nu gaan pluizen (heb ze als een gek ook eruit getrokken).

Overigens zag ik tijdens de reis van mijn vakantie in Frankrijk ook ongelooflijk veel van die &^%$# planten langs de snelweg in Belgie en Frankrijk. Om maar van NL te zwijgen....

Gaat lekker zo...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:34

Dance schreef:
mcpp is een en mcpa zijn mecoprop verbindingen (aryloxyalkanoid acid, isomeren van 2-(chloro-
o
-tolyloxy)propionic).

Mama mia

Wat is in melkboerenhondentaal dan het verschil in werking tussen mcpp en mcpa?

Hann, jij noemde in een ander topic de cocktail:
* agrichem glysofaat 2
* mcpa 446 M-Fluid-500 (van basf)
* brabant 2,4- Amine
ter bestrijding van JKK. Het preciese verhaal erachter weet ik niet, maar onze onkruidverdelgster heeft het nagevraagd en 1 van deze drie is overbodig omdat dat in de andere al zit. Nu we een chemica in ons midden hebben : Dance, weet jij precies hoe dat zit? En hoe staat mcpp in verhouding tot bovenstaande cocktail?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:35

Bweuh Tyrza, da's een ontmoedigend bericht. Maar mcpa heeft dus het groen wel aangetast, maar de bloem niet?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:38

Nee idd, je zag de plant wel bruin worden en even slap hangen, maar hij heeft zich er blijkbaar overheen gezet en de knop is blijven leven

En ik had notabene eigenlijk een iets te hoge dosering! Heb hoogstpersoonlijk plantje voor plantje bespoten, en echt de hele plant met blad en al...

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:54

Wauw!!! Wat een doorbraak. Ga vanavond meteen kunstmest halen, dat is beter dan het eruit trekken, in plastic zak doen etc.

Geweldig dit verdient een bloemetje !?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:53

Mac schreef:
* agrichem glysofaat 2
* brabant 2,4- Amine

Glyfosaat is Round-up , en een allesdoder (doodt ook gras dus). Het heeft geen zin glyfosaat met MCPP en/of MCPA te mengen. Omdat MCPP en MCPA selectief zijn, en Round up juist niet.

De loonwerkers hier te plaatse gebruiken Starane (al dan niet in combinatie met MCPP en MCPA) tegen JKK. Starane kost wel een vermogen per liter (60 euri) maar dan heb je ook wat, want het werkt perfect. Starane is eveneens een selectief middel, en laat het gras intact.

MCPP werkt volgens de bijsluiter tegen brandnetel, zuring, muur, kleefkruid en klaver.
MCPA werkt tegen akkerdistel, melganzevoet, perzikkruid, klaver, weebree, paardenstaart, boterbloem, paardenbloem, russen, kraailook en kruiskruid incl JKK.

Het lijkt dus zo te zijn dat MCPP nog iets selectiever is dan MCPA. Er wordt niet gemeld dat MCPP werkzaam is tegen JKK.

Of dit klopt weet ik niet, want ik meng beide middelen altijd.

Wachttijd voor begrazing is 7 dagen voor beide middelen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:35

Dank je Ibbel

Vwb de Starane: hoeveel liters heb je nodig per ha?

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 22:19

In Frankrijk is een bestrijdingsplicht voor JKK.
In Nederland hebben we dat ook maar dan voor Distels

UItsteken is bij ons geen oplossing gebleken.
Sterker nog, ik heb er spijt van. We hebben rondom de gaten waar een plant stond nu tientallen planten terug. Je krijgt schijnbaar toch niet goed alle wortels verwijderd. Dat doe ik dus niet meer.

Ik heb nu gespoten MCPA. Met de hand op de plant.
Maar we hebben veel grond en omdat het spuiten handwerk is/was heb ik 3 weken erna nog de korrels gestrooid. Met spuiten nogal wat overgeslagen....
Tussendoor heb ik het nog laten klepelen. (maaien en hakselen) (en kja, de lossen stukken plant verwijderd).
Het jonge spul dat nu op komt is heel goed te bestrijden met mijn korreltjes.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:30

Misschien JKK uitsteken en het gat met kunstmest vullen een optie? Verder weet ik er niet veel van, het komt bij ons (gelukkig!) niet zo veel voor.

We hebben wel de tussenstukken tussen de draden (normaal hadden we 1 m. tussenruimte tussen de weides) gemaaid en soms gewoon het draadje weggehaald.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 23:50

Mac schreef:

Mama mia

Wat is in melkboerenhondentaal dan het verschil in werking tussen mcpp en mcpa?

* agrichem glysofaat 2
* brabant 2,4- Amine
ter bestrijding van JKK. Het preciese verhaal erachter weet ik niet, maar onze onkruidverdelgster heeft het nagevraagd en 1 van deze drie is overbodig omdat dat in de andere al zit. Nu we een chemica in ons midden hebben : Dance, weet jij precies hoe dat zit? En hoe staat mcpp in verhouding tot bovenstaande cocktail?

Hihi, melkboerenhondentaal is een goeie. Het is gewoon de chemische naam van mecoprop oftewel mcpp.

Het meeste wordt mcpa gebruikt. Mcpa (= gemixte samenstelling) is een bodemherbicide dat door werkt in de wortels en ook in de bodem een flinke tijd persistent blijf, m.a.w. aanwezig blijft en niet zo heel snel afgebroken wordt. Zo blijft het een tijdje nog werkzaam.

Met glyfosat zou je nu net NIET moeten beginnen als je je grasland wilt behouden. Glyfosat en ook glufosinaat zijn bladherbiciden die inwerken op het blad en niet via de bodem. ECHTER een hele DIKKE WAARSCHUWING, deze middelen zijn totale onkruidverdelgers en pakken dus ook je gras aan. Alles gaat dan hartstikke DOOD. Ik denk niet dat dat nu bepaald de bedoeling is hier. Dat kun je wel doen als je dat natuurlijk wel wilt, daarna het land licht omploegen en nieuw inzaaien.

Voor Hann@ het volgende. Het is echt aardig dat je cocktails aanbeveelt, maar je MAG zomaar niet zelf een cocktailtje regelen, mits het op het etiket staat aangegeven dat er die mogelijkheid toe is. Anders is het verboden, kan/is zelfs heel gevaarlijk zijn. En ik heb het hier niet over de werkzaamheid.

Ik kan natuurlijk hier wel een lezing gewasbescherming gaan houden, maar dat voert teneerste te ver denk ik en ten tweede is het dan voor de meesten niet meer te volgen, wat je niemand kwalijk kunt nemen.

Wel een volgende waarschuwing.

Bovendien mag je deze middelen in grotere omvang niet zelf verspuiten. Daarvoor moet je in het bezit zijn van een komplete spuitlicentie. In principe mag de handel je helemaal geen grootverpakkingen verkopen als je niet in het bezit bent van een dergelijke licentie. Sommige van deze middelen zijn in kleinverpakkingen te koop voor particulieren bij de tuincentra en de boerenwinkels. Die mag je dan op kleine schaal verspuiten in je eigen tuin/perceel.

Om de volgende vraag voor te zijn. De spuitlicentie kun je verkrijgen als je op de één of andere wijze met deze producten te maken hebt. O.a.: je bent boer, je werkt in de gewasbeschermingsindustrie op bepaalde functies, etc.
Hiervoor moet je cursussen volgen en daarna examens afleggen.

Mac@: Ik zal eens kijken of ik je verschillende zaken over de verschillen tussen de middelen kan toesturen met ook een link waar je de rest kunt vinden en hoe je dan moet zoeken. Het verschil zit hem in de isomeren en samenstellingen van de werkzame stof.

En nee, chemica ben ik dus niet , maar ik moest het wel allemaal weten.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:50

Dance schreef:
En nee, chemica ben ik dus niet , maar ik moest het wel allemaal weten.

Je loopt zwaar op me voor . Ik heb nooit de ambitie gehad me in dit soort zaken te verdiepen, maar zoals wel vaker het geval is als je paarden houdt, wordt je er door omstandigheden ingetrokken als je niet kiest voor de makkelijkere oplossing nl. je ogen ervoor sluiten .

Als je informatie hebt, ontvang ik deze uiteraard heel erg graag! Ook de eigenaresse van het land is hungry for information dus dan kunnen we samen een plan de campagne maken. Er zou sowieso gespoten worden tegen paarden- en boterbloem en als nieuwkomer hebben we nu dus de JKK ...

Weer even on-topic: ik vind het nog steeds intrigerend dat kunstmest het plantje verdelgt. Door de stikstof dus, zeg jij Dance? Dat werpt wel weer een ander licht op de plaatselijke bestrijding van JKK: niks geen dure en evt. gevaarlijke stoffen gebruiken maar gewoon een handje kunstmest. Goede strategie lijkt mij dus idd het plantje uitsteken en dan een handje kunstmest erover. Briljant!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:32

FOEI, moet mezelf even héél erg corrigeren. Het hier zoveel besproken middel is natuurlijk geen bladherbicide (liet me even meeslepen) , het is een groeistof. Dat betekent dat de te bestrijden plant zo verschrikkelijk gaat groeien dat die zich doodgroeit. Ik weet het niet anders uit te drukken in ons mensentaal. Verschrikkelijk veel sorry natuurlijk.

Overigens als ik me goed herinner is de dosering van Starane 1 liter per ha in ??? water (600 of 400 ltr.)

Hte gebruik van MCPP is alleen toegestaan in een bepaalde periode van het jaar, maart-september.

Het eenvoudigste is om zoals gezegd op de site van het CTB te kijken. Daar bestrijdingsmiddelen aan te klikken. In de zoekmachine de naam van het product of van de werkzame stof in tegeven en dan heb je de meeste informatie die je moet hebben en ook kunt krijgen.

http://www.ctb-wageningen.nl/

Dan kun jezelf besluiten wat je wilt/kunt doen of laten doen.

@Mac. de informatie heb ik hier in een wordformat. Zal proberen dat via bokt-e.mail aan je door te sturen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:22

@ Mac: ik doe hetzelfde. Plantjes uitsteken en dan gewoon zout in het gat om de wortels te verdelgen. En dat werkt ook!!
Wij bemesten ons land goed, maar omdat er rondom ons JKK staat krijgen wij toch de zaadjes. Dus er staan veel van die kleine zaailingen. Die doen het dus best op onze bemeste grond, helaas. Ik ga alsnog op de knieen om drie hectare van JKK te ontdoen.(uitsteken en zout strooien)